Vynález z Valašska může zachránit životy na přejezdech

aktualizováno 
Padesát zmařených životů ročně na železničních přejezdech v celé zemi. To byl důvod, proč dva inženýři z Valašska dali hlavy dohromady a přišli s řešením, jak řidiče aut i cestující ve vlacích ochránit.

Ilustrační foto | foto: Drážní inspekce

Svůj projekt nazvaný akustický systém včasného varování řidičů označují za jednoduchý a finančně nenáročný. Oslovili České dráhy, ministerstva dopravy a vnitra. Zatím ale bez konkrétního výsledku.

"Vámi popisovaný návrh je zajímavý a podnětný, avšak obdobných návrhů již bylo v posledních letech podáno několik,“ zněla odpověď Petra Davida, náměstka generálního ředitele pro dopravní cestu Českých drah z dubna 2006.

Oba inženýři zatím nechtějí vystoupit veřejně. Jejich projekt získal osvědčení u Úřadu průmyslového vlastnictví, ale není dosud patentován.

V čem je nápad inženýrů z Valašska tak výjimečný? Řidič automobilu by si koupil do vozu malou krabičku, přijímač.

U železničních přejezdů by dráhy umístily panel napájený solární energií. Celý systém by doplňoval vysílač na lokomotivě, který by aktivoval akustický varovný signál přes panel u přejezdu.

"Řidič by ve vzdálenosti například sto metrů od přejezdu přijal zvukový signál a věděl by, že se k přejezdu blíží vlak,“ řekl Miroslav Š.

Zabezpečení přejezdu by stálo jen 60 tisíc korun
"Kompletní zabezpečení přejezdu smrti v Kunovicích prý vyjde na šest milionů. Tak si spočítejte, kolik přejezdů by se za tyto peníze dalo akustickým varovným signálem vybavit,“ řekl jeho spolutvůrce.

Ministerstvo dopravy i České dráhy nepopírají, že jde o zajímavé technické řešení.

"Ministerstvo ale při ochraně řidičů na přejezdech preferuje pevné zábrany v podobě závor. Pro letošní rok jsme finance na tyto investice navýšili na tři sta milionů korun,“ řekl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Také správce tratí, Správa železniční dopravní cesty, nedává oběma inženýrům mnoho nadějí.

"Přijímáme řadu podnětů, jak přejezdy ochránit. Jeden občan třeba navrhoval, aby se před příjezdem vlaku na vozovce u závor vysouvaly ocelové hroty,“ popisuje náměstek generálníhío ředitele pro dopravní cestu Miroslav Konečný.
Správce železniční tratě ale ubezpečuje, že prioritou Českých drah zůstanou i do budoucna kompletní zábrany na českých přejezdech.

"Je to to jediné, co motoristy před vjezdem na koleje skutečně zastaví. Protože existuje hodně hazardérů, kteří ignorují poloviční závory a klidně vjedou pod vlak,“ zdůraznil náměstek.

Oba navrhovatelé akustického systému včasného varování řidičů ale věří, že úřady jednoho dne přesvědčí. "Minimálně by stačilo, kdyby souhlasily s testem na vybraných místech,“ řekl Miroslav Š.

Autoři:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

Tatra T815 AD20 bič
Tatra T815 AD20 bič

r.v. 1990, naj. 0 km, diesel
1 208 790 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz