VIDEO: Jak a kdy měnit olej. Výrobce neposlouchejte, radí odborníci

aktualizováno 
Olej v motoru měňte častěji, než předepisují výrobci, protože dlouhé intervaly mezi výměnami mohou motoru uškodit. Odborník na maziva Jaroslav Černý radí motor olejem proplachovat. Vyjde to dráž, ale motor to doslova léčí.

Odkládání výměny oleje výrazně zkrátí životnost motoru. Rychleji se zanáší a částice, kaly a saze zvyšují opotřebení. Olej se navíc znehodnocuje a ředí nespáleným palivem. Motor se pak hůř maže, mazací kanálky se zanášejí a v nejhorší fázi se motor může zadřít.

K degradaci oleje dnes přispívají také výrazně „downsizingované“ motory, ze kterých konstruktéři při zmenšování objemu dolují vyšší výkony pomocí přeplňování. Životnost motorových olejů zkracují také biopaliva a biosložky přidávané do benzinu a nafty.

„Týká se to hlavně vznětových motorů. Ty totiž olej zatěžují produkcí sazí, které ze spalovacího prostoru pronikají přes pístní kroužky do klikové skříně a dostávají se tak do motorového oleje,“ vysvětluje Jaroslav Černý z Ústavu technologie ropy a alternativních paliv při VŠCHT Praha. „Saze ve velmi krátké době způsobí, že motorový olej je úplně černý a neprůhledný.“ Při výměně oleje pak zůstane část staré náplně v mazacím systému a smíchá se s novou.

Pohodlí na úkor kvality

Jaroslav Černý tvrdí, že za mnoho problémů moderních motorů mohou právě prodloužené intervaly výměny oleje. „Prodloužené servisní intervaly jsou dnes podřízeny spíše obchodním zájmům a nadřazují pohodlí automobilisty nad potřebu a požadavky motorů,“ říká.

Ilustrační snímek

Všímá si také, že je to problém především evropských automobilek. Japonské a americké ještě stále drží rozumný interval výměn do dvaceti tisíc kilometrů, i když i ty se u některých modelů přizpůsobují evropské praxi. „Při nájezdu kolem 25 tisíc km a více v olejové vaně nalezneme usazené kaly, které při výměně oleje nebyly vypuštěny se starým olejem.“

Automechanici doporučují dnes mezi autovýrobci módní prodloužené intervaly výměny oleje zkrátit na polovic. Tedy na deset až patnáct tisíc kilometrů, tak se ostatně měnil olej ještě před deseti lety zcela běžně.

Dbejte na výměnu filtru

Dobré je také držet se pravidla měnit olej alespoň jednou za rok. Pokud opravdu najezdíte málo (nějakých pět tisíc kilometrů ročně), můžete intervaly výměny o něco protáhnout, určitě však nechte vyměnit alespoň olejový filtr. Právě ten je častou příčinou problémů. Zanesený filtr nepropouští olej dostatečně a hlavně než se motor a náplně zahřejí a filtr ucpaný zatuhlým olejem povolí a začne fungovat, jede agregát v podstatě na sucho. „I ty největší šetřílky už jsem přesvědčil, že když ne olej, mají si nechat alespoň měnit často a pravidelně filtr,“ říká známý pražský opravář Petr Petřík z Chuchle.

Podle Ladislava Fuky, ředitele Divize paliv a maziv SGS, ovlivňuje kondici oleje přetěžování motoru a také kvalita paliva. „Navíc zkrácení intervalu se často projevuje kultivovanějším chodem a sníženou spotřebou paliva,“ dodává ještě Fuka.

Zaměřte se také na kvalitu výměny oleje. Rychloservis, ze kterého za dvacet minut odjíždíte s vyměněným olejem, nemusí být vždy dobrým řešením. Je třeba nechat vytéct co nejvíc ze staré olejové náplně. Když se nový olej naředí se starým, výrazně to ovlivní jeho životnost.

Odborníci se dívají skepticky i na odsávání oleje, které začíná nahrazovat vypouštění oleje spodem. „Zkoušeli a porovnávali jsme to a rozdíl je několik deci oleje v neprospěch odsávání,“ říká Petřík, který se specializuje na turbodiesely koncernu VW.

Pořádně propláchnout

Při výměně a případném dolévání oleje při úbytku mezi intervaly obměny je samozřejmě třeba dodržovat doporučenou specifikaci oleje, každý motor má druh oleje přesně specifikovaný dle norem. Odborníci se shodují, že v nouzi (při nutnosti dolít) je důležité hlavně olej doplnit, případně i odlišnou specifikací.

Pokud jste koupili ojetinu, u které si nejste jistí, jak pečlivý byl na výměny oleje předchozí majitel, doporučují odborníci propláchnout motor. Existují na to speciální prostředky. Přidávají se do staré olejové náplně, nechají se 10 až 15 minut působit při volnoběhu a poté se i se starým olejem vypustí.

„Tyto přípravky jsou v podstatě čistící detergenty, které ve starém oleji obnoví většinou již vyčerpané detergentní účinky oleje a tím by se měly všechny kaly v motoru rozpustit,“ Jaroslav Černý z VŠCHT Praha. Tyto přípravky ale podle Černého ne vždy fungují. Deset až patnáct minut je podle odborníka příliš krátká doba.

Podle Černého je lepším řešením proplach olejem. Namísto jedné výměny udělat dvě, po jednom až dvou tisících kilometrech, využijí se tak čistící (detergentní) schopnosti čerstvého oleje, vyplaví se kaly a motor se tak „léčí“. „Motor se může běžně provozně zatěžovat. Olej v olejovém systému může proudit rychleji a hlavně delší dobu než výplachový prostředek, to určitě napomáhá lepšímu rozpuštění kalů v oleji,“ popisuje Černý.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Experti chtějí prosadit řidičák na zkoušku, jako mají Rakušané

Experti chtějí prosadit novelu zákona, která by změnila získání řidičského oprávnění i systém vzdělávání v autoškolách....

Premium

Cesta časem s Rolls-Roycem: jízda na sedadle pro tchyni

Aktuálně se okolo britské ikony luxusu – společnosti Rolls-Royce – opět víří vody. Vstoupila do světa, který zachraňuje...

Mercedes větří krizi: propouští a chce ušetřit miliardu

Výrobce luxusních vozů Mercedes propustí zhruba tisíc lidí, aby do roku 2022 uspořil přes miliardu eur (25,6 miliardy...

Automobilové šílenosti na japonský způsob: turbína a postmoderní obývák

Japonská automobilová škola se od zbytku světa v mnohém liší. Jednou z parádních disciplín jsou „ulítlé“ studie....

SOUTĚŽ: Zapojte se do velké fotosoutěže o hračky Fisher-Price
SOUTĚŽ: Zapojte se do velké fotosoutěže o hračky Fisher-Price

Milé maminky, letos jsme si pro vás opět připravili velkou fotosoutěž se značkou Fisher-Price! Vyfoťte své děťátko s jeho oblíbenou hračkou, nahrajte ji do soutěže a získejte hodnotné ceny.

Najdete na iDNES.cz