V letošním roce oslavila celá řada zajímavých automobilů významná výročí. Bylo mezi nimi hned několik škodovek, ale i dvě tatrovky, celá řada ferrari, mercedesů a modelů od dalších značek. Kulaté jubileum oslavilo i první hromadně vyráběné auto světa. Podívejte se na ně v naší velké fotogalerii a odhalte jejich příběh.
Autor: Škoda Auto
Škoda 100 se začala vyrábět 25. srpna 1969 krátce poté, co 12. srpna vypukl v továrně v Mladé Boleslavi požár, který za sebou zanechal škodu ve výši 320 milionů korun. Naštěstí oheň zasáhl jen starou část továrny a nářaďovnu, takže produkce Škody 100 a 110 mohla začít podle plánu a jen s drobným výpadkem ve výrobě. Za více než deset let vzniklo přes milion těchto automobilů.
Autor: Škoda Auto
Škoda 200 RS je jedním z nejslavnějších a nejvzácnějších převážně soutěžních strojů mladoboleslavské značky. V plné parádě se představila před padesáti lety, v roce 1974. Nejvyšší rychlost závisela na zpřevodování, maximálně se udává hodnota 210 km/h. Zrychlení z nuly na stovku zvládalo první RS Škody pod sedm sekund.
Autor: Radek Folprecht, Technet.cz
Škoda Rapid z roku 1984 vycházel z předchozího modelu Garde. Čtyřmístné kupé bylo postaveno na technickém základě sedanu Škoda 120. Vyrábělo se postupně v několika typech (Rapid 130, 135 a 136), celkem bylo do roku 1990 vyrobeno asi 33 tisíc kusů.
Autor: Škoda Auto
Škoda Felicia byl první výsledek spojení mladoboleslavské automobilky s koncernem VW. Tento model, který vznikl dalším vývojem favoritu, se vyráběl od poloviny října 1994 až do roku 2001, a to ve verzích hatchback, kombi, pick-up, Van plus a Fun. Celkem vzniklo 1,42 milionu kusů.
Autor: Škoda Auto
Škoda Yeti se objevila v roce 2009 jako příspěvek do stále oblíbenější kategorie pseudoterénních vozů s vyšší karoserií a hned se stala hitem. „Yeti je nejlepší auto na světě,“ řekl o novince slavný moderátor Jeremy Clarkson. Na konci testu v legendárním pořadu Top Gear na střeše auta přistál vrtulník. Škoda Yeti zůstala ve výrobě až do roku 2017 a stala se obrovským úspěchem s více než 630 tisíci prodanými kusy.
Autor: Škoda Auto
Tatra 77 se představila 5. března 1934 novinářům v Praze a ještě téhož roku se stala senzací i pro návštěvníky berlínského a pařížského autosalonu. Vůz, který zaujal zejména svým futuristickým designem a stal se i prvním sériově vyráběným autem s aerodynamickou karoserií. Více než 5,1 metru dlouhý vůz, který byl koncipován jako šestimístný, tak mohl díky svým aerodynamickým vlastnostem uhánět rychlostí až 145 km/h, přestože vzduchem chlazený třílitrový osmiválcový agregát pod jeho kapotou disponoval výkonem jen 44 kW.
Autor: Technické muzeum Tatra
Tatra 613: Před 50 lety odstartovala výroba „šestsettřináctky“ stavbou ověřovací série. Vůz pro aparátčíky dostal karoserii od dnes již neexistující italské karosárny Vignale. Do 90. let jich vzniklo jen 9 121 kusů. Zpočátku se kromě sedanu uvažovalo i o dvoudveřovém kupé, jehož prototyp měl pohnutou historii, ale nakonec se dochoval až do dnešních dnů.
Autor: Tatra
Alfa Romeo Giulietta Sprint oblečená od Franca Scaglioneho z Bertoneho karosárny se představila v roce 1954. Pod kapotu dostala hliníkovou čtyřválcovou třináctistovku s hemisférickými (půlkulovými) spalovacími prostory a dvěma vačkami, která měla výkon osmdesát koní. Necelé čtyři metry dlouhé a 880 kilogramů vážící kupátko prý umělo uhánět až 165 km/h.
