náhledy
V Polsku je nově k vidění vůbec první automobil vyrobený v zemi po druhé světové válce. Do soukromého muzea ve městě Otrembusy nedaleko Varšavy se historický vůz Warszawa M-20 se sériovým číslem 000001 dostal po desetiletích pátrání, při kterém byl nakonec nalezen ve Finsku. Agentura AP vůz označila za připomínku polské poválečné podřízenosti Sovětskému svazu. Warszawa, vyráběná automobilkou FSO v letech 1951 až 1973, byla licenční kopií sovětského GAZu M20 Poběda.
Autor: ČTK
„Jsme nesmírně hrdí, protože se počítáme mezi několik málo lidí na světě, kteří získali zpět první vozy sérií vyrobených v jejich zemi,“ řekl Zbigniew Mikiciuk, spoluzakladatel soukromého muzea ve městě Otrembusy. Vůz i přes svůj věk podle něj „drží pohromadě“.
Autor: ČTK
První vůz Warszawa M-20 vyjel z továrny varšavské automobilky FSO (Fabryka Samochodów Osobowych) 6. listopadu 1951. Následně ho dostal sovětský a polský maršál Konstantin Rokossovskij, jenž po druhé světové válce působil několik let ve funkci polského ministra národní obrany, což mělo podle AP zpečetit závislost Polska na Moskvě.
Autor: ČTK
Co se dělo s vozem poté, není známo. Automobilka FSO se ho v 70. letech minulého století snažila najít, aby ho využila při výročí, ale bezvýsledně. Nepomohlo ani to, že za něj nabízela zcela nový vůz v době, kdy byla auta v Polsku luxusem. Podle Mikiciuka se vozidlo nakonec našlo našlo v rodině finského automobilového závodníka a přes dva roky trvalo vyjednávání o jeho návratu do země původu.
Autor: ČTK
První exemplář Warszawy M-20 nyní rozšířil sbírku historických vozů v muzeu, kde se nachází mimo jiné i automobil značky Volvo, které používal polský komunistický vůdce a generál Wojciech Jaruzelski, jenž vyhlásil v zemi v roce 1981 válečný stav, aby potlačil nezávislé hnutí Solidarita.
Autor: ČTK
„Děláme to už více než 50 let a nesbíráme auta, která můžete vidět na ulici, ale vozy, které mají svou historii, duši a legendu,“ řekl Mikiciuk. Majitelé muzea doufají, že vystavením prvního vozu Warszawa M-20 povzbudí veřejnost, aby se přihlásila a doplnila další podrobnosti o jeho historii.
Autor: ČTK
Fabryka Samochodów Osobowych vznikla v polovině minulého století a prvním vozem, jenž se v ní vyráběl, byla FSO Warszawa v rámci licence sovětského vozu Poběda. Automobilka FSO byla během komunismu hlavním producentem osobních aut v Polsku. Například na základě licence podepsané s italským Fiatem se v ní vyráběl od druhé poloviny 60. let Polski Fiat 125p. Podnik zastavil výrobu v roce 2011.
Autor: ČTK
GAZ M20 Poběda
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
GAZ M20 Poběda
Autor: František Dvořák, iDNES.cz
GAZ 20 M Poběda
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
GAZ M20 Poběda
Autor: autowp.ru
GAZ M20 Poběda
Autor: autowp.ru
GAZ M20 Poběda
Autor: autowp.ru
Warszawa M20 po Janu Pavlu II
Autor: Fantastische Fahrzeuge
Warszawa M20 po Janu Pavlu II
Autor: Fantastische Fahrzeuge
Warszawa
Autor: KHM Motor Poland
FSO Warszawa 200
Autor: Autowp
FSO Warszawa 200
Autor: Autowp
FSO Warszawa 200
Autor: Autowp
FSO Warszawa 200
Autor: Autowp
FSO Warszawa 200
Autor: Autowp
FSO Warszawa M-20
Autor: Autowp
FSO Warszawa M-20
Autor: Autowp