Sobota 24. září 2022, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. září 2022 Jaromír

Designérská ikona, pan Alfa 156 končí u VW. Vymlouvá se na důchod

Celý automobilový svět ho zná jako autora jednoho z nejkrásnějších aut přelomu tisíciletí. Alfa 156 je jeho veledílem. Sám má ze všech „svých“ aut ale nejraději teoutonsky střídmé Audi A5. Walter Maria de Silva jde do důchodu. V 64 letech je na to ale brzo.

Walter de Silva při rozhovoru pro iDNES.cz | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Alfu Romeo 156 vytěsnil ze své mysli. „To je historie, zapomeňte na ni,“ řekl mi kdysi, když se zrovna rozplýval nad novým Volkswagenem Polo, který je také z jeho skicáku.

„Když jsem v Alfě Romeo řekl, že odcházím, chtěli za každou cenu 156 změnit, aby se mnou nebyla spojovaná. A tak vznikl facelift od Giugiara. Už jsem si to s ním dávno vysvětlil,“ vyprávěl. V hlase neměl hořkost, ale bylo cítit, že Alfa je pro něj uzavřená kapitola, navždycky. Exkluzivní rozhovor s Walterem de Silvou pro iDNES.cz ČTĚTE ZDE.

Alfa Romeo 156

A Giugiara si k sobě přetáhl pod křídla Volkswagenu i s veleslavným studiem Italdesign. Dvojice, která je symbolem italské designérské školy (de Silva říká s neochvějnou jistotou, že Italové jsou stále v autodesignu nejlepší), se tak sešla v útrobách německého molochu.

Během jediného roku se věci v autoprůmyslu zašmodrchaly tak, že to vydá na detektivku. A titulní roli v tom hraje Volkswagen (o kauze dieselgate čtěte tady). O umělce s tužkou, skicáky a skicovacími tablety by pohledem z venčí mělo jít až v poslední řadě.

Ale všechno je jinak. Giugiaro, ten velikán automobilového designu odešel ze svého studia Italdesign a z celého koncernu vlastně ze dne na den na začátku letošního července (čtěte zde). Ve svých 77 letech má na odpočinek nárok. Spekuluje se ale, že úplně dobrovolný odchod ze scény to nebyl. Giugiaro už taky prý spřádá plány na založení nového studia. A nejnovější drb z dobře informovaných kruhů říká, že chce oživit padlou značku Bertone.

To o deset let mladší de Silva by měl mít možná ještě spoustu plodných let před sebou. S listopadem ale přišla nečekaná zpráva: Walter de Silva s koncem listopadu končí na pozici šéfdesignéra skupiny Volkswagen a jde na odpočinek. Zůstat má v roli externího poradce koncernu. Ten energií sršící Ital má ovšem do penzisty daleko. Za pár měsíců v únoru oslaví pětašedesátiny, auta začal malovat jako jedenadvacetiletý u Fiatu v roce 1972.

Walter de Silva vytvořil křeslo Luft pro společnost Poltrona Frau.

Pravda, úloha šéfdesignéra je už dnes hlavně manažerská, zrovna de Silva si ale na tom, že se na tvoření designu stále osobně podílí, zakládá. Možná se mu zajídalo neustálé cestování a nekonečné prezentovaní a prosazování novinek. Vždyť vzhledem k tomu, že byl odpovědný za design celého koncernu, to při množství značek, regionálních modelů, faceliftů a dalších verzí vydá střízlivým odhadem v průměru na jednu novinku denně.

Éterem už letí spekulace, že de Silva je další obětí kauzy dieselgate. Emisní průšvih bude stát koncern Volkswagen obrovské peníze, bude tedy třeba šetřit (prý se zrušením jeho místa a úsporám v týmu ušetří sto milionů eur). Navíc se chystá decentralizace celé skupiny, takže by de Silva z pozice velitele všech designérů koncernu ztratil přímý dohled a vliv. De Silva také přišel o všechny spojence ve vedení firmy, Martina Winterkorna (bývalého předsedu představenstva) i Ferdinanda Piëcha (ex-šéfa dozorčí rady). A tak je pravděpodobné, že stejně jako před šestnácti lety práskl dveřmi u Paola Cantarelly, šéfa Alfy Romeo, se kterým se neshodl nad směřováním značky (Centro Stile v Arese vedl deset let), tak se i tentokrát rozhodl k ráznému kroku.

Rázný vyznavač střídmosti

„Se všemi těmi liniemi bych mohl navrhnout aspoň čtyři auta,“ kousavě okomentoval kdysi překombinovaný zdobný design novinky konkurence. Ta věta ho dokonale popisuje. Je to šarmantní elegán, který se nebojí mluvit přímo a zároveň vyznavač čistých jednoduchých tvarů (i když zrovna styl, který před patnácti lety vymyslel jako šéfdesignér Seatu, byl rozevlátě bachratý, představil ho na konceptu Tango).

Seat Tango

Audi Nuvolari Quattro

De Silva má hlavně výjimečný talent namalovat auto, které nezestárne. Jeho slavné alfy jsou dobrý příklad, vždyť z nich značka čerpá inspiraci dodnes. Ještě lepší je ale právě to Audi A5, které ve výrobě už dost přesluhuje a stejně nezestárlo; taky se ale říká, že právě kvůli de Silvovi se uvedení modelu opozdilo, stále prý nebyl spokojený a do posledních chvil ladil konečnou podobu.

