Pondělí 11. prosince 2023, svátek má Dana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 11. prosince 2023 Dana

VW ilustruje úpadek evropského autoprůmyslu, vyrábí draze a neefektivně

Pýcha koncernu Volkswagen, symbol hvězdné éry německého giganta vymyšlený fanfaronským Ferdinandem Piëchem, to má spočítané. Nic lépe nesymbolizuje úpadek skupiny VW než osud slavné drážďanské skleněné manufaktury. V továrně v centru města, kde s na výrobu „nejlepšího auta světa, VW Phaeton“ jezdily fascinovaně dívat exkurze, se bude zhasínat.
VW ID.3 se montuje rovněž ve známé Skleněné manufaktuře v Dráždanech, původně...

VW ID.3 se montuje rovněž ve známé Skleněné manufaktuře v Dráždanech, původně postavené pro výrobu VW Phaeton. Ta se kromě moderní architektury proslavila především neobvyklou parketovou podlahou. | foto: Volkswagen

Nepřežije tam výroba bateriového VW ID.3, jednoho z hlavních modelů, který má koncern převést do éry elektromobility. Podle informací magazínu Automobilwoche hodlá wolfsburský výrobce zastavit montáž ID.3 v Drážďanech a přistoupit k přeměně svých průmyslových aktivit v továrně.

Skleněná fabrika (Gläserne Manufaktur, „průhledná továrna“) byla slavnostně otevřena v roce 2002 a od té doby vyráběla různé modely, z nichž některé jsou úzce spjaty s Piëchem, hlavně Phaeton, vlajkovou loď, která měla pozvednout image značky Volkswagen proti Mercedesu, BMW a dokonce i sesterskému Audi. „Z jeho montážních linek sjely také e-Golf a Bentley Flying Spur, zatímco ID.3 se vyrábí od roku 2021,“ vypočítává magazín Quattroruote.

Továrna je ovšem nyní zasažena zpomalením prodeje elektrických vozidel, což má důsledky i v dalších dvou lokalitách, kde VW své elektromobily vyrábí, v Emdenu a Cvikově. V druhé z nich už navíc oznámili propouštění, protože ID.3 se neprodává, jak se čekalo (čtěte více). „V současnosti Gläserne Manufaktur zaměstnává necelých 350 zaměstnanců, kterým budou po zastavení výroby ID.3 přiděleny jiné úkoly. Z Wolfsburgu zatím žádná potvrzení ani vyvrácení nepřišla,“ píše Quattroruote. „Značka Volkswagen v současné době vyvíjí podrobný balíček opatření k implementaci programu zlepšování výkonu. Cílem je dále zvyšovat globální konkurenceschopnost a řešit nestabilní situaci na trhu,“ okomentoval v oficiálním prohlášení Wolfsburg. V každém případě se prý nepočítá s uzavřením továrny, ale spíše s přeměnou činností, které vykonává. Také proto, že chce automobilka dostát platné dohodě s odbory, která platí do roku 2029.

Evropa je příliš pomalá a drahá

„Výrobci automobilů působící v tradičních evropských centrech výroby automobilů, včetně Německa a Spojeného království, bijí na poplach kvůli místním nákladům na vývoj a výrobu automobilů a automobilové technologie, protože se připravují na konkurenci levnějších a ziskovějších čínských elektromobilů,“ popisuje britský magazín Autocar.

„Chceme investovat do technologií, baterií, čipů, ale Evropa je v této hře příliš pomalá,“ řekl Thomas Schäfer, šéf značky Volkswagen, pro britský magazín na nedávném mnichovském veletrhu IAA Mobility.

„Existuje mnoho důvodů, proč Čína v současnosti předbíhá,“ píše Autocar. Evropské elektromobily mají v současnosti těžké časy, a automobilky na pozadí cítí ještě větší průšvih.

