Vynález z Valašska může zachránit životy na přejezdech

aktualizováno 
Padesát zmařených životů ročně na železničních přejezdech v celé zemi. To byl důvod, proč dva inženýři z Valašska dali hlavy dohromady a přišli s řešením, jak řidiče aut i cestující ve vlacích ochránit.

Ilustrační foto | foto: Drážní inspekce

Svůj projekt nazvaný akustický systém včasného varování řidičů označují za jednoduchý a finančně nenáročný. Oslovili České dráhy, ministerstva dopravy a vnitra. Zatím ale bez konkrétního výsledku.

"Vámi popisovaný návrh je zajímavý a podnětný, avšak obdobných návrhů již bylo v posledních letech podáno několik,“ zněla odpověď Petra Davida, náměstka generálního ředitele pro dopravní cestu Českých drah z dubna 2006.

Oba inženýři zatím nechtějí vystoupit veřejně. Jejich projekt získal osvědčení u Úřadu průmyslového vlastnictví, ale není dosud patentován.

V čem je nápad inženýrů z Valašska tak výjimečný? Řidič automobilu by si koupil do vozu malou krabičku, přijímač.

U železničních přejezdů by dráhy umístily panel napájený solární energií. Celý systém by doplňoval vysílač na lokomotivě, který by aktivoval akustický varovný signál přes panel u přejezdu.

"Řidič by ve vzdálenosti například sto metrů od přejezdu přijal zvukový signál a věděl by, že se k přejezdu blíží vlak,“ řekl Miroslav Š.

Zabezpečení přejezdu by stálo jen 60 tisíc korun
"Kompletní zabezpečení přejezdu smrti v Kunovicích prý vyjde na šest milionů. Tak si spočítejte, kolik přejezdů by se za tyto peníze dalo akustickým varovným signálem vybavit,“ řekl jeho spolutvůrce.

Ministerstvo dopravy i České dráhy nepopírají, že jde o zajímavé technické řešení.

"Ministerstvo ale při ochraně řidičů na přejezdech preferuje pevné zábrany v podobě závor. Pro letošní rok jsme finance na tyto investice navýšili na tři sta milionů korun,“ řekl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Také správce tratí, Správa železniční dopravní cesty, nedává oběma inženýrům mnoho nadějí.

"Přijímáme řadu podnětů, jak přejezdy ochránit. Jeden občan třeba navrhoval, aby se před příjezdem vlaku na vozovce u závor vysouvaly ocelové hroty,“ popisuje náměstek generálníhío ředitele pro dopravní cestu Miroslav Konečný.
Správce železniční tratě ale ubezpečuje, že prioritou Českých drah zůstanou i do budoucna kompletní zábrany na českých přejezdech.

"Je to to jediné, co motoristy před vjezdem na koleje skutečně zastaví. Protože existuje hodně hazardérů, kteří ignorují poloviční závory a klidně vjedou pod vlak,“ zdůraznil náměstek.

Oba navrhovatelé akustického systému včasného varování řidičů ale věří, že úřady jednoho dne přesvědčí. "Minimálně by stačilo, kdyby souhlasily s testem na vybraných místech,“ řekl Miroslav Š.

Autoři:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

VIDEO: Kutil naučil dělat starý volkswagen kotrmelce

Nizozemský mechanik naučil Golfa koulet kotrmelce

Emile Luijben z nizozemského Baarle-Nassau má rád staré stroje. A ještě radši je přetváří v něco bláznivého. Jeho...

Vídeň zastavila testy autonomních minibusů, nabourala do něj chodkyně

Autonomní mikrobusy Navya testuje vídeňský dopravní podnik.

Konsorcium auto.Bus – Seestadt už několik měsíců testuje ve Vídni provoz dvou malých minibusů bez řidiče. Jeden z nich...

Najdete na iDNES.cz