De Silva taky vymyslel novodobý erb Ingolstadtské značky. Nepřehlédnutelnou obří masku chladiče nazvanou Single Frame inspirovanou meziválečnými závodními speciály Auto Union představil na přízračném konceptu Nuvolari v roce 2003. Jen tak mimochodem, historizující citací je i ta Alfa 156, odkazuje na giuliettu z roku 1955.

Nikdy to ale není retro design, právě v tom je velikost těch nejlepších designérů: citovat historii tak, aby to bylo aktuální, moderní. Jen dvakrát se de Silva rozhodl opisovat z historie a troufl si rovnou na ikony: Gandiniho Lamborghini Miura interpretoval téměř doslova v roce 2006 jako koncept (pro upřesnění se sluší dodat, že základní linky miury jsou ale dílem Giugiara - dokazuje to tahle fotka), podruhé dostal za úkol namalovat novodobého brouka. Zavděčit se s v roce 2011 s broukem šílenému vnukovi tvůrce toho prvního (tehdejší vládce koncernu VW Ferdinand Piëch je vnukem Ferdinanda Porscheho, tvůrce brouka) byl husarský kousek.

Jeho dílem jsou ale i další modely. U Audi je to mamutí Q7, milované a nenáviděné SUV, jehož pohled a postoj je pro mnohé zhmotněním automobilové arogance. Dát autu jasný nezaměnitelný výraz a lidskou emoci dokáže jen génius velikosti toho drobného Itala.

Střídmost a čiročirou účelnost zas dokonale ctí Volkswagen UP!, o kterém se říká, že ho de Silva načrtl v letadle při letu ze Spojených států. Vedle seděl Martin Winterkorn, dnes už bývalý šéf Volkswagenu, který přemítal nad možnostmi výroby městského trpaslíka.

A ještě jedna spekulace na závěr: pokud se Volkswagen rozhodne pozici šéfdesignéra koncernu nezrušit, bude se hledat náhrada. Bude-li hledat mezi designéry svých značek, napadá vás někdo lepší než Jozef Kabaň? Střídmý, přesný styl v duchu de Silvy dotáhl v roli šéfdesignéra Škody k dokonalosti. Šarm a vize mu rozhodně nechybí. A pomník už si postavil taky: symbol celého německého koncernu nového tisíciletí - Bugatti Veyron.

  • Nejčtenější

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Kvůli plynu přesuneme výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen

Německý automobilový koncern Volkswagen by v případě přetrvávajícího nedostatku zemního plynu mohl přesunovat výrobu z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Komedie i thriller. Expedice elektromobilem do Norska rozhádala čtenáře

Elektromobilní články se na iDNES.cz obecně těší velké čtenářské oblibě. Nejinak tomu bylo i v případě popisu jízdy s...

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky fandí, jiní ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poslední cesta náruživé motoristky. Alžběta si pohřební jaguar sama navrhla

Nejurozenější automechanička na světě, která přes sedm dekád stála v čele Spojeného království, nikdy nesměla jet...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Zesnulá královna bude i za stovky let vypadat jako živá, říká balzamovač

Premium Trvající pieta ve Velké Británii za zesnulou královnu Alžbětu II. a vystavení rakve vyvolává mimo jiné řadu otázek...

Škoda Auto dokončila poslední octavii, které chyběly výplně dveří

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dokončila poslední vůz Octavia, kterému chyběly výplně dveří po lednovém požáru...

S karavanem za vínem. Tipy na výlet od Lednice po Belgii

Sklenka vína je pro mnoho kempařů příjemným zakončením dne stráveného na cestách. Ambasadoři Camperguru proto vybrali...

Ukradený vynález za miliardy. Jak český David přemohl amerického Goliáše

Premium Nápad za miliardy, bez nadsázky. František Hrabal jel v roce 2001 autem, a když si na křižovatce všiml, jak se vedle...

Přesun výroby aut reálně hrozí. Drahý plyn dusí dodavatele, dorazí je Čína

„Přesuneme kvůli plynu výrobu z Německa a východní Evropy, hrozí Volkswagen,“ může se to zdát jako popíchnutí...

Digitální závislost u dětí? Poradíme, jak je motivovat k pohybu
Digitální závislost u dětí? Poradíme, jak je motivovat k pohybu

V Česku proběhl rozsáhlý výzkum o digitální závislosti napříč populací. Jeho výsledky vás možná překvapí. Děti školou povinné totiž velkou část...

Jsem těhotná, potvrdila Agáta Hanychová. Čeká dítě Jaromíra Soukupa

Agáta Hanychová (37) je po čtyřměsíčním vztahu s podnikatelem Jaromírem Soukupem (53) podle informací bulváru těhotná....

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Kvůli sousedům nemohu v bytě topit. Oni nemají problém, tak nic neřeší

Bydlím v bytovém domě, který spravuje společenství vlastníků. Letos jsem se přestěhovala z bytu číslo 9 do bytu číslo...

Český vynálezce samodofukovací pneumatiky vysoudil 1,6 miliardy

Firma Goodyear & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů (asi 1,6 miliardy korun)....

Herní svět je v šoku. Hacker vypustil na internet záběry z nového GTA

Klidnou neděli pro hráče přerušil masivní únik záběrů z chystaného Grand Theft Auto VI. Ačkoliv se oficiálně o hře nic...