Výši povinného ručení může ovlivnit i místo bydliště

  15:24aktualizováno  15:24
Už dávno pro povinné ručení neplatí jedna univerzální sazba, kterou ovlivňoval jen typ a objem motoru vozidla. Pojišťovny hledají způsob, jak si udržet zákazníky a přitom nemuset zdražovat. Proto své klienty začínají třídit.

Motoristé mají ještě do poloviny listopadu možnost zvolit ústav, u něhož si pro příští rok zaplatí povinné ručení.

V tuto dobu boj pojišťoven o klienty vrcholí.

Zajímavé téma nese název segmentace.

Některé ústavy totiž sazby povinného ručení určují nejen podle předchozího průběhu pojištění, tedy zda jde o klienta, který platí a nebourá, ale i podle bydliště či stáří vozidla.

Podle statistik je totiž v různých lokalitách riziko dopravní nehody různé, na venkově v porovnání s velkými městy podstatně nižší.

Vše o povinném ručení

Speciální příloha. Čtěte ZDE

Ceny základního povinného ručení pro příští rok u některých pojišťoven zůstanou prakticky na stejné výši jako letos. A to přesto, že vinou změn sazeb DPH se zvýšily ceny prací v autoservisech a nově bylo v povinném ručení zavedeno i jednorázové odškodnění pozůstalých.

Naopak nárůstem bonusu za jízdu bez nehod a rozšířením segmentace mohou mít někteří motoristé povinné ručení dokonce levnější než letos. To se bude týkat zejména klientů pojišťoven Allianz, České podnikatelské, Generali a ČSOB Pojišťovny. Roční pojištění felicie například právě u pojišťovny ČSOB přijde v roce 2005 při maximálním zvýhodnění a nejvyšším bonusu na 2153 korun, zatímco letos to bylo 2328 korun.

Česká pojišťovna však při stanovení výše povinného ručení k podrobnému rozlišování zatím sáhnout nehodlá. „Analyzujeme různé varianty. Prozatím však za nejspravedlivější považujeme rozlišení řidičů zejména podle jejich řidičského umění. Kdo jezdí slušně, získá bonus, kdo často způsobuje nehody, připlatí si,“ vysvětluje mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.

Za neuzavření povinného ručení hrozí pokuta až dvacet tisíc korun

Poplatku za povinné ručení se nevyhne žádný majitel motorového vozidla. Na nejčastější otázky, které se objevují kolem tohoto druhu pojištění, odpovídá Jiří Jirsa, ředitel odboru povinného ručení České pojišťovny. 

Dokdy si musím sjednat povinné ručení?

Povinné ručení se musí sjednat nejpozději do chvíle, kdy poprvé vyjedete na silnici. Zákon totiž říká, že na dálnici, silnici, místní komunikaci a účelové komunikaci můžete provozovat pouze vozidlo, jehož odpovědnost za škodu, kterou jím způsobíte, je pojištěna.

K čemu povinné ručení vlastně slouží?

Povinným ručením motoristé chrání prakticky vše kolem sebe. Způsobí-li autem komukoliv škodu, zaplatí ji pojišťovna, se kterou má viník sjednané povinné ručení. Týká se to jak škody na majetku, tak i na zdraví. Povinné ručení je ve všech civilizovaných zemích standardní součástí motoristického života.

Co když povinné ručení neuzavřu? Jaké jsou postihy?

Porušíte tím zákon a z toho pak vyplynou příslušné sankce. V této souvislosti je nutné upozornit, že stále dochází k jejich zpřísňování. Může vám být uložena pokuta až 20 000 korun a zákaz řízení motorových vozidel až na dobu jednoho roku. Další sankce přicházejí v okamžiku, kdy se něco stane. Pak je totiž náhrada vymáhána po viníkovi nehody a škody se zpravidla pochybují v desítkách nebo stovkách tisíc korun. V horším případě mohou však být i vyšší. 

Kdy mohu změnit pojišťovací ústav?

Možnost změny pojišťovny není nikterak omezována. Přechodem od jedné pojišťovny k jiné však původní pojištění automaticky nezaniká. Původní smlouvu je totiž nutné vypovědět (pokud není uzavřena na dobu určitou). Obvykle bývá výpovědní lhůta šest týdnů. Podrobnosti najdete ve své pojistné smlouvě.

Mohu si povinné ručení sjednat jen na několik měsíců?

I to je možné. Na ukončení povinného ručení (například před zimní sezonou) se váže povinnost majitele vozidla zajistit takzvané dočasné vyřazení z registru vozidel, které se provádí na pověřených obecních úřadech. Řidič musí odevzdat tabulku s přidělenou registrační značkou, osvědčení o registraci vozidla a zároveň předložit technický průkaz vozidla k vyznačení záznamu o jeho dočasném vyřazení z registru silničních vozidel. Za vyřízení žádosti vyžaduje příslušný úřad poplatek ve formě desetikorunové kolkové známky. Poplatek je nutno uhradit rovněž při ukončení režimu dočasného vyřazení vozidla z registru silničních vozidel. Pokud tak neučiníte, hrozí pokuta až 10 000 korun.

Co když si povinné ručení rozložím například na dvě půlroční splátky a zaplatím pouze za první půlrok? Končí mi povinné ručení automaticky po šesti měsících, nebo mi pojištění ještě po nějakou dobu platí a následně bude pojišťovna dlužnou částku vymáhat?

Pojišťovna vám po splatnosti zašle upomínku se stanovenou lhůtou k zaplacení pojistného, a pokud ho v této lhůtě nezaplatíte, pojištění zanikne. Dlužná částka po vás však vymáhána pochopitelně bude.

Jakým způsobem lze dosáhnout nejnižší ceny povinného ručení?

Pojistné lze snížit mnoha způsoby. Základem je pochopitelně nebourat - pak časem dosáhnete na pojistném slevy až 50 procent. Další slevy lze získat díky takzvané propojištěnosti. Například při souběžném havarijním pojištění a povinném ručení u jedné pojišťovny může být sleva na havarijním pojištění až pět procent.

Čtěte také: Bude povinné ručení dražší, či levnější?

Autoři:

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

Čína ve Frankfurtu: hypersport Rudá vlajka z Mnichova a převodovka z Rakouska

Čínské automobilky na autosalonu ve Frankfurtu

I tentokrát dorazily na frankfurtský autosalon auta z Číny. Už dávno to nejsou jen neuměle postavené herky pro pobavení...

Ford Puma ukazuje, jak chtějí automobilky vyzrát na zákazníky

Nový Ford Puma

Jak donutit zákazníky, aby zaplatili za nové auto víc, i když větší nechtějí? Propojit sportovní styl, přidat něco...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

S ročním leasingem je konec, místo toho se auta půjčují za dvojnásobek

Ilustrační snímek

Loni touto dobou byly pro mnoho leasingových společností noční můrou krátkodobé smlouvy na jeden až dva roky. Odstavná...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz