Značka Volkswagen, která je jednou z hlavních v koncernu VW, změní šéfdesignéra 1. února.
Nástupcem Mindta v Bentley má být Tobias Suehlmann, který v současnosti vede design exteriéru u této ultraluxusní značky německé skupiny. Suehlmann nastoupil do Bentley v říjnu 2021, předtím pracoval pro Bugatti, Aston Martin, McLaren a značku VW.
Kabaň, který 4. ledna oslavil padesátiny, byl šéfdesