O posledním červencovém víkendu se na břehu bavorského jezera Tegernsee konala první německá výstava Concours of Elegance. Jednou z hvězd přehlídky byl Lotec Sirius, který byl v roce 2000 zamýšlen jako německý supersport se závodními geny a motorem AMG biturbo. Nakonec vznikl jen tento jediný kus.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Pořadatelé, kteří organizují i podobnou akci v Londýně, přivedli 50 soutěžních exponátů a dalších 150 zajímavých aut. Laťka je nastavena vysoko, ambicí totiž bylo zařadit se mezi nejprestižnější akce, jako je Pebble Beach nebo italské Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Porsche 356 vjíždí do areálu usedlosti Gut Kaltenbrunn v rámci přehlídky Parade of Ladies.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Jedna z účastnic Parade of Ladies vjíždí do areálu s Mercedesem SL, typ 107.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Prostor uvnitř areálu patřil především historickým vozům, na parkovišti před areálem se předvedly modernější stroje. Zde vzácný Mercedes SLR Stirling Moss (v popředí, vyrobeno 75 ks), za ním SLR 722 Edition a další exempláře SLR.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Jeden z mnoha přítomných Mercedesů 300 SL z padesátých let, zde v provedení roadster, které předznamenalo všechny budoucí generace třídy SL.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Zástupcem nejnovější produkce je například loni uvedená limitovaná edice Porsche 911 Dakar, které vznikne jen 2500 kusů.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Lamborghini Miura patří k nejlegendárnějším sportovním vozům všech dob. Málokdy se podaří dostat se k němu takto blízko.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Roadster BMW 507 ve své době platil za propadák. O to více je tento osmiválcový sporťák, který v letech 1955 až 1959 vznikl jen v 252 kusech, ceněný dnes.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Lamborghini Miura je prvním sériovým supersportem s motorem uprostřed. Zaujmout umí ale i radikálním designem Marcella Gandiniho se zajímavými detaily, jako jsou „řasy“ kolem předních světel.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
BMW 507 (vlevo) a Mercedes-Benz 300 SL Roadster (uprostřed) byly ve své době konkurenty. Mercedes byl nejen výkonnější, ale také prodejně mnohem úspěšnější.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Britské stroje byly u Tegernsee v malém počtu, přesto se ukázal například Aston Martin DB5.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Závodní vozy z počátku padesátých let: vpředu Aston Martin DB3/5, za ním Ferrari 166 MM Spider.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
O vítězi hlavní ceny Concours of Elegance Germany na rozdíl od běžné praxe rozhodli sami vystavovatelé.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Hlavní cenu získala vzácná osmiválcová Lancia Astura čtvrté série z konce třicátých let.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Vítězná Lancia Astura s kompletní dekorací.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
O hlavní cenu se vítězná Lancia utkala například s neméně dokonalým Maybachem SW 38.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Maybach SW 38 s dvoudveřovou otevřenou karoserií od firmy Spohr.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Jedna z účastnic Parade of Ladies se na přehlídku vydala neohroženě v Bugatti.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Další z vrcholů výstavy: nejstarší dochovaný Rolls-Royce Phantom I. Původně šlo o tovární prototyp z roku 1926 s označením 17EX.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Po opatření karoserií od Jarvis of Wimbledon byl tento Phantom prodán do Indie, kde ho až do roku 1976 vlastnily dvě generace maharadžů.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Přítomny byly i výjimečné stroje z posledních dekád 20. století. V takovém případě nemůže chybět Ferrari F40.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Kupé Alpina B7S Turbo z tovární sbírky (vlevo) a Bugatti EB 110 SS ve speciálním provedení.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Řadu mladších supersportů uzavíraly Ferrari Enzo v neobvyklé žluté a Lamborghini Murcielago.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
AC 428 Frua z roku 1967, tedy spojení britské techniky a italské karoserie, je jedním z posledních zástupců éry nezávislých karosáren.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Ferrari Daytona (vlevo) a Lamborghini Miura platily navzdory rozdílné koncepci za velké rivaly. Zde stojí příhodně vedle sebe. Není divu, že se Miura do automobilových dějin zapsala výrazněji.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Laťka exponátů byla nastavena tak vysoko, že Porsche 911 se nemůže ukázat jen tak ledajaké. Zde tedy Carrera RS 2.7, jedna z nejvzácnějších verzí tohoto modelu.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Bokem hlavní expozice bylo možné narazit na modernější vozy, zde Koenigsegg od mnichovského dealera.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Koensigseggy patří k nejrychlejším automobilům na planetě.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Ferrari Daytona SP3, tedy zjednodušeně řečeno LaFerrari bez hybridního pohonu.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Alfa Romeo 8C v závodním provedení
