Pátek 26. února 2021, svátek má Dorota
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 26. února 2021 Dorota

Škoda Rapid dostane jednodušší xenony. Že svítí méně, nepoznáte

Exkluzivně
Prototypy Rapidů Spaceback, které se prohánějí po českých silnicích, odhalily další zajímavost. Rapid dostane výbojková světla, lidově xenony. iDNES.cz zjistil, že to je jejich méně obvyklé provedení, které o trochu slaběji svítí.

Koncept Škoda Rapid Sport | foto: Škoda

Podle exkluzivních informací iDNES.cz začne Škoda montovat xenony do rapidu od 35. týdne. To připadá na start výroby po letní celozávodní dovolené, na stejný termín ohlásila automobilka také start výroby hatchbackového kombíku spaceback.

Xenonový světlomet Hella

Xenonový světlomet Hella

"Ve předních světlech jsou čočky v rozích," všímá si autor fotek prototypu Radek Livar. Auto potkal na mladoboleslavské dálnici při testování. Xenonová světla má i koncept Rapid Sport, který automobilka prezentovala na tuningovém srazu GTI ve Wörthersee letos v květnu.

Koncept Škoda Rapid Sport

"S xenony budou světla vypadat mnohem líp," řekl zdroj iDNES.cz. "Ještě je otázka, jak je Škodovka nacení." Příplatek za xenonová světla je u octavie 25 tisíc, to jsou ovšem klasické xenony. Jenže rapid dostane jejich o něco jednodušší a lacinější provedení. Redakci iDNES.cz to potvrdil dobře informovaný zdroj ze zákulisí značky.

Xenony chtějí Evropané

Světlomety HID (xenonové výbojky  "High Intensity Discharge"), lidově xenony, osvítí cestu mnohem lépe než ty s klasickou žárovkou. Velký výrobce světlometů Hella, který má v Mohelnici obrovskou fabriku a vývojové centrum, uvádí, že xenony mají ve srovnání s klasickým halogenovým světlem poloviční příkon a trojnásobný výkon.

Výrobci se shodují, že xenony vyžadují hlavně evropští zákazníci, je to pravděpodobně dané i tím, že se na starém kontinentě jezdí rychleji než ve zbytku světa. Proto je dokonalé osvětlení nezbytné. Třeba náročná americká klientela xenonová světla tolik nevyžaduje, vždyť některé i drahé a luxusní modely původem z Ameriky je ani mít nemohou.

Fotogalerie

Výbojkové světlomety jsou obecně velmi drahá technologie jak z pohledu vývoje, tak i výroby. Vývojáři světel odvážně říkají, že je to mrtvá vývojová linie. Budoucnost je podle nich i v LED diodách. To potvrzuje třeba tradiční nositel pokroku Mercedes S, který nemá v nové generaci jedinou žárovku, v interiéru a exteriéru auta napočítáte na pět set diod.

Xenony potřebují kromě náročné elektroniky ještě další techniku, kterou vyžaduje legislativa. "Světlomet, který má pro tlumenou funkci použitý světelný  zdroj vyzařující 2000 a více lumenů, musí mít autonivelaci a ostřikovač," vysvětluje Milan Křižák, manažer pro světelnou legislativu firmy Varroc Lighting Systems, která vyrábí světlomety pro automobily, v Novém Jičíně hlavně pro fordy a v Rychvaldu i pro prémiové značky jako například Jaguar, Bentley nebo Land Rover.

Ostřikovače světel a systém autonivelace, který nastavuje automaticky kontinuálně světla tak, aby svítila stejně a neoslňovala protijedoucí auta, dosud vozila všechna auta s xenony montovanými z továrny.

A v tom našli výrobci skulinku. Tu využije rapid, který xenony doteď v nabídce neměl. Škoda použije lacinější technologii, která umožní rozšíření xenonových světel i do nižších kategorií aut. Pokud má totiž světlomet menší světelný tok než 2 000 lumenů, ostřik a samonivelaci mít nemusí. Proto se rapid obejde bez nich.

Obvykle mají xenonová světla výkon kolem 35 W, méně svítící xenony mají 25 W. A tak se levnějšímu provedení xenonů říká 25wattové. A právě ty dostane rapid.

Slabší xenony samozřejmě budou svítit o něco hůř než plnohodnotné. Podle Milana Křižáka mají taková světla právě těsně pod 2 000 lumenů. Konstruktéři však říkají, že běžným okem rozdíl v případě, že nemáte přímé srovnání, nepoznáte.

"Okem to poznáte, ale jen pokud máte srovnání," komentuje Jarmil Mikulík z Elektrotechnického zkušebního ústavu, který světla aut homologuje. "U takzvaných 25wattových světel je pokles toku asi dvacet procent, což je úspěšně vykompenzováno úpravou barevné teploty a toku světelného svazku," vysvětluje Milan Křižák z Varroc Lighting Systems.

