Sobota 8. května 2021, Den vítězství
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 8. května 2021 Den vítězství

VW chystá v Evropě šest továren na baterie do elektroaut, ve hře je i Česko

  15:00aktualizováno  20:31
Německá automobilka Volkswagen plánuje mít do roku 2030 v Evropě šest továren na výrobu baterií. Chce si tak zajistit dostatečné dodávky pro své elektromobily a zároveň se připravit na konkurenční boj s ostatními výrobci elektrických aut, jako je například americká společnost Tesla.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Audi

Volkswagen postaví továrny spolu s partnery a jejich kapacita bude 240 gigawatthodin ročně. Firma to uvedla v prezentaci nazvané Power Day.

„E-mobilita se pro nás stala hlavním předmětem podnikání,“ řekl na jejím začátku šéf koncernu Herbert Diess.

Skica elektrického kabrioletu VW ID.3, kterou uveřejnil  šéf koncernu...

Skica elektrického kabrioletu VW ID.3, kterou uveřejnil šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess. Dodal k ní, že automobilka výrobu takového vozu zvažuje.

Největší evropská automobilka je nyní v případě baterií závislá na vnějších dodavatelích. Každá z šesti nových továren má vyrobit ročně akumulátory s úhrnnou kapacitou 40 gigawatthodin.

Automobilka má jeden závod v německém Salzgitteru a druhý ve spolupráci s firmou Northwolt připravuje v severním Švédsku. Následovat mají další čtyři, z nichž jeden by mohl být ve Španělsku, kde působí koncernová značka Seat. Člen představenstva koncernu Thomas Schmall uvedl, že kromě Španělska automobilka uvažuje v jihozápadní Evropě také o Portugalsku a Francii. Rozhodnout má také jednání s vládami a Evropskou komisí. To stejné platí též o volbě lokace bateriové továrny, která má podle plánů Volkswagenu vzniknout ve východní Evropě. Schmall uvedl, že se uvažuje o České republice, Polsku a Slovensku.

Pokud by se podle partnera poradenské firmy EY pro automobilový průmysl Petra Knapa Česku nepodařilo etablovat v ekosystému elektrovozidel, tak mu reálně hrozí, že v horizontu sedmi až deseti let bude jen s láskou vzpomínat na staré dobré časy, kdy bylo pro mnohé opovrhovanou tzv. montovnou.

„Při zvažování investic do technologií budoucnosti se kromě daňových pobídek, ceny práce a její kvalifikace bude investor také dívat i na podporu elektromobility ze strany státu. A tu u nás najde v EU měřítku velmi podprůměrnou až mizivou. Mimochodem před více než dvěma lety jsme už v rámci studie připravenosti na elektromobilu pro sdružení AutoSAP identifikovali stovku významných dodavatelských firem závislých na komponentech, které už bateriové elektromobily nepotřebují,“ dodal Knap.

Unifikace článků VW

Rozvoj a rozšiřování vlastních kapacit pro výrobu součástí nutných k montáži elektrických aut jsou důležitým bodem automobilového průmyslu. Aby automobilky dokázaly plnit přísnější klimatické cíle, musejí mít více modelů na alternativní pohon. K tomu ale potřebují baterie, které se nyní vyrábějí převážně v Asii.

Investice Volkswagenu je také vnímána jako odpověď na plánovaný závod americké firmy Tesla. Její šéf Elon Musk nedávno oznámil, že nový závod u Berlína bude největší továrnou na baterie na světě.

„Naším cílem je snížit náklady a složitost baterie a současně zvýšit její dojezd a výkon,“ říká Thomas Schmall. „Díky tomu bude e-mobilita cenově dostupná a dominantní technologií pohonu.“

Volkswagen od roku 2023 zavede i standardizovaný vlastní typ bateriového článku, který má v roce 2030 dostávat 80 procent elektromobilů koncernu. To by mělo snížit náklady na baterie u základních modelů postupně až o 50 procent.

Graf složení trakčního akumulátoru elektromobilu

Graf složení trakčního akumulátoru elektromobilu

Diess slíbil, že se z bateriových Volkswagenů stanou jakési mobilní powerbanky; elektromobilisté si tak budou v podstatě moci vozit elektřinu z práce domů. Volkswagen totiž chce integrovat elektromobil do energetických systémů. „To umožní, aby zelená elektřina ze solárního systému byla uložena ve vozidle a v případě potřeby přiváděna zpět do domácí sítě. Zákazníci budou nejen nezávislejší na veřejné energetické síti, ale také ušetří peníze a sníží emise CO2,“ uvádí automobilka.

Modely založené na platformě MEB společnosti Volkswagen budou tuto technologii podporovat od roku 2022. „Spojíme inteligentní auto s inteligentní domácností,“ uvedla Elke Temmeová, která má u automobilky na starosti divizi nabíjecích systémů. 

Volkswagen také spojí síly s britskou ropnou společností BP a s elektrárenskými podniky Enel a Iberdrola s cílem rozšířit veřejnou síť nabíjecích stanic pro elektromobily v Evropě. Nedostatečná síť těchto stanic je považována za velkou překážku v masovém rozšíření elektrických aut. Do roku 2025 by mělo být na kontinentě 18 000 rychlonabíjecích míst, poznamenala agentura DPA.

