Lidé šetří za pneumatiky. Nemění je, nebo kupují levnější

aktualizováno 
Přibývá lidí, kteří na zimních pneumatikách jezdí i v létě. Ubývá těch, kteří jsou ochotni kupovat prémiové značky.

Zákon nařizuje jezdit na zimních pneumatikách v době od 1.11. do 31.3. na sněhu a ledu. | foto: Nokian

Teplá zima v kombinaci s krizí přináší výrobcům pneumatik nepříjemné překvapení: lidé čím dál více utrácejí za nejlevnější značky, naopak ty prémiové zůstávají na skladě.

"V nižším segmentu jsme byli prakticky vyprodaní, ale u prémiových máme stále hodně zásob. Vidíme ale v posledních měsících na trhu zlepšení," říká nový šéf výrobce pneumatik Goodyear pro střední Evropu Jacek Pryczek, pod kterého spadá odbyt této firmy s mnoha různými značkami celkem v osmnácti zemích.

Šetření se podle něj projevuje i u majitelů dražších aut. "Na léto si koupí kvalitní prémiové pneumatiky, ale v zimě jezdí na těch nejlevnějších," dodal.

Podobný trend sledují i jiní výrobci a prodejci. "Pozorujeme, že zákazníci mají zájem i o levnější pneumatiky, řada z nich volí jiné než prémiové značky," potvrdila mluvčí Mall.cz Michaela Gregorová. Lidé si navíc často rozmýšleli, zda mají vůbec přezout.

"Pokud nejsou teploty dlouhodobě pod mrazem, hodně řidičů zůstává u letních pneumatik a snaží se jezdit obezřetněji. I když prodeje jsou letos dobré, nedosahují úrovně předchozích let," říká mluvčí Michelinu Daniel Cahel. Podle něj dlouhodobě ztrácí hlavně střední segment, posiluje naopak nejlevnější.

Teplá zima přitom na první pohled může pneumatikářům nahrávat. Zimní pneumatiky jsou totiž z takových materiálů, že se při teplotách nad sedm stupňů začínají rychleji opotřebovávat. Takové teploty přitom letos v zimě běžně panovaly i několik týdnů. K vyšším prodejům to však podle něj nepřispěje. "Naopak, čím dál více lidí jezdí v létě na zimních pneumatikách. Bohužel si neuvědomují, že je to velmi nebezpečné," podotkl Pryczek.

V Česku v prodejích vládnou Barum a Goodyear, který u nás působí s několika různými značkami, například Debica nebo Dunlop. "Chceme být lídrem prémiového trhu," řekl Pryczek. Podle něj i přes klesající trh loni jejich tržní podíl v Česku stoupl.

Středoevropské specifikum: pneumatiky z e-shopu

Tuzemský i další středoevropské trhy jsou podle Pryczeka specifické i vysokým podílem prodejů pneumatik přes e-shopy. "Podíl je kolem dvaceti procent, více v Evropě není. Je to velký fenomén," řekl Pryczek. Výrobci však tento trend nevidí úplně rádi. "Pneumatiky nejsou zboží, které by se mělo prodávat jen tak bez servisu nebo poradenství. Stává se, že lidé si často koupí i špatnou velikost, protože tomu nerozumějí," dodal.

Specifikem zdejšího trhu je podle něj i to, že lidé zkoumají datum výroby pneumatiky. "Je jedno, jestli je pneumatika rok, nebo tři roky stará, když je nová. Vlastnosti jsou stejné," dodal.

Řada pneuservisů upozorňuje na rozdíly v kvalitě stejných pneumatik podle toho, zda byly vyrobeny v Asii, nebo v Evropě. "Bylo to téma tak před pěti lety. Standardy jsou ve všech našich závodech stejné. Rozdíly mohou být, ale ne v kvalitě," míní Pryczek. Podle něj boom asijských ekonomik znamená i to, že za poslední roky výrazně ubylo dovozů z Asie, protože tamní výrobci nejsou schopni uspokojit domácí poptávku. "Z devadesáti procent jsou teď evropské," odhaduje Pryczek.

Evropský pneumatikářský průmysl může dostat brzy další konkurenci v podobě korejského výrobce Nexen, který chce v Česku postavit vlastní závod. Pryczeka příchod Korejců nepřekvapuje. "Cítíme, jak se chtějí dostat k výrobcům aut, mají velké ambice proniknout na evropský trh hlouběji. Pro nás je konkurence dobrá," tvrdí Pryczek.

Výrobci pneumatik musí podle nařízení Evropské komise na pneumatikách uvádět údaje o valivém odporu, brzdění na mokru a hluku při odvalování. Pryczek takové opatření nepovažuje za ideální. "Jen tři parametry jsou málo, testujeme kolem padesáti různých parametrů," míní.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

NASA píše Italům k výročí tragédie v Janově. Most se hýbal už v roce 2015

Střední část mostu, který byl postaven v 60. letech na rušné dálnici A10, se...

Před rokem v Janově pršelo, Martin Kučera přejížděl chvíli před polednem po Morandiho mostě propojujícím západní...

Obří dodavatel autoprůmyslu věští průšvih. Trh klesá, nevěří ani baterkám

Řešení pro snížení emisí od koncernu Continental

Německý koncern Continental, který patří k největším světovým dodavatelům součástí pro autoprůmysl, připravuje změny....

Unikátní pick-up Škody v akci. Mountiaq je obr do terénu i na mejdan

Škoda Mountiaq

Oranžový obr působí patřičně majestátně. Dojem drsňáka podtrhuje mohutný rám s navijákem, osvětlení v mřížce chladiče a...

BMW 3 dorostlo k ideálu. Potvrzuje, že za velká kola je lepší ušetřit

BMW 330d Touring xDrive

Tradiční vůz řady 3 je pro BMW i v dnešní době jedním z nejdůležitějších modelů. Premiérově jsme se svezli s provedením...

Navigace v mobilu: každá se hodí na něco jiného

ilustrační snímek

Ať už jedete k moři, mimo Evropskou unii, nebo jen do Krkonoš, tato čtveřice navigací do mobilu vás nenechá ve štychu....

Další z rubriky

Autofotka týdne: Polské řešení městského motorismu – šlapací supersport

Polský kutil Andrzej Burek si postavil šlapací supersport Mercedes SLS

Vyhánění aut z měst nabírá na obrátkách. Čím si vyrazit do centra, když chcete udělat dojem a jste zvyklý být vídaný za...

Nestárnoucí Yankee ukazuje budoucnost a lije do sebe hektolitry benzinu

Dodge Challenger Demon

Je to až k nevíře. Opulentní bourák představený v době propuknutí finanční krize, který dnes absolutně nevyhovuje...

Auta zdražuje povinná bezpečnostní výbava, začalo to před 60 lety pásy

Volvo Amazon

Ve čtvrtek 13. srpna 1959 dodalo Volvo svému dealerovi ve švédském městě Kristianstad první automobil na světě...

Najdete na iDNES.cz