Středa 29. června 2022, svátek má Petr, Pavel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. června 2022 Petr, Pavel

VW chystá v Evropě šest továren na baterie do elektroaut, ve hře je i Česko

  15:00aktualizováno  20:31
Německá automobilka Volkswagen plánuje mít do roku 2030 v Evropě šest továren na výrobu baterií. Chce si tak zajistit dostatečné dodávky pro své elektromobily a zároveň se připravit na konkurenční boj s ostatními výrobci elektrických aut, jako je například americká společnost Tesla.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Audi

Volkswagen postaví továrny spolu s partnery a jejich kapacita bude 240 gigawatthodin ročně. Firma to uvedla v prezentaci nazvané Power Day.

„E-mobilita se pro nás stala hlavním předmětem podnikání,“ řekl na jejím začátku šéf koncernu Herbert Diess.

Skica elektrického kabrioletu VW ID.3, kterou uveřejnil šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess. Dodal k ní, že automobilka výrobu takového vozu zvažuje.

Největší evropská automobilka je nyní v případě baterií závislá na vnějších dodavatelích. Každá z šesti nových továren má vyrobit ročně akumulátory s úhrnnou kapacitou 40 gigawatthodin.

Automobilka má jeden závod v německém Salzgitteru a druhý ve spolupráci s firmou Northwolt připravuje v severním Švédsku. Následovat mají další čtyři, z nichž jeden by mohl být ve Španělsku, kde působí koncernová značka Seat. Člen představenstva koncernu Thomas Schmall uvedl, že kromě Španělska automobilka uvažuje v jihozápadní Evropě také o Portugalsku a Francii. Rozhodnout má také jednání s vládami a Evropskou komisí. To stejné platí též o volbě lokace bateriové továrny, která má podle plánů Volkswagenu vzniknout ve východní Evropě. Schmall uvedl, že se uvažuje o České republice, Polsku a Slovensku.

Pokud by se podle partnera poradenské firmy EY pro automobilový průmysl Petra Knapa Česku nepodařilo etablovat v ekosystému elektrovozidel, tak mu reálně hrozí, že v horizontu sedmi až deseti let bude jen s láskou vzpomínat na staré dobré časy, kdy bylo pro mnohé opovrhovanou tzv. montovnou.

„Při zvažování investic do technologií budoucnosti se kromě daňových pobídek, ceny práce a její kvalifikace bude investor také dívat i na podporu elektromobility ze strany státu. A tu u nás najde v EU měřítku velmi podprůměrnou až mizivou. Mimochodem před více než dvěma lety jsme už v rámci studie připravenosti na elektromobilu pro sdružení AutoSAP identifikovali stovku významných dodavatelských firem závislých na komponentech, které už bateriové elektromobily nepotřebují,“ dodal Knap.

Unifikace článků VW

Rozvoj a rozšiřování vlastních kapacit pro výrobu součástí nutných k montáži elektrických aut jsou důležitým bodem automobilového průmyslu. Aby automobilky dokázaly plnit přísnější klimatické cíle, musejí mít více modelů na alternativní pohon. K tomu ale potřebují baterie, které se nyní vyrábějí převážně v Asii.

Investice Volkswagenu je také vnímána jako odpověď na plánovaný závod americké firmy Tesla. Její šéf Elon Musk nedávno oznámil, že nový závod u Berlína bude největší továrnou na baterie na světě.

„Naším cílem je snížit náklady a složitost baterie a současně zvýšit její dojezd a výkon,“ říká Thomas Schmall. „Díky tomu bude e-mobilita cenově dostupná a dominantní technologií pohonu.“

Volkswagen od roku 2023 zavede i standardizovaný vlastní typ bateriového článku, který má v roce 2030 dostávat 80 procent elektromobilů koncernu. To by mělo snížit náklady na baterie u základních modelů postupně až o 50 procent.

Graf složení trakčního akumulátoru elektromobilu

Diess slíbil, že se z bateriových Volkswagenů stanou jakési mobilní powerbanky; elektromobilisté si tak budou v podstatě moci vozit elektřinu z práce domů. Volkswagen totiž chce integrovat elektromobil do energetických systémů. „To umožní, aby zelená elektřina ze solárního systému byla uložena ve vozidle a v případě potřeby přiváděna zpět do domácí sítě. Zákazníci budou nejen nezávislejší na veřejné energetické síti, ale také ušetří peníze a sníží emise CO2,“ uvádí automobilka.

Modely založené na platformě MEB společnosti Volkswagen budou tuto technologii podporovat od roku 2022. „Spojíme inteligentní auto s inteligentní domácností,“ uvedla Elke Temmeová, která má u automobilky na starosti divizi nabíjecích systémů. 