Byly k smíchu. Teď čínské automobilky útočí a válcují nás, říká publicista

„Dochází k zásadní změně, spalovací motor bude minulostí a scénu ovládne elektromobil. Jsme stále na začátku, auta jsou rok od roku lepší a podíly na trhu se přerozdělují. Evropa, kdysi mekka výrobců automobilů, má stále větší problém,“ varuje šéf Volkswagenu Thomas Schäfer v magazínu Autocar. „Chceme investovat do technologií, baterií a čipů, ale Evropa je v této hře příliš pomalá,“ dodává.

Vysvětluje ovšem, že pro stavbu své vlastní továrny na baterie v Evropě, musí být odpovídající cena elektřiny. Šéf Volkswagenu v rozhovoru pro britský magazín říká, že v Německu se za elektřinu platí téměř třikrát vyšší ceny než v Číně nebo Kanadě. „Čína je na šesti, pěti i méně eurocentech za kilowatthodinu. Kanada je na sedmi centech. V Německu je to až třikrát víc,“ cituje Schäfera magazín Autoforum.

„Navzdory clu a logistice je dovoz baterií pro elektromobily levnější než jejich výroba u nás,“ říká šéf značky Volkswagen s tím, že se vyplatí dovézt baterii s Kanady, se všemi poplatky za transport a clem to vyjde levněji, než vyrobit akumulátor pro elektromobil v domovském Německu. „Německo se za poslední tři až čtyři roky stalo velmi drahým a my musíme zůstat konkurenceschopní.“

David pomůže goliášům. O čínský start-up se perou Volkswagen a Stellantis

„Zejména čínské automobilové značky vyvíjejí se svými elektromobily stále větší tlak na evropské výrobce. Pomáhá samozřejmě i čínský stát. Ale podle mého názoru je to důležitý problémový bod. V Evropě se zdá, že země vůbec nechtějí svůj průmysl podporovat, nebo to alespoň nedělají dostatečně intenzivně,“ říká Schäfer pro Autocar.

Thomas Schäfer

„Evropa se stává ekonomicky nekonkurenceschopnou a na autech je to dobře vidět,“ komentuje magazín Autoforum. „Problémem jsou dnes primárně snahy „ozelenit“ výrobu elektřiny a dalších zdrojů a stále více neefektivity na trhu práce. Tyto aspekty se staly tak drahými, že evropské automobilky absolutně nemají způsob, jak se konkurenci mimo EU postavit. V Evropě už se nedá ani vyvinout, natož pak vyrobit auto, které by bylo konkurenceschopné z celosvětového hlediska.“

Autoforum cituje rozbor banky UBS, podle kterého má čínský BYD (největší výrobce elektrifikovaných aut na světě) na bateriovém modelu Seal 5% ziskovou marži ve srovnání s 1% ztrátou na Volkswagenu ID.3, který je klíčovým bateriovým modelem VW. BYD Seal se k tomu v Číně prodává za poloviční cenu oproti VW ID.3 v Německu.

EU se začne zabývat nízkými cenami elektromobilů z Číny, řekla von der Leyenová

„Německo se za poslední tři až čtyři roky z hlediska vývoje aut prodražilo a my musíme zůstat konkurenceschopní,“ říká cituje Autoforum šéfa vývoje celé VW Group Kaie Grünitze. „Musíme jít s vývojem na tyto trhy, abychom pro ně vyvíjeli auta přímo tam,“ upřesňuje.

Autocar to parafrázuje tak, že podle evropských výrobců je v současnosti důležité, aby se vozidla vyvinutá pro čínský trh skutečně vyvíjela lokálně.

„Ale i když je Čína problémem, zdá se, že zákaz čínských vozidel na evropském trhu nedává smysl. Čínská technologie je zde v popředí a neměla by být jednoduše vyloučena,“ dodává Autocar.

Odbory zbrojí

Ve Volkswagenu už se začínají aktivovat tradičně velmi silné odbory. Blíží se bouře, která zasáhne celý koncern, varuje Daniela Cavallo, šéfka odborů skupiny VW, která má velmi silné slovo, však také přispěla k výměně generálního ředitele celého koncernu Herberta Diesse za Olivera Blumeho. Cavallo kritizovala plán restrukturalizace značky Volkswagen a vyvolává poplach ohledně budoucnosti německého výrobce.

