Ta je výsledkem dohody se čtyřmi bývalými manažery, včetně někdejšího generálního ředitele Martina Winterkorna a bývalého šéfa Audi Ruperta Stadlera.
Volkswagen dostane 288 milionů eur, z čehož 270 milionů zaplatí pojišťovny v rámci pojištění odpovědnosti, které si manažeři sjednali; 11,2 milionu zaplatí samotný Winterkorn, Stadler 4,1 mil., bývalý šéf technického vývoje automobilky Audi Stefan Knirsch 1 mil. a bývalý člen představenstva Porsche Wolfgang Hatz 1,5 mil. eur.
Volkswagen v březnu uvedl, že bude od Winterkorna a Stadlera požadovat náhradu škody. Po rozsáhlém vyšetřování firma došla k závěru, že oba vrcholní manažeři zanedbali péči řádného hospodáře.
Martin Winterkorn
Dieselová aféra propukla v září 2015. Volkswagen tehdy v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že nainstaloval asi do 11 milionů naftových aut po celém světě software, který umožňoval manipulovat s testy.
Vyšetřování advokátní kanceláře zjistilo, že Winterkorn porušil svou povinnost tím, že „nevyjasnil okolnosti“ původních tvrzení a nedal pravdivou odpověď na otázky amerických vyšetřovacích orgánů. Zpráva zjistila, že Winterkorn se sice sám nepodílel na vývoji ani používání odpojovacích zařízení pro měření emisí, ale že nedbal na objasnění okolností používání softwaru snižujícího emise při testech poté, co o něm byl informován v červenci 2015.
„Podle obžaloby si byl od května 2015 vědom toho, že software motorů některých vozidel značky Volkswagen byl vybaven funkcí, která při testování manipulovala s hodnotami emisí výfukových plynů,“ dodala v rámci vyšetřování berlínská prokuratura.
Dohodu je ještě třeba schválit na výroční valné hromadě společnosti Volkswagen v červenci. Volkswagen uvedl, že bývalý výkonný ředitel Audi Ulrich Hackenberg „není připraven dosáhnout dohody“. Dozorčí rada Audi požádala o právní kroky proti němu.
Berlínská prokuratura nově ve spojení s kauzou obžalovala také bývalého šéfa koncernu Winterkorna z křivé výpovědi.
Winterkorn před německým parlamentem uvedl, že o manipulacích s výfukovými testy před propuknutím kauzy nevěděl. Prokuratura tvrdí opak. „Obžalovaný ve své výpovědi nepravdivě tvrdil, že byl o odpojovacích zařízeních informován až v září 2015,“ uvedla berlínská prokuratura ve svém prohlášení. „Podle obžaloby si byl od května 2015 vědom toho, že řídicí software motoru některých vozidel značky Volkswagen byl vybaven funkcí, která při testování manipulovala s hodnotami výfukových plynů,“ dodala prokuratura.
Podle nařízení Evropského parlamentu a rady (ES) č. 715/2007 se odpojovacím zařízením rozumí takový konstrukční prvek vozidla, který snižuje účinnost systému regulace emisí. Nařízení zároveň taková zařízení zakazuje.
Winterkorn na místo šéfa společnosti rezignoval 23. září, týden poté, co se skandál provalil. Odpovědnost za něj nicméně odmítá.
Dieselgate automobilku dosud vyšla na 32 miliard eur (812,4 miliardy Kč). Peníze byly využity například na svolávání a úpravu automobilů, na odškodné zákazníkům a na různé pokuty. Více čtěte zde.