Neděle 25. října 2020, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. října 2020 Beáta

Svezení Golfem GTI první generace je radost až na kost

Je to úžasný zážitek. Kdo aspoň trochu při řízení vnímá jejich chování, je nadšený. Projeli jsme pratátu všech GTI, nádherný kousek z roku 1978 v barvě, která mu sluší nejvíc – bílé „alpinweiss“.

Jízda s ním je naprosto ohromující. Je to taky dáno tím, že tento bílý kousek, byť má na počítadle kilometrů před 127 tisíc, je v dokonalém stavu. Z depozitáře Volkswagenu ho vytahují jen při výjimečných příležitostech. Vůně benzinu z poprskávajícího výfuku autofila navnadí. Když se nahrne za volant, je v sedmém nebi.

Jak je dlouhý, neuhádne nikdo. Podržte se – 371 centimetrů. To je jen o deset víc, než měří dnes nejmenší Volkswagen v nabídce, malý UP!. A dnešní golf je o dvě kategorie a půl metru delší. GTIčko má sto deset koní, dokonce o pět míň, než má dnešní UP GTI s turbolitrem. GTI, to nikdy neznamenalo extrémní výkony, ale sportovní nářadí pro každý den. A v tom praotci všech GTIčkových volkswagenů je to neředěná radost až na kost. Žádné trhání asfaltu, požitek z jízdy.

Motor je fantastický. Atmosferická šestnáctistovka má 110 koní. Skvěle dýchá, každý milimetr sešlápnutí i uvolnění na plynu se projeví v intenzitě tahu. Čtyřválec reaguje naprosto volně, bezprostředně. A osmisetkilové auto s ním upaluje s okouzlující lehkostí a elánem.

70 Years of Happiness

S dnešním provozem dokážete absolutně bez potíží držet krok. Vždyť má podle dokladů umět uhánět stoosmdesát. Místo klimatizace si otevřete okénko, dovnitř příjemně fouká, aerodynamické pulzy, které rvou uši v moderních autech, tu nejsou. Hodilo by se ale zrcátko u spolujezdce.

Skříň převodovky je čtyřstupňová, zpátečka se řadí dodnes stejně, zatlačit a k pravému kolenu. Nevím, jestli je to specifikum tohoto kusu, ale kulisa jako by byla trochu natočená, takže z trojky na čtyřku je dráha trochu šikmo k sedačce řidiče.

Řazení golfovým míčkem, to je specialita GTIčkových golfů odnepaměti, stejně jako kostkovaná sedadla a černá linka na čumáku. Je přesné, jen s trochu delšími drahami; ničemu to nevadí.

Podvozek pracuje, rozumně tlumí, občas bouchne a auto se na něm nakloní, jak to dělala auta do poloviny devadesátek, než někoho napadlo, že sportovní charakter znamená prkennost.

Největší slabina? V porovnání s dneškem brzdy. Právě v nich a pneumatikách udělala auta za ty dekády obrovský pokrok. Gumy má tento kousek nové, brzdy ale k lepším výkonům neponoukají. Když koukáte dostatečně dopředu, brzdí „akorát“, za moderními auty se ale držíte přeci jen v uctivém odstupu.

Volant naprosto dokonale povídá, co se s předními koly děje. Nápravy pracují perfektně, řízení je skvělé, dokonce mám pocit, že geometrie přední nápravy je v mezních polohách lepší než o dekádu později, kdy měly volkswageny sklon v mezních úvratích volant stahovat do zatáčky. To se tu neděje.

Giugiarovy tvary se neokoukají, ovšem není to samoúčelné. Racionální, propracovaný design je symbolem automobilových „sedmdesátek“ a pro Volkswagen znamenal převrat. Všude je spousta místa, pravda, všechno působí subtilně, dojem hýčkajícícho ochranářského mastodonta tu nemáte, i zde je na prvním místě funkčnost. Perfektní je výhled ven – golf má tenké sloupky a velké prosklené plochy. Zaujme znak ve středu volantu, je na něm vlk z erbu města Wolfsburgu, jak to mívaly volkswageny až do osmdesátých let. Poličky a schránky jsou spíš symbolické, když už do nich něco dáte, v první zatáčce se to rozkutálí (pravděpodobně pod pedály).

