Nová jednodušší verze znaku Volkswagenu na budově wolfsburské centrály…

Nová jednodušší verze znaku Volkswagenu na budově wolfsburské centrály… | foto: Volkswagen

Vysoká škola marketingu: jak Voltswagen všechny nachytal na elektromobilitu

  • 168
Německý automobilový koncern Volkswagen přejmenuje svou americkou součást na Voltswagen of America, oznámila oficiálně firma, o den později je všechno jinak, prý to byl aprílový žert. Nový název měl upozornit na snahu německé automobilové skupiny prosadit se v USA s elektromobily. Přejmenování se tedy nakonec nechystá.

Aprílový žertík, který automobilka s předstihem vypustila, vyvolal bouřlivé reakce. 

„Společnost Volkswagen of America nebude měnit název na Voltswagen. Zpráva o přejmenování byla v duchu aprílového žertu. Měla přitáhnout pozornost k uvedení elektromobilu SUV ID.4 na trh a naznačit náš závazek, přinést elektrická auta všem,“ uvedl mluvčí firmy a dodal, že se Volkswagen k věci ještě podrobně vyjádří.

Americké zastoupení německého koncern Volkswagen nejprve „narafičilo“ zprávu, v níž oznamovalo, že svou americkou součást přejmenuje na Voltswagen of America. Zprávu s datem 29. dubna Volkswagen odstranil ve chvíli, kdy si jí začala všímat média. Její autenticitu ovšem nejdřív potvrzovaly zdroje z automobilky a následně i samotná firma.

Zpráva uváděla, že název divize má podnik ve Spojených státech změnit v květnu, tvrdila, že má jít o „veřejnou deklaraci budoucích investic do elektrické mobility“. Že to není aprílový žert, tvrdil i mluvčí australského zastoupení automobilky. Pro web CarAdvice uvedl, že přejmenování je čistě americkou záležitostí. 

Americké zastoupení firmy dodalo, že označení Voltswagen bude používat u všech modelů poháněných elektřinou, zatímco auta s tradičním pohonem budou mít emblém VW.

Nakonec automobilka po několika dnech přiznala, že zpráva byla marketingovým tahem, který měl přitáhnout pozornost k plánům koncernu ohledně elektromobilů. Hlavním úkolem akce bylo také přitáhnout pozornost k elektrickému modelu ID.4, který nyní automobilka uvádí na světové trhy. Tento bateriový crossover se podle plánů VW má stát celosvětově nejprodávanějším elektromobilem značky (jak jezdí čtěte zde).

Volkswagen znamená v překladu lidový vůz. Nový název pak měl odkázat na jednotku elektrického napětí volt. „Možná měníme naše K za T, ale neměníme odhodlání této značky vyrábět nejlepší auta ve své třídě,“ uvedl šéf americké divize Scott Keogh. Firma podle něj věří, že její budoucností je „lidový elektrický vůz“.

Celá aféra měla také efekt na růst cen akcií automobilky. Magazín Quattroruote si všiml, že jejich cena uzavírala obchodování 30. března o 10,3 procenta výše, upozornil ovšem, že takto výrazný nárůst vyvolaný nepravdivou informací by mohl být vyšetřován dozorčím orgánem burzy.

V uplynulých měsících změnilo mnoho automobilek svá loga, skupiny FCA (Fiat-Chrysler) a PSA (Peugeot, Citroën, Opel...) vytvořily superkoncern jménem Stellantis, ovšem nikdo se neodhodlal k tomu, aby přejmenoval svá auta. Nová loga jednotlivých značek si prohlédněte zde.

Volkswagen budoucnost automobilového sektoru vidí v elektromobilitě, se kterou má velké plány. Jen do roku 2025 chce do vývoje elektromotorů investovat zhruba 35 miliard eur (asi 915 miliard Kč) a dalších 27 miliard eur (skoro 706 miliard Kč) vložit do digitalizace. Díky elektřině, digitalizaci a ekologickému provozu chce Volkswagen do roku 2050 dosáhnout takzvané klimatické neutrality.

Akcie Volkswagenu od začátku roku zpevnily o více než 70 procent. Podpořila je právě řada oznámení ohledně strategie v oblasti elektromobilů. V polovině března firma mimo jiné sdělila, že letos hodlá více než zdvojnásobit odbyt elektromobilů a že do roku 2030 plánuje mít v Evropě šest továren na výrobu baterií.

Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že nainstaloval asi do 11 milionů naftových aut po celém světě software, který umožňoval manipulovat s testy. Na pokuty, náhrady a právní náklady už firma v souvislosti s dieselovou aférou vynaložila více než 32 miliard eur.

,

Elektromobil