Autor: Alfa Romeo
Alfa Romeo 90 se představil na autosalonu v Turíně v roce 1984. Hranatý sedan s designem od studia Bertone se vyznačoval unikátním technickým řešením – jeho podélně uložený šestiválec spolupracoval s převodovkou umístěnou společně s kotoučovými brzdami až mezi zadními koly. Luxusní verze Quadrifoglio Oro měla digitální přístrojový štít. Zajímavostí byl jak otvor v palubní desce před spolujezdcem pro volitelný kufřík, tak malý přední spoiler, který se kvůli lepšímu chlazení motoru nad určitou rychlost rozšiřoval. Za čtyři roky výroby se prodalo celkem 56 428 vozů.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Alfa Romeo 145 před 30 lety nahradila předchozí kompaktní model Alfa 33, z něhož na počátku produkce pocházela i paleta zážehových čtyřválců typu boxer. Základem tohoto hatchbacku se stal podvozek z Fiatu Tipo. Ještě v témže roce se představil i čtyřdveřový liftback 146. V roce 1997 prošly modernizací a vyráběly se do roku 2000, kdy je nahradil model 147.
Autor: Alfa Romeo
Audi A2 v roce 1999 šokoval svou celohliníkovou konstrukcí, která se však ukázala jako nevhodná pro velké objemy výroby kvůli časové náročnosti. Odbytu konstrukčně vyspělého čtyřmístného modelu s velmi nízkým aerodynamickým odporem vzduchu (Cx 0,25) nepomohl ani tříválcový turbodiesel 1.2 TDI se spotřebou 3 litry nafty na 100 km. Audi A2 bylo příliš drahé a vyrobilo se ho jen necelých 177 tisíc kusů, zatímco konkurenčního Mercedesu třídy A vzniklo přes milion vozů.
Autor: Audi
Audi A8 debutovalo v březnu 1994 na autosalonu v Ženevě a jeho výroba se rozeběhla v červnu téhož roku. Oproti předchůdci, modelu Audi V8 spočívajícím na ocelové platformě, tvořil základ A8 celohliníkový monokok, slavný „Audi Space Frame“. Výhodou oproti oceli je také možnost libovolně tvarovat odlévané díly a složité profily. Nevýhodou je složitá (tehdy spíš nemožná) opravitelnost v případě nehody.
Autor: Audi
Benz Motor Velocipede (zkráceně Velo) z roku 1894 je považován za první sériově vyráběný automobil světa. Carl Benz jich ve své firmě Benz & Cie. vyrobil do roku 1902 téměř 1 200 kusů, což je na tehdejší dobu skutečně úctyhodné číslo. Výkon horizontálně instalovaného jednolitrového jednoválcového motoru s vertikálním setrvačníkem se během let zvýšil z 1,5 koně až na 4,5 koně u Benzu Comfortable z roku 1902.
Autor: Benz
BMW M5: Historie sportovních verzí řady 5 je stará přesně čtyřicet let. První sedan M5 měl premiéru na amsterdamském autosalonu v roce 1984. Pod kapotou byl 3,5litrový šestiválec s výkonem 286 koní v kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou. Byla to aktualizovaná verze motoru, který se již používal pro kupé M1. Do roku 1988 vzniklo jen 2 241 kusů sportovního sedanu.
Autor: BMW
BMW 850i se představilo na frankfurtské výstavě IAA na začátku září 1989. Velké luxusní kupé mělo ohromující úspěch, během osmi dnů autosalonu bylo přijato 500 objednávek. Řada 8 byla prvním silničním vozem, který nabízel motor V12 spojený se šestistupňovou manuální převodovkou a také jedním z prvních aut vybavených elektronickou škrticí klapkou drive-by-wire. Jednalo se také o jedno z prvních BMW, která měla víceprvkovou zadní nápravu. Technologicky vyspělý vůz se vyráběl do roku 1999, jeho prodeje však byly negativně ovlivněny globální recesí na počátku 90. let.
Autor: BMW
BMW X5: S tímto modelem BMW v roce 1999 přispělo do nově vznikající kategorie SUV. Automobil se představil v Detroitu a na americkém kontinentu se i vyráběl, a to v nové továrně ve Spartanburgu v Jižní Karolíně. První generace E53 v roce 2003 prošla faceliftem a vyráběla se do září 2006, přičemž celkem bylo vyrobeno 467 995 aut.
