Diskuse k článku

Autofotka týdne: Zbyl na nás wartburg

„Všichni chtěli škodovku, wartburga nechtěl nikdo,“ vzpomíná nad fotkami z rodinného alba Jana Krutilová. Své první motoristické zážitky popisují čtenáři magazínu Auto DNES, nejčtenějšího autočasopisu v Česku, který je pravidelnou úterní přílohou MF DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M56a67r89e62k 51H60r80u38b89y 6667972631788

Auto, co vydrzelo 30 let. Dneska neslychane...

0/0
25.10.2018 16:13

P12a57v68e56l 86K35h94a33i62l 2978319682858

Ještě mnohem krásnější byl Wartburg kabriolet s odnímatelnou pevnou střechou s žábrami na bocích za předními koly. Nevím ale, jestli se sem dovážely. Viděl jsem je ale na srazu veteránů v bílé a červené barvě. Určitě se esteticky vyrovnaly i Škodě Felicii R^

+2/0
22.10.2018 15:13

D78a83v95i92d 59H36o83l94m12a63n 2628617337569

Naprostý souhlas. Jen ten motor....Rv

0/0
22.10.2018 20:06

V63a72c39l10a37v 55V57a98v71r97a 3717324785587

Naše první a jediné auto v té době byl nový Wartburg a též na poukaz. Otec pracoval jako účetní v JZD. Tedy pracháč a uměl.

Jinak byl hrozný řidič, na jakou rychlost zastavil u domu, na tu se druhý den rozjel a dokázal jezdit i v pruhu patřícím protijedoucím.. přežili jsme všechny ty srandy.

Moje auto první byl Renault 4CV tehdy stával něco málo přes 20,000 Kčs. Též Fiat 600 byl oblíbený.

+2/0
21.10.2018 19:04

P55a13v92e22l 91J94e77ř76á15b59e89k 7691502104457

To rozjíždění okoukal o traktoristů - ti se dokázali rozjet i na pětku.

+3/0
21.10.2018 21:04

V85a37c33l41a86v 21V37a24v91r45a 3917784945817

Nelze porovnávat technickou úroveň aut z té doby s dneškem.

Hůř by dopadla dostupnost cenově. Nové nejeté auto tehdejší doby BYLO DOSTUPNÉ VEŘEJNOSTI a ne jern VyVolených jako dnes.

Ty auta jezdily spolehlivě.

Dnešní evropská auta jsou jistě nepoměrně dražší vzhledem k platům, ale na amešrické trhy nemají. V tabulce nejprodávanějších aut se nevešla ani jedna evropská značka a ani jeden model. Proč asi? Asiaté jsou na americkém trhu DOMA! A nejprodávanějším vozidlem je skoro 30 let Ford řady F. Třeba F-150. I přesto, že benzín podražil už na 13Kč/litr.

Motor 3300ccm benzin, nebo 3500 diesel. V6.

0/−13
21.10.2018 18:58

J11i31r83i 25J14o32n44á53š 2623759137271

clovece tak to je blabol roku. Nova auta byla dostupnejsi? Deda si kupoval staryho zigulika 1600 za bratru 80 000,- a to mel plat neco kolem 1500,- ve sroubarne. Dneska stoji novy auto pod 300 000,- a vydelava se vic jak desetinasobek.. Podle toho by melo auto stat 800, aby bylo uplne stejne dostupne a to nepocitam uplatky, aby sis na to auto sahl.

+16/0
21.10.2018 19:22

K85a66t78e20ř67i15n57a 62V85ý69b48o90r90n46á 6270879109

Amerika je nenáročný trh. Dost se tam kouká na cenu a proto tam jsou nejoblíbenější auta z Asie. Evropská, mnohem sofistikovanější auta, si tam může dovolit málokdo.

+2/−1
21.10.2018 19:34

J76a10n 26S81t93o14d38o15l54a 7451760113420

Trabant byl za 40 000 Kčs!!! Platy max. 2 000 Kčs. 20 měsíčních platů za trabanta, spíšer víc, na 2000 většina nedosáhla. Dnes stojí nejlevnější auta v Česku lehce pod 200 000 Kč, a když vezmeme průměrný plat, tak za nějakých 8 měsíců se dá pořídít nové auto, které je daleko kvalitnější, než byl tehdá tráboš.

