Neděle 11. dubna 2021, svátek má Izabela
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 11. dubna 2021 Izabela

VW chystá v Evropě šest továren na baterie do elektroaut, ve hře je i Česko

  15:00aktualizováno  20:31
Německá automobilka Volkswagen plánuje mít do roku 2030 v Evropě šest továren na výrobu baterií. Chce si tak zajistit dostatečné dodávky pro své elektromobily a zároveň se připravit na konkurenční boj s ostatními výrobci elektrických aut, jako je například americká společnost Tesla.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Audi

Volkswagen postaví továrny spolu s partnery a jejich kapacita bude 240 gigawatthodin ročně. Firma to uvedla v prezentaci nazvané Power Day.

„E-mobilita se pro nás stala hlavním předmětem podnikání,“ řekl na jejím začátku šéf koncernu Herbert Diess.

Skica elektrického kabrioletu VW ID.3, kterou uveřejnil  šéf koncernu...

Skica elektrického kabrioletu VW ID.3, kterou uveřejnil šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess. Dodal k ní, že automobilka výrobu takového vozu zvažuje.

Největší evropská automobilka je nyní v případě baterií závislá na vnějších dodavatelích. Každá z šesti nových továren má vyrobit ročně akumulátory s úhrnnou kapacitou 40 gigawatthodin.

Automobilka má jeden závod v německém Salzgitteru a druhý ve spolupráci s firmou Northwolt připravuje v severním Švédsku. Následovat mají další čtyři, z nichž jeden by mohl být ve Španělsku, kde působí koncernová značka Seat. Člen představenstva koncernu Thomas Schmall uvedl, že kromě Španělska automobilka uvažuje v jihozápadní Evropě také o Portugalsku a Francii. Rozhodnout má také jednání s vládami a Evropskou komisí. To stejné platí též o volbě lokace bateriové továrny, která má podle plánů Volkswagenu vzniknout ve východní Evropě. Schmall uvedl, že se uvažuje o České republice, Polsku a Slovensku.

Pokud by se podle partnera poradenské firmy EY pro automobilový průmysl Petra Knapa Česku nepodařilo etablovat v ekosystému elektrovozidel, tak mu reálně hrozí, že v horizontu sedmi až deseti let bude jen s láskou vzpomínat na staré dobré časy, kdy bylo pro mnohé opovrhovanou tzv. montovnou.

„Při zvažování investic do technologií budoucnosti se kromě daňových pobídek, ceny práce a její kvalifikace bude investor také dívat i na podporu elektromobility ze strany státu. A tu u nás najde v EU měřítku velmi podprůměrnou až mizivou. Mimochodem před více než dvěma lety jsme už v rámci studie připravenosti na elektromobilu pro sdružení AutoSAP identifikovali stovku významných dodavatelských firem závislých na komponentech, které už bateriové elektromobily nepotřebují,“ dodal Knap.

Unifikace článků VW

Rozvoj a rozšiřování vlastních kapacit pro výrobu součástí nutných k montáži elektrických aut jsou důležitým bodem automobilového průmyslu. Aby automobilky dokázaly plnit přísnější klimatické cíle, musejí mít více modelů na alternativní pohon. K tomu ale potřebují baterie, které se nyní vyrábějí převážně v Asii.

Investice Volkswagenu je také vnímána jako odpověď na plánovaný závod americké firmy Tesla. Její šéf Elon Musk nedávno oznámil, že nový závod u Berlína bude největší továrnou na baterie na světě.

„Naším cílem je snížit náklady a složitost baterie a současně zvýšit její dojezd a výkon,“ říká Thomas Schmall. „Díky tomu bude e-mobilita cenově dostupná a dominantní technologií pohonu.“

Volkswagen od roku 2023 zavede i standardizovaný vlastní typ bateriového článku, který má v roce 2030 dostávat 80 procent elektromobilů koncernu. To by mělo snížit náklady na baterie u základních modelů postupně až o 50 procent.