Stále je to ovšem výbojkové světlo a stále svítí líp než klasické žárovkové.

Rapid dostane tyto jednodušší a slabší xenony mezi prvními v koncernu VW. Dostává je třeba i nový Volkswagen Beetle. "Z naší produkce tyto světlomety používá například elektrická verze Fordu Focus prodávaná v USA," dodává Křižák.

Odborníci dodávají, že jednodušší xenony se nerozšířily tak, jak výrobci původně předpokládali. Pravděpodobně i proto, že tradiční zdroje světla dnes válcují LEDky.

  • Nejčtenější

Past na řidiče v Praze. Desítky aut skončily v tramvajovém kolejišti

Nádražní ulice na pražském Smíchově prošla rekonstrukcí. Za autobusovým terminálem u vlakového nádraží čeká ve směru...

Umrznout v elektroautě se nám nepodařilo ani v -11 °C. I ponožky uschly

Vyzkoušeli jsme, jak to vypadá, když se s elektromobilem v zimě dostanete do několikahodinové kolony. Nebude vám ve...

Nová Fabia extrémně narostla, dostane až 150 koní. Už jsme s ní jeli

Přiznávám, pro fabie všech generací mám slabost. Hlavně ty kombíkové. Jsou fajn a na úplně normální ježdění pro ty, kdo...

Krásný elektrohyundai má být přelomem. Nabije i všechno ostatní

Před dvěma roky uhranul frankfurtský autosalon fantastický koncept Hyundaie. Výrazná studie, která byla poklonou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidiči neznají pravidla jízdy po kruhovém objezdu. Zopakujte si je

Zdá se to až neuvěřitelné, ale podle španělského výzkumu údajně dokonce dva ze tří řidičů nevědí, jak správně a...

Dvaadvacet znaků, že s tímhle mužem vás místo pohádky čeká jen utrpení

Premium Některé ženy jako by se zhlédly v popelce. Věří, že oříšky přinášejí prince. Jenže nakonec jsou z nich spíš veverky –...

Inflace požírá uložené peníze. Kam s nimi, aby jich zmizelo co nejméně?

Premium Naspořili jste 200 000 korun, uložili je na účet, těšili se na úroky a po roce zjistili, že jste zbohatli o celých 340...

Biolog Zrzavý: Covid se postará, abychom umírali i na něco jiného než rakovinu

Premium Podle amerického psychologa a genetika Roberta Plomina mají zděděné geny daleko větší význam při utváření naší...

  • Další z rubriky

Nový Mercedes C je zmenšená třída S. Ale dostane jen čtyřválce

Auta se zcela mění a důkazem těchto změn je i jeden z nejtradičnějších a nejkonzervativnějších modelů v Evropě kdysi...

Hyundai mění u elektromobilů vadné baterie. Auta z Nošovic jsou v pořádku

Jihokorejská automobilka Hyundai Motor kvůli riziku požáru vymění bateriové systémy v přibližně 82 000 elektrických...

Past na řidiče v Praze. Desítky aut skončily v tramvajovém kolejišti

Nádražní ulice na pražském Smíchově prošla rekonstrukcí. Za autobusovým terminálem u vlakového nádraží čeká ve směru...

Stejná konstrukce, jiný výsledek. V čem jsou tlumiče dnešních aut lepší?

Premium Svět aut v posledních deseti patnácti letech prochází překotným vývojem, nejrůznější vylepšení se týkají všech...

Gabriela Koukalová: Exmanžel mě podváděl a myslím, že utrácel mé peníze

Bývalá světová šampionka v biatlonu, dnes moderátorka televizního pořadu Showtime, Gabriela Koukalová přiznává v...

Bondgirl Rosamund Pike žije v Česku. Překvapili ji opilí rafťáci v Krumlově

Britská herečka Rosamund Pike (42), známá například z bondovky Dnes neumírej, se kvůli natáčení s celou rodinou...

VIDEO: 5 triků, jak v obchodě otevřete mikrotenový sáček. Rychle a bez nervů

Suché ruce a mikrotenové sáčky - často náš největší nepřítel v obchodech. Někdy je to v oddělení pečiva či ovoce a...

Chci kratší pracovní týden a pět týdnů dovolené, říká Maláčová

Válka o kurzarbeit dospěla do fáze podepisování podmínek mírové dohody. Alespoň to tak působí z úst ministryně práce a...

Zemřel český DJ Thomas Coastline. Bylo mu 35 let

Zemřel známý český DJ Thomas Coastline, vlastním jménem Tomáš Malina. V minulosti prodělal rakovinu tlustého střeva. O...