Klenoty Maserati jsou k vidění v Praze. Urozená značka slaví 100 let

  16:39aktualizováno  16:39
Unikátní výstava čtyř vozů Maserati v Národním technickém muzeu probíhá u příležitosti stého výročí založení této značky. Některé exponáty se objevují v České republice vůbec poprvé.

Letos je tomu přesně 100 let od založení značky Maserati a významné jubileum připomíná také výstava v Národním technickém muzeu v Praze. K vidění jsou celkem čtyři vzácné exempláře.

Dva exponáty, Maserati A6G 54 Coupé Allemano a Maserati 6C-34, jsou zapůjčeny ze světoznámé sbírky rodiny Panini, největších sběratelů vozů s trojzubcem ve znaku na světě.

V novodobé historii se tyto dva unikáty na území České republiky objevují vůbec poprvé. Další dva vozy, Maserati MC 12 a model 3500 GT Iniezione, pocházejí od českých majitelů.

Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze

Pokud si chcete unikátní vozy prohlédnout na vlastní oči, budete si muset pospíšit, výstava totiž potrvá pouze do pátku 25.dubna. "Když se vystavují korunovační klenoty, je to také na krátkou dobu," říká s nadsázkou ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr.

Delšímu termínu brání právě probíhající oslavy Maserati v Itálii a také pojištění dvou exponátů z muzea Panini. "Náklady na pojištění vozidel jsou enormní, nicméně alespoň tyto vozy se nám podařilo získat," říká Robert Pergl, generální ředitel firmy Scuderia, která je spoluautorem výstavy.

Skromně stranou je na výstavě kolekce zapalovacích svíček, na které se továrna Maserati v počátcích zaměřila. Podle vedoucího oddělení dopravy NTM Petra Kožíška ji muzeum získalo ve 20. letech od firmy darem.

Počet registrovaných vozů této značky je v Česku kolem dvou stovek, z toho veteránů jsou necelé dvě desítky.

Mezi traktory a sýry

Historie automobilky se začala psát v roce 1914 a za jejím vznikem stojí šest bratrů Maserati. Firma původně sídlila v Boloni, ve čtyřicátých letech se však sídlo přemístilo do Modeny.

Zatímco sídlo firmy se změnilo jen jednou (dnes je v modenské ulici Via Ciro Menotti), majitelé se u Maserati mění téměř pravidelně. Ještě před stěhováním z Boloně prodali Maseratiové všechny akcie rodině Orsi. Na konci šedesátých let firmu převzal Citroen, v sedmdesátých letech pak Alejandro de Tomaso. Na konci devadesátých let se stal majitelem koncern Fiat, o pár let později začala úzká spolupráce s Ferrari.

Když šla před lety značka z ruky do ruky, bylo k mání i muzeum. Samolepkový magnát Umberto Panini nechtěl nechat kolekci napospas supům a koupil ji celou.

Fotogalerie

Když se chcete do Paniniho muzea dostat, musíte se předem objednat a pak najít statek pojmenovaný "Hombre" v polích u Modeny. Minete halu, kde parkují a opravují traktory, napravo je zas sýrárna.

Poslední hala vlevo, lemovaná zvenku sbírkou stařičkých traktorů, ukrývá poklad v ceně stovek milionů. Jsou tu závoďáky, limuzíny, prototypy, ale také motorky, kterých Maserati pár vyrobilo. Ještě loni tam pan Panini se starým vlčákem po boku hrdě koukal na své bouráky.

Vystavené exponáty

Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze

Maserati 6C-34 - V letech 1934-35 vyrobila továrna Maserati pouze sedm těchto závodních vozů a jeden z nich závodil také u nás. V roce 1934 se s tímto vozem zúčastnil 5. Velké ceny Masarykova okruhu v Brně Ital Tazio Nuvolari. Podvozkově vychází vůz ze starší formule Maserati 8CM. Motoricky jde o šestiválec o objemu 3 700 ccm a výkonu 270 koní. Váží 750 kg.

Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze

Maserati A6G 54 Coupé Allemano - Dvoulitrový řadový šestiválec pochází z rukou konstruktérů Gioachima Colomba a Vittoria Bellantaniho. Celkový počet vyrobených kusů v letech 1954-1957 s karoserií od Carrozzeria Allemano je pouhých 20 vozů. Motor je řadový šestiválec o objemu 1 985 ccm a výkonu 150 koní. Maximální rychlost je 190-210 km/h, hmotnost 840 kg.

Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze

Maserati 3500 GT - Vůz s řadovým šestiválcem se vyráběl v letech 1957-1964 v počtu 1 972 kusů. Od roku 1962 se dodával na přání se vstřikováním paliva pod označením GTI. Vozy měly čtyř nebo pětistupňovou manuální převodovku, na přání mohl být vůz vybaven automatem. Od roku 1959 měly vozy kotoučové brzdy. Řadový šestiválec má objem 3 500 ccm a výkon 220-235 koní. Hmotnost vozu činí 1 200 kg. Toto oblíbené kupé vlastnilo mnoho slavných osobností, například monacký princ Rainiera III nebo herec Anthony Quinn.

Výstava vozů Maserati v Národním technickém muzeu v Praze

Maserati MC12 - Unikátní supersport nese rukopis Giorgetta Giugiara, má podvozek z Ferrari Enzo, pohání ho silný dvanáctiválec a bylo ho vyrobeno jen 50 kusů ve dvou sériích.

V sériové verzi jde o typ roadster, tedy s pevnou odnímatelnou střechou a v České republice je jediný kus. Vedle silniční verze vznikl i závodní sourozenec, který od roku 2005 na pět let ovládl závody sportovních vozů FIA GT. Motor V12 má objem 5 998 ccm, výkon 630 koní, zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy a maximální rychlost dosahuje 330 km/h.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Podle českého vesmírného architekta budeme cestovat Muskovým telegramem

Vizualizace terminálu pro hyperloop na pražském Opatově

Z Prahy do Brna za 20 minut, i tak by se mohlo za pár let cestovat. Potrubní doprava nahradí na krátkých vzdálenostech...

Autofotka týdne: Koncept zůstal v zákulisí, designér ho aspoň namaloval

Karim Habib, šéfdesignér Infiniti Motor Company, divize aliance Renault-Nissan...

„Toto je Infiniti QX, nemůžete ho vidět, ale je tu.“ Takovou premiéru světové autosalony ještě nezažily. Karim Habib,...

Další povinnost z EU. Auta musí přijímat i digitální rozhlas

Škoda Scala

Poslech digitálně šířeného rozhlasu DAB je pro většinu Čechů vymoženost, kterou ze svých automobilů většinou neznají....

Najdete na iDNES.cz