Vyplatí se ojeté pneumatiky nebo protektory?

  9:50aktualizováno  9:50
Současná nabídka na našem domácím trhu je i v oblasti letních pneumatik velmi pestrá. Motorista tak může narazit nejen na nové pláště známých značek a výrobců, ale i na nejrůznější pneumatiky použité či protektorované. Je riskantní koupě protektorů?

Proti...Použité pneumatiky nemají zaručený původ. V žádném případě nelze použité pneumatiky srovnávat s u nás tak oblíbeným prodejem oblečení v second handu. Každá použitá pneumatika toho má za sebou daleko víc než párkrát dobře vypraná halenka. Podobně je tomu u protektorů, kde je většinou dost problematické zjistit stav a stáří původního pláště, který byl protektorován. Oba druhy pneumatik - použité nebo protektorované - se možná vyplatí pouze těm, kteří jen velmi málo jezdí a navíc jezdí jen pomalu. Pro dražší auta jezdící často vyššími rychlostmi jsou použité pneumatiky a protektory velmi riskantní záležitostí, kterou nelze doporučit.

Pro...Kvalitní protektor lze poznat podle hvězdiček. Na všech protektorech původem z tuzemska jsou hvězdičky, které motoristovi napoví, co lze od konkrétního kusu očekávat. Tři hvězdičky symbolizují první klasifikační skupinu, do které může být zařazen jen poprvé protektorovaný a vskutku kvalitní plášť. Tento protektor lze použít jako novou pneumatiku stejného provedení na přední i zadní nápravě podle rychlostní kategorie, která je na něm ve formě velkého písmene vyznačena.

Dvě hvězdičky označují druhou klasifikační skupinu a plášť, který je buď podruhé protektorovaný, nebo na kostře, která byla před protektorováním opravovaná. Tento výrobek lze montovat jen na zadní nápravu. A jedna hvězdička? Takové protektory se v tuzemsku nevyrábějí, třetí klasifikační skupina neexistuje. 
Pokud na protektoru pocházejícím z Česka hvězdičky nejsou, motorista by měl zpozornět.  

V nabídce supermarketů se ve značné míře objevily pneumatiky protektorované moderním způsobem od patky k patce, které obyčejný motorista prakticky nerozezná od pneumatik nových. Jak lze identifikovat protektor? Prodavači by měli zcela jednoznačně informovat o tom, co z nabízeného zboží je nová pneumatika, a co protektor. Nicméně motorista sám odhalí protektor podle toho, že je označen slůvkem Remould.

Pro i proti...Do náhodně koupeného protektoru nikdo nevidí. A nikdo nemůže garantovat stav a kvalitu kostry, která může mít zředěný, prorezavělý či jinak poškozený kord. Od takových závad je jen kousek k defektu. Doporučení odborníků zní: protektor jen na zadní kola. Byť by došlo k defektu, tak se z devětadevadesáti procent podaří zastavit bez větších problémů. Docela jiná situace je ovšem při defektu pneumatiky na přední nápravě. To řídí vůz jen jedno kolo.

Existuje samozřejmě rozdíl v důvěryhodnosti protektorů na pneumatikách, které řidič původně koupil jako nové, sám je ojel a dal protektorovat v osvědčené firmě, a výrobků koupených už jako hotové třeba zrovna v supermarketu. Zatímco v prvním případě motorista ví, zda pneumatiku opravoval po defektu či s ní třeba narazil do chodníku nebo vjel do velké díry a zasloužil se tím o narušení kostry, v druhém případě minulost nezná a při moderních způsobech protektorování dokonce neidentifikuje ani značku kostry, na které je protektor udělán. Může tak koupit hotový protektor na vynikající kostře ze světové firmy, stejně jako pochybný kus. Mezi těmito protipóly je samozřejmě rozdíl.

Při koupi hotového protektoru se řidič musí zaměřit na rozměr pláště, aby koupil jen takový, který je pro vůz schválen. Údaj o tom lze vyčíst z technického průkazu a například u některých modernějších aut z dovozu existují až tři možnosti. Důležitá je i rychlostní kategorie protektoru. Údaj o ní se skrývá za symbolem - velkým písmenem, které je na boku pneumatiky. Protektor nesmí mít povolenou maximální rychlost pod hodnotou pro konkrétní automobil, lepší je rezerva minimálně o jeden stupeň nahoru. Za příklad lze uvést Škodu Felicia, pro kterou výrobce dodává pneumatiky kategorie T s maximální rychlostí 190 kilometrů v hodině, byť škodovka tak rychle nikdy nepojede.

Autoři:

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Autofotka týdne: Krása motorsportu v obrazech českých mistrů

Maxmilian

Čtrnáctý ročník fotografické soutěže Zlaté oko, v rámci které jsou oceňovány nejlepší snímky z oblasti motoristického...

Najdete na iDNES.cz