Prodloužený Tiguan půjde na dračku. VW Tayron je bratranec Kodiaqu

Ve Volkswagenu to neslyší rádi, ale jeho nový model Tayron, který se osamostatnil od Tiguanu, se Čechům nejjednodušeji popíše jako Kodiaq s logem VW na čelní masce. Nejde ani tak o použitou techniku, ale srovnání jednoduše informuje o tom, s jak velkým autem máme co do činění. Podle toho, že dominuje současným objednávkám tuzemského importéra, je jasné, že tohle auto budou Češi chtít.

V minulé generaci se prodloužené a až sedmimístné provedení Volkswagenu Tiguan jmenovalo Tiguan Allspace a vyrábělo se výhradně v mexickému Pueblu. S příchodem aktuální generace Tiguanu bylo rozhodnuto, že verze delší v rozvoru i délce ponese nové jméno Tayron, jež od roku 2018 mimochodem Volkswagen používá pro Tiguany vyráběné v Číně.

Jeho výroba pro Evropu byla ovšem převedena po bok standardního Tiguanu přímo do Wolfsburgu. Jen tak na okraj: celosvětově byl Allspace dokonce o něco úspěšnější, když na něj připadalo 55 procent prodejů v této modelové řadě, jakkoli v Česku se prodávalo o něco víc vozů základní „kratší“ verze.

Volkswagen Tayron

Delší zadek

Novinka logicky stojí mezi Tiguanem a Touaregem. Se 4792 mm je zhruba o 25 centimetrů delší než Tiguan, centimetry nabral na zadním převisu, má také o 11 centimetrů delší rozvor (2791 mm). Šířka narostla o kosmetických 10 mm, zatímco výška je překvapivě o několik milimetrů nižší. Razantním nárůstem samozřejmě prošla zejména celá zadní část karoserie, jež může být za příplatek 23 400 Kč osazena i třetí řadou sedadel (s výjimkou modelů eHybrid, ty totiž mají vzadu pod podlahu přesunutou palivovou nádrž). Celková hmotnost Tayronů je proti adekvátním Tiguanům vyšší zhruba od 20 do 100 kg.

První jízda novým Volkswagenem Tiguan. Vylepšili ho tak, že dotírá na Touareg

Zjednodušeně řečeno jsou oba vozy podvozkově stejné až po kyčelní klouby cestujících na zadních sedadlech, centimetry navíc jsou vzadu. Tam může být tedy i třetí řada sedadel, byť nejsou pro dospělého na delší cesty úplně plnohodnotná, pro kolena moc místa není, navíc je člověk musí mít hodně zvednutá. Zavazadlový prostor má v základu v pětimístné verzi objem 885 litrů (Kodiaq ale nabídne až 910 l), v sedmimístném provedení je k dispozici 850 litrů (škodovka nabídne o 5 litrů méně) a u plug-in hybridu je to 705 litrů (Kodiaq poskytuje 745 l). I při vyklopené třetí řadě sedadel v tayronu zůstává pro zavazadla solidních 345 litrů, u kodiaqu je to o 5 litrů méně.

Z hlediska vnějšího designu nemůžeme čekat od Volkswagenu žádnou revoluci, v oblasti čelní masky je zjevná spojitost s Tiguanem, ale jako celek auto působí celkem povedeně, větší proporce SUV autu sluší, a i když asi na silnici na první pohled neuchvátí, tohle je zkrátka design, který zákazníci od Volkswagenu očekávají a chtějí. Jako první spalovací vůz značky dostal Tayron červeně prosvětlené logo vepředu i vzadu. Dosud ho měl Touareg vzadu a nový Golf vpředu. Detail, ale zajímavý a efektní.

Tichý, kultivovaný a pohodlný. Hybridní Touareg je ideální na delší cesty

Volkswagen si také hodně zakládá na světelné technice, zejména na vrcholových HD LED Matrix světlometech, které u Kodiaqu nejsou v nabídce. Každý světlomet je tvořen třemi částmi. Na vnějším okraji je umístěn modul Bi Matrix, který vytváří základní kužel dálkových světel. Uprostřed se nachází vlastní modul HD Matrix s 19 200 individuálně ovládanými LED diodami. Na vnitřním okraji je umístěn menší projekční modul pro statická odbočovací světla a světla do špatného počasí, což vlastně plní funkci mlhových světel. Výsledkem je nejen to, že světla svítí daleko a neoslňují okolní vozidla, ale ve spojení s GPS třeba umí rozpoznat jízdu po dálnici a osvětlují jen jeden jízdní pruh.