Autor: BMW
BMW řady 1 mělo premiéru v roce 2004, tedy přesně před dvaceti lety. Tento nový kompaktní model z Mnichova využíval mnoho technologií z řady 3 (včetně řadového šestiválce) a vyráběl se jako tří- a pětidveřový sedan, kupé, popř. M kupé, a dokonce i jako kabriolet. Mnoho lidí si tehdy mylně myslelo, že tento nejmenší model od BMW má přední pohon, i když to byla zadokolka. Do roku 2013 bylo vyrobeno přes jeden milion exemplářů první řady 1.
Autor: BMW
Bugatti 57 z let 1934 až 1940 je jednou z nejúspěšnějších klasických bugatek meziválečné éry. Některé zdroje uvádějí 710, jiné až 830 vyrobených kusů. Důvodem této popularity je fakt, že typ 57 existoval v nepřeberné řadě karosářských variant a s různými motory. Konstrukční práce vedl Jean Bugatti, syn zakladatele značky, Ettore Bugattiho.
Autor: Bugatti
Citroën Xsara Picasso byl jakožto první kompaktní MPV v nabídce francouzské značky představeno v roce 1999. Vůz, nesoucí jméno po španělském malíři Pablu Picassovi, měl takový úspěch, že se vyrábělo ještě čtyři roky souběžně se svým následníkem C4 Picasso. Výroba skončila v září 2010 s celkovým počtem 3 362 154 kusů.
Autor: Citroën
Citroën Traction Avant se představil v dubnu 1934 pod označením 7CV, ale brzy se pro něj vžilo francouzské označení pro přední pohon, který odkazoval na jeho pohonné ústrojí. Kromě něj měl i samonosnou karoserii, hydraulické brzdy a nezávislé zavěšení všech kol. Během své kariéry pojal mnoho technologických novinek, a byl proto přezdíván vozem se stovkou patentů. Jeho výroba skončila v roce 1957 a celkem se ho prodalo 760 tisíc kusů.
Autor: Citroën
Citroën CX z roku 1974 vynikal kromě vysokého komfortu vynikal i bezpečností, robustností a nízkou spotřebou. To vše mu vyneslo titul evropského Auta roku 1975. Vyráběla se i verze kombi. Kromě francouzského prezidenta Jacquesa Chiraca vozem v prodloužené verzi jezdil i někdejší šéf východoněmeckých komunistů Erich Honecker.
Autor: Citroën
Citroën XM se stal v roce 1989 novým vrcholem nabídky značky. Extravagantní model s dlouhou plochou karoserií ostrých tvarů a hydropneumatickým odpružením Hydractive II získal prestižní titul evropského Auta roku 1990. Hydraulika byla poprvé řízena elektronicky. Model XM byl k dispozici také v kombiverzi Break.
Autor: Citroën
Citroën Xantia byl jedním z posledních vozů značky s hydropneumatickým odpružením. V roce 1994 byla uvedena na trh jeho top verze Activa s vylepšeným systémem Hydractive II. Ta od roku 1999 držela 25 let rekord v rychlosti zvládnutí losího testu podle standardizované metodiky, když ho absolvovala rychlostí 85 km/h. Až letos v září ji o 1 km/h překonalo speciálně upravené Porsche 718 Cayman GT4 RS od tuningové firmy Manthey.
Autor: Citroën
Dacia 1300 byla rumunskou verzí Renaultu 12, která začala opouštět továrnu ve městě Mioveni 23. srpna 1969. Ve výrobním programu automobilky zůstal automobil 35 roků. Rumuni během let u dacie provedli spíše kosmetické změny, měnila se přední část, kromě sedanu a kombi se vyrábělo i kupé, hatchback nebo pick-up, základ však až do konce výroby v červenci 2004 zůstával stejný jako v roce 1969. Celkem vzniklo 1 959 730 kusů.
Autor: ČTK
Fiat 131 Mirafiori z let 1974 až 1984 vzdával svým označením hold jedné ze čtvrtí Turína se známou továrnou Fiatu, v níž se vyráběl. Prodával se i na tehdejším československém trhu. Fiat 131 byl k dispozici se třemi druhy karoserie – kromě základního čtyřdveřového sedanu se vyráběla také jeho dvoudveřová verze. Celková výroba dosáhla 1 513 800 kusů.