+5/0
21.10.2018 19:39

P73a56v37e69l 34J69e45ř81á77b85e31k 7411942404817

Ale traboše, když byla někde zácpa, jste hodila na záda jako batoh, bezpečnostní pásy použila jako popruhy a zácpu obešla po chodníku.

+1/0
21.10.2018 20:53
Foto

J92a34r67o14s56l52a85v 75P85o44d90z62i49m14e22k 6694796611538

To je sice pravda, že dnes si pořídit nové auto je daleko snazší, jak z hlediska dostupnosti, tak i moznosti výběru, ale na druhé straně dnes více jak polovina lidi nedosáhne na průměrný plat cca 30 tis Kč , a také se podstatně zvýšily - i desetinásobně - životní náklady. Řekl bych, že podstatně výhodnější je dnes si pořídit oproti minulosti auto starší - zde je nabídka hodně zajímavá

0/0
22.10.2018 19:00

J94a90n 62S30t21o56d51o28l98a 7231940493980

Ani tnekrát spousta lidí nedosáhla na průměrné platy. To je pořád stejné. A že by se dramaticky zvýšily životní náklady? Dnes si platíme internet, to je položka navíc, ale potraviny, které potřebujeme denně, jsou daleko lacinější.

Šlo o srovnání toho, co se dalo pořídit za dvacetiměsíční plat tenkrát a teď. Samozřejmě že dnes není moudré kupovat si drahé nové auto, když za polovic se máme široký výběr kvalitních ojetých - samozřjemě platí pro ty, kteří mají málo peněz.

+1/0
23.10.2018 10:38

J72a55r22o29m77í72r 54K88r87á80l 4500349434179

Kde jste takovou hloupost vyčetl ? ;-D Při platu cca 1500 stálo embéčko 40 tisíc, takže jako by dnes bylo nejlevnější auto téměř za milion.

+5/0
21.10.2018 19:54
Foto

R95o76m64a26n 50K79o51z45e90l 4397136553574

To srovnání kulhá, když si vezneme, že zas jiné věci byly daleko levnější, než dnes, např. bydlení. Mí rodiče si v roce 1980 bez problémů pořídili Trabanta, dnes by na nové auto nenašetřili.

+2/−8
21.10.2018 20:24

J14a33r85o61m90í93r 91K88r92á90l 4910919174169

Bydlení ano, ale na druhou stranu potraviny, elektřina, stavba domu jsou levnější. Navíc se věci používaly, dokud nedosloužily, takže se lépe šetřilo.

+1/0
21.10.2018 22:15

P63a17v19e21l 94O77t49i55s50k 2446951537

Jo a taky nebylo za co utrácet, protože v krámech toho moc nebylo. Dále neexistovaly věci které dnes jsou a za které se dnes platí.

0/0
22.10.2018 9:53

J68i56ř37í 64S81c26h31w24a50c64h 8118284598406

Samozřejmě by našetřili i dnes, ale museli by i dnes kupovat pouze to co kupovali tehdy, tedy skoro nic....

+3/−1
22.10.2018 1:04

P50a28v12e84l 71O34t43i73s86k 2386801287

přesně tak, a zrušit mobily, internet, kabelovku, atd, za vše se platí

0/0
22.10.2018 9:54

Z17d77e17n57e81k 51S65z47c34z45e60r37b19a 1759695914659

Vaše srovnání kulhá.Jiné věci,pokud jste je konečně sehnal,vč.potravin,byly socialistickým státem dotovány.Nebo si myslíte,že rohlík za 20haléřů v krámě byla reálná prodejní cena?A auta východního bloku?To,že se na ně krásně vzpomíná ještě nic nevypovídá o jejich technických kvalitách,modernosti a spolehlivosti.Že tady nikdo nevzpomíná na to,kolik času stála údržba,opravy a shánění náhr.dílů,pokud šly vůbec sehnat.Jj,vzpomíná se jen na to hezké,ale vy jste jen o tom slyšel.