Nechtěný, milovaný

První GTI vznikalo v utajení. Osmička nadšenců z různých oddělení od vývoje po „tiskové“ na něm začala pracovat po roce 1973, kdy už byl hotový obyčejný golf. Když prototyp postavený na základech kupé Scriocco s motorem živeným karburátory a sníženým podvozkem ukázali Ernstu Fialovi, tehdy novému a pak dlouholetému šéfovi vývoje, prohlásil, že se v něm nedá jezdit. Vývojový tým se nevzdal a vyměnil motor za provedení osazené vstřikováním benzinu Bosch K-Jetronic chystané pro Audi 80. Díky tomu vzrostl výkon a hlavně se snížila hlučnost sání a výfuku. Definitivní „ano“ získal projekt 28. května 1975 poté, co se prototyp pojmenovaný Sportgolf ukázal už v březnu publiku na autosalonu ve Frankfurtu.

Vývojový tým dostal devátého člena. Designérka Gunhilda Liljequistová, původně malířka porcelánu a návrhářka krabic bonboniér, která nastoupila k VW v roce 1964, kdy jí bylo osmadvacet, dostala za úkol vymyslet, čím interiér sportovní verze odlišit od běžných provedení. Z její hlavy je ten ikonický vzor potahů sedadel a hlavice řadičky tvarovaná jako golfový míček. A tak se narodilo GTI – ta magická tři písmena jsou zkratkou označení italského „Gran Turismo Iniezione“, nebo chcete-li po anglicku „Grand Tourer Injection“. První sériový kus vyrazil v roce 1976.

Výřezy pro kola (175/70HR13) olemovaly černé plastové nástavce, dopředu dostalo GTI větší spojler a zadní okno dostalo černé matné orámování. Podvozek se snížil o patnáct milimetrů a přední plné kotouče nahradily chlazené. Podvozek dostal stabilizátory.

Stodesetikoňovou šestnáctistovku spárovali se čtyřstupňovým manuálem, který přenášel 140 kroutících newtonmetrů, pětikvalt dorazil v roce 1979. Osmisetdesetikilového okreskového rváče rozdováděl atmosferický čtyřválec na stovku za 9,2 sekundy a rafička tachometru se zastavila na 182kilometrové rychlosti. Tehdy se tak ještě jezdit dalo, rychlostní limity se teprve zaváděly, kvůli snížení spotřeby. V roce 1982 motor převrtali na 1,8, čímž přidali dva koně a 13 Nm.

Volkswagen původně čekal, že produkce nepřekročí pět tisíc kusů. Jenže ta hračka pro velké kluky potkala fenomenální ohlas publika – do roku 1984, kdy se představilo GTI druhé generace, jich vzniklo bezmála půl milionu (přesně 462 tisíc kusů). A vůbec nevadilo, že stál dvojnásobek obyčejného golfu.

Golf GTI nebyl prvním hot-hatchem, ale rozhodně této čeledi nasupených každodenně použitelných okreskových raubířů udělal nejlepší reklamu.

  • Nejčtenější

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou nejzásadnější parametry...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Závady, kterých si běžně nevšimnete. Jak je rozpoznáte a kolik stojí oprava?

Premium Jízda po městě a na krátké vzdálenosti mnoho funkčních problémů auta vůbec neodhalí. Všimnout si jejich příznaků...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nové nejrychlejší auto světa jede 533 km/h, je to americká SSC Tuatara

V různých dílnách a laboratořích najdeme vozidla, která umí překonat na souši i 1 235 km/h, tedy rychlost zvuku. Jenže...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Trable stěžejního jaguaru ukazují stav značky, novému šéfovi není co závidět

Sedan Jaguar XF byl v první generaci symbolickým startem nové éry, když pomohl značce najít nový směr pod novým...

Výroba Škodovek v Indii začínala ve vypůjčené hale

Automobilka Škoda Auto má velké plány s indickým trhem, loni dostala na starost výrobu i prodej osobních vozů všech...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Prodej aut se vrací na internet, autosalony si zkusí vyjednat výjimku

Prodejci aut své aktivity po vládním uzavření provozoven opět přesunou kompletně na internet. Zákaz ale podle nich...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...