Tlačítka a umělá inteligence

V interiéru pak proti Tiguanu nemůžeme moc změn čekat, koncept je prakticky stejný. Digitální přístrojový štít má úhlopříčku 10,25 palce, ten centrální má sériově úhlopříčku 12,9 palce, v nejvyšší verzi navigačního paketu má pak obrazovka úhlopříčku 15 palců. Vpravo před spolujezdcem je na palubní desce prostor, kde by se v budoucnu mohl objevit ještě třetí informační displej, jako to mají dnešní nejnovější vozy Audi.

Párky VW slaví rekord, v prodejích překonaly auta

Tlačítek v interiéru moc nenajdete, ale Volkswagen se poučil a proti krátké skoro „beztlačítkové“ epizodě jsou třeba klasická tlačítka na volantu místo těch digitálních, a mezi předními sedadly je otočný ovladač, na kterém se stiskem mění, zda chcete ovládat hlasitost audia nebo měnit jízdní režimy. K dispozici je také hlasové ovládání, které spolupracuje se systém ChatGPT a když auto nějakému pokynu nerozumí, údajně to konzultuje s umělou inteligencí.

Oproti Tiguanu dostal Tayron lepší akustická skla o celkové tloušťce 4,96 mm, což by mělo odfiltrovat o 4 decibely víc. To je mimochodem také rozdíl proti Kodiaqu. A znát je to při jízdě, zvlášť když sáhnete po benzinovém pohonu. Diesel je přece jen slyšet o něco víc.

ANALÝZA: Škoda je čtvrtá v Evropě, je premiantem koncernu Volkswagen

Tím se dostáváme k nabídce motorů, která je téměř totožná s Tiguanem, chybí jen úplně nejslabší motor z menšího sourozence, benzínový 1.5 TSI o výkonu 96 kW. Zážehové jednotky tak zastupuje 1.5 eTSI s výkonem 110 kW (150 k), u kterého došlo k posílení elektromotoru pro větší dynamiku, a 2.0 TSI 4MOTION s výkonem 150 kW (204 k) nebo 195 kW (265 k). Vznětové motory reprezentují čtyřválce s přímým vstřikováním paliva 2.0 TDI s výkonem 110 kW (150 k) a 2.0 TDI 4MOTION s výkonem 142 kW (193 k). Všechny motory jsou spojeny s automatickou převodovkou DSG. Plug-in hybridy jsou nabízeny ve dvou výkonových stupních se 150 kW (204 k) a 200 kW (272 k).

Podzimní sklizeň: Kodiaq RS, resuscitované volvo a levný hyundai do zásuvky

Ta hlavní změna proti Tiguanu by kromě velikosti ale měla být v nastavení podvozku. Po krátkém svezení si zatím netroufneme dělat rozsáhlé závěry, ale výrobce slibuje, že by měl být odstraněn hlavní neduh Tiguanu, a to bouchání od zadní nápravy na určitém typu hrbolů. Na přání dodávaná aktivní regulace tlumičů DCC Pro (za 31 500 Kč, případně v základu pro čtyřkolky a plug-iny) má nové nastavení a měla by se umět vypořádat se všemi typy nerovností, omezovat náklony v zatáčkách a eliminovat i takové věci, jako je zanořování zádě při rychlé akceleraci.

První jízda novou Škodou Kodiaq. Má skvělý podvozek a zaparkujete ji mobilem

Volkswagen Tayron není auto, které řidiči dodá nějakou extra velkou porci zábavy, ale funguje, což je u vozu tohoto typu důležitější. Určitě se nevyhne srovnání s Kodiaqem, který je v Česku zkrátka populární a na první pohled udělá stejnou práci za méně peněz. Když totiž budete chtít typicky „českou“ kombinaci čtyřkolka 2.0 TDI 142 kW, tak u Kodiaqu vyjde na 1 195 000 Kč, u Tayronu na 1 470 900 Kč. Ale ceníky a výbavy se průběžně mění, takže třeba předokolka s motorem 1.5 eTSI 110 kW stojí u Kodiaqu od 995 000 Kč, Tayron kontruje akční nabídkou Limited, která s tímto motorem vyjde na 999 000 Kč.

Nejčtenější

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v čínské Šanghaji se kromě nablýskaných novinek představují i hi-tech technická řešení. Firma CATL...

Kabaňova šanghajská show: předvedl luxusní limuzínu i teréňák s mrkačkami

Letošní autosalon v Šanghaji se řadí k největším letošní výstavám. Více než 70 automobilek z 26 zemí představuje své nejnovější modely navržené speciálně pro čínský trh. Nechyběly výtvory od...

VIDEO: Automěsto velké jako Plzeň. Supertovárna značky BYD se inspirovala Baťou

Nová supertovárna značky BYD v čínském Čeng-čou upoutala pozornost poté, co záběry z dronů odhalily její ohromující velikost. Víc než její rozloha však zaujme celkový koncept zařízení, které je...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a registrace vozidel. Komise o tom informovala v tiskovém prohlášení. Nová pravidla by měla zavést...