0/0
22.10.2018 11:46
Foto

R98o15m90a61n 64K37o30z53e65l 4717716193944

Nedávno se také nedalo sehnat máslo a neustále jsou hrozby, že nějaké potraviny nebudou nebo že moc podraží. V době revoluce jsem byl fakt malý, ale protože mne jako správného kluka auta bavily, tak i vím, že všichni v údolí, kde jsem vyrůstal, auta měli - byly tu škodovky všech typů od 1202 po první favority, wartburgy, Fiat maluch, Lada Niva, trabanty, tedy auta nebyly nedostatkové. Že auta východního bloku byly technicky hrozné, to vím, i díky tom Trabantu, u kterého jen startování byla velmi náročná procedura (slova sytič, přechlastané si od malička pamatuju). ostatně sám otec konstruktér Trabantu byl špatný z toho, že se tento paskvil tak dlouho vyrábí, když on to chtěl ukončit tak v roce 1967.

0/0
22.10.2018 15:04

J68a98n 83S63t18o53d17o91l81a 7581620213150

Propočítej si, kolik aut bylo v roce 1988 na počet obyvatel. Aut už bylo tenkrát relativně dost, nedostatkovým zbožím bych auto nenazýval, ale stejně se budeš divit při pohledu na statistiku.

0/0
23.10.2018 10:42

H15o66n73z75a 94T63a51r 3179872324892

Benzín cena v USA Jak kde Jsou velké rozdíly a má nižší kvalitu

(nižší oktanové číslo ) v porovnání s Evropou

https://www.faceclips.net/video/d4dKn3KhBwE/rozdily-benzi.html

Odkaz Kdo kolik vyrobil v roce 2013 Čina dnes vyrábí mnohem více

https://cs.wikipedia.org/wiki/Automobilov%C3%BD_pr%C5%AFmysl

0/0
21.10.2018 22:35
Foto

I66v52a50n 85K14o26p79t92a 5387382751607

Aha? A proč mezi světovou TOP 10 za 1-6/2018 jsou dva VW? 3 místo Golf a 7 místo Passat.

Mimochodem US trh už není největším trhem, jaksi jej drtvě přeskočila čína. za stejné odbdobí čína 12,5milionu aut, US 8,5milionu aut.

0/0
22.10.2018 8:57

P53a54v67e26l 84O73t26i55s37k 2506591317

Člověče tu blbost jste zplodil sám, nebo vám někdo radil nové auto bylo tehdy k platům dražší než dnes a ještě k tomu nebylo k sehnání.

+3/0
22.10.2018 9:49

D63a78v88i76d 17H66o87l80m76a93n 2958657127309

Tak tomu říkám perla dne. KSČ od Vás dostalo hlas - že? Auta byla drahá, bez možnosti výběru a to už nemluvím o kvalitě. Hrůza. Mám bohaté zkušenosti se Š100. Větší střep jsem nikdy neviděl. Najezdil jsem v ní 125000km a musím konstatovat, že to byla ďáblova pomsta. I můj pozdější Trabant byl i přes svou jednoduchost podstatně spolehlivější a jezdil jsem s ním velmi rád. Jediné za komoušů solidní byly žigulíky a dacie, ale ty byly původem Italské, resp. francouzské. Takže vlastně komouši pořádně nic nevyplodili....

0/0
22.10.2018 20:14
Foto

J86a64r78o69s81l75a38v 16P30o30d37z47i66m43e71k 6754616261928

Taky jsme ho měli od roku 1961 - 91, byl celkem prostorný, pohodlný a jednoduchý, řazení pod volantem a emise sice nic moc, ale poplatné tehdejší době, tichý 3 válcový motor, centrální mazání a volnoběžka - byl tehdy na poukaz a stál asi 24 měsíčních platů ( necelých 1000 Kč/ měsíc), ale člověk byl rád, že má vůbec čím jezdit. Jo a má starší sestra si díky němu a jeho poruše, kdy nestihla letadlo našla svého ženicha 8-o

+7/0
21.10.2018 18:32

J28o32s35e37f 13M85i70k50i94n 5833584575114

Centrální mazání? Jezdilo to na MIX.

