Autofotka týdne: Zbyl na nás wartburg

aktualizováno 
„Všichni chtěli škodovku, wartburga nechtěl nikdo,“ vzpomíná nad fotkami z rodinného alba Jana Krutilová. Své první motoristické zážitky popisují čtenáři magazínu Auto DNES, nejčtenějšího autočasopisu v Česku, který je pravidelnou úterní přílohou MF DNES.

Naše první auto: v letech 1962 až 1990 jsme jezdili ve wartburgu | foto: Jana Krutilovápro iDNES.cz

První a jediné auto koupili moji rodiče (ročník 1924) v roce 1962. Nebylo to tehdy jednoduché, člověk musel nejdřív dostat poukaz. „Maminka pracovala na Krajské odborové radě, na rok jim přidělili tři poukazy. Všichni chtěli škodovku, wartburga nechtěl nikdo, a tak zbyl na obyčejnou účetní,“ popisuje Jana Krutilová.

S autem, stanem a prošívanými dekami jsme nejdřív brázdili republikou, první fotka je od rybníka Svět v Třeboni z roku 1962. Asi v roce 1965 jsme se vydali do Bulharska. Bylo to docela dobrodružné – nejdřív jsme celou noc stáli ve frontě na slovensko - maďarské silnici, pak se projíždělo po špatných silnicích Rumunsko, míjeli jsme povozy s místními cikány a docela se báli.

V Bulharsku jsme spali v kempu ve vesnici Obzor, tam už to bylo fajn. Taky jsme byli u Baltského moře v NDR v kempu, kde byli samí Češi (Němci byli u Balatonu a Černého moře).

Zhruba od roku 1968 už autem jezdil táta jen na chatu, výjimečně na hřbitov do Jemnice nebo Vysokého Mýta. V roce 1990 po nás zdědil Škodu 100 a wartburg skončil někde na šrotišti nebo na náhradní díly.

Naše první auto: v letech 1962 až 1990 jsme jezdili ve wartburgu
Naše první auto: v letech 1962 až 1990 jsme jezdili ve wartburgu
Naše první auto: v letech 1962 až 1990 jsme jezdili ve wartburgu

Naše první auto: v letech 1962 až 1990 jsme jezdili ve wartburgu

Krása z DDR

Wartburg 311 který začal z bran továrny ve východoněmeckém Eisenachu vyjíždět v roce 1956, patří dodnes k nejelegantnějším vozům východní provenience.

Wartburgů 311 bylo vyrobeno téměř 260 000 v 11 variantách.

Wartburgů 311 bylo vyrobeno téměř 260 000 v 11 variantách.

Automobil s oblými tvary se vyráběl v řadě variací - základem byl čtyřdveřový pětimístný sedan, existoval i kombi, kupé nebo kabriolet. Právě „třistajedenáctka“ patří mezi sběrateli k ceněným kusům, zachovalé se v Německu prodávají za (v přepočtu) čtvrt milionu korun i dráž. Devět let po představení modelu 311 přišel do výroby mezityp, označený 312, který v karoserii stávajícího modelu skrýval podvozek teprve chystaného typu 353. Všech provedení tohoto vozu se vyrobilo na 300 000 kusů. Více o historii wartburgů čtěte zde

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Řídit cisternu mohou jen nejlepší. Je třeba předvídat a nebrzdit

Hned několik nehod cisteren zkomplikovalo v uplynulém týdnu dopravu na českých silnicích. Její řízení je totiž šoférská...

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Dějiny čtvrcení v Praze. Nejděsivější případy rozřezaných těl

Děsivé kriminální případy. O těchto čtyřech vraždách mluvila celá republika. Brutální a hrůzostrašné „kouskování“...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky
Premium

Mobil, snění, děti vzadu: čtvrtina řidičů bourá kvůli roztržitosti

Telefonování, SMS, ovládání klimatizace, denní snění nebo hádka s dětmi vzadu. To jsou jen některé příčiny, proč jsou...

Dyson zrušil projekt elektroauta. Zvládne je každý a nedá se na nich vydělat

Známý výrobce vysavačů, vysoušečů vlasů i rukou a čističek vzduchu Dyson měl plány na vlastní elektromobil. Ty ale...

Za pět let představí Toyota auto, do kterého bude na výběr z pěti pohonů

V automobilovém průmyslu bude vedle sebe existovat v nejbližších deseti až třiceti letech více alternativních pohonů....

Útok na neomezenou rychlost na dálnicích se v Německu opět nezdařil

Zelení chtěli zavést na německých dálnicích všeobecně platný rychlostní limit 130 km/h, prozatím byl však shozen ze...

Najdete na iDNES.cz