Začátkem tohoto měsíce generální ředitel Volkswagen Group Oliver Blume varoval, že automobilka musí podniknout drastické kroky, aby zůstala konkurenceschopná.
Volkswagen by mohl ve snaze snížit náklady v boji s tvrdou konkurencí zrušit nejméně patnáct tisíc pracovních míst. „Neexistuje žádný plán B, který by vylučoval snížení kapacity,“ uvedli analytici Jefferies Group, nadnárodní investiční banky a společnosti poskytující finanční služby. „Automobilka by mohla zavřít výrobní závody, aniž by potřebovala souhlas dozorčí rady,“ dodali s tím, že představenstvo v minulosti blokovalo snahy managementu o restrukturalizaci. VW na celém světě zaměstnává asi 650 tisíc lidí, z toho téměř 300 tisíc v Německu.
ANALÝZA: Německý obr ničí sám sebe. Boj Volkswagenu o přežití a válka s odbory |
Jefferies dodal, že VW uvažuje o zavření dvou až třech továren, přičemž vybírá ze čtyř až pěti fabrik v Německu. To by znamenalo, že automobilka vyrobí o 500 tisíc až 750 tisíc kusů méně. Dosud se mluvilo o zavírání dvou fabrik.
Volkswagen má závody na výrobu komponentů v Brunswicku, Kasselu, Salzgitteru, Hannoveru a Chemnitzu a závody na výrobu auto ve Wolfsburgu, Emdenu, Zwickau, Drážďanech, Osnabrücku a Hannoveru. Analytici už dříve označili závody VW v Osnabrücku a Drážďanech za potenciální cíle pro uzavření. Naposledy spekulace podpořil letos na jaře sám Schäfer, který prohlásil že „výroba aut v centru Drážďan je při velkých objemech z logistických důvodů těžko představitelná“
„Odbory budou pod tlakem, aby dosáhly nových smluvních dohod, zatímco společnost je v pozici, kdy si může vynutit propouštění,“ uvádí bankéři. „Poznamenali, že i když existuje riziko narušení provozu, odbory mohou stávkovat pouze za platy, nikoliv proti zavírání závodu nebo propouštění, pokud nejsou smluvně chráněni.“
Evropské automobilky čelí krizi, v ohrožení je mnoho pracovních míst |
VW čelí stále tvrdší konkurencí, včetně dovozu elektrických vozidel z Číny a fenoménem Tesla. V uplynulých dnech společnost vypověděla tři desetiletí starou smlouvu o ochrany pracovních míst v Německu.
„Rozhodnutí ukončit dohody o zabezpečení zaměstnání staví VW do zdlouhavého střetu se zástupci zaměstnanců. Škrty u výrobce se sídlem ve Wolfsburgu se prosazují hůř než jinde. Polovina křesel v dozorčí radě je obsazena zástupci odborů a německá spolková země Dolní Sasko – která vlastní dvacetiprocentní podíl – často stojí na straně odborových orgánů,“ vysvětluje magazín Transport Topics.
Válka VW s odbory je na spadnutí. Vypověděl dávnou dohodu, může propouštět |
Největší evropský výrobce automobilů obhajuje své rozhodnutí, když se snaží dosáhnout svého cíle snížit náklady ve výši deseti miliard eur. Na kompenzace propuštěným zaměstnancům a zavření továren si měl už odložit čtyři miliardy eur.
„Jsme největším výrobcem s přibližně čtvrtinovým podílem na trhu v Evropě. Chybí nám prodat zhruba 500 tisíc vozů, což odpovídá zhruba dvěma závodům,“ řekl začátkem tohoto měsíce. „A to nemá nic společného s našimi produkty nebo špatným prodejním výkonem. Trh už prostě neexistuje,“ uvedl podle Yahoo Finance finanční ředitel Volkswagenu Arno Antlitz.