Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Volkswagen jedná s Číňany o expanzi v Evropě, mohl by pro ně vyrábět auta

Německý automobilový koncern Volkswagen (VW) jednal se svými čínskými partnery o možnosti expanze v Evropě. Agentuře Reuters to řekl šéf společnosti Oliver Blume.

Agentura Reuters původně napsala, že Blume tím potvrdil jednání o možných investicích do německých závodů Volkswagenu určených k uzavření. Tuto interpretaci ale později tiskový mluvčí automobilky popřel. Reuters už minulý týden psal o zájmu čínských automobilek o továrny VW určené k uzavření.

VW zvažuje prodej evropských fabrik čínským automobilkám. Ty by se vyhnuly clům

„V Číně máme úzká partnerství a samozřejmě byly rozhovory, ale žádná konkrétní rozhodnutí nepadla,“ odpověděl Blume agentuře Reuters na otázku, zda by uvažoval o prodeji německé továrny čínskému investorovi. Mluvčí automobilky ale později v e-mailové reakci uvedl, že Blume neměl na mysli rozhovory o továrnách v Německu, ale širší rozhovory o investičních plánech partnerů v Evropě, nezávisle na Volkswagenu.

Volkswagen ID. CODE

S Blumem agentura Reuters mluvila na berlínské konferenci pořádané deníkem Die Welt. Volkswagen má v Číně tři partnery ve společných podnicích - SAIC, FAW a JAC. Vlastní také podíl v čínském start-upu Xpeng, který se zabývá výrobou elektromobilů, přičemž žádný z nich nemá v současné době výrobní závody v Evropě.

Volkswagen v rámci svého plánu na snížení nákladů a omezení aktivit v Německu zkoumá alternativní využití pro své továrny v Drážďanech a Osnabrücku. Vedení chtělo původně zavřít několik závodů v Německu, narazilo ale na nesouhlas odborů. Před Vánocemi se společnost dohodla s odbory, že letos ukončí výrobu v Drážďanech, kde má 340 zaměstnanců a vyrábí tam elektromobil ID.3, a v roce 2027 ukončí výrobu v Osnabrücku, kde 2 300 zaměstnanců vyrábí model T-Roc Cabrio.

Čína si stěžuje na cla pro elektromobily a Evropu ztrapňuje skládačkami

Na jednání s čínskými automobilkami agentura upozornila už minulý týden s odvoláním na zdroj obeznámený se záměry čínské vlády. Koupě továrny by Číně podle tohoto zdroje umožnila získat vliv v renomovaném německém automobilovém průmyslu, který je domovem některých z nejstarších a nejprestižnějších automobilových značek.

V Německu, které je největší ekonomikou v Evropě, investovaly čínské firmy do řady odvětví - od telekomunikací až po robotiku. Výrobu automobilů tam ale zatím nezahájily, přestože například automobilka Mercedes-Benz má dva velké čínské akcionáře.

Výroba automobilů v Německu by čínským výrobcům elektromobilů umožnila vyhnout se placení cel, která EU zavedla na elektromobily dovážené z Číny. Mohla by tak představovat další hrozbu pro konkurenceschopnost evropských výrobců.

Čínské úřady si však vyhrazují právo schválit určité investice v zahraničí a pravděpodobně by se do případné nabídky zapojily hned od začátku. Agenturní zdroj ale také upozornil, že rozhodnutí o investici bude záviset i na postoji nové německé vlády k Číně. Nová vláda v Německu vzejde z únorových předčasných parlamentních voleb. Ekonomiky obou zemí se za 16 let vlády Angely Merkelové hluboce propojily, k čemuž přispěly investice německých automobilek v Číně. Vztahy však ochladly, protože současná vláda usiluje o snížení závislosti na Číně.

Konec zlatého snu. Čínské mise tradičních automobilek berou bídné konce

Joint-venture

Německý Manager Magazin nově přišel se spekulací, podle které by Volkswagen mohl vytvořit evropský společný joint-venture podnik s čínskými výrobci. „Wolfsburg zvažuje možnost zachování kontroly nad továrnami, vyhrazení části výrobních kapacit nebo dodatečné pracovní směny pro čínské modely. Volkswagen by tak mohl zvýšit nízkou míru využití závodu a zároveň těžit z čínských odborných znalostí v oblasti elektrické mobility. Protistrany by zase měly možnost vyhnout se clům uvaleným Evropskou unií na elektrická auta vyrobená v Číně,“ uvádí německý magazín. „Řada jednání, zatím bez konkrétních výsledků, již hovořila o společné výrobě v závodě v Emdenu, kde německá automobilka montuje elektrické modely ID.4 a ID.7.“ Podle Manager Magazinu může být pro Číňany překážkou strukturu nákladů továrny v Dolním Sasku. Německé fabriky Volkswagenu mají extrémně vysoké náklady na mzdy a energie.

Karta se obrací. EU láká čínské firmy, aby sdílely technologie s Evropou

Podobný model spolupráce už uplatňuje nadnárodní koncern Stellantis, který v polské fabrice na fiaty nyní montuje elektromobily svého čínského partnera, značky Leapmotor.