Graf složení trakčního akumulátoru elektromobilu

Graf složení trakčního akumulátoru elektromobilu

Diess slíbil, že se z bateriových Volkswagenů stanou jakési mobilní powerbanky; elektromobilisté si tak budou v podstatě moci vozit elektřinu z práce domů. Volkswagen totiž chce integrovat elektromobil do energetických systémů. „To umožní, aby zelená elektřina ze solárního systému byla uložena ve vozidle a v případě potřeby přiváděna zpět do domácí sítě. Zákazníci budou nejen nezávislejší na veřejné energetické síti, ale také ušetří peníze a sníží emise CO2,“ uvádí automobilka.

Modely založené na platformě MEB společnosti Volkswagen budou tuto technologii podporovat od roku 2022. „Spojíme inteligentní auto s inteligentní domácností,“ uvedla Elke Temmeová, která má u automobilky na starosti divizi nabíjecích systémů. 

Volkswagen také spojí síly s britskou ropnou společností BP a s elektrárenskými podniky Enel a Iberdrola s cílem rozšířit veřejnou síť nabíjecích stanic pro elektromobily v Evropě. Nedostatečná síť těchto stanic je považována za velkou překážku v masovém rozšíření elektrických aut. Do roku 2025 by mělo být na kontinentě 18 000 rychlonabíjecích míst, poznamenala agentura DPA.

Skica elektrického kabrioletu VW ID.3, kterou uveřejnil  šéf koncernu...

Skica elektrického kabrioletu VW ID.3, kterou uveřejnil šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess. Dodal k ní, že automobilka výrobu takového vozu zvažuje.

Švédský výrobce lithium-iontových baterií Northvolt současně oznámil, že získal od Volkswagenu na příštích deset let zakázku za více než 14 miliard dolarů (307,5 miliardy korun), uvedla agentura Reuters. Zástupci Northvoltu poznamenali, že firma prodá Volkswagenu podíl v jejich společném podniku Northvolt Zwei, zatímco Volkswagen zvýší svůj podíl v Northvoltu. Cílem Northvoltu je do roku 2030 mít na evropském trhu s bateriemi pro elektrická auta 25procentní podíl.

„Jednou bude nabíjení elektromobilů zadarmo,“ uzavřel svou prezentaci  Thomas Schmall.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Spočítali jsme, kolik stojí kilometr. Auta na elektřinu se stále nevyplatí

Kolik stojí kilometr - auta na elektřinu se stále nevyplatí.

VIDEO Vyplatí se firmě nákup a provoz vozu s alternativním pohonem? Jak vycházejí v analýze nákladů TCO...

Vysoká škola marketingu: jak Voltswagen všechny nachytal na elektromobilitu

Nová jednodušší verze znaku Volkswagenu na budově wolfsburské centrály…

VIDEO Německý automobilový koncern Volkswagen přejmenuje svou americkou součást na Voltswagen of America,...

Tesla 3 slaví páté narozeniny, je nejprodávanějším elektromobilem na světě

Představení nového elektromobilu Tesla 3

VIDEO V dosavadní krátké historii americké automobilky Tesla, která se zaměřuje výhradně na výrobu...

Lekce moderního myšlení. ID.4 vysvětluje, jak skončí automobilismus

Volkswagen ID.4

VIDEO Autoprůmysl prochází největší změnou v historii. A změnit se bude muset i publikum – o těch našich...

Nová zbytečnost eurobyrokratů: elektromobilita má povinné jednotné samolepky

Ilustrační koláž: Takto by mohla vypadat nová identifikace u konektoru CCS2...

Konektory a zásuvky nabíjecích stanic i elektromobilů dostanou nové jednotné evropské...

Tesla naúčtovala některé platby za nákup aut dvakrát, stěžují si zákazníci

Nabíjecí stanice společnosti Tesla ve švýcarském městě Dietikon (21. října 2020)

Automobilka Tesla účtovala vybraným zákazníkům z jižní Kalifornie peníze za nákup nového...