Kachna 21. století je Ikeou na čtyřech kolech. Vzdává hold gaučingu

Nová generace Citroënu C3 je jako pojízdná pohovka do města, do které se budete těšit kvůli pohodlnému svezení i tam, kde to asfaltéři odflákli. Zdaleka ne vše je sice ideální, ale Francouzi opět...

Zetor má nový traktor s 54 rychlostmi. Vyrábět se bude od léta v Brně

Slavná česká značka Zetor bude od léta vyrábět v Brně zcela nový traktor. Stroj s označením Řada 6 už několik měsíců znají odborníci a prochází testováním přímo u zemědělců. Oficiální česká premiéra...

29. dubna 2025

Automobilovou přehlídku naprosto ovládl pan Auťák. Unikát za sto milionů

Jakou může mít cenu? Ptáme se Karla Kupky, předsedy odborné poroty nóbl přehlídky těch nejblyštivějších automobilových klenotů v Česku. „Sto milionů?“ krčí rameny. A společně si fascinovaně...

28. dubna 2025,  aktualizováno  12:07

V Číně se nedovoláte, na maily nereagují. Čech domluvil dovoz aut díky čínštině

Premium

Jak se zdá, letošní rok bude v českém automobilovém světě rokem čínských aut. Zahájení prodeje oznámily třeba značky BYD, XPENG, Omoda, Jaecoo či Farizon. Jednou z nich, která už svoje auta prodává v...

28. dubna 2025

Prozkoumali jsme čínské monstrum. Elektrický offroad posádku hýčká

Elektromobilita se zpravidla skloňuje v souvislosti s ekologií a udržitelností. V případě Dongfeng MHero jsou to vedlejší pojmy. Prim tu hraje obří výkon 1 088 koní, točící moment 1 400 Nm dostupný...

28. dubna 2025

Egyptský šikula staví plovoucí sporťáky, slaví s nimi úspěchy po celém světě

Co začalo před několika lety jako malý projekt lodi ve tvaru auta se nyní proměnilo ve velký počin, píše Reuters. Společnost „Jetcar Kromh“ založil egyptský podnikatel. Jeho plovoucí auta se...

27. dubna 2025

Kabaňova šanghajská show: předvedl luxusní limuzínu i teréňák s mrkačkami

Letošní autosalon v Šanghaji se řadí k největším letošní výstavám. Více než 70 automobilek z 26 zemí představuje své nejnovější modely navržené speciálně pro čínský trh. Nechyběly výtvory od...

27. dubna 2025

Prezident Pavel svolal dakaristy na buřty do Lán. Přivezli trucky i kachnu

Většina účastníků Dakaru pořádá své vlastní promoakce, ale asi vůbec poprvé se sešli čeští účastníci společně v tak velkém počtu. Pozvaní byli samozřejmě naprosto všichni a dorazila jich většina....

26. dubna 2025

Dieselgate po korejsku. Hyundai zaplatí v Německu pokutu 1,5 miliardy korun

Jihokorejská automobilka Hyundai dostala v Německu pokutu 58,5 milionu eur (téměř 1,5 miliardy Kč) kvůli manipulacím s testy emisí u naftových vozů. Informovala o tom agentura DPA, která se odvolává...

26. dubna 2025

Ladné italky, noblesní němci i opulentní ameriky. Srazová sezona startuje

Letošní srazová sezona startuje. A hned na začátku slibuje opravdu nabitý víkend. Na své si o něm přijdou prakticky všichni milovníci dvou stop. Zejména v sobotu je nabídka automobilových srazů velmi...

25. dubna 2025  13:49

Kupujete auto? Raději běžte tam, kde to umí, radí autoři testu autosalonů

Rozstřel

Třetím rokem testují redaktoři iDNES.cz české prodejce automobilů. „Prodávají druhou nejdražší věc hned po bydlení. Oba předchozí roky nás udivilo, s jakým amatérismem jsme se místy setkali,“...

25. dubna 2025

Kachna 21. století je Ikeou na čtyřech kolech. Vzdává hold gaučingu

Nová generace Citroënu C3 je jako pojízdná pohovka do města, do které se budete těšit kvůli pohodlnému svezení i tam, kde to asfaltéři odflákli. Zdaleka ne vše je sice ideální, ale Francouzi opět...

25. dubna 2025

Tajný tip profesionálního veteránisty. Na aukci můžete vydražit britského exota

Nadcházející víkend bude patřit veteránům. Výčet těch nejzajímavějších přinese tradiční diář petrolheada, který vydáme v pátek. Milovníci aut v Praze a okolí doslova nebudou vědět, kam dřív skočit....

25. dubna 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.