Ta volnoběžka bylo +

+1/0
22.10.2018 9:15
Foto

J23a64r85o60s76l67a67v 82P92o56d57z67i48m69e10k 6544186101428

No 2 taktní motor jezdil samozřejmě na mix , ale vpravo dole vedle plynového pedálu byl takový " čudl", který se jednou za pár měsíců parkrát nohou stlačil a promazalo to prý ložiska kol a možná ještě někde jinde , tak asi tak:-)

0/0
22.10.2018 18:50

J79o72s83e96f 61M37i75k82i21n 5353434325714

Aha, tak to slyším poprve. U naší 353 to nebylo. Děkuji za info

+1/0
24.10.2018 8:34

K71a36r33e12l 56D20l98a93s58k 7195359756760

Když mě na kole v té době předjelo pět trabantů, tři wartburgy a jedna ifa, tak jsem se šel do pangejtu vyzvracet, abych mohl jet dál.;-D

0/0
23.10.2018 11:50

P68a63v25e70l 94J85e82ž26e77k 5387392662331

W 353 bylo moje první auto a stále na něj vzpomínám, i když spolehlivost nebyla nijak úžasná.. Embéčka na něj neměla v žádném parametru. Měl jsem ho 18 let.

+7/0
21.10.2018 16:39

J32i10ř83í 56P57o59k34o85r94n22ý 2452964977962

Wartburg jsem neměl, ale v osmdesatých letech starý Barkas B 1000, stejný motor i technika jako Wartburg, bez problému předjel každou Škodovku, nemluvě o sanitkách Škoda 1203 s houkačkou.......;-D;-D;-D

+7/0
21.10.2018 15:44

Š10i47m31o62n 58M31a84r68t21y67n49e39k 7563485553936

Auto to bylo krásné. Ale z pohledu techniky to nebyla žádná hitparáda. Nešlo pouze jen o dvoutaktní motor, ale o celkovou koncepci - třeba odpružení listovými péry už v době vzniku bylo archaické řešení.

To nástupce 353 byl pravý opak - vzhled nic moc, ale technika velice pokroková.

+5/0
21.10.2018 11:49

O97t93a44k32a87r 97D19e12y61l 2742509895725

Není pravda, že Wartburg byl z hlediska poptávky jakési druhořadé auto. Na auto se obecně čekalo dlouho. Vzpomínám, že na naši Octavii z r. 1960 čekal děda asi rok. Musela se složit vinkulace a čekat a čekat. Cena byla 29.000,- na tzv. ,,poukaz,, byla 19.000,- Samozřejmě vše jinak bylo v Tuzexu- Cortina, R8, to byl luxus. Octavia měla jako první škodovka přední nezávislé zavěšení na pomocném rámu, zadní kyvné poloosy listové tzv. progresivní příčně uložené pero. Sloužila velmi dobře.

+3/0
21.10.2018 12:54

V51l78a73d96i87m81í77r 55K74r79u45p48k63a 4888264164276

Nevím, proč by v roce 1955 bylo odpružení listovými péry archaické řešení. Koukněte se, co v té době vyrábělo třeba Audi, tehdy ještě jako DKW a řada dalších.

+5/0
21.10.2018 13:11
Foto

J12a85n 40K11ř24í51ž 3619741191121

Karoserie Krásná.....

+7/0
21.10.2018 11:33

T38o29m11á82š 79V93a94l69d87e75r 7413670659

Byl lepší než Škodovka. Mnohem hezčí. Děda s ním byl moc spokojený po všech stránkách. Ten by tedy nuznou Škodu určitě nechtěl. A ten zvuk při jízdě. Spolehlivost výborná. Moc rád vzpomínám na tento typ.Ostatní vozy z východního bloku co jsme v rodině vlastnili, neměli takový šmrnc. No snad jen Škoda 1000MB. Jenže tu měl táta s těmi ohýzdnými obdelníkovými otvory na chlazení vzadu.;-( Hranatého Wartburga děda už nechtěl. Nechtěl jezdit v krabici.:-)

+6/0
21.10.2018 10:09

J76i47ř32í 23V98a83v33ř19í92k 7944449725640

Wartburg byl opravdu bezva automobil, pohodlný a spolehlivý.R^

+10/0
21.10.2018 9:07

I59v71a37n 37P21a32p 9788792

Pohodlný auto

+8/0
21.10.2018 8:51

Z49d36e72n96ě64k 53P67a28v37l40í84k 8432295623622

A když na poslední Benzině zrušili stojan s MIXem, tak byl v podstatě konec :)

0/−5
21.10.2018 8:05

V90á37c62l89a84v 91K44o33v66á20ř 1252441327424

Ne tak úplně, vyzkoušeli jsme do stařičkého Trabanta olej do dvoutaktních motorových pil a žbrblal s tím naším mixem docela spokojeně ;-D

