Výzkum: Etanolová auta škodí stejně jako benzinová

aktualizováno 
Auta na etanol mohou mít horší dopad na kvalitu ovzduší a lidské zdraví než běžná benzinová vozidla. Tvrdí to vědec Mark Jacobson z kalifornské Stanfordovy univerzity, který sestavil počítačový model simulující ovzduší v roce 2020.

Na biolíh jezdí i futuristický koncept Saab Aero-X | foto: Saab

Zjistil, že pokud by všechna auta jezdila na biolíh, zvýšila by se v některých oblastech koncentrace ozonu.

To by prý znamenalo o něco větší počet úmrtí na respirační potíže nebo astmatické záchvaty.
Výsledky svého bádání, se kterými mnozí ekologové nesouhlasí, Jacobson zveřejnil v časopise Environmental Science and Technology.

Právě podíl biopaliv na celkové spotřebě pohonných hmot v dopravě by měl dosáhnout v Evropské unii do roku 2020 deseti procent. Země EU se na tom dohodly v březnu v rámci boje proti klimatickým změnám prostřednictvím zvyšování podílu obnovitelné energie na celkové energetické spotřebě unie.

Počítačový model, se kterým pracoval odborník na atmosféru Jacobson, vzal v potaz různé faktory, například teplotu, sluneční svit, mraky nebo déšť. Model nastínil kvalitu vzduchu v roce 2020 při dvou možných scénářích.

V jedné simulaci jezdila všechna auta na benzin a ve druhé byla poháněna palivem E85, což je směs 85 procent etanolu a 15 procent benzinu. Autor studie ovšem přiznal, že zatím není reálné, aby biopaliva používala všechna auta.

Jacobson zjistil, že kdyby všechny vozy jezdily na E85, v některých částech Spojených států by se v porovnání s auty na benzin velmi zvýšila koncentrace ozonu, která by měla negativní účinky na lidské dýchací ústrojí. Projevilo by se to 200 úmrtími navíc ročně v celých Spojených státech. Statisticky by to znamenalo též dalších 770 návštěv pohotovostí a 990 hospitalizací.

Ačkoli díky ježdění na etanol se podle studie snížila přítomnost dvou karcinogenů ve vzduchu, množství jiných rakovinotvorných látek se naopak zvýšilo, takže vliv na výskyt zhoubných nemocí byl stejný jako při znečištění způsobeném výfukovými plyny.

"Zjistili jsme, že i při použití E85 budou dopady na lidské zdraví stejné jako u benzinu, jehož zplodiny ročně způsobí 10 000 předčasných úmrtí," řekl Jacobson. Otázkou tak podle něj je, zda má propagace etanolu a jiných biopaliv nějaký smysl, když to lidskému zdraví neprospěje.

"Pokud jde o znečištění, není etanol ekologický," dodal vědec. "Pokud chcete používat etanol, dobrá, ale neargumentujte zdravím. Není lepší než benzin, možná je dokonce ještě horší."

Autoři: ,

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

Další z rubriky

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Najdete na iDNES.cz