Neděle 2. dubna 2023, svátek má Erika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 2. dubna 2023 Erika

Lidový VW odhalen. Elektromobil do 600 tisíc korun vytvořili za měsíc

  19:00
Koncept ID.2all vznikl za pouhý měsíc. Po kvapném odchodu dnes už bývalého šéfdesignéra Volkswagenu Jozefa Kabaně, jenž se nepohodl s Thomasem Schäferem, ho vytvořil tým vedený od února novým vedoucím studia značky Andreasem Mindtem. Je to nový návrh nejmenšího modelu elektrické řady ID značky Volkswagen, který je zcela stěžejní pro celý koncern VW.

Představuje nově vyvinutou variantu elektrické platformy MEB Entry s pohonem předních kol určenou pro malé bateriové modely značky.

Na platformě MEB Entry vyjedou také malé bateriové modely značek Škoda a Cupra (Seat). Jejich vývoj administruje španělská značka a vyrábět se mají také na Pyrenejském poloostrově.

Právě ID.2all – což lze číst jako „ID pro všechny“ – má být novým vstupním modelem se základní cenou do 25 tisíc eur (tedy 600 tisíc korun), což je jedna z psychologických hranic, která má být podle automobilky stěžejní pro nastartování masové mobility.

Skica malého elektromobilu v podání značky Škoda

Koncept přetvoří Volkswagen do podoby sériového vozu do roku 2025. Auto s délkou 405 centimetrů (formát malého vozu typu VW Polo) nabídne velký 490litrový kufr. Základem je 440 litrů, další přihrádka o objemu 50 litrů je k dispozici pod zadní lavicí, ta byla speciálně navržena pro uložení nabíjecího kabelu a příslušenství, jako je lékárnička, reflexní vesty a sada pro opravu pneumatik. V této uzamykatelné přihrádce je zásuvka pro nabíjení malých zařízení, jako je mobil, automobilka zdůrazňuje, že se tam dají schovat velká hodnotná zařízení jako jsou notebooky a tablety. Sklopením zadní lavice lze zvětšit kapacitu zavazadlového prostoru na 1 330 litrů. Mezi praktické detaily patří sklopné opěradlo sedáku spolujezdce, které umožní odvézt až 2,2metrový náklad.

Potvrzeno: Kabaň u VW končí. Novému šéfovi se nelíbily jeho návrhy

Auto má dlouhý rozvor a velmi krátké převisy. „ID.2all bude stejně prostorný jako Golf a stejně ekonomický jako Polo,“ shrnuje mluvčí značky Martin Hube. „ID. 2all bude velmi dobrým elektromobilem pro každodenní použití,“ tvrdí. Automobilka slibuje u vozu s výkonem až 166 kW/226 k tabulkový dojezd 450 kilometrů. ID.2all zrychlí na 100 km/h za méně než 7 sekund, maximálka je omezena na 160 km/h. Na rychlonabíjecí DC stanici doplní energii z 10 % na 80 % za 20 minut.

ID. LIFE, elektrický koncept malého vozu v podání Volkswagenu

VW ID.2all v číslech

  • architektura: bateriová platforma MEB Entry, pohon předních kol
  • max. výkon: 166 kW/226 k
  • dojezd: 450 km (WLTP)
  • nabíjení z 10 na 80 %: asi 20 min
  • 0-100 km/h: < 7 s
  • max. rychlost: 160 km/h
  • délka × šířka × výška × rozvor (mm): 4 050 × 1 812 × 1 530 × 2 600
  • objem kufru: 490 – 1 330 l
  • pneumatiky: 225/40 R20
  • cena: 25 tisíc eur
  • uvedení: 2025

Člen představenstva značky Volkswagen odpovědný za technický vývoj Kai Grünitz vysvětluje, že odvozením nové varianty architektury MEB získali vývojáři možnost integrovat technologie vyšších kategorií do menšího modelu za přijatelnou cenu. Auto tak má dostat mimo jiné prvky automatizovaného řízení, matrix LED světlomety, elektricky ovládaná sedadla s masážní funkcí nebo head-up displej. V interiéru se také zaměřili na zpřehlednění a zjednodušení ovládání funkcí vozu a infotainmentu. „Nový multifunkční volant má kolečka a po dvou tlačítkách vpravo i vlevo. Nic víc,“ ilustruje svůj nový přístup, který značce nařídil šéf automobilky Thomas Schäfer.

