Autoland Česko: závislost na vývozu aut roste, nejvíce směřují do Německa

  14:55aktualizováno  14:55
Českému vývozu do Evropské unie dominují osobní auta, jejichž podíl na celkovém exportu do Unie byl loni 12 procent, to je nejvíc ze všech vyvážených komodit. Závislost ČR na vývozu aut dlouhodobě roste. Autodíly se na exportu do unie podílely loni z 8,7 procenta, další 3,4 procenta tvořily telefonní přístroje.

(ilustrační snímek) | foto: Michael Kudela

Na dovozu z Unie dominují autodíly, které tvoří 7,6 procenta importu. Nejnovější údaje o českém autolandu představil Český statistický úřad.

Vývoz českých firem do Evropské unie loni dosáhl 3,5 bilionu korun a meziročně tak vzrostl o 200 miliard. Nejvíce se osobní auta z ČR vyvážejí do Německa, loni tam české firmy vyvezly vozy za 296 miliard korun. Na druhém místě je Velká Británie (66 miliard Kč), třetí je Francie (60 miliard Kč).

Stroje a dopravní prostředky se na celkovém exportu Česka do Evropské unie loni podílely z 56 procent. Meziročně se jejich vývoz do EU zvýšil o 138,5 miliardy korun, tedy o desetinu. Objemově nejvýznamnější komoditou, která se na celkovém exportu z České republiky podílela největším 12procentním podílem, jsou právě „motorová vozidla k dopravě osob“ (takto je označuje Český statistický úřad), na druhém místě jsou díly motorových vozidel s 8,7 procentním podílem. 

Je třeba dodat, že v tomto čísle nejsou všechny výrobky, které mají něco společného s autoprůmyslem. Na pátém místě jsou s 2,1procentním podílem na exportu sedadla do automobilů a jejich díly, 1,5 procenta exportu z Česka v roce 2017 tvořily „elektrická zařízení ke spouštění a zážehu motoru“.

„Meziroční přírůstek vývozu do EU ovlivnil hlavně obchod s Německem, který se zvýšil o 94,2 miliardy na 1,4 bilionu korun. Vzrostl i vývoz do Polska a Rakouska,“ uvedl místopředseda ČSÚ Jaroslav Sixta.

ČR obchoduje hlavně se sousedními státy. Loni představoval podíl okolních zemí na celkovém vývozu 51 procent a na dovozu 41 procent. „Z hlediska celkového českého vývozu do EU je nejsilnějším odbytištěm Německo. To platí dlouhodobě. Podle aktuálních údajů zaujímá 39 procent našeho exportu. 

Fotogalerie

I tento údaj potvrzuje, že závislost české ekonomiky na spolkové republice je poměrně vysoká,“ řekl ředitel odboru statistiky zahraničního obchodu ČSÚ Karel Král. Dalšími členskými zeměmi EU, kam Česká republika nejvíce vyváží, jsou s odstupem Slovensko, Polsko a Rakousko.

Český export letos zatím nedosahuje loňských hodnot, celkový vývoz od ledna do března klesl meziročně o 1,6 procenta na 1,06 bilionu korun. Export do unie se snížil o 1,2 procenta.

Autoland Česko

Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP z roku 2017 bylo v České republice v roce 2016 vyrobeno 127 osobních aut na 1 000 obyvatel, což zemi řadí na přední místo mezi světovými lídry ve výrobě automobilů na obyvatele. Celkem je každoročně v Česku vyrobeno 1,35 milionu vozů. "Znamená to, že Česká republika je pátým největším výrobcem motorových vozidel v Evropě a v regionu střední a východní Evropy je největším producentem osobních vozidel," uvádí Czechinvest. "Automobilový průmysl v České republice zaměstnává více než 150 tisíc lidí a tvoří přes 20 procent české průmyslové výroby a zároveň i přes 20 procent vývozu. V zemi působí více než polovina top 100 globálních dodavatelů pro automobilový průmysl."

Nejvýznamnějšími výrobci osobních automobilů v Česku jsou mladoboleslavská Škoda Auto, vlastněná koncernem Volkswagen, kolínská Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech a nošovický Hyundai. 

Nákladní automobily vyrábí v kopřivnické Tatře a nově opět ve společnosti AVIA (obě značky mají stejného vlastníka). Společnosti Iveco Czech Republic (dříve Karosa) a SOR Libchavy se orientují na výrobu autobusů. České traktory jsou již více než půl století spjaty se jménem Zetor. V Česku je také několik malosériových výrobců, k nejznámějším patří Kaipan. Mezi významné dodavatele pro automobilový průmysl, kteří působí v česku patří: AGC Automotive Czech, Automotive Lighting, MAHLE Behr, Benteler, Bosch, Continental AG, Brano, Magna Bohemia, Faurecia, Hella, Johnson Controls, TRW Automotive, Valeo nebo Varroc Lighting Systems.

Autoři: ,

Od 10. 9. do 22. 9. probíhá ve Frankfurtu nad Mohanem Mezinárodní automobilová výstava (IAA). Žhavým tématem je samozřemě i elektromobilita.

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

Další z rubriky

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Elektrická Honda E je miláček publika, do Česka přibzučí za dva roky

Honda e

Honda konečně dotáhla do sériové podoby svůj první elektromobil. Malý hatchback s jednoduchým pojmenováním E má...

Slovenský Defender umí všechno: může mít 400 koní a stát přes tři miliony

Land Rover Defender

Navázat na legendární produkt není jednoduché. Land Rover se k úkolu navrhnout nový Defender postavil čelem a ve zbrusu...

Najdete na iDNES.cz