Test výměny žárovek: odřené ruce, špína. U tří aut jsme to vzdali

  10:58aktualizováno  10:58
Ruku mám zalomenou až po loket v podběhu, odřenou od ostré hrany. Snažím se o banální věc: vyměnit žárovku v levém světle.

Do testu jsme vybrali 14 zánovních modelů aut, běžně se vyskytujících na českých silnicích. Test probíhal v autocentru AAA Auto Praha. Automechanik Jaroslav Petr z malého servisu v Hostivaři reprezentuje zkušeného praktika. Redaktor je v roli běžného řidiče, který nestudoval manuál k autu, ale srdnatě se vrhá do „policistou nařízené výměny na silnici“. Technický poradce „Áček“ Jindřich Topol test sleduje a občas pomůže radou. Protože jsem u většiny z testovaných aut žárovky nikdy neměnil, musím vždy přijít na to, kudy se vůbec ke světlometům dostanu.

U každé výměny měříme čas, nejdřív laikovi, poté automechanikovi. Ten je vždy minimálně o polovinu rychlejší, a to i u aut, se kterými se setkal poprvé. Má však opravářskou zkušenost a šikovnost.

Na výměnu s heverem

Často si člověk říká, jestli je to poťouchlost konstruktéra, nebo to prostě jinak vymyslet nešlo. U Renaultu Clio mám prsty propasírované pod trubkou klimatizace a odřené klouby, u fordů mě čeká šroubování světlometu ven z auta kapesním nožem. Čiré zoufalství je Fiat Stilo, kde na jedné straně vyměníte žárovku skoro poslepu, ale na druhé musíte vyndat z auta akumulátor. Na internetových fórech se pak dočtete, jaké fígly „stilaři“ při výměně levé žárovky používají, někdo to zvládá zespoda pod nárazníkem, jiný sundavá kolo (na to potřebujete hever).

Často povolují nervy. Nakonec nejen mně, ale i profesionálovi: „Tady poteče krev, tohle je tak na ženskou ruku,“ ulevuje si Jarda u Renaultu Mégane.

Někdy pomůže jen servis

A jak to nakonec všechno dopadlo? Není to kdovíjak valné: u poloviny ze 14 aut jsem se trápil, u tří to vzdal úplně. Jako vcelku bezproblémovou hodnotíme výměnu jen u tří aut, nejlépe pak dopadl test u Citroënu C5.

Po poměrně tristním výsledku testu je na místě otázka, jestli většina lidí nevozí v kufru auta krabičku se žárovkami zbytečně. Automechanik Jaroslav Petr s tím souhlasí. „Časy, kdy řidiči opravovali auta svépomocí, jsou definitivně pryč. Co je pod kapotou, nikoho nezajímá. Moderní věci mají fungovat. A když ne, mají je opravit odborníci,“ míní a dokládá to zkušenostmi z praxe. „V našem servisu měníme žárovky jak na běžícím pásu. Když k nám někdo přijede a je to úplně banální výměna, účtujeme často jen cenu žárovky, když je to složitější, tak třeba stovku,“ přidává další důvod, proč se do výměny svépomocí raději nepouštět.

Potvrzuje to studie Texaské univerzity, v níž se píše, že 61 procent lidí nikdy neotevře manuál ke svému autu. Natož aby měnili žárovku.

Autoři: ,

Nejčtenější

Jawy jsou zas snem Indů. Perak se s velkou slávou vrací

Detail indické JAWY 300

Je neděle a v novém motosalonu Jawa v indickém Džajpuru je rušno. Čtyři zaměstnanci se nestačí otáčet. Na barové...

Dovolená v karavanu: levné to není a chce to trpělivost, cílem je cesta

Karavany

Obytná auta jsou v kurzu a stále více Čechů si je nejen pořizuje, ale hlavně půjčuje. Vidina dobrodružné dovolené je...

Autofotka týdne: Punková octavia hvězdou pražské autovýstavy

Hot rody na výstavě Autoshow Praha 2019

Kvůli tomuto exponátu stojí za to vyrazit do Letňan na výstavu Autoshow Praha, která probíhá o tomto víkendu. V zadním...

Němečtí vědci: Emise sníží zvrat v dopravě a zdražení, problémem je prach

Ilustrační snímek

Zákazy vjezdu aut do měst nesnižují zatížení škodlivinami. Změnit se musí nejen auta, ale celý způsob dopravy, tvrdí...

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Ilustrační snímek

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování...

Další z rubriky

Peugeot 405 je nezmar. Nově se vyrábí v Ázerbajdžánu

Peugeot Khazar 406

Pro mnohé je to automobilový pravěk, ovšem důkazem, že i v takové době vznikala auta, na která se nezapomíná, je...

Europoslanci schválili nové bezpečnostní prvky aut, hrozí jejich zdražení

Asistent udržování v jízdním pruhu

Evropský parlament schválil návrh nařízení o rozšíření povinné výbavy nových automobilů o vyspělé bezpečnostní...

Point zéro: všechny francouzské cesty vedou k Notre-Dame

Point zéro (bod nula) je místo na náměstí Place du Parvis-Notre-Dame před...

Point zéro, tedy francouzský bod nula, je přímo před vchodem do pařížské katedrály Notre-Dame. Do dlažby vetknutá...

Najdete na iDNES.cz