Koncern Volkswagen urychluje svůj přechod k elektromobilitě, do roku 2026 chce představit deset nových elektrických modelů. „Transformujeme naši společnost rychle a radikálně. Udáváme tempo v transformaci, abychom zajistili velký prostor pro elektrickou mobilitu,“ zdůrazňuje Thomas Schäfer. Letos dorazí výrazně modernizovaný ID.3, k tomu ID. Buzz s dlouhým rozvorem a sedan ID.7. V roce 2026 bude následovat kompaktní SUV na elektrický pohon. Zároveň by se ve stejném roce měl představit elektromobil s cenou pod 20 000 eur (500 tisíc korun), na němž Volkswagen intenzivně pracuje společně se Škodou.

ANALÝZA: VW důrazně mění plány. Přemýšlí, jak postavit lidový elektromobil

Volkswagen chce do roku 2030 zvýšit podíl vozů s plně elektrickým pohonem na svém celkovém prodeji automobilů v Evropě. Původně plánovaný minimálně 70procentní podíl aktuálně značka zvýšila na ještě ambicióznějších 80 procent.

Rychlá práce

Andreas Mindt, od 1. února 2023 nový šéfdesignér značky Volkswagen, říká, že má VW v genech: jeho otec pracoval jako plánovač značky Volkswagen ve Wolfsburgu. Andreas Mindt nastoupil do automobilky v roce 1996 po ukončení studia designu. Pracoval mimo jiné na první generaci VW Tiguan a Golfu sedmé generace. V roce 2014 přešel do Audi v Ingolstadtu jako vedoucí exteriérového designu. V roce 2021 se pak přestěhoval do Spojeného království, aby převzal roli ředitele Design Bentley v Crewe. Nikdy však Volkswagen z jeho života nezmizel, což dokazuje tím, že dodnes vlastní VW Brouk.

Andreas Mindt

O svém prvním volkswagenu, který vytvořil na pozici šéfdesignéra se svým týmem za rekordní měsíc, říká: „Posouváme do budoucnosti DNA našich ikon. ID.2all je tak poctou Brouku, Golfu a Polu“. Andreas Mindt vyvinul pro Volkswagen novou designovou strategii. „Zaměřuji se na tři pilíře: stabilitu, sympatie a nadšení. Nejdůležitější hodnotou pro design Volkswagenu je stabilita,“ vysvětluje. „Druhým klíčovým bodem je sympatie. VW Brouk nebo ID. Buzz jsou dokonalými příklady.“

„Stabilita a sympatie: to jsou dvě hodnoty, které musíme stoprocentně uspokojit.“ Úspěšný Volkswagen má podle Mindta mít i další vlastnosti: „Chceme inspirovat nadšení u našich zákazníků. Lepší dynamikou, zdokonalováním nebo použitím klasického principu, ´forma sleduje funkci´.“

Malé elektromobily Škody a VW poprvé oficiálně. Vyrobí je ve Španělsku

Andreas Mindt ještě upozorňuje na C-sloupek, který je od dob první generace VW Golf charakteristickým prvkem designu volkswagenů. Tlustý prohnutý zadní sloupek je původním vynálezem slavného designéra ikonické první generace golfu Giorgetta Giugiara.

„Automobilový design je forma umění, kde však kreativita musí podléhat přesným pravidlům, jako je zlatý řez,“ filozofuje Andreas Mindt. Jako zlatý řez (latinsky sectio aurea) se označuje poměr o hodnotě přibližně 1,618. V umění a fotografii je pokládán za ideální proporci mezi různými délkami. „Již Leonardo da Vinci následoval tento geometrický princip ve svých dílech.

Modrý článek, lego a extrémní úspory. VW vykročil k elektrobudoucnosti

Dokonce i modely Brouk a Golf se vždy řídily zásadou zlatého řezu,“ popisuje, podle matematizovaného ideálu krásy tedy mají být navrženy i tvary ID.2all, konkrétně poměr mezi kabinou a pontonem karoserie. „Lidské oko vnímá tyto přirozeně se vyskytující proporce jako příjemné a pěkné,“ vysvětluje designér.

Přídi vozu chtěl dát Mindt podmanivý úsměv, jenž by dodal elektrické miniatuře lidskost.

ID.2all nahrazuje koncept ID.Life představený v roce 2021 na autosalonu v Mnichově, který byl příčinou neshod mezi Jozefem Kabaněm a Thomasem Schaferem. Původní koncept se vedení značky nezdál dostatečně atraktivní, designérské studio ho tedy dostalo za úkol přepracovat. Ovšem bývalý šéfdesignér a vedoucí značky nenašli společnou řeč, což vyústilo v Kabaňův odchod.