+1/0
21.10.2018 8:14

P59a64v19e88l 84J37e21ř59á26b43e40k 7641892644647

Olej do motorových pil - je násobně kvalitnější než staré oleje do dvoutaktů 2MT či klasická M6A

+4/0
21.10.2018 9:13

V58l38a44d95i19m46í10r 57K41r92u87p14k12a 4168864494186

Má to jednu vadu. Olej do motorových pil je určen pro vysokootáčkové dvoutakty, takže rozhodně ne do Trabanta, nebo wartburga. Tyto oleje mají výrazně nižší viskozitu, než oleje určené pro tyto vozy. Po delším používání hrozí zadření motoru. Dost nepříjemná cena za o něco nižší kouřivost.

+1/−1
21.10.2018 13:08

P45e85t76r 75K75o54m44á35r50e41k 8215293595301

To je možné, ale M2T taky nebyl žádná hitparáda. Pokud vím, byl to recyklát z motorových olejů a třeba moped Manet Korado jsme s ním za rok zadřeli. Když se ale do Wartburgu nalil nějaký lepší (a podstatně dražší) olej určený pro dvoutaktní motorky (OMV, SHELL), motor se ztišil a jel mnohem lépe.

+1/0
21.10.2018 17:43

I11v78a68n 18B80u80b48l23a 3952595165764

Olej jako olej. Můj Trabant i Wartburg neviděli nikdy nic jiného než M6ADV. 0.5 l rovnou do nádrže + 20l speciál. Ten ani nesmrděl.

+2/0
21.10.2018 20:42

P95a96v33e18l 52J39e92ř31á29b14e87k 7871812834107

Tak do teď jsem žil v domnění, že olej který je postaven na mnoho násobně vyšší otáčky i lépe maže méně obrátkové motory, protože i ty vysokoobrátkové motory mohou delší dobu pracovat v nízkých či středních otáčkách.

Ale problém je, že není dobré na zakarbonované staré motory bez vyčištění dát moderní syntetiku, která karbon rozpouští. A další problém je, že tyto moderní oleje mají poměrně výrazně zkrácenou účinnost, pokud jsou již v benzinové směsi. Takže půl roku směs benzinu s olejem v nádrži může být skutečně problém, který skončí zadřením motoru (i u motorových pil, křovinořezů apod.).

+1/0
21.10.2018 21:03

V70l67a14d87i37m80í72r 85K35r42u97p15k67a 4698314894276

No, to Vaše domnění je ale od základu špatně, podívejte se na specifikace jednotlivých olejů. Ono jde totiž o to, kolik pracovních cyklů ten motor zvládne a kolik směsi oleje se tam dostane. Vysoko obrátkové motory tam na stejně velkou plochu dostanou více oleje, právě díky vyšším otáčkám. Navíc, valná většina těch vysokootáčkových motorů má o výrazně menší mazací plochy. Stačí se tou problematikou trochu více zajímat, jsou k tomu i odborné články.

0/−1
22.10.2018 6:28

P68a98v57e46l 11J41e87ř81á35b37e10k 7961902804357

Stojan MIX byla jen nástavba služby - před tím se tankovalo do konví, do kterých se nalilo potřebné množství oleje, rozmíchal při čerpání benzinu a potom z konve nalilo do nádrže.

Lenoši potom lili olej rovnou do nádrže s vírou, že benzin při čerpání olej rozmíchá. No - zpravidla se to povedlo.

+2/0
21.10.2018 9:12

T96o80m76á54š 90D70v78o94ř33á21k 7965756537331

Tak mně se to povedlo vždy. Základ byl dát toho oleje radši více, sice to pak trošku více kouřilo, ale v té době to nikdo neřešil. Jako aditivum posloužil ricinový olej, ale to potom byl takový smrad, že to bylo cítit i v kabině. ;-)

0/0
21.10.2018 10:15

D35a61v96i23d 70H29o82l35m62a68n 2358257167119

Ricin voněěěl;-D

0/0
22.10.2018 20:16

Premium

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Premium

Vzestupy a pády Mika Tysona. Dokument zdarma o tom, co ho poslalo až na samé dno

Dokument o životě jednoho z nejslavnějších boxerů na světě, Mika Tysona, si odbyl svou premiéru na prestižním filmovém...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

Najdete na iDNES.cz