Cavallo podle magazínu Quattroruote kritizuje především cíle ziskovosti stanovené Thomasem Schäferem, konkrétně dosažení provozní marže 6,5 %, téměř dvojnásobné oproti současným úrovním, a to i díky programu efektivity charakterizovaným úsporami a snížením nákladů ve výši 10 miliard eur do roku 2026. „Cíle zaměřené výhradně na ziskovost zaměstnance nesjednocují ani nemotivují,“ měla odborářka říci na setkání se Schäferem.

Cavallo varovala před novými překážkami v logistice, před elektrifikačními a digitalizačními strategiemi, které jsou považovány za příliš pomalé na dosažení hmatatelných výsledků, a před posilováním čínské konkurence: „V současné době zažíváme klid před bouří. Budeme potřebovat všechny na palubě, budeme potřebovat týmový výkon, jaký Volkswagen už dlouho neviděl. Jinak bude bouře velmi silná.“

Boj začal. Evropa chce vyšetřovat podporu aut z Číny, Peking hrozí odvetou

Schäfer nové strategie obhajuje s tím, že cíl 6,5 % „představuje základ pro návrat Volkswagenu na vrchol sektoru“. „V červnu manažer oznámil nový plán restrukturalizace, ale podrobnosti ještě nebyly definovány: ví se však, že na podzim by měl být předložen přesvědčivý balíček opatření,“ píše Quattroruote. Manažer je nicméně již dnes přesvědčen o nutnosti „důsledně realizovat plán“, protože je v sázce „budoucí ziskovost Volkswagenu“. Schäfer ujistil, že v nadcházejících týdnech bude celý plán představen závodní radě, aby zahájila příslušné diskuse.

Cavallo se k tomu vyjádřila velmi jasně: „Žádám správní radu, aby vypracovala jasné cíle pro všechna místa a všechny velké subjekty v rámci značky.“


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Je mi líto, Evropo. Mají lepší nabídku, říkají kupci čínských aut do zásuvky

Ora Punk Cat má podobně jako VW Brouk kulaté světlomety.

VIDEO Když se Laima Springeová-Janssenová rozhodla vyměnit francouzské SUV s benzinovým pohonem za...

Tesla má v Německu chystat výrobu levného elektromobilu za 600 tisíc korun

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

VIDEO Americká automobilka Tesla plánuje ve svém německém závodě vyrábět elektromobil za 25 000 eur...

Dolu za biliony říkají lidé ne. Kde a jak se bude lithium těžit a jak zasáhne místní

Letecký snímek nad lokalitou, kde se plánuje těžba lithia.

Na Teplicku se lidé bouří proti zpracování lithia z Cínovce. Lithium nevidí jako příležitost, ale...

Ve společnosti existují tlaky, aby osobní mobilita levná nebyla, varuje expert

Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu

Exkluzivně Škodovka letos představuje nejspíš své poslední novinky se spalovacím motorem. Vážně se stanou...

Ojeté auto stojí už téměř dvě stě tisíc. V průměru je jedenáct let staré

Největší tuzemský autobazar AAA Auto letos očekává prodej 100 tisíc aut.

Průměrné ceny ojetých aut meziročně vzrostly v Česku o zhruba deset procent na 199 tisíc korun....

Konkurence čínské láci bude z Trnavy. Citroën řeší elektromobilitu chudých

Elektrický Citroën Ë-C3

VIDEO O francouzské autoprodukci si můžeme myslet, co chceme. Ale snahu inovovat, dělat věci jinak, dívat...

Ford má na krize nos. Přípravou na zlé časy inspiruje ostatní automobilky

Loni touhle dobou se hovořil John Lawlet, finanční ředitel Fordu, o expanzi a...

Uveřejněné tiskové zprávy i komentáře šéfmanažerů potvrzují, že se automobilka Ford chystá na těžké...

