VW může propustit až 15 tisíc lidí a zavřít víc továren, zjistila banka

Volkswagen zvažuje zrušení nejméně patnácti tisíc pracovních míst, protože bojuje s tvrdou konkurencí a poklesem ziskovosti. Analytici newyorské investiční banky Jefferies to předpovídají po třech dnech jednání s členy vedení německé automobilky.
Část 1/2

Start výroby Volkswagenu ID.3 v továrně v německém Cvikově

Začátkem tohoto měsíce generální ředitel Volkswagen Group Oliver Blume varoval, že automobilka musí podniknout drastické kroky, aby zůstala konkurenceschopná.

Volkswagen by mohl ve snaze snížit náklady v boji s tvrdou konkurencí zrušit nejméně patnáct tisíc pracovních míst. „Neexistuje žádný plán B, který by vylučoval snížení kapacity,“ uvedli analytici Jefferies Group, nadnárodní investiční banky a společnosti poskytující finanční služby. „Automobilka by mohla zavřít výrobní závody, aniž by potřebovala souhlas dozorčí rady,“ dodali s tím, že představenstvo v minulosti blokovalo snahy managementu o restrukturalizaci. VW na celém světě zaměstnává asi 650 tisíc lidí, z toho téměř 300 tisíc v Německu.

ANALÝZA: Německý obr ničí sám sebe. Boj Volkswagenu o přežití a válka s odbory

Jefferies dodal, že VW uvažuje o zavření dvou až třech továren, přičemž vybírá ze čtyř až pěti fabrik v Německu. To by znamenalo, že automobilka vyrobí o 500 tisíc až 750 tisíc kusů méně. Dosud se mluvilo o zavírání dvou fabrik.

Volkswagen má závody na výrobu komponentů v Brunswicku, Kasselu, Salzgitteru, Hannoveru a Chemnitzu a závody na výrobu auto ve Wolfsburgu, Emdenu, Zwickau, Drážďanech, Osnabrücku a Hannoveru. Analytici už dříve označili závody VW v Osnabrücku a Drážďanech za potenciální cíle pro uzavření. Naposledy spekulace podpořil letos na jaře sám Schäfer, který prohlásil že „výroba aut v centru Drážďan je při velkých objemech z logistických důvodů těžko představitelná“

„Odbory budou pod tlakem, aby dosáhly nových smluvních dohod, zatímco společnost je v pozici, kdy si může vynutit propouštění,“ uvádí bankéři. „Poznamenali, že i když existuje riziko narušení provozu, odbory mohou stávkovat pouze za platy, nikoliv proti zavírání závodu nebo propouštění, pokud nejsou smluvně chráněni.“

Evropské automobilky čelí krizi, v ohrožení je mnoho pracovních míst

VW čelí stále tvrdší konkurencí, včetně dovozu elektrických vozidel z Číny a fenoménem Tesla. V uplynulých dnech společnost vypověděla tři desetiletí starou smlouvu o ochrany pracovních míst v Německu.

„Rozhodnutí ukončit dohody o zabezpečení zaměstnání staví VW do zdlouhavého střetu se zástupci zaměstnanců. Škrty u výrobce se sídlem ve Wolfsburgu se prosazují hůř než jinde. Polovina křesel v dozorčí radě je obsazena zástupci odborů a německá spolková země Dolní Sasko – která vlastní dvacetiprocentní podíl – často stojí na straně odborových orgánů,“ vysvětluje magazín Transport Topics.

Válka VW s odbory je na spadnutí. Vypověděl dávnou dohodu, může propouštět

Největší evropský výrobce automobilů obhajuje své rozhodnutí, když se snaží dosáhnout svého cíle snížit náklady ve výši deseti miliard eur. Na kompenzace propuštěným zaměstnancům a zavření továren si měl už odložit čtyři miliardy eur.

„Jsme největším výrobcem s přibližně čtvrtinovým podílem na trhu v Evropě. Chybí nám prodat zhruba 500 tisíc vozů, což odpovídá zhruba dvěma závodům,“ řekl začátkem tohoto měsíce. „A to nemá nic společného s našimi produkty nebo špatným prodejním výkonem. Trh už prostě neexistuje,“ uvedl podle Yahoo Finance finanční ředitel Volkswagenu Arno Antlitz.

  • Nejčtenější

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od druhého října k objednání, ceny startují na 799 tisících korunách. Elektrický Elroq je...

1. října 2024,  aktualizováno  20:34

Už je předehnali. Šéf Fordu navštívil Čínu, viděl zmar tradičních značek

Premium

Situace automobilky Ford ve vztahu k čínským automobilkám se už nedá popsat, jako že by jí ujížděl vlak. Je na špatném nástupišti úplně jiného nádraží, zatímco Čína míří do cíle. Čína není...

30. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naděje EU na výrobu baterií se stala symbolem krachu elektromobilizace

Švédská společnosti Northvolt se měla stát evropskou odpovědí na úspěch společností, jako je Tesla a rychle rostoucí čínští výrobci elektromobilů. Místo toho výrobce baterií pro elektromobily bojuje...

30. září 2024

Zaslepení elektromobilitou není správné, říká prezident a motorkář Pavel

Premium

Prezident Petr Pavel je velký motoristický nadšenec a příznivec nejen aut, ale především motocyklů. Při náročných pracovních schůzkách dokáže nasadit vážnou tvář a nedávat najevo emoce, ale pokud...

2. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na český trh se mohou dostat zaplavená auta, jsou na odpis, varují obchodníci

Na český trh by se v následujících týdnech mohla začít dostávat auta poškozená nedávnými záplavami. Zaplavená auta je prakticky nemožné uvést do původního stavu, problémy se přitom mohou projevit až...

3. října 2024

Bestie s řasami božské Giny Lollobrigidy. Jediná miura v Česku obrazem

Hlavní hvězdou nedávného automobilového festivalu na mosteckém okruhu se stal jeden z nejvlivnějších supersportů historie – Lamborghini Miura. V 60. letech se jednalo o skutečné zjevení. Nejen svou...

6. října 2024

Test pozorného čtenáře. Kde se skutálela tatrovka?

V uplynulém měsíci jsme pro vás přichystali téměř sto článků o automobilech a všem okolo nich. Byly to informace o novinkách, dění v automobilovém průmyslu, ale i testy, pohledy do historie a dění na...

vydáno 6. října 2024

Škoda ráda Prahu: Felicia na Karlově mostě, Octavia na Staromáku a teď Vltava

Škoda se vrátila s představením nového modelu do srdce Prahy. Česká značka si světovou premiéru nového elektromobilu užila. Elroq se představil pod Pražským hradem, na pontonu u nádherné budovy...

5. října 2024

Češi najedou ročně 20 tisíc kilometrů. Jste průměrný český řidič?

Češi ujedou svými vozy ročně 19 155 kilometrů, což je šestý nejnižší počet kilometrů mezi zeměmi Evropské unie. Nejvíce, v průměru 29 851 kilometrů, najedou auta za rok v Nizozemsku, naopak v...

4. října 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...

V ledovém sevření. Wim Hof podle reportáže týral svou ženu a děti

Má kolem sebe aureolu lásky, dokonalosti, je ikonou vnitřního rozvoje. Nyní vyvstává docela jiný obraz. Portrét muže...