Skica elektrického kabrioletu VW ID.3, kterou uveřejnil  šéf koncernu...

Skica elektrického kabrioletu VW ID.3, kterou uveřejnil šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess. Dodal k ní, že automobilka výrobu takového vozu zvažuje.

Švédský výrobce lithium-iontových baterií Northvolt současně oznámil, že získal od Volkswagenu na příštích deset let zakázku za více než 14 miliard dolarů (307,5 miliardy korun), uvedla agentura Reuters. Zástupci Northvoltu poznamenali, že firma prodá Volkswagenu podíl v jejich společném podniku Northvolt Zwei, zatímco Volkswagen zvýší svůj podíl v Northvoltu. Cílem Northvoltu je do roku 2030 mít na evropském trhu s bateriemi pro elektrická auta 25procentní podíl.

„Jednou bude nabíjení elektromobilů zadarmo,“ uzavřel svou prezentaci  Thomas Schmall.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Guvernéři žádají Bidena o zákaz prodeje benzinových aut. Datem je rok 2035

GMC Acadia

Guvernéři dvanácti amerických států vyzvali prezidenta Joea Bidena, aby podpořil snahu ukončit do...

Neue Klasse revival: nová éra BMW v zajetí voltů a terabajtů

Sedan BMW 1500 „Neue Klasse“ při premiéře na autosalonu ve Frankfurtu nad...

Po šedesáti letech od představení prvního zástupce přelomové řady modelů, pro které se vžilo...

Nejlevnější elektromobil bude nejdražší dacie. Spring jede nejvíc 125 km/h

Dacia Spring

Značka Dacia ze skupiny Renault začne na podzim prodávat v tuzemsku elektromobil Spring, který by...

Vysoká škola marketingu: jak Voltswagen všechny nachytal na elektromobilitu

Nová jednodušší verze znaku Volkswagenu na budově wolfsburské centrály…

VIDEO Německý automobilový koncern Volkswagen přejmenuje svou americkou součást na Voltswagen of America,...

Autopowerbanky: políček energetickým šmejdům a flotily enyaqů místo Dukovan

Tesla by ráda uplatnila pro ukládání energie ze solárních panelů spíše domácí...

Mnohé nasvědčuje tomu, že za velkým tlakem na elektromobilitu v Evropě může stát i snaha udělat z...

Čínský výrobce smartphonů Xiaomi se chystá vyrábět elektromobily

Xiaomi Mi Note 10

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi plánuje vyrábět v továrně čínského výrobce aut Great Wall...

Lekce moderního myšlení. ID.4 vysvětluje, jak skončí automobilismus

Volkswagen ID.4

VIDEO Autoprůmysl prochází největší změnou v historii. A změnit se bude muset i publikum – o těch našich...

  • Nejčtenější

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...

VIDEO: Proč jsou kanály na silnici jak naschvál tak, abychom do nich vlítli

Jízda po českých silnicích často připomíná slalom. Řidiči se totiž snaží vyhýbat kanálům. Těch je na vozovkách...

Nadšená motorkářka Jolana Voldánová: Prvně jsem „lehla“ už v autoškole

Premium Zapálená řidička auta Jolana Voldánová dostala autoškolu na motorku od manžela jako dárek. Už jen výuka pro ni byla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní sporťák, nebo profláklá značka? Duel elektrokoloběžek za 20 tisíc

Když se nehodláte spokojit s běžnější nabídkou a chcete od koloběžky něco víc, máte dvě možnosti. Buď sáhnout po top...

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...

  • Další z rubriky

VIDEO: Proč jsou kanály na silnici jak naschvál tak, abychom do nich vlítli

Jízda po českých silnicích často připomíná slalom. Řidiči se totiž snaží vyhýbat kanálům. Těch je na vozovkách...

Znáte svět rychlých aut? Otestujte své znalosti v kvízu a vyhrajte knihu

Svět rychlých a exkluzivních aut je spojen s celou řadou příběhů, detailů a specialit a stojí tak trochu stranou běžné...

GLOSA: Nahotinky a auta naposledy. Příště hrozí pokuta

Před třinácti měsíci jsme psali glosu o tom, jak si Volkswagen zahrává s progresivisty a genderaktivisty, protože se...

Zemřel jeden z otců Škody Favorit, machr na podvozky, motory a převodovky

V nedožitých osmdesáti letech zemřel Jan Nepomucký, technik a konstruktér, který začínal v socialistickém AZNP Mladá...

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Máte jeden z těchto mobilů? Brzy si s ním na mobilním internetu neškrtnete

Letošek je v Česku ve znamení vypínání sítí postavených na zastaralé 3G technologii. Jako poslední ji koncem listopadu...

Kristelová žaluje Novotného. Za zničenou kariéru chce půl milionu

Soud začal projednávat žalobu Kateřiny Kristelové na Pavla Novotného. Moderátorka tvrdí, že jí někdejší bulvární...

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...

KOMENTÁŘ: Konec legrace, teď začne pořádné zdražování

Postupné zpomalování růstu cen, které v Česku probíhalo od loňského července, je u konce. V březnu byla inflace na...