Středa 22. března 2023, svátek má Leona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. března 2023 Leona

Powerbanka je skoro zázrak. Malá krabička nastartuje i úplně „mrtvé“ auto

  10:00
Zima dává autobateriím pěkně zabrat. Pokud už na podzim nebyly v nejlepší kondici, může je první větší mráz dorazit. A když ráno budete spěchat do práce, startér se jednou protočí a je konec. Donedávna to znamenalo buď volat asistenční službu, kamaráda se startovacími kabely, nebo jít na autobus. Teď stačí „zázračná“ krabička.

Říká se jim startovací powerbanky a nejsou o moc větší než staré známé krabičky, z nichž si občas dobíjíme mobily, když jsme mimo civilizaci s elektrickými zásuvkami. Dvě klíčové věci však mají jinak: disponují mnohem větší kapacitou, a hlavně speciálním konektorem pro připojení startovacích kabelů. Ty jsou kratičké, aby proudové ztráty byly co nejnižší, a na konci mají zubaté svorky, jimiž se přicvaknou na póly baterie.

V nabídce internetových obchodů jich najdete mnoho, nejlevnější přitom stojí jen kolem 1 300 Kč. To bývají ty nejjednodušší powerbanky, většinou bez displeje, který ukazuje míru nabití; třeba v případě námi zakoupeného výrobku značky Baseus displej supluje svítící kroužek se čtyřmi výsečemi, plné nabití znamená svítící všechny čtyři. V praxi to funguje, displej bychom ovšem přece jen přivítali víc. K samotnému nabití postačí obyčejný USB kabel připojený k počítači nebo k mobilní nabíječce (ostatně k mnoha powerbankám nic jiného než kablík nedostanete), do plna to trvá tři až čtyři hodiny.

Powerbanka obsahuje lithium-polymerovou baterii Li-Pol s kapacitou 10 tisíc miliampérhodin (mAh), která umí pro nastartování vygenerovat proud 1 000 ampérů, což je dostatečná hodnota pro nastartování benzinového motoru o obsahu šesti litrů nebo 3,5litrového dieselu. Výrobce tvrdí, že na jedno nabití zvládne powerbanka až 50 startů. A bát se není třeba ani práce v mrazu (jinak by koneckonců takový výrobek nedával smysl), garantována je funkčnost do minus 20 stupňů Celsia. Nehrozí ani, že byste dostali nějakou ránu, startovací zdroje jsou vybaveny systémem ochrany proti přetížení a zkratu.

Takzvané jump startéry umožňují kromě startování i nabíjení telefonů nebo tabletů, k některým powerbankám dostanete i sadu nejrůznějších koncovek k nabíjení notebooků. Ty k našemu Baseusu přiloženy nebyly, umožňuje pouze nabíjení pomocí USB kabelu (výstup USB-A a USB-C). Ten druhý slouží i k nabití powerbanky. Powerbanka disponuje také vestavěnou svítilnou, abyste na připojování k baterii viděli i za tmy.

Zimní tragédie zvaná autobaterie. Neničte ji a nabíjejte

Lepší powerbanky nabízejí ještě vyšší startovací proud, třeba 4 000 ampérů, ochranu proti nepřízni počasí (IP 65), nízké samovybíjení (30 procent za rok) a až 80 startů na jedno nabití baterie. Třeba přístroj za pět tisíc korun dokáže vygenerovat startovací proud 2 000 ampérů, výrobce tvrdí, že nastartuje diesely do obsahu šesti litrů, benzinové motory do osmi litrů objemu, což už stačí i na nahození dodávky či náklaďáku. Pokud máte jen běžné osobní auto, není nutné příliš utrácet, svou práci odvede i ta nejlevnější powerbanka, jak vidíte ve videu.

Jednoduché připojení zvládne úplně každý

Výrobci se chlubí, že jejich přístroje zvládnou mezi jedním až třemi tisíci nabíjecími cykly, v praxi takovou výdrž nepředpokládáme, po zkušenostech s běžnými powerbankami jim nedáváme životnost delší než dva tři roky. To je však s ohledem na cenu víc než akceptovatelné. Samozřejmě, že aby powerbanka mohla plnit svou funkci, bude nutné udržovat ji nabitou, a hlavně ji mít v případě potřeby u sebe.