Výměna baterie v elektromobilu vyjde i na víc než polovinu ceny nového auta

Audi e-tron GT

Říká se, že s elektromobilem je to jako s telefonem. Zásadní náhradní díly jsou téměř stejně drahé...

  • Nejčtenější

Policie převezme defendery, moderní drsňácké landrovery nabídnou i armádě

K policii nastoupí moderní Land Rovery Defender. Třicet kusů speciálně upravených vozů dodá společnost Dajbych. ...

Půl století s borcem, který stavěl pražské tunely. Dnes ho má vytetovaného

Pavel Brchel a nakladač CAT 950 z roku 1966 si byli nejspíš předurčeni osudem. Jak jinak si vysvětlit, že společně...

Spočítali jsme, kolik stojí kilometr. Auta na elektřinu se stále nevyplatí

Premium Vyplatí se firmě nákup a provoz vozu s alternativním pohonem? Jak vycházejí v analýze nákladů TCO ve srovnání s...

Číňané budou vyrábět obaly baterií elektroaut v Kralupech, žádají o pobídku

Stát možná podpoří čínskou společnost Minth Automotive Technology, která chce v Kralupech nad Vltavou zahájit výrobu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Éra dieselových stíhaček končí. 270 koní benzinového Superbu jede a nežere

Premium Ještě nedávno velkým manažerským korábům vládly diesely. Jenže uměle vyvolaná protinaftová hysterie vyděsila řadu...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

První romské dítě, které skončilo v babyboxu. Romové zuří, matka ho chce zpět

Premium Je to příběh 217. dítěte, které babyboxy zachránily a prvního romského dítěte, které se v babyboxu ocitlo. Matka...

Fiala politiku dělat neumí a důsledky jsou tragické, hodnotí Klaus dnešní ODS

Premium Za deset dní oslaví ODS třicáté výročí svého vzniku. MF DNES požádala jejího zakladatele Václava Klause, aby...

  • Další z rubriky

Designér automobilových katedrál Citroënu a Renaultu zemřel kvůli covidu

Na konci března obletěla svět automobilového designu smutná zpráva o smrti jednoho z největších francouzských...

O dvě kolečka víc. Šílená šestikolová monstra měla šanci ovládnout F1

Premium Proč by nemohla mít formule šest kol? S touto myšlenkou vyrukoval majitel britského týmu Ken Tyrrel v polovině 70. let....

Pokuty vymáhají po těch, kterým auto nepatří. Bazary žádají opravu zákona

V Česku roste počet ojetých vozů, u kterých nový majitel nezajistil v technickém průkazu převod. Za auto je tak stále...

Čeští vědci zkoumají vliv moderních světel na vidění řidičů i chodců

Dopadem moderních, chytrých světlometů na vidění účastníků provozu se zabývají olomoučtí výzkumníci. Tým zkoumá, jaké...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Lidský penis se zmenšuje, do roku 2045 nebudou spermie, varuje vědkyně

Erektilní dysfunkce, méně spermií, ale i docela očividná změna – menší penisy. To jsou podle uznávané epidemioložky...

Kuchyň mají na terase. Šílený plán mladých manželů je geniální

Honza a Katka se po svatbě nastěhovali do domu svých prarodičů. V patře, které obývají, jim však chybí kuchyň. A tak...

Jak často se nakazí již očkovaní? Důkladná studie dala skvělé výsledky

Americké středisko pro kontrolu nakažlivých nemocí (CDC) ve svém časopise vydalo průběžné výsledky studie, která je...

Miliardový byznys vyschl, technologický obr Kapsch se stahuje z Česka

V dobách největší slávy šlo o firmu s miliardovými obraty, která se nebála pouštět do slovních přestřelek se členy...

Zákazníci přišli na fintu, jak si znovu pořídit tajný tarif Vodafonu

Tarif obsahující 10 GB dat při měsíčním paušálu 499 Kč není u Vodafonu novinkou. Nyní jej oprášil po zhruba dvou...