Volkswagen také spojí síly s britskou ropnou společností BP a s elektrárenskými podniky Enel a Iberdrola s cílem rozšířit veřejnou síť nabíjecích stanic pro elektromobily v Evropě. Nedostatečná síť těchto stanic je považována za velkou překážku v masovém rozšíření elektrických aut. Do roku 2025 by mělo být na kontinentě 18 000 rychlonabíjecích míst, poznamenala agentura DPA.

Skica elektrického kabrioletu VW ID.3, kterou uveřejnil šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess. Dodal k ní, že automobilka výrobu takového vozu zvažuje.

Švédský výrobce lithium-iontových baterií Northvolt současně oznámil, že získal od Volkswagenu na příštích deset let zakázku za více než 14 miliard dolarů (307,5 miliardy korun), uvedla agentura Reuters. Zástupci Northvoltu poznamenali, že firma prodá Volkswagenu podíl v jejich společném podniku Northvolt Zwei, zatímco Volkswagen zvýší svůj podíl v Northvoltu. Cílem Northvoltu je do roku 2030 mít na evropském trhu s bateriemi pro elektrická auta 25procentní podíl.

„Jednou bude nabíjení elektromobilů zadarmo,“ uzavřel svou prezentaci  Thomas Schmall.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Emise má i elektromobil. Je poháněný uhlím, jádrem nebo plynem od Putina

BMW i4

Ujetí sto kilometrů na elektřinu stojí přibližně polovinu toho, co v současnosti zaplatí německý...

Proklepli jsme elektrický nissan. Výdrž baterie překvapila

Nissan Leaf test ojetin

Má za sebou čtyři léta v provozu a zrovna ho nešetřili. Podle tachometru najeto 105 tisíc...

Podpora elektroaut přichází Německo draho, mluví o omezení štědrých dotací

Tankovací pistole to v Evropě s dobíjecími kabely od roku 2030 začnou u nových...

Pokus, který v roce 2016 představilo Německo jako motivační opatření pro podporu životního...

Za týden jsme s elektromobilem ujeli 3 381 km. Pořád vám to přijde málo?

Dálkové cesty s elektromobilem KIA EV6. Za týden jsme najeli 3 381 km.

Mnichov, Vídeň, Krakov. Za týden jsme s elektromobilem KIA EV6 najezdili víc než většina Čechů za...

Autem roku je v Česku opět BMW, letos poprvé elektromobil

BMW i4

VIDEO Letošní titul Auto roku v ČR získal elektrický vůz BMW i4. V hlasování odborné poroty zvítězil mezi...

Mondeo mají nahradit neuvěřitelné elektrofordy a digitální zážitky

Attila Szabo, šéf českého zastoupení automobilky Ford

Exkluzivně Další značkou, která vsadila v podstatě vše na elektromobilitu, je Ford. Do roku 2024 plánuje...

Vietnamská automobilka VinFast postaví závod na elektromobily v USA

Vietnamská automobilka Vinfast plánuje od roku 2025 vyrábět v Německu své...

Vietnamská automobilka VinFast plánuje postavit továrnu na výrobu elektromobilů ve Spojených...

  • Nejčtenější

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

To z pravidel nevyčtete. Vysoká řidičská upozorní na časté chyby ve městech

Přednost v jízdě na větších křižovatkách a nesprávné parkování na sídlištích jsou podle dopravního experta Romana...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

Premium Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však vedou k tomu, že...

Clarkson prohání poklad Škody. Grand Tour projede Česko, Slovensko i Polsko

Škoda 1100 OHC je jednou z nejslavnějších a nejvzácnějších perel muzea automobilky v Mladé Boleslavi. Jeremy Clarkson...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejrychlejší Češka se pokutám vyhýbá. Chlapům na okruhu nic nedaruje

Gabriela Jílková, nejrychlejší Češka a dost pravděpodobně jedna z nejrychlejších závodnic na světě, už si brzdové...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

V polském městě ignorují kruhový objezd. Řidiči jezdí, jako by tam nebyl

Podle jednoho španělského výzkumu dva ze tří řidičů nevědí, jak správně a bezpečně projet kruhovým objezdem. V polském...

Autofotka týdne: Matchbox v životní velikosti v podání české firmy

Je to sen všech kluků schovaných v každém chlapovi – mít co nejvěrnějšího „angličáka“. V Berlíně to splní Driverama....

Rychlokurz balení na dovolenou. Pivo dolů, kufry přivázat, ať vás nezabijí

Uložit věci do kufru auta je chápáno až jako ten poslední úkon, který činíme, než vyrazíme k vytoužené dovolené. Špatné...

Nejrychlejší Češka se pokutám vyhýbá. Chlapům na okruhu nic nedaruje

Gabriela Jílková, nejrychlejší Češka a dost pravděpodobně jedna z nejrychlejších závodnic na světě, už si brzdové...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...

Proč dřív lidé vypadali na fotce starší. Rychleji se stárnulo, nebo je to klam?

Premium Tak schválně, udělejte si čas a zalistujte rodinnými alby. Podívejte se na svoje rodiče, prarodiče, praprarodiče. A...