„Startovní výstřel poprvé zazněl 27. června 1901 v Paříži, kdy se na trať třídenního závodu do Berlína vydal jezdec Narcis Podsedníček s motocyklem Laurin & Klement. Triumfy jeho zdatných následovníků až po současný tovární tým Škoda Motorsport s vozy Fabia Rally2 evo lemuje bezpočet vítězství, titulů mistrů světa, rychlostních rekordů a dalších úspěchů,“ komentuuje Andrea Frydlová, vedoucí muzea v Mladé Boleslavi. „Tématu motoristického sportu se budeme věnovat i 24. září v rámci Muzejní noci, a to komentovanými prohlídkami nové výstavy i dalším doprovodným programem,“ dodává.
„S historií i současností vzrušujícího prostředí motoristického sportu návštěvníky seznamují nejen přehledné panely s čtivými texty a řadou jedinečných fotografií. Atmosféru dobových závodů navodí také originální filmové záběry vozů Škoda na závodních tratích, stejně jako vizuálně atraktivní plakáty nebo ukázky tabulí se startovními čísly. Stěna slávy je přehlídkou výběru z velkého počtu cenných trofejí, které mladoboleslavská značka za uplynulých 120 let získala,“ popisuje mluvčí značky Ondřej Láník.
K magnetům výstavy patří pětice závodních speciálů, počínaje jednoválcovou „motocykletou“ Laurin & Klement BZ z roku 1903. Sportovní automobily legendární řady F z počátku minulého století zastupuje vůz L&K FC (1909). Poválečnou etapu reprezentuje Škoda Sport s nízkou hliníkovou karoserií, účastník legendárního vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans (1950).
„Období uplynulých 30 let, po začlenění značky do koncernu Volkswagen, je spojeno mimo jiné s výrazným technologickým pokrokem, vytvářejícím podmínky pro ještě širší uplatnění speciálů z Mladé Boleslavi v motoristickém sportu,“ dodává Láník s poukazem na vystavené vozy Škody Octavia WRC (2003) a Fabia R5 (2019).
Výstavů kompletují Škoda 130 RS (1978) a Fabia S 2000 (2015) ve stálé expozici muzea. Řada dalších sportovních vozů je k vidění v přilehlém depozitáři, jenž lze navštívit po domluvě na recepci muzea.
Depozitář závodních škodovek