Autor: Fiat
Fiat 850, který je jedním z nezapomenutelných malých vozů italské značky s motorem vzadu, letos oslavil 60. narozeniny. V relativně hojném počtu se vyskytoval i na československých silnicích, přičemž poprvé se tu představil v září 1964 na strojírenském veletrhu v Brně. Celková výroba Fiatu 850 v domovské Itálii v letech 1964 až 1973 dosáhla téměř 2,9 milionu vozů. Kromě dvoudveřového sedanu se v menším počtu vyráběly i verze Coupé a Spider.
Autor: Fiat
Ferrari F355 v roce 1994 nahradilo v roli základní řady vozů z Maranella model 348, z něhož do značné míry i vycházel. Hlavní inovace spočívala v propracované aerodynamice. Vzduchové kanály v podlaze vozu vytvářely přísavným efekt k vozovce a zlepšovaly tak stabilitu při rychlé jízdě. Další novinkou byl atmosféricky plněný motor 3,5 V8 s pětiventilovou technikou, který umožňoval dosažení nejvyšší rychlosti 295 km/h. V následujících letech byl model F355k k dispozici také ve verzích GTS a Spider. Do roku 1999 vzniklo celkem 11 273 kusů.
Autor: Ferrari
Ferrari Testarossa je uznávanou kulturní ikonou osmdesátých let a byla zpopularizována médii včetně televizního seriálu Miami Vice z roku 1984. Název byl převzat ze slavného závodního speciálu z roku 1957, jehož překlad doslova znamená „červená hlava“, což byl odkaz na rudě natřené hlavy válců. Vůz s designem od Leonarda Fioaravantiho, legendárního stylisty ve službách studia Pininfarina se vyráběl v letech 1984-1996 jako nástupce modelu Ferrari Berlinetta Boxer. Testarossy bylo včetně odvozených modelů 512 TR a 512 M vyrobeno téměř 10 tisíc vozů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ferrari 348 přišlo na svět v roce 1989 jako nástupce modelu 328 a hned bylo jasné, že Leonardo Fioravanti ve studiu Pininfarina chtěl novinku od starších kousků odlišit co nejvíc. Model ke konci sezony 1993 prošel drobnou modernizací a v různých verzích se vyráběl do roku 1994. Kromě kupé nazvaného 348tb se vyráběla i verze Targa s přídomkem ts.
Autor: Ferrari
Ferrari F430 se představilo v roce 2004 na autosalonu v Paříži a stalo se nástupcem modelu 360 Modena, ze kterého do značné míry i vycházelo. Existovala i otevřená verze F430 Spider. Zajímavostí je, že se u tohoto modelu objevil na volantu vůbec poprvé volič jízdních režimů Manettino. Produkce odstartovala v roce 2005 a Ferrari do roku 2010 vyrobilo přes 16 tisíc kusů.
Autor: Ferrari
Ford Thunderbird byl jednou velkých premiér únorového detroitského autosalonu 1954. Dvoudveřový sportovní roadster se skládací plátěnou střechou a s odnímatelnou pevnou střechou ze skleněných vláken. Na rozdíl od konkurenčního Chevroletu Corvette se nejednalo o ryze sportovní model, ale o spojení sportovního vzhledu s typicky americkým pojetím komfortu. Do roku 1957 bylo vyrobeno přes 53 tisíc kusů první generace.
Autor: Ford
Honda S2000 je inženýrským mistrovským dílem, kultovním objektem pro každého nadšence. Sportovní roadster, vyráběný v letech 1999 až 2009, disponoval pohonem zadních kol a poháněl ho atmosférický zážehový motor 2.0 VTEC, který dokázal točit až 9150 otáček za minutu a vynikal litrovým výkonem 140 koní. Celkem ho bylo vyrobeno 113 889 kusů.
Autor: Honda
Chrysler Airflow, představený v roce 1934 na autosalonu v New Yorku, byl nejrevolučnějším předválečným americkým autem s tehdy neobvyklou aerodynamicky optimalizovanou karoserií. Náročný vývoj se však odrazil ve vysoké ceně a vůz navíc musel čelit pomlouvačné kampani konkurenční společnosti General Motors. Ta popisovala airflow se samonosnou karoserií jako nebezpečné auto, posádce podle nich zásadně chyběla ochrana pružné a pevné dřevěné kostry, která byla u zastaralých vozů před druhou světovou válkou standardem. Výroba přelomového vozu tak byla v roce 1937 neslavně ukončena.
