Čtvrtek 26. května 2022, svátek má Filip
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 26. května 2022 Filip

VW se vešel do emisních limitů, šéf varuje před koncem výroby spalovacích aut

Průměrné emise oxidu uhličitého u nových osobních aut z koncernu Volkswagen v Evropské unii loni činily 118,5 gramu na kilometr, a byly tak zhruba dvě procenta pod stanoveným cílem. Vše souvisí s přechodem k elektromobilitě. Šéf koncernu ovšem náhle změnil rétoriku a vyzývá k racionálnímu přístupu – skončit náhle se spalovacími motory je podle něj nereálné.

ID. LIFE, elektrický koncept malého vozu v podání Volkswagenu | foto: Volkswagen

Na základě předběžných údajů svou emisní bilanci oznámila sama firma, jejíž součástí je mimo jiné i mladoboleslavská Škoda. Konečné potvrzení Evropskou komisí bude následovat později.

Volkswagen rovněž upozornil, že loni zvýšil odbyt elektromobilů v Evropské unii, Norsku a na Islandu o 64 procent na 472 300. Firma dodala, že podíl plně elektrických aut a hybridních vozů umožňujících dobíjení z elektrické sítě na jejím celkovém odbytu vzrostl na 17,2 procenta z předloňských 10,1 procenta.

Volkswagen se naparuje, že je tak jasnou jedničkou na evropském trhu v segmentu bateriových aut s podílem na trhu kolem 25 procent.

„Naše elektrická ofenziva loni výrazně nabrala na rychlosti díky mnoha atraktivním novým modelům. Téměř každý pátý vůz dodaný v Evropě byl elektrický. Víc než polovina těchto vozů pak byla plně elektrická,“ uvedl šéf odbytu Christian Dahlheim. „To nám pomohlo k dalšímu snížení emisí oxidu uhličitého a ke splnění cíle Evropské unie,“ dodal.

Dahlheim upozornil, že do roku 2030 hodlá Volkswagen zvýšit podíl plně elektrických vozů na svém odbytu v Evropě na šedesát procent. Letos hodlá koncern uvést na trh další nové elektromobily, včetně vozu Škoda Enyaq iV Coupé nebo osobní retrododávky ID.Buzz.

Skupina si klade za cíl stát se do roku 2025 celosvětově předním poskytovatelem elektrických vozidel. V období 2022 až 2026 se proto plánuje investice ve výši přibližně 52 miliard eur do elektromobility a dalších asi osmi miliard eur do hybridizace.

„Volkswagen je první automobilovou skupinou, která se zavázala k Pařížské klimatické dohodě a má v úmyslu stát se klimaticky neutrální do roku 2050, což je důvod, proč skupina prosazuje dekarbonizaci i mimo své vozy,“ dodává Christoph Oemisch, jeden z mluvčích koncernu VW.

Šéf řadí zpátečku

Vládce koncernu Herbert Diess, který je minimálně navenek tím, kdo razantně vede Volkswagen k elektrifikaci, v uplynulých dnech přišel s nečekaným prohlášením: „Myslím si, že tento přechod na elektrická vozidla má určitá omezení a že plán dosáhnout do roku 2030 padesáti procent elektroaut je extrémně ambiciózní.“

Herbert Diess ve svém živlu při představení VW ID.3, prvního plodu elektrické expanze na platformě MEB. Kdyby přijal nabídku Elona Muska, mohl takto prezentovat třeba Teslu Model 3.

Připomněl také, že při dvacetiprocentním podílu koncernu na evropských prodejích by Volkswagen potřeboval při plánu na udržení této pozice šest gigatováren na baterie. „Tyto továrny by měly být v provozu do roku 2027 nebo 2028, abychom mohli dosáhnout našeho cíle do roku 2030. Je téměř nemožné to udělat,“ dodal Diess.

„Evropa potřebuje třicet těchto továren. Musí se přesouvat obrovské množství surovin. Bude to náročné. Takže přechod z padesáti na sto procent bude obrovskou výzvou. Nejde jen o to říct ‚vypněme spalovací auta‘. Je to prostě nemožné.“

„Elektrická auta mají smysl pouze tehdy, pokud je energie obnovitelná,“ vysvětluje Diess a opakuje podobná prohlášení svých protějšků od konkurence, jako je Akio Toyoda z Toyoty.