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Tento konkrétní kus nese znak stáje Scuderia Ferrari ještě z doby, kdy Ferrari nebylo samostatným výrobcem závodních a silničních aut.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Tento konkrétní kus nese znak stáje Scuderia Ferrari ještě z doby, kdy Ferrari nebylo samostatným výrobcem závodních a silničních aut.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Tento konkrétní kus nese znak stáje Scuderia Ferrari ještě z doby, kdy Ferrari nebylo samostatným výrobcem závodních a silničních aut.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Tento konkrétní kus nese znak stáje Scuderia Ferrari ještě z doby, kdy Ferrari nebylo samostatným výrobcem závodních a silničních aut.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Tento konkrétní kus nese znak stáje Scuderia Ferrari ještě z doby, kdy Ferrari nebylo samostatným výrobcem závodních a silničních aut.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Tento konkrétní kus nese znak stáje Scuderia Ferrari ještě z doby, kdy Ferrari nebylo samostatným výrobcem závodních a silničních aut.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Maserati Ghibli Spyder je nepochybně vzácný vůz, ale vedle něj stojící hnědé Monteverdi Palm Beach je ještě vzácnější – švýcarská automobilka vyrobila tento jediný kus.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Velmi neobvyklý pohled: východoněmecký sporťák Melkus RS 1000 a jeho kapitalistický protějšek Lancia Stratos.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Při pohledu dovnitř Melkusu by málokdo hádal, že tento ručně stavěný stroj má motor z Wartburgu. Nic lepšího v NDR nebylo k dispozici…
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
I designem kabiny předběhla Lancia Stratos svoji dobu. Podobně vypadala sportovní auta uvnitř ještě o dvacet let později.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Britská aristokracie: vlevo už tak vzácný Rolls-Royce Camargue v zakázkové úpravě Beau Rivage od karosárny Hooper a vpravo jeho ideový předchůdce Rolls-Royce Silver Cloud III s karoserií kupé od Mulliner Park Ward.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Elegantní zádě z třicátých let. V popředí vítězná Lancia Astura.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Tento konkrétní Mercedes-Benz 300 SL byl před 70 lety předmětem světové premiéry. K Tegernsee si přijel pro cenu za nejhezčí auto z 50. let.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Bugatti typ 35 je jedním z nejlepších závodních aut 20. let a také vítězem u Tegernsee ve své věkové kategorii.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Aston Martin Ulster, aneb vítěz výstavy mezi vozy ze třicátých let.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Z mnoha vozů ze šedesátých let si ocenění nakonec odvezl kabriolet Bentley S1 Continental, tedy sportovněji střižený Rolls-Royce Silver Cloud I.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Monteverdi Palm Beach vychází z nejúspěšnějšího modelu švýcarské manufaktury High Speed. Tento kabriolet s motorem Chrysler 7,2 l se představil roku 1975 na autosalonu v Ženevě a žádný další kus už nevzniknul.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Oprávněným vítězem v kategorii vozů z 80. let se stalo Ferrari F40, kdysi nejrychlejší auto planety.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
A mezi vozy o dekádu novějšími vozy zvítězilo taktéž rekordní Bugatti EB 110.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Tento konkrétní vůz je tzv. EB 110 America, tedy verze SS upravená pro homologaci v USA. Tu vůz nakonec nezískal a jeho majitelem byl až do roku 2013 jeho tvůrce Romano Artioli.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Tento konkrétní vůz je tzv. EB 110 America, tedy verze SS upravená pro homologaci v USA. Tu vůz nakonec nezískal a jeho majitelem byl až do roku 2013 jeho tvůrce Romano Artioli.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Automobilka Bentley přivezla ve světové premiéře čtvrtou generaci kabrioletu Bentley Continental GTC, která se poprvé v historii modelu obejde bez dělených předních světel.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Další novinkou je nasazení plug-in hybridního pohonu jakožto úlitba emisním předpisům. Jádrem pohonu je ale stále přeplňovaný osmiválec. Přesné specifikace ještě čekají na dokončení homologace.