Autor: Chrysler
Lada Samara: První sériové vozy opustily brány volžského závodu v roce 1984, tedy tři roky před oficiální premiérou Škody Favorit, a samara se tak stala svým způsobem mezi slepými v socialistickém táboře jednookým králem. Na domácím trhu ji zpočátku prodávali pod jménem Sputnik. V roce 1987 se objevila praktičtější pětidveřová verze, která se roku 1990 se zpožděním dostala i na československý trh. V roce 1991 se vůz dočkal první a v roce 1997 druhé, rozsáhlejší modernizace, přesto však nezapřel původ z 80. let. Zatímco na západ od ruských hranic se model vydržel prodávat jen do poloviny devadesátých let, v rodné zemi byl nový k mání ještě v roce 2013, kdy z výrobní linky v Iževsku sjel vůbec poslední kus.
Autor: Lada
Lamborghini Countach LP 500, navržený Marcellem Gandinim ve studiu Bertone, byl v 70. letech opravdovým zjevením. Jednalo se o první sériové auto opatřené vertikálně vpřed se otevírajícími dveřmi, které jsou dodnes charakteristickým znakem nejvýkonnějších vozů ze Sant’Agata Bolognese. Nízké klínovité kupé s motorem vzadu se vyrábělo od roku 1974 až do sezony 1990.
Autor: Jan Páleník, pro iDNES.cz
Lancia Dedra se začala vyrábět v roce 1989 jako nástupce Lancie Prismy. Klasický sedan vycházel z prodloužené verze platformy, na níž byla založena druhá generace hatchbacku Delta do roku 2000, kdy výroba skončila vzniklo celkem 418 084 vozů. Nástupcem se stal model Lybra.
Autor: Lancia
Lancia Thema byla společným projektem s Alfou Romeo (164), Fiatem (Croma) a Saabem (9000). Klasický sedan s pohonem předních kol se představil v premiéře v roce 1984 na autosalonu v Turíně. Vyráběl se deset let a jeho vrcholem byla verze 8.32 s osmiválcem od Ferrari. V menších sériích vznikalo u karosárny Pininfarina odvozené kombi
Autor: Lancia
Land Rover Discovery se představil před 35 lety v listopadu 1989, aby spojil vlastnosti nekompromisního terénního vozu, jako byl Land Rover Defender, s těmi typicky luxusními u Range Roveru. Po třídveřové verzi se o rok později objevila i pětidveřová. Během pět let bylo vyrobeno 392 443 kusů. V roce 1990 se navíc Discovery stalo autem, ve kterém posádky (včetně české) absolvovaly legendární expediční soutěž Camel Trophy.
Autor: Land Rover
Lexus LS400: V roce 1989 se na tradičním lednovém autosalonu NAIAS v americkém Detroitu poprvé představila značka Lexus, prestižní divize japonské automobilky Toyota. Její luxusní sedan LS 400 s benzinovým čtyřlitrovým vidlicovým osmiválcem a zadním pohonem působil jako zjevení. Propracovaný design a vysokou úroveň technologií si Američané okamžitě oblíbili a prodeje německých výrobců i amerických luxusních značek šly rychle dolů.
Autor: Lexus
Maserati Quattroporte druhé generace bylo jednou z premiér na pařížském autosalonu 1974. Velký sedan sice navrhl talentovaný Marcello Gandini, auto však přesto příliš nezaujalo. Vznikl v době, kdy Maserati vlastnil francouzský Citroën, a proto bylo jeho technickým základem luxusní kupé SM s třílitrovým šestiválcem. Ropná krize v roce 1973 a problémy Citroënu zabránily Maserati získat homologaci pro evropský trh. Výroba byla zahájena až v roce 1976 a každý z dvanácti kusů byl během dvou let vyroben na zakázku pro zákazníky na Středním východě a ve Španělsku, kde nebylo potřeba typové schválení.
Autor: Maserati
Maserati MC12: Italská značka Maserati letos oslavila 110. výročí a jubileum měl i její supersport z roku 2004 – představil se před 20 lety. Jednalo se o technicky a konstrukčně spřízněný vůz s Ferrari Enzem. Těch vzniklo 400 nebo podle některých zdrojů ještě o 98 kusů více, zatímco maserati je díky pouhé padesátce vozů mnohem exkluzivnější záležitostí. Pohání ho šestilitrový dvanáctiválec s výkonem 630 koní uložený před zadní nápravou. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 3,8 sekundy a jeho maximální rychlost je 330 km/h.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Mazda MX-5: Když se v únoru 1989 představila na chicagském autosalonu první generace sportovního roadsteru Mazda MX-5 Miata, nikdo netušil, že se nový vůz stane ikonou mezi sportovními modely a bude patřit mezi nejprodávanější sporťáky na světě. Za celou jeho éru se této moderní interpretace Lotusu Elan ze 60. let celosvětově prodalo zatím přes jeden a čtvrt milionu kusů.
