VIDEO: Letní gumy si přehoďte sami a ušetříte čas i peníze

  12:13aktualizováno  12:13
Výrazné oteplení v tomto týdnu zahltilo jako každé jaro pneuservisy. Pokud si nechcete ničit zimní pneumatiky a v servisu mají plno, nezbude než obléci montérky a prohodit kola svépomocí. Na převážení pneumatik a kontrolu můžete do servisu až opadne nápor.

Návštěvnost pneuservisů vzrostla v tomto týdnu řádově o desítky procent. Podle Martina Sedláka z pražského Pneuservisu Procházka se bude zájem v příštích dnech dále zvyšovat a lidé by se měli dopředu objednávat. Pneuservis Ato Jenda v Radlicích měl například většinu termínů na pátek a na sobotu plných.

Povinnost mít na voze zimní gumy skončila na konci března, přesto motoristé kvůli přetrvávajícímu chladnému počasí a sněžení přezouvání na letní v minulých týdnech odkládali.

Tento týden však už do Česka jaro opravdu přinesl. Motoristé tedy začínají přezouvat. Neplatí to ovšem všeobecně. Do některých krajů zatím jaro s plnou vervou nedorazilo, takže odborníci vzkazují: počkejte, až se víc oteplí.

"Lidi už sice začínají tenhle týden jezdit, ale zatím jich moc není. Vždyť se podívejte na počasí," varuje před unáhlenou výměnou technik z pneuservisu u pardubického Globusu a dodává, že řidičům většinou přezutí rozmlouvá.

Při nízkých teplotách totiž letní pneumatiky tuhnou a jejich tvrdý povrch hůř přilne k silnici. Jízda na nich je výrazně nebezpečnější i v případech, kdy na silnicích neleží sníh.

Vyhláška sice povoluje namontovat letní gumy už od začátku dubna, ale pokud průměrná denní teplota nestoupne nad sedm stupňů, je na výměnu brzo. Zvláště ve vyšších nadmořských výškách by řidiči ještě nějaký den měli počkat.

"Určitě je lepší nechat je na kolech o nějaký ten den déle než přezouvat hned při prvním oteplení," upozorňuje Igor Sirota, mluvčí ÚAMK. Zimní gumy jsou podle něj při letních podmínkách přece jen méně nebezpečné než letní v zimních měsících.

"Pár lidí tu už bylo, ale letos se to rozjíždí pomaleji. Přece jenom jsme tady dost vysoko a nevíme, co všechno nám počasí ještě natropí," říká Josef Kubíček, majitel pneuservisu v Červené Vodě na Orlickoústecku.

Ušetříte čas i peníze

Pokud máte letní sadu uskladněnou doma, dokážete to i svépomocí, ušetříte tak i pětistovku, kterou byste nechali v servisu. Když si práci zjednodušíte nářadím, které má doma snad každý, zvládnete to za pár minut.

Hever máte v autě, klíč na kola také. Doma vyhrabte vrtačku a sežeňte si nástavec pasující na šrouby (nebo matice) na kola, který potřebujete. Šikovnější mohou zkusit zaimprovizovat nebo si příslušný nástavec (17, 19, 21 nebo 23) kupte, pořídíte ho do nějakých sedmdesáti korun.

Šrouby povolíte klasickým klíčem, pak už nastupuje moderní technika, povolit a sundat kolo je otázka půlminuty.

Jednou za čas se pneuservisu nevyhýbejte

I tak se vyplatí jednou za čas do pneuservisu zavítat, aspoň na převážení pneumatik. Zkušené oko servismana odhalí závady na podvozku. Fachman je totiž umí vyčíst z opotřebení pneumatiky. 

"Sledujeme stav podvozku. Pokud zjistíme, že se pneumatika atypicky opotřebovává nebo se rychle sjíždí, znamená to závadu na podvozku. Vůle v zavěšení kol, v řízení, ložiskách, a to se pak projeví na pneumatice," popisuje Jindřich Šafránek, majitel sítě pneuservisů. 

Opotřebené tlumiče například vytvoří na pneumatice nepravidelné plošky. "Jak kolo, které má špatný tlumič, odskakuje, ošoupává se v ploškách plynule po celém obvodu," popisuje Šafránek.

Když přehazujete kola doma před garáží, dejte si pozor, zda necítíte chvění ve volantu. Pak je třeba kolo převážit. Jinak zatěžuje nápravy.

Nejbanálnější "závadou" jsou nedohuštěná kola. Auto pak "plave" po silnici. Pokud jste dali auto do servisu s dobře seřízenou geometrií a po přezutí táhne na stranu (typicky při brzdění), může být problém právě v tlaku. 

Poznat nedotažené kolo je složité a hlavně nebezpečné. Když za kolo vezmete, nehnete s ním, protože je zatížené půltunou auta, které nese. Můžete zkusit matky, jestli nejsou volné. Největší šanci poznat to máte při zatáčení, hlavně při prudší změně směru o sobě dává povolené kolo vědět hlukem. Pokud je problém na přední nápravě, ucítíte šmajdavé kolo v řízení. Při rychlé jízdě může i malá vůle v dotažení rozvibrovat celé auto.

Popisujte, prohazujte

Kdo si kola přehazuje sám, nesmí zapomenout si popsat, na které místo které kolo na autě patří. Pneumatiky je navíc třeba na autě pravidelně vzájemně prohazovat pro dosažení rovnoměrného opotřebení a prodloužení jejich životnosti.

Když to není přesně stanoveno, doporučuje se vzájemná záměna po ujetí 10 až 12 tisíc kilometrů nebo častěji, když je od pohledu patrné, že se vzorek sjíždí. Nejpozději je vyměňte, když rozdíl v hloubce dezénu mezi přední a zadní nápravou dosáhne zhruba dvou milimetrů. Z toho vyplývá také nejklasičtější způsob přehazování: přední gumy za zadní.

Nejčtenější

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Novou značku okruhu řidiči nechápou, vypadá divně. A platí i ta stará

Stará (vlevo) a nová verze informativní dopravní značky  IP1 - Okruh

Nová pravidla silničního provozu přinesla zvláštnost, které si moc řidičů nevšimlo. Přibylo pár nových podob...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

Česko podpoří vodíkovou dopravu, zainvestuje do plniček

Elektromobil Hyundai Nexo na vodíkové čerpací stanici v Neratovicích

Česko chce vedle čisté elektromobility do budoucna podpořit i rozvoj vodíkové technologie v dopravě. „Podpora by měla...

Auto budoucnosti samo nastaví sedadla a otevře dveře, v oknech má displeje

Německý specialista Brose představil auto budoucnosti, které si samo nastaví...

Přicházíte k autu a jeho interiér se začne přenastavovat. Sedadla vpředu i vzadu se uspořádají tak, aby se na ně snadno...

Autofotka týdne: Nachytali jsme nový rolls. Už nebude mít podvozek BMW

Maskovaný Rolls-Royce Ghost nové generace

Rolls-Royce nepatří k těm, kdo by chrlil na trh jeden nový model za druhým. Ale její příznivci teď mají žně, novinek je...

Američtí šetřílci kupují TDI z Dieselgate jako diví. Kvůli nízké spotřebě

Vozy s motory TDI, které musel koncern Volkswagen kvůli aféře Dieselgate...

Američtí zákazníci vzali na milost dieselové Volkswageny. Auta, která se podařilo v rámci náprav skandálu Dieselgate...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz