Volkswagen nabízí na evropském trhu dvacítku osobních modelů, z toho sedm z kategorie SUV. Řadu dalších SUV prodávají ostatní značky ze stejného koncernu. Pokud nevidíte prostor pro další model, díváte se asi jinam než manažeři z Wolfsburgu. Někam mezi Polo, T-Cross a T-Roc vmáčkli ještě další vůz. Taigo má karoserii SUV coupé a jeho původ je třeba hledat v Brazílii, kde se velmi podobný vůz prodává pod jménem Nivus.
Volkswagen Taigo v číslech1.5 TSI DSG R-Line
|
Práce pro dvojčata
Hlavním důvodem, proč se Volkswagen rozhodl pro další model, je design. Taigo totiž zavádí do třídy malých aut karoserii SUV coupé, kterou proslavilo BMW X6. S designem se pojí jeden zajímavý životní příběh. Mají ho totiž „na svědomí“ dva bratři, dvojčata. Marco Pavone, vedoucí vnějšího designu u značky Volkswagen, a José Carlos Pavone, vedoucí designu značky Volkswagen pro Jižní Ameriku.
Už jako školáci se před 35 lety rozhodli, že chtějí pracovat v týmu designérů značky Volkswagen. Ke své žádosti o zaměstnání přiložili první designové skici budoucích automobilů. A sen se jim splnil.
Taigo tedy má koncept zvýšené karoserie typu SUV, ale se splývavou zádí ve stylu coupé. Svou logiku to má, protože zákazníci taková auta chtějí. U obra typu BMW X6 může takový designový koncept někomu pořád přijít příliš arogantní, menšímu autu možní sluší mnohem víc.
Ostatně Taigo v Česku jen v předprodeji nastřádalo 400 zákaznických objednávek, přičemž podobně velké SUV T-Cross jich za celý loňský rok má 1 223. Otázkou ovšem je, nakolik přitáhne Taigo úplně nové zákazníky a nakolik se budou zájemci rekrutovat z těch, co by si koupili právě T-Cross, T-Roc nebo případně i klasické Polo.
Je pravdou, že Taigu to sluší. Díky nápadnému vzhledu, dynamickým proporcím a neokoukané tváři patří mezi nejhezčí auta značky s dvojitým W na kapotě. Rozvor náprav, 2566 mm, je oproti modelům Polo a T-Cross o 14, resp. 15 milimetrů větší. S vnější délkou 4266 mm ale překonává nejen oba zmíněné sourozence, ale i další SUV v modelové řadě, T-Roc, který je jen 4240 mm dlouhý.
S objemem kufru 440 litrů sice překonává jen Polo, ale i tak je to velmi slušná hodnota, lepší než třeba u Škody Kamiq. Je pravidelný, dobře využitelný a po sklopení zadních sedadel naroste přepravní kapacita na 1 222 litrů. Jedinou podstatnější výhodou T-Crossu je posuvná zadní lavice.
Dva tříválce a jeden čtyřválec
Přístrojový štít je podle očekávání plně digitální a může mít úhlopříčku 8 nebo 10,25 palce. Centrální obrazovka infotaimentu pak má tři různé velikosti, od 6,5 přes 8 až po 9,2 palce. Dvě větší obrazovky patří ke třetí generaci koncernové platformy MIB, jenž umožňuje využívat třeba online navigaci nebo její aktualizaci „vzduchem“.
Čitelnost i přehlednost je tradičně volkswagenovsky dobrá. Ovládání klimatizace digitálně je mor dnešní doby, kterým onemocněl i obr z Wolfsburgu, na druhou stranu zde má klimatizace aspoň vlastní ovládací panel. Chválím, že Taigo má i několik klasických tlačítek pro nejčastěji používané funkce, například start-stop, i ovládací tlačítka na volantu zůstala klasická.
Pro pohon jsou na výběr dva tříválce a jeden čtyřválec, vše benzinové, o výkonech 70, 81 nebo 110 kW. I litrové tříválce jsou pro pohon auta zcela dostačující, my jsme však vyzkoušeli nejsilnější čtyřválec 1.5 TSI. Když už jezdit stylově, tak s co nejvíc koňmi. S tímto agregátem mimochodem Taigo utáhne bržděný přívěs o váze až 1 200 kg, i když úplně nevím, kdo bude takovou pošetilost dělat. Maximální rychlost auta je 212 km/h a zrychlení na stovku za 8,3 sekundy.
Díky hmotnosti jen něco málo přes 1 300 kilogramů je to příjemné dynamické svezení, jehož výhody proti litrovému motoru budou nejvíce patrné především na dálnici. S agregátem výborně spolupracuje automatická 7stupňová převodovka DGS a celé je to dohromady i docela úsporné, když není problém jezdit se spotřebou okolo 6 litrů na 100 km.
Klidnému řidiči nabídne Taigo příkladný komfort díky výborně nastavenému podvozku, majiteli se sklonem k dynamičtější jízdě pak v případě testované výbavy R-Line pomůže sériové zahrnutý systém XDS, který v případě potřeby přibrzďuje v zatáčce vnitřní přední kolo, a skvěle omezuje nedotáčivost. Odpružení je sice tvrdší, ale s nerovnostmi si zvládne poradit velmi dobře. I díky přesnému a čitelnému řízení tak byla jízda s Taigem až překvapivě radostná. Jen s většími koly trochu narůstá hlučnost v interiéru.
Velmi zjednodušeně by se dalo říci, že Taigo je takové větší Polo nebo hezčí T-Cross. V obou případech by člověk čekal, že si za styl nechá Volkswagen pořádně připlatit. Ovšem překvapivě tomu tak úplně není. Základní cena pro Taigo s motorem 1.0 TSI 70 kW je 499 900 Kč. Polo se stejným motorem a ve stejném stupni výbavy vyjde sice na 421 900 Kč, ovšem T-Cross na 503 900 Kč. To rozhodně není pravidlem ve všech zemích, třeba ve Velké Británii je Taigo v průměru o 1 000 liber dražší. A ne o moc prostornější T-Roc už zákazníka vyjde na nejméně 630 900 Kč.