Autor: Mazda
Mercedes-Benz 500K byl představen v roce 1934 na autosalonu v Berlíně. Velkolepý cestovní vůz poháněl pětilitrový řadový osmiválec posilněný kompresorem Roots až na výkon 160 koní. Během dvou let vzniklo celkem 342 vozů, z nichž bylo 29 ve verzi Spezial Roadster.
Autor: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz 300 SL se představil na výstavě v New Yorku v únoru 1954. Ostatně nápad postavit takovéto auto přišel od tamního importéra německých vozů Maxe Hoffmana. Nesl interní označení W198, ale brzy se dočkal přídomku Gullwing, tedy racek. Dvoumístné kupé dostalo vzhůru výklopné dveře, jež nebyly svévolnou hříčkou stylistů, ale prakticky jediným možným řešením s ohledem na trubkovou konstrukci karoserie. Od roku 1957 na něj navázal roadster s klasickými dveřmi, do kterého se snáze nastupovalo. Kupé vzniklo 1 400 kusů, otevřené verze dokonce 1 858 exemplářů.
Autor: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz W124: Před 40 lety vyjel na silnice jeden z nejklasičtějších mercedesů historie, který provází pověst jednoho z nejlépe a nejfestovněji postavených aut historie. Vyráběl se až do roku 1996, tedy úctyhodných jedenáct let. Za tu dobu se ho vyrobilo 2,7 milionu kusů v různých karosářských variantách – kromě sedanu i kombi (od roku 1985), kupé (od roku 1987) a kabriolet (od roku 1991).
Autor: Lukáš Procházka, MF DNES
Mercedes-Benz CLS: Velký a luxusní jako třída S, a přitom i tak trochu sportovní. Tak se zrodil Mercedes CLS, jehož první generace z let 2004 až 2010 vychází z platformy předchozí třídy E (W211). Módu sedanu s vizáží kupé následovalo i BMW (řada 6 Gran Coupé) a Volkswagen (Passat CC).
Autor: Mercedes-Benz
Austin Mini Moke z roku 1964 navrhl ještě konstruktér Alec Issigonis a během krátké doby se stal motoristickou legendou. Původně byl koncipován jako robustní vojenské vozidlo inspirované historickým Willys Jeepem, ale brzy se stalo jedním z nejoblíbenějších symbolů šedesátých let. V roce 2024 se vrátil na silnice v novém provedení.
Autor: Austin
Opel Zafira před 25 lety zaujala chytrým sedmimístným konceptem s inovativním systémem sedadel Flex7, aniž by bylo nutné je pracně vyjímat a zase instalovat. Způsobil tak revoluci v segmentu kompaktních dodávek a nastavil nové standardy ve variabilitě interiéru. Pro Opel tento model z velké části vyvinulo Porsche. V Evropě se zafira vyráběla do roku 2005, a poté ještě vznikala pod značkou Chevrolet v Brazílii pro tamní trh až do roku 2012.
Autor: Opel
Opel Calibra byl představen světové veřejnosti na frankfurtském autosalonu v roce 1989 a díky vytříbenému designu se stal novou aerodynamickou referencí mezi kupé 90. let, jako byly BMW řady 3, Fiat Coupé, Honda Prelude, Mitsubishi Eclipse či Nissan 200SX. Calibra, která vycházela z modelu Vectra, měla u některých verzí hodnotu aerodynamického odporu jen 0,26.
Autor: Opel
Opel Tigra byl zajímavě tvarovaným kupé s mechanikou a palubní deskou modelu Corsa. Vyráběl se v letech 1994 až 2000, kdy celkem vzniklo 256 392 exemplářů. K pohonu předních kol byly určeny zážehové čtyřválcové motory o objemu 1,4 a 1,6 litru, přičemž základní byl k dispozici i se samočinným řazením. Celkem vzniklo 256 392 exemplářů.
