Na mezinárodní výstavě karavanů a obytných automobilů Caravaning Brno už tradičně převládají klasické obytné vozy tří typů, tedy vestavby do běžných dodávek, polointegrované stavby i integrované obytné vozy, které už si s dodávkou nespletete a jsou od základu stavěné jako malé hotely.
Naopak z nabídky pomalu mizí v minulosti oblíbené polointegrované obytňáky s velkou alkovnou nad předními sedadly, protože jejich vysoká stavba byla náročnější na manévrování a zvyšovala spotřebu. Velkou popularitu stále mají profesionální vestavby do běžných dodávek, které nabídnou lepší jízdní vlastnosti i kompaktnější celkové rozměry než integrály i polointegrály. V průměru jsou také za dostupnější pořizovací cenu pod dva miliony včetně daně.
Karavany táhnou. V Brně ukázali, co frčí v bydlení na kolech |
Zajímavým trendem mezi vestavbami je například postel v zadní části, která se dá elektricky vysunout až nahoru ke stropu. Pod ní je tak za jízdy volné místo, kam lze naložit sportovní výbavu nebo i přikurtovat menší motocykl či skútr. Toto řešení už pro vestavby se zadními dveřmi nabízí většina vystavovaných značek, některé typy už ovšem rovnou počítají s nájezdovou plošinou případně s hydraulickou kolejnicí pro naložení velkého motocyklu. Výsledkem je pak garáž kombinovaná s dílnou, kterou doplňují jen velmi jednoduchá sklápěcí lůžka po stranách kabiny.
Se čtyřkolkou za dobrodružstvím
Zajímavým trendem je rostoucí podíl robustních obytných vozů na platformách 4×4. Na důvody jsme se zeptali paní Ireny Rauch, prodejce značky Hymer ze společnosti Centrum Moravia: „I na náš trh se pomalu dostává trend, který v současné době určuje směr v Německu, Itálii či Holandsku. Tamní zákazníci hodně přecházejí na čtyřkolky s vestavbami, protože je lákají hlavně oblasti, které ještě nejsou tak turisticky vytížené a umožňují neomezené cestování s obytným vozem v přírodě. To znamená třeba balkánské státy, Rumunsko či Gruzie. Typickým zástupcem této kategorie je na trhu řada Hymer Venture S na podvozku Mercedes-Benz Sprinter 4×4. Tento vůz nabízí nadstandardní obytnou plochu, dvoučlenná posádka spí ve vyklápěcím horním patře s nafukovacími stěnami.“
Na podobný trend reagují i enduro minikaravany, lehké nízké přívěsy pouze s ložnicí, u kterých je většina dalšího příslušenství a kuchyně řešená pomocí výsuvných modulů. Tyto obytné přívěsy se většinou vejdou do 750 kg provozní váhy, takže není nutné rozšíření řidičského průkazu a lze je zapojit za jakýkoli automobil. Ještě větším lákadlem ale je atraktivní design a snadná manipulace. Po doplnění třeba o chytré vějířové markýzy a předstany nabídnou srovnatelný komfort jako větší obytný vůz.
Osmikolový palác z Jičína míří na Dakar. Mastodont má záchod na naftový pohon |
Podobný styl bydlení nabízejí odnímatelné kabiny k pick-upům, které dovolují odstavení v kempu a následné výlety automobilem nalehko s večerními návraty na základnu. I to je lákavé řešení pro každého, kdo hledá optimální poměr ceny a výkonu a nechce k mobilnímu bydlení pořizovat samostatný automobil. A protože pick-upy si velký podíl majitelů pořizuje už v provedení 4×4, toto řešení se díky dobré prostupnosti také hodí pro náročnější výpravy mimo civilizaci a expediční typ turistiky.
Klasických karavanů jen pomálu
Na výstavě je překvapivě jen malý podíl klasických karavanů, výjimkou je hala F a expozice společnosti Caravan Metropol s desítkami obytných přívěsů. A kromě klasických řešení jsou vystaveny i roztomilé retro karavany s překvapivě kompaktními rozměry.
