Informace z automobilových továren bývají obvykle doprovázeny upravenými PR fotografiemi s usměvavými zaměstnanci v čistých pracovních oděvech, kteří spokojeně pracují v prostředí, které si čistotou nezadá s operačním sálem. Vypadá to však, že realita je mnohdy zcela odlišná. Upozornila na to nedávná zpráva agentury Bloomberg, podle níž byl výrobní závod koncernu Stellantis v Pomigliano d’Arco na jihu Itálie nedaleko Neapole zasažen protesty pracovníků proti nehygienickým toaletám, nedostatku pracovních pomůcek a nedostatečnému vytápění závodu. Ty následně vedly ke zpoždění výroby Alfy Romeo Tonale.
„Továrna je špinavá a záchody páchnou,“ stěžoval si Simone Marinelli, vedoucí tamní pobočky odborové organizace Fiom, a do světa dále „vytroubil“, že chybí pracovní kombinézy a někteří zaměstnanci musejí čekat měsíce, než jim staré a opotřebované vymění za nové. Společnost Stellantis však tvrzení, že by nevěnovala pozornost pracovním podmínkám, odmítla.
Italské odbory se hádají kvůli stávce proti utrácení za Ronalda |
Tyto protesty, během nichž po několik dnů přerušovali výrobu na dvě hodiny, přicházejí jen krátce poté, co Stellantis oznámil plány na zrušení až dvou tisíc pracovních míst v Itálii ještě v letošním roce. Většina těchto škrtů se prý má týkat pracovníků, kteří se přímo nepodílejí na výrobě.
S ucpanými záchody však vyrukovala i šéfka francouzského odborového svazu CFDT Christine Virassamyová, která již dříve uvedla, že Stellantis adekvátně neinvestoval do údržby francouzských továren. Kromě plných WC mís prý chybí mýdlo, neseká se tráva a v létě v továrnách chybějí ventilátory.
Muži v práci kradli holicí strojky po paletách, škoda je pět milionů |
Nízké emise a střelný prach
U Mercedesu měli pro změnu v květnu jiné problémy. Výroba v ultramoderním nízkoemisním závodě „Factory 56“ v Sindelfingenu u Stuttgartu, které je místem, kde se vyrábějí nejluxusnější modely, jako je třída S, elektrické EQS či AMG GT 4dveřové kupé, byla přerušena kvůli střelbě.
Třiapadesátiletý externí pracovník z logistické firmy vstoupil jednoho květnového rána do výrobní haly a zahájil palbu, přičemž zastřelil dva muže, z nichž jeden byl údajně vedoucím týmu výrobní linky. Jedna z obětí zemřela na místě, druhá později v nemocnici. Nikdo další nebyl zraněn. Do akce bylo nasazeno kromě řady policejních vozidel také speciální jednotka se dvěma vrtulníky.
Při střelbě v továrně Mercedesu zemřeli dva muži, podezřelý je ve vazbě |
Jeden ze závodů Mercedesu v Sindelfigenu byl loni rovněž centrem nechtěné pozornosti. Tři zaměstnanci motorárny jako by si vzali za návod někdejší slavnou písničku Cadillac od písničkáře Honzy Vyčítala. Pracovali v centrálním skladu a za několik let odcizili a poté prodali více než 100 spalovacích motorů a více než 500 převodovek. Škoda se vyšplhala na několik milionů eur. V době podrobné počítačové evidence a všudypřítomných kamer se to zdá nemožné... Zřejmě slušnej „oddíl“!
Policie obvinila zaměstnance, kteří z firmy vynesli tisíce autodílů |
Nějakých podobných zajímavých incidentů bude v automobilových továrnách po celém světě určitě více. Třeba příběhy z linky VAZu v Togliatti, ty by asi vydaly na pěknou knihu. Většinou se však vše podařilo držet „pod pokličkou“. Co by asi vyzradily mladoboleslavské tamtamy?
Pracovník automobilky v Kvasinách ukradl airbagy a volanty za 400 tisíc |