Samotná manipulace s nabíječkou je prajednoduchá, jak ukazuje i video. Nejprve připojíte konektor nabíjecích kabelů (výrobce používá termín svorka) do zdířky v powerbance. Na minidispleji kabelů začnou problikávat dvě diody, zelená a červená – to však zatím ještě nic neznamená. Podíváte se, který pól na baterii je plusový (+) a který minusový (−), a jako první připojíte plusový (červený) kabel k plusové svorce, jako druhý analogicky černý kabel k minusové svorce. Sednete do auta, nastartujete a okamžitě powerbanku odpojíte. A to je vše – teď bude třeba s autem ujet alespoň pár kilometrů, aby se baterie dobila. Kdyby vám auto náhodou „chcíplo“, nic se neděje, máte přece s sebou tuto „zázračnou“ powerbanku...

Horko ničí autobaterie, nechte ji proměřit

Pozor na skutečné důvody vybíjení

„Tyto power boostery, tedy vlastně kumulované zásobníky energie, jsou neocenitelné ve chvíli, kdy je startovací moment baterie natolik nízký, že už neroztočí startér. Ale pozor, neslouží pro oživení nebo opravu autobaterie. Ani ji nenabijí, energie z nich směřuje k alternátoru, nikoliv do baterie. Ta je pouze místem pro připojení powerbanky,“ vysvětluje Jindřich Krejčí, šéf projektu servisů ProfiAuto.

Po každém takovém „powerbankovém“ startu je podle něj dobré buď absolvovat delší trasu, aby se akumulátor stihl dobít, nebo jej po příjezdu domů nechat alespoň 12 hodin nabíjet na k tomu určené nabíječce.
Každý výrobce powerbanky uvádí, na jaký typ baterie se jeho zařízení hodí (baterie olověné, gelové, AGM s pevným elektrolytem). „Vysoký proud, který jde například do olověné baterie s kyselinou, může po několika opakovaných startech nastartovat sulfataci baterie,“ upozorňuje Krejčí. A právě časté starty slabších baterií lidé v praxi často praktikují, svědčí o tom recenze na powerbanky na internetových fórech. Často se tak zastírá skutečná příčina vybíjení autobaterie. „Baterie se vybíjí z nějaké příčiny, často to bývají dodatečně montované GPS sledovače, špatně zapojené osvětlení a podobně. Je potřeba navštívit servis, který speciálním zařízením přesně zjistí poslední maximální nabití, v jaké kondici je baterie pod zátěží, kvalitu jejího dobíjení i stav alternátoru. Může to být drobnost, na kterou nebereme moc zřetel, třeba znečištěné plusové a minusové svorky,“ uzavírá Krejčí.

  • Nejčtenější

Bez milionu pro mercedes nelez. V testu autodealerů jsme skončili na rohožce

Exkluzivně Kvůli ekonomické nejistotě se Češi do nákupu nového vozu nehrnou. Mnohým autosalonům jako by na tom pramálo záleželo,...

Lidový VW odhalen. Elektromobil do 600 tisíc korun vytvořili za měsíc

Koncept ID.2all vznikl za pouhý měsíc. Po kvapném odchodu dnes už bývalého šéfdesignéra Volkswagenu Jozefa Kabaně, jenž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zkusili jsme porsche pro chudé. Nový elektrický hyundai nepřehlédnete

Nejdůležitější na elektrických autech je spotřeba. Není to kvůli hospodskému naparování, je to nutnost, aby bateriové...

Autofotka týdne: Stát prodává lamborghini. Zabavený supersport nabízí lacino

Ministerstvo vnitra prodává zánovní supersport. Nasupené Lamborghini Huracán s výkonem 610 koní a maximálkou 325 km/h...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Převratné baterie změní svět elektroaut, jen je nikdo nevyrobil

Baterie elektromobilů nejsou dokonalé, vědí a přiznávají to všichni. Z výčtu nedostatků je třeba zmínit potenciální...

Arogance za volantem. Řidiči unikli tragédii jen náhodou

Nedívají se do zpětných zrcátek nebo jen spoléhají na to, že ostatní řidiči sešlápnou brzdu a pustí je. Rozum ale...

OBRAZEM: Pražský veletrh domů na kolech

Novinky ze světa obytných aut, karavanů či lodí zaplnily o uplynulém víkendu expozice v pěti halách letňanského...

Škoda láká soukromé zákazníky: protáhla záruku, přidá servis zdarma

Exkluzivně Značku Kia „udělala“ na českém trh nadstandardní sedmiletá záruka, řada automobilek nabízí běžně záruku pětiletou. Teď...

Tajný tip bazarového šmejdila: benzinový Mitsubishi Outlander je superdržák

Premium Znáte ten vtip o japonských autech? O tom, že na fórech jejich majitelů se často diskutuje, jestli se záruka vztahuje i...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Herec Gene Hackman se po letech ukázal na veřejnosti

V důchodu je už skoro dvacet let. Svůj poslední film Starosti starosty natočil v roce 2004. Herec Gene Hackman (93) se...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...