ID. LIFE, elektrický koncept malého vozu v podání Volkswagenu

  • Nejčtenější

APRÍL: Do garáží jen s nízkým autem. Vysoké žrouty vyhánějí

Minimální výška stropu garáže je podle normy 2,1 metru, zároveň by měla být aspoň o 20 cm vyšší, než je výška auta....

Kvíz pro řidiče: Kontrolka zamotaného lana neexistuje, poznejte ty důležité

Kontrolka zašmodrchaného tažného lana neexistuje. Ovšem sledovat hlavně ta červená a oranžová světýlka, kterými hlásí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová dieselgate na obzoru. Tři čtvrtiny dieselů švindlují, tvrdí studie

Premium Dieselgate navždy změnila běh dějin automobilismu, právě aféra dieselů koncernu Volkswagen odstartovala překotný...

Červená kráska Jitka je expediční speciál Made in Czech

Jestli je na něco Václav Kvapil hrdý, tak na to, že se mu podařilo postavit expediční kamion s visačkou „Made in...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spalovací motory v roce 2035 neskončí, ale budou muset tankovat e-paliva

Německo a Evropská komise urovnaly spor o konec vozů se spalovacími motory. Německý ministr Volker Wissing uvedl, že po...

Starý dům už neprodáte. Unijní směrnice ale může být protiústavní, tvrdí právníci

Premium Zateplování, výměna kotle i oken, solární panely na střechu… Nechcete starý dům opravovat „po evropsku“? Rychle se jej...

Přežila Terezín i Osvětim. Bůh není, takové utrpení by nedopustil, říká

Premium Měla si užívat bezstarostné mládí, namísto toho si musela na kabát přišpendlit židovskou hvězdu. V 15 letech ji...

Hokej se změnil v jatka. Píše o nich i Wikipedie, extraliga se styděla

Premium Jen co se ve zlínském kamrlíku pro rozhodčí potkal Roman Polák s kolegy, hned měli jasno: „Pánové, dnes to může být...

Superhranatá Kia EV9 má dojezd přes 500 km a lůžkovou úpravu pro nabíjení

Doplnění energie bude rychlé, ale kdyby náhodou ne, konečně si budete moct během nabíjení elektromobilu lehnout. Nová...

Rodinná ikona je zpátky. Renault Espace poprvé jako SUV, dojezd má 1 100 km

Jedno z nejslavnějších empévéček světa, v Evropě zakladatel této donedávna populární kategorie, se dočkalo šesté...

Čeští vědci vyvíjejí chytrý materiál, díky němu nezamrzne vozovka na mostech

Čeští odborníci vyvíjejí chytrý stavební materiál, který se za pomoci umělé inteligence automaticky zahřeje a díky tomu...

V Mercedesu jsme si připadali jako nechtění lidé, říká v Rozstřelu novinářka

Vysíláme Test dealerů s titulkem Bez milionu pro Mercedes nelez vzbudil obrovský zájem čtenářů, ale také odborné veřejnosti. V...

PŘEHLEDNĚ: Pošta zveřejnila, které pobočky od léta zruší

Česká pošta zveřejnila seznam poboček, které v rámci úspor uzavře. Nejvíce jich je v Moravskoslezském kraji a v Praze....

Rozjívené fracky tu nechceme. Kde končí svoboda dětí ve veřejných prostorách?

Vlnu vášní vyvolalo vyjádření pražského bistra, které na sociálních sítích publikovalo pravidla, jak se mají chovat...

Horníci leželi na pokojích na břichu. Skrývali erekci. A zrodila se viagra

Modrá pilulka slaví pětadvacet let. Spustila svého druhu kulturní i farmaceutickou revoluci, preformátovala vnímání...

ČNB se propadla do obří ztráty 412 miliard, za rok je jedenáctinásobná

Česká národní banka (ČNB) loni vykázala rekordní ztrátu 411,9 miliardy korun. V roce 2021 měla ztrátu 37,7 miliardy...

Už jsem nechtěla mlčet. Jana Fabiánová o matce Nadě Urbánkové i Cimickém

Premium Měly komplikovaný vztah, ale pevné pouto mezi nimi se nikdy nepřerušilo. Začátkem února maminka Naďa Urbánková zemřela,...