„V zemích, které zakládají výrobu elektřiny na uhlí, nemá smysl prodávat elektrická vozidla. Myslete na Polsko,“ zdůrazňuje Diess. „Před prodejem elektromobilů musíme primární sektor převést na stoprocentní obnovitelné zdroje energie.“

Podle Diesse se výrobci, kteří oznamují úplné rozloučení se spalovacími motory, jistě mýlí, všímá si magazín Quattroruote. „Je to rozhodnutí, které výrobce automobilů nemůže učinit sám. Protože uvedení elektrických vozidel bude záviset na legislativě a nárůstu obnovitelných energií, a to se bude odvíjet od státní politiky a globální politiky, nikoli od individuálních rozhodnutí výrobců automobilů.“

„Proto nemá smysl elektrifikovat svět mobility, pokud nejprve neuděláme primární sektor CO2 neutrálním. Svět není stejný. Ve Francii mají sedm gramů CO2 na kilowatthodinu, protože je celý jaderný. V Polsku mají tisíc gramů, protože to všechno je založeno na uhlí. Totéž se děje v Jižní Africe,“ cituje Diesse italský automagazín.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Vietnamská automobilka VinFast postaví závod na elektromobily v USA

Vietnamská automobilka Vinfast plánuje od roku 2025 vyrábět v Německu své...

Vietnamská automobilka VinFast plánuje postavit továrnu na výrobu elektromobilů ve Spojených...

Volvo XC40 Recharge Twin. Elektromobil, který strhne i zaryté petrolheady

Elektrická verze Volva XC40 je na svezení nejlepší ze své modelové řady. A to...

Při pohledu na elektrické Volvo XC40 Recharge se může zdát, jako by Volvo šlo proti sobě samému....

Úpíte z drahého benzinu? Ojetý elektromobil může být spásou

Kia e-Niro na superrychlé 175kW nabíječce E.ON u Humpolce.

Ceny pohonných hmot, které v první polovině března vyskočily až nad 50 korun za litr nafty,...

České dotace na elektromobily dostaly stopku. Evropská komise má výhrady

BMW i4

Chystaný plán podpory elektromobility v Česku je náhle odložen. Vláda měla připravenou skoro...

Muskova válka o Ukrajinu. Hraje o svůj elektrický sen a vyzývá k těžbě ropy

Elon Musk: 193 miliard dolarů

Růst cen surovin, který ještě umocnila invaze ruských vojsk na Ukrajinu, by mohl zhatit sen šéfa...

Korea vyšetřuje Teslu kvůli dojezdové vzdálenosti jejích elektromobilů

Model 3 od Tesly

VIDEO Jihokorejský antimonopolní úřad vyšetřuje amerického výrobce elektromobilů Tesla kvůli obviněním,...

Do čtyř let bude většina fordů v Evropě na elektřinu, od 2035 všechny

Plánované elektromobily Ford

Automobilka Ford se zařadila k těm, které přinejmenším v Evropě hodlají plně přepřáhnout na...

  • Nejčtenější

Zpomalení na spadnutí. K omezení rychlosti směřuje Německo i Francie

Dvě největší země Evropské unie nejspíš zpomalí. Ministři životního prostředí spolkových zemí podepsali memorandum, kde...

Pronájem navigace i topení. Automobilky chtějí předplatné za výbavu

Premium Je libo vyhřívání sedaček, prodloužený dojezd elektromobilu, pokročilou navigaci nebo lepší funkci světel? Zaplaťte si...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konec amerického snu. Benzin na týden. A pak konec

Premium 17. října 1973. Ve Vídni druhým dnem jednají státy vyvážející ropu. Převážně z Blízkého východu, ale také třeba...

Rakouský elektromobilista vyhrál soud o krátký dojezd svého auta na baterky

Když auto v reálném provozu vypouštělo jiné emise než papírově uvádělo, byla z toho aféra Dieselgate a totální...

Nejdražší auto světa: Mercedes se nechal přesvědčit k prodeji za 3,3 miliardy

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci prodal...

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

  • Další z rubriky

Konec amerického snu. Benzin na týden. A pak konec

Premium 17. října 1973. Ve Vídni druhým dnem jednají státy vyvážející ropu. Převážně z Blízkého východu, ale také třeba...

eBay rozjel v Česku prodej autodílů. Automobilky se do něj nehrnou

Online tržiště eBay spouští v Česku nový program pro prodejce autodílů a příslušenství. V Americe tato služba frčí, v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pronájem navigace i topení. Automobilky chtějí předplatné za výbavu

Premium Je libo vyhřívání sedaček, prodloužený dojezd elektromobilu, pokročilou navigaci nebo lepší funkci světel? Zaplaťte si...

Zpomalení na spadnutí. K omezení rychlosti směřuje Německo i Francie

Dvě největší země Evropské unie nejspíš zpomalí. Ministři životního prostředí spolkových zemí podepsali memorandum, kde...

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Část dětí dostane 5 000 Kč automaticky, zbytek bude žádat elektronicky

Rodiče, kteří na své potomky pobírají příspěvek na dítě, dostanou státní pětitisícovou pomoc automaticky. Ostatní budou...

Češi posílají na pomoc Ukrajině „ďáblův kočár“

Po pondělním zasedání Kontaktní skupiny pro Ukrajinu zazněla na tiskové konferenci několikrát informace, kterou...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...

Ukrajinci dostali západní superhoufnice M777. Do akce šla i Bohdana

Ať už si dělostřelectvo v dávných dobách vysloužilo titul královny či krále bojiště, ukazuje se i v jednadvacátém...