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Druhým zástupcem Porsche na výstavě byla 911 v legendární tuningové úpravě RUF CTR.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Závodní typ Ulster je nejslavnějším meziválečným Aston Martinem. Jméno má odvozeno od závodu, kde poprvé triumfoval.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Výstavní kus Mercedesu 300 SL z roku 1954 byl v minulém desetiletí uveden přesně do takového stavu, v jakém objížděl světové autosalony.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Vůz s rudým interiérem si před šesti lety pořídil sběratel z Ruska. V roce 2022 se ho podařilo dovézt v pořádku zpět do Německa.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Druhý vystavovaný 300 SL má usedlejší kombinaci tmavě šedého laku s hnědým celokoženým interiérem.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Trojice vystavených „Gullwingů“ připomněla výročí 70 let od představení Mercedesu 300 SL.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Anglické označení „Gullwing“ odkazuje na vzhůru výklopné dveře, které připomínají roztažená racčí křídla. K podobnému řešení se v roce 2010 Mercedes vrátil u modelu SLS AMG.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Celkem se Concours of Elegance zúčastnilo 50 vozů z let 1925 až 2002.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Zkratka SL v názvu značí „Sport Leicht“, tedy sportovní lehký. Číslo 300 pak odkazuje k objemu motoru tři litry, zajímavostí je použití systému přímého vstřikování benzinu, tehdy převzatého z leteckých motorů.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Textilní čalounění sedadel bylo standardní výbavou, vizuálně méně zajímavá kůže byla za příplatek.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Po třech letech výroby nahradil kupé „Gullwing“ konvenčněji tvarovaný 300 SL Roadster. Společně s levnějším a podobně tvarovaným 190 SL se vyráběl do roku 1963.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Předem registrovaným zájemcům byly k dispozici i nové vozy pro předváděcí jízdy. Například obří BMW Alpina XB7.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Na statické výstavě se stranou areálu předvedly i kombi BMW Alpina B3 GT a čtyřdveřové kupé B4 GT.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Součástí programu byla i aukce společnosti RM Sotheby’s.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Na prodej byly mimo jiné vzácné moderní Mercedesy CLK 63 AMG Black Series (prodáno za 172 tisíc eur) a Maybach G 560 Landaulet (prodáno za 669 tisíc eur).
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Výstava dražených aut je před zahájením aukce přístupná i neregistrovaným návštěvníkům.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Nabízené Bugatti Veyron drželo laťku nastavenou soutěžními exponáty. Edice Soleil de Nuit se představila roku 2009 na autosalonu v Dubaji a vznikla v jediném exempláři.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Roadster s hnědým interiérem dodnes najel necelých 12 tisíc kilometrů. Prvním majitelem byla kuvajtská královská rodina, mezitím ale změnil vlastníka ještě dvakrát.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Koho zaujal vystavený zelený Aston Martin Ulster, měl „možnost“ si pořídit jiný kus v červené barvě.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Porsche 935 je limitovanou edicí modelu 911 GT2, která vzdává hold stejnojmennému závodnímu vozu ze 70. let. V roce 2019 vzniklo jen 77 kusů.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Vůz, který dojel v roce 1935 v Le Mans na 15. místě, prošel před 15 lety renovací a od té doby se zúčastnil mnoha veteránských akcí.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Jelikož se dochovalo jen 28 z celkem vyrobených 31 kusů, nepřekvapí, že vítězná nabídka v aukci překročila milion eur.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Kupé Alfa Romeo 6C 2500 Super Sport s karoserií od Touring Superleggera bylo vyrobeno v roce 1949, jeho technika ale navazuje na úspěšné meziválečné závodní Alfy.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Vůz strávil většinu života v USA, v roce 1995 se však dostal zpět do Itálie, kde prošel pětiletou renovací a byl uveden do původního stavu.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Matné Bugatti Chiron z edice 110 let Bugatti, která zaujme karoserií z pohledového karbonu, se málem stalo nejdražším autem na aukci.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Nakonec jej ale těsně překonal Mercedes SLR McLaren Stirling Moss, který se prodal za 3,4 milionu eur. Původní cena auta z 75kusové série přitom byla v roce 2009 třikrát nižší.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz
Na břehu bavorského jezera Tegernsee se konala první německá výstava Concours of Elegance.
Autor: Lukáš Vaverka, pro iDNES.cz