Autor: Opel
Toyota RAV4 v roce 1994 odstartovala v Japonsku ságu dnes nejprodávanějšího SUV na světě. Zpočátku se vyráběla v krátké dvoudveřové verzi, kterou později doplnila delší pětidveřová varianta. V Evropě byl tento model k dispozici s trvalým pohonem všech kol nebo jako předokolka. RAV4 bylo možné mít buď s pětistupňovou manuální nebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Motor však byl jen jediný – čtyřválec o objemu 2,0 litru.
Autor: Toyota
Toyota Yaris v roce 1989 oslnila ženy svým designem od řeckého designéra Sotirise Kovose. Malý vůz nezaměnitelných linií vynikal v tehdy velmi oblíbeném segmentu i futuristickou palubní deskou s centrálně umístěnými digitálními přístroji s 3D efektem. Variabilitu jen 3,61 metru dlouhého vozu vylepšovala posuvná zadní lavice. První generace se prodávala až do roku 2005 a její součástí byl i minivan Yaris Verso a některých trzích i verze sedan.
Autor: Toyota
Peugeot 605 před 35 lety navázal na neúspěšný model 604 a zároveň nahradil i Peugeot 505. Měl mnoho společných dílů se sesterským Citroënem XM, na rozdíl od něj však jezdil na běžném podvozku. Dobrou pověst si auto brzy pokazilo samo: v prvních měsících mělo velké problémy se spolehlivostí, zejména s elektrickými funkcemi. Nejvýkonnější verze 605 měla pod kapotou motor PRV6, který byl vyvinutý společně s Renaultem a Volvem. Poslední vozy byly vyrobeny v roce 1999.
Autor: Peugeot
Peugeot 306 Cabrio, který se začal prodávat před 30 lety, je posledním klasickým kabrioletem s plátěnou skládací střechou od této francouzské značky. K dispozici byla i pevná střecha, která v zimě zajišťovala vyšší komfort. Vůz se v roce 1994 dočkal ceny za „Nejkrásnější kabrio roku“ a Pininfarina v Itálii ho vyráběla až do roku 2002.
Autor: Peugeot
Porsche 911 Turbo (930) se stalo jednou z hvězd pařížského autosalonu 1974. Jednalo se o sériovou verzi ostrého kupé, které si později řadou smrtelných havárií kvůli drtivému turboefektu vysloužilo nelichotivou přezdívku ovdovovač. Jeho třílitrový šestiválcový motor typu boxer vyvinul působivých 260 koní a dokázal auta vystřelit z 0 na 100 km/h za 5,5 sekundy a dosáhnout maximálky 250 km/h.
Autor: Porsche
Praga Piccolo: Malý meziválečný automobil konstruktéra Františka Kece se představil veřejnosti před 100 lety 1. dubna 1924. Tento lidový vůz se ve druhé polovině dvacátých a ve třicátých letech 20. století dočkal značného rozšíření, i proto se mu někdy říká český Ford T. Výroba této typové řady skončila až během okupace.
Autor: Retro Garáž
Saab 92 byl prvním sériovým vozem od této švédské automobilky. Vůz měl na svou dobu velmi aerodynamickou karoserii a pod kapotou dvoudobý motor, který pohaněl přední kola. Výroba byla zahájena 12. prosince 1949 a prakticky všechny vozy z počátku produkce byly lakované tmavě zelenou barvou, které měla společnost Saab, vyrábějící i letadla, přebytek ještě z jejich válečné výroby. Celkem do počátku roku 1957 vzniklo 20 128 kusů Saabu 92.
Autor: Saab
Volvo 240: Rok 1974 byl pro Švédsko významným rokem: ABBA vyhrála soutěž Eurovision Song Contest a tamní automobilka Volvo uvádí na trh novou modelovou řadu 240, a to ve třech verzích – jako dvoudveřový sedan Volvo 242, čtyřdveřový sedan Volvo 244 a pětidveřové kombi Volvo 245 kombi. Ve své době byla tato řada uznávána jako nejbezpečnější vozy na světě s nejlepší ochranou cestujících. V roce 1976 byl sedan dokonce vybrán jako referenční vozidlo pro bezpečnostní výzkum americkým Národním úřadem pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA). Celkem Švédové vyrobili v letech 1974 až 1993 přes 2,8 milionu kusů této řady.
Autor: Volvo