Čínský elektrický maluch jede dobýt Evropu. V zádech má konkurenta enyaqu

„Byla by to přesně opačná situace než v Číně, kde VW musel vstoupit do společného podniku se SAIC, když tam v roce 1983 začínal. Číňané poskytli výrobní závody a pracovní sílu a VW odborné znalosti ve výrobě automobilů. Domácím výrobcům umožnila naučit se stavět spalovací vozy podle evropských standardů. Nyní by se VW mohl dozvědět, jak čínští výrobci staví elektromobily rychle a levně,“ shrnuje magazín Electrive.

„Takový krok by byl nepochybně ekonomicky a geopoliticky citlivý. A také uvnitř VW, protože by to mělo obrovský symbolický efekt jak interně, tak externě,“ dodává Manager Magazin a nazývá krok automobilky „aktem zoufalství“.

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Český prezident projezdil dovolenou na motorce ve Španělsku

Prezident Petr Pavel strávil opět dovolenou na jihu Španělska. S přáteli si užíval především jízdu na motocyklu, ale i další svou velkou vášeň, fotografování. Podle svých slov si dovolenou užil,...

EXKLUZIVNĚ: První jízda italského drsňáka v Česku. Nová značka DR má své X

Jméno má jak heslo na wi-fi, to je asi jediný náznak, kam sahají jeho kořeny. Frajerský offroadový drsňák drží žánr spaghetti westernů: tváří se americky, ale postavili ho v Itálii. Z čínské...

Domino efekt: krize autoprůmyslu dopadá na dodavatele. Zavírají, propouštějí

Premium

V době, kdy se automobily celkově prodávají méně, nejsou kapacity pro vyšší výrobu potřebné. Menší poptávka po nových vozech tím drasticky dopadá na evropské dodavatele automobilových dílů....

Putinovi ukázali elektrickou ladu a tajný prototyp, pojmenovali ho po tanku

Ruský prezident Vladimir Putin navštívil automobilku AvtoVAZ v Togliati, kde se vyrábějí vozy značky Lada. Ukázali mu chystané novinky a prototypy. Ruský diktátor také pohovořil s pracovníky státního...

První jízda: Nová panda je roztomilá vypravěčka. S elektrem dorazí i benziňák

Exkluzivně

Minulý týden Fiat úzkému kruhu vybraných novinářů poprvé předvedl první z nové rodiny svých globálních modelů. Grande Panda vychází z techniky koncernu Stellantis a slibuje spoustu muziky za rozumné...

EXKLUZIVNĚ: Český prezident projezdil dovolenou na motorce ve Španělsku

Prezident Petr Pavel strávil opět dovolenou na jihu Španělska. S přáteli si užíval především jízdu na motocyklu, ale i další svou velkou vášeň, fotografování. Podle svých slov si dovolenou užil,...

6. února 2025,  aktualizováno  10:30

Poničil vám auto sníh ze střechy domu? Na výmluvu na vyšší moc jste krátcí

Jakmile se i jen po pár mrazivých dnech začne oteplovat, je až příliš snadné setkat se hlavně ve městech s padajícím ledem nebo nánosy sněhu ze střech. V takovém případě může jít jak o život, tak o...

6. února 2025

Nissan se rozhodl zastavit rozhovory o spojení s Hondou

Japonská automobilka Nissan Motor se rozhodla zastavit rozhovory o spojení s domácím konkurentem Honda Motor. Informují o tom japonský list Nikkei a další média s odvoláním na své zdroje. Automobilky...

5. února 2025  15:30

Proč jsou Američané nespokojení? Diagnóza je jasná, mohou za to auta

Premium

Citát: „Všechno ve vašem životě je někde jinde – a vy se tam dostanete autem,“ odhaluje nové hloubky. Stává se diagnózou. Toto moudro, které vyřkl spisovatel Elwyn B. White, teď vystihuje příčinu...

5. února 2025

Rodinný den plný zážitků: Získejte vstupenky do BRuNO Family Parku
Rodinný den plný zážitků: Získejte vstupenky do BRuNO Family Parku

Chcete zažít zábavu pro celou rodinu? BRuNO Family Park v Brně je tím pravým místem, kde si děti i dospělí užijí nezapomenutelný den.

Byl to s tebou strašně krásnej kus života, Třeštík poděkoval Decastelo

Tomáš Třeštík (46) a Eva Decastelo (46) se rozešli. Fotograf na sociálních sítích poděkoval moderátorce a herečce za...

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším,...

V příštích měsících uvidíme pády i velkých stavebních firem, říká expert

Premium „Kdekdo se ještě donedávna pouštěl do podnikání s pozemky, protože ten byznys vypadal tak, že ho může dělat každý a že...

Pár telefonátů a cla o měsíc odložena. Trump se dohodl s Mexikem a Kanadou

Americká cla na mexické a kanadské zboží se o měsíc odkládají. Oznámili to po telefonickém rozhovoru mexická...

Janek Ledecký tajil děti a teď i vnučku. Skoro dva roky je dědečkem

Kondici má jako čtyřicátník a figuru taky, nakonec hojně ji předvádí i v dokumentu, který o něm natočila Česká...