Kde obytné dodávky končí, tam kapesní off-road karavany teprve začínají |
Důvody takového složení expozice nám prozradil zástupce společnosti Petr Nikodém: „Obytná auta mají spoustu zájemců, ale jejich ceny hodně narostly. Karavany tento typ turistiky zpřístupňují většímu okruhu zájemců, protože jsou několikanásobně levnější než klasické obytky. My děláme přívěsy dlouhodobě a naše značky už jsou lety prověřené. Karavany Bürstner nabízejí v podstatě stejný komfort a funkce jako luxusní obytné vozy, přestože v poslední době už zmizely ty největší dvouosé modely. To souvisí s vývojem v automobilové oblasti v EU, kde už není tolik modelů s velkými motory na tahání několikatunových přívěsů. To pak platí i pro menší karavany Eriba v retro stylu. Eriba spadá pod koncern Hymer a liší se například i sklopnou střechou. Tato značka se totiž připravuje na budoucnost a myslí i na stále rostoucí podíl majitelů elektrických automobilů, které na delších cestách uvítají nižší aerodynamický odpor. Jde o produkty pro specifickou kategorii zájemců, kteří ocení jedinečný design.“
Místo drahého hotelu se vyplatí jet na dovolenou obytňákem, radí karavanista |
Caravaning láká také na opravdové luxusní jachty na čtyřech nebo více kolech s cenami vysoko přesahujícími deset milionů korun a celkovou hmotností atakující deset tun. Ty největší jsou obvykle postavené na kamionových podvozcích, například z modelů Mercedes-Benz Atego a Mercedes-Benz Actros.
Luxusní hotely na kolech
Na výstavě jsou v tomto segmentu zastoupené třeba značka Concorde, hned vedle jsou zaparkované francouzské koráby Le Voyageur. Vrcholem prezentace a velkým lákadlem pro návštěvníky je pak 18tunový Concorde Liner s délkou přes 12 metrů, který je vzadu vybavený garáží pro MINI. Větší luxus než vozit si vzadu v garáži ještě malý automobil si už opravdu lze jen těžko představit.
Na veletrh karavanů dorazil obr za 20 milionů i toyota pro milence |
Ještě větší mobilní hotel ovšem čeká ve vedlejší výstavní hale v expozici jičínské konstrukční dílny vestaveb Vejny Wood. Expediční speciál s náhonem kol 8×8 má celkovou délku 11 metrů i se sklopenou rampou na čtyřkolku a výšku 4 metry. Základem je off-roadový nákladní podvozek Mercedes Arocs vybavený šestiválcovým motorem 12,8 litru s maximálním výkonem 390 kW a točivým momentem 2 600 Nm, na který navazuje šestnáctistupňová manuální převodovka.
Provozní hmotnost tohoto mamuta je 20 tun a s doložností zde rozhodně problém nebude, maximální celková váha je 41 tun. Kabina spolu se sedadly vzadu umožňuje cestování pro osm osob a nálepka na předním skle naznačuje, že se tento speciál letos chystá na soutěž Dakar do Saúdské Arábie.
Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai |
Samostatnou kategorii výstavy tvoří speciální sekce Travel Adventure, která osloví hlavně začínající cestovatele, kteří by si svůj stávající automobil rádi upravili na bydlení s větší či menší mírou luxusu. Skládací moduly do dodávek, vícedílné postele s rozložením před sklopené zadní sedačky, to vše může z běžného automobilu udělat mobilní hotel, nechybí ani externí sprchy, přenosné nouzové toalety, výsuvné kuchyně či externí baterie se solárním dobíjením. Stále rozšířenější jsou také střešní stany, které s rostoucí nabídkou zahrnují i levnější řešení již od dvaceti tisíc korun v nafukovacím řešením, které se upevňují přímo na plochu střechy dodávky.