  • Nejčtenější

Tatra má novou tvář. Vytvořil ji český designér lokomotiv a hodinek

7. prosince 2023

Tatra vstupuje na trh s třetí generací těžkých nákladních vozidel Tatra Force. Zcela nová řada...

Test parkování v obchoďácích. Vánoční boj o auto bez škrábanců začíná

7. prosince 2023

Premium Tři a půl metru dlouhé a třeba taky jen 206 centimetrů široké. I taková parkovací místa jsme našli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Král pod proudem. Svezení prvním elektrickým rollsem je přízračným zážitkem

5. prosince 2023

Spectre hýří superlativy, jemně přede a konejšivou jízdou hýčká. Cena je od 9,5 milionu korun, spíš...

Ojetiny zlevňují, cenové šílenství končí, říká průkopník online prodeje

6. prosince 2023  10:30

Exkluzivně Trh ojetin je podle Jakuba Šulty, zakladatele e-shopu s ojetinami Carvago, vlastně skvělým...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektroauta bude stát rozdávat od ledna, na osobní auto 200 tisíc

4. prosince 2023

Stát rozdělí firmám z Národního plánu obnovy 1,95 miliardy korun na podporu elektromobility. Výzva...

Vyhráli čtvrt miliardy ve sportce, roky se schovávají. Radost nikdy nepřišla, říkají

Premium Na těle má vytetovaných šest čísel. 3, 5, 7, 8, 25 a 29. Jsou to čísla, která jemu a jeho manželce přinesla 250 milionů...

RECENZE: Lucii se kočky rozutekly a žáby proklouzly mezi prsty

Premium Příští rok to bude třicet let, kdy skupina Lucie vydala své třetí a v mnohém přelomové album Černý kočky mokrý žáby. V...

„To bylo odbojové znásilňování.“ Izrael pouští detaily a dělá si hořkou legraci

Premium Izrael, který je znechucen reakcí OSN a organizací „hájících práva žen“ včetně MeToo, začal světovým médiím a v OSN...

Vlajková loď. Příběh čtyř generací Škody Superb

11. prosince 2023

Advertorial Škoda Superb poslala mladoboleslavskou automobilku do zcela jiných vod, než kterými proplouvala do...

Zelená lobby označila leasingové firmy za brzdu váznoucí elektromobilizace

11. prosince 2023

Lidé z evropské lobbistické skupiny Transport and Environment předpokládají, že vám leasingová...

Bible ojetin si posvítila na hříšníky. A nachytala elektroauta na švestkách

11. prosince 2023

Premium Elektromobily se v „závadné statistice“ německé asociace TÜV příliš nevyznamenaly. Tesla skončila...

Autokvíz: Jste Superbznalec?

11. prosince 2023

Nová Škoda Superb je na startu. Čtvrtá novodobá generace vlajkové lodi mladoboleslavské značky je...

České croblihy končí. Špatné rozhodnutí srazilo pekárně vaz

Pekárna Oh Deer Bakery, kterou v roce 2017 otevřel Lukáš Vašek, v polovině prosince zavírá své provozy v Praze. Důvodem...

Nádor ho připravil o část úst, teď Kvasnička míří do Událostí. Výzvu přijímám, říká

Moderátor Josef Kvasnička (51) v minulosti kvůli zhoubnému nádoru v čelisti přišel o čtvrtinu úst a zubů a musel se...

Zemřel herec Ladislav Županič, jehož proslavily Troškovy filmy a muzikály

Ve věku 80 let zemřel herec a dabér Ladislav Županič. Vedle divadla se uplatnil i v rozhlase, filmu a televizi. O úmrtí...

Mám kládu v kalhotách. Hvězdný Depardieu má nové trable kvůli svému chování

Francouzská televize France 2 vzbudila rozruch, když se rozhodla odvysílat nelichotivé záběry slavného herce Gérarda...

Tatra má novou tvář. Vytvořil ji český designér lokomotiv a hodinek

Tatra vstupuje na trh s třetí generací těžkých nákladních vozidel Tatra Force. Zcela nová řada vozidel dostala tvary a...