Stavění aut na polský způsob. Z Fordu Mustang je novodobá Warszawa

aktualizováno 
Na auta značky Warszawa vzpomenou jen opravdoví pamětníci. Polská firma KHM Motor na ni chce odkázat netradiční kreací na základech aktuálního Fordu Mustang.

Warszawa M20 GT | foto: KHM Motor

Tvůrci uvádějí, že na projektu pracovali pět let a jako základ jim nakonec posloužil aktuální veleúspěšný model Fordu. To je ovšem o dost složitější. „Výrobce totiž uvádí, že komponenty a různé specifické díly byly dodány přímo společností Ford a na svém webu má i její logo. Společnost Ford Polska jménem Ford of Europe k tomu vydala prohlášení, že Ford žádnou dohodu s polskou firmou nemá a použití jeho loga je protiprávní,“ popisuje magazín Autonoviny.cz. Dnes už je informace na oficiálních stránkách firmy upravená společně s omluvou za neoprávněné použití ochranné známky americké automobilky.

Warszawa

Warszawy byly první v Polsku masově vyráběné automobily. Ve varšavské fabrice FSO vznikaly od roku 1951 na základě sovětské licence automobilky GAZ, předlohou byly vozy M20 Poběda. Do roku 1973 jich vzniklo přes čtvrt milionu pod označením M20 a v následných evolucích 200, 201 a 202. V novodobém podání nese jméno M20 GT.

Po ukončení produkce hranatého Polonezu dnes v Polsku nenajdeme původní domácí automobilku, kromě několika garážových (a často fantasmagorických) projektů dnes autoprůmysl Polska produkuje auta zahraničních značek.

Původní Warszawa byla čtyřdveřová a měla pod kapotou čtyřválec s rozvodem SV a objemem 2,1 litru, ve kterém bylo schovaných 52 koní, ta nová jich má osmkrát tolik. Stavitelé Warszawy pro 21. století totiž použili vrcholové provedení mustangu s pětilitrovým osmiválcem o výkonu 420 koní (310 kW) a 530 kroutícími newtonmetry. Stejně jako kdysi má i novodobá verze poháněná zadní kola. Převodovka je dnes také manuální, před padesáti lety byla třístupňová, ta dnešní má dvojnásobný počet převodových stupňů.

Fotogalerie

Polský autoprůmysl se vždy musel spolehnout hlavně na licence a převzaté modely a Warszawa v tradici pokračuje. M20 GT je tak trochu skládačka: na stavbu tvůrci použili také komponenty z Chevroletu Camaro a znalci odhalí, že dárcem zadních lamp je zase Mercedes-AMG GT.

KHM Motor má ještě další plány, pracuje na modelu jménem Sirelli Sport, který má odkázat na další model polské automobilové historie, Syrenu Sport. Spřádá také plány na elektromobil a hybridní vůz.

  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Spousta zábavy za tisícovku: chytrá krabička přidá starému VW nové funkce

Konektivita a různé inteligentní funkce získávají v osobních automobilech čím dál větší oblibu. Některé z těchto funkcí...

Premium

Náš kluk umí. Otec talentu Hložka o plánech i batůžku za padesát tisíc

Minulý týden ho v tramvaji načapal revizor: „Lístek, prosím.“ Adam Hložek, sedmnáctiletá fotbalová raketa, zčervenal....

Premium

Vzestupy a pády Mika Tysona. Dokument zdarma o tom, co ho poslalo až na samé dno

Dokument o životě jednoho z nejslavnějších boxerů na světě, Mika Tysona, si odbyl svou premiéru na prestižním filmovém...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Premium

Evropský autoprůmysl potřebuje baterie pro elektrovozy, hrozí závislost na Číně

Koncern Volkswagen rozjel výrobu baterií pro elektromobily. Zatím se učí. Musí však spěchat, protože automobilky...

Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky
Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky

Nemocnice v Pardubicích čelí dalšímu obvinění. Při porodu novorozence tamní personál včas neodhalil problém, který bylo možné vyřešit medikací. Dítě bude mít doživotní následky.

Najdete na iDNES.cz