Autofotka týdne: Isetta je zpátky a zas vypadá jako lednička

aktualizováno 
Wim Ouboter je roztomilý snílek, peníze teď vydělává na elektrických koloběžkách a podobných městských přibližovadlech. Jenže na kolobrndě je to pohodlné akorát v létě a když prší, radši jedete busem. Ouboter si tak vysnil něco onačejšího. Jeho Microlino vzdává hold legendární Isettě.

Microlino | foto: Microlino

Bublina na čtyřech kolech poháněná elektřinou vstoupila do prodeje.

Ouboterova firma Micro Mobility Systems existuje od roku 1999, první obrysy projektu Microlino vymyslel v roce 2015, s vývojem mu pomáhala vysoká škola ZHAW v Curychu.

„Narychlo spíchnutý prototyp vyrobený v Číně a poprvé předvedený na autosalonu v Ženevě 2016 znamenal průlom. Nadchnul totiž do té míry, že již v neveřejný den byla série prvních 500 autíček vyprodána. Potom se o Microlinu šířily už jen krátké, optimistické zprávy, bez konkrétních údajů. Vývojáři ale nezaháleli a provedli zásadní úpravy na technice i karoserii,“ popisuje veteránista a bloger iDNES.cz Jiří W. Pollak, který má z první série objednané Microlino s pořadovým číslem 333. 

Firma z Küsnachtu, obci ležící nedaleko od Curychu nakonec našla partnera pro výrobu v italské firmě Tazzari, která v Imole vyrábí frajerská mikroelektroauta. Právě na přelomu ledna a února letošního roku se tak rozběhla výroba. A Ouboter chce umožnit také licenční výrobu v jiných končinách.

Pro představení finální verze Microlina si Ouboter vybral mondénní klub ve středu Curychu. „Během pár hodin bylo několik set vstupenek vyprodáno,“ popisuje Pollak. První mikroauta mají dorazit za nejrychlejšími zákazníky na přelomu jara a léta.

Ouboter už má dnes sesbíráno na 4 600 objednávek. V čem je kouzlo? V geniálním designu. Retro dnes frčí, v podání Microlina ale přidává i nápad. Ouboter se netají tím, že mu inspirací byla Isetta. Tu má sice většina světa spojenou s německým BMW, je to ale původem Italka.

Fotogalerie

Mikromobil s jedinými dveřmi na čumáku bublinovité karoserie je totiž původně dílem italské firmy Isotermiche. Její hlavní náplní práce byla výroba chladících zařízení a ledniček. Její majitel Renzo Rivolta byl ale taky nadšený automobilista a tak k tomu ještě založil po válce automobilku Iso vyrábějící kromě aut také skútry a motocykly. Značka ovšem dlouho nepřežila, i když vytvořila nádherná sportovní auta s fantastickým designem od nejlepších italských karosářů (nejznámější je Iso Grifo), za která dnes sběratelé platí astronomické částky. 

BMW Isetta 250 z roku 1961
BMW Isetta 250 je po nejmenším autě na světě Peel P40(50) zřejmě druhý největší

Jenže paradoxně její nejznámější výtvor je právě Isetta vypadající jako lednička na kolech, kterou navrch nakonec proslavila automobilka z Mnichova, která koupila (stejně jako několik dalších firem) na Isettu licenci, upravila ji a v padesátých letech minulého století s ní motorizovala Německo (více o Isettě čtěte zde).

Novodobé provedení má karoserii z plastu. Výbava je minimalistická: „Vždyť navigaci má každý ve smartphonu,“ říká Ouboter. Pasažéři sedí na jednoduché lavici, která odkazuje na Isettu a palubní deska má jen jeden multifunkční displej. „Do kufru se vejdou tři bedny piva. Jako bonus bude každé Microlino vybaveno otevírací střechou a hliníkovou minikoloběžkou, bez příplatku,“ dodává Jiří W. Pollak.

Microlino
Microlino

Microlino je 243 centimetrů dlouhé, metr a půl široké a stejně vysoké a váží 450 kilogramů. Dovnitř se mají poskládat čtyři cestující - dopředu dva dospělí, dozadu dvě bambini. Dvacetikoňový elektromotor živí lithiové akumulátory, které se prý rychlonabíječkou dají doplnit za hodinu a z domácí zásuvky za čtyři hodiny. „Dojezd Microlina je závislý od volby akumulátoru. Vybere-li si kupec akumulátor typ 1 dojede 125 km. Typ 2 umožní cesty do 225 km maximální rychlostí 90 kilometrů v hodině. Microlino spotřebuje díky nízké hmotnosti o 60 % méně elektrické energie než aktuální elektroauta,“ dodává Pollak. Sprint z nuly na padesátku zvládne znovuzrozená „lednička na kolech“ za pět sekund.

Technicky nejde o auto, ale o čtyřkolku (quad) a proto je v některých zemích považován za motorku a na jeho řízení stačí i řidičský průkaz na motorku. Tak by to mělo být podle všeho i v Česku. Ceny startují na 12 tisících eur, v přepočtu tedy kolem tří set tisíc korun.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Napříč republikou na baterky. Bez nabíjení, courání a hlavně plynule

Hyundai Kona Electric

Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Další změna v pražských zónách, hybridy přišly o levné parkování

Kia Soul EV

Majitelé elektromobilů je v Praze nebudou muset kvůli zvýhodněnému stání v parkovacích zónách...

Koupit elektroojetinu je těžké. Konzervativní Češi jim zatím nedůvěřují

Ilustrační snímek

I v českých autobazarech se pomalu rozjíždí byznys s ojetými elektrovozy, ty prodané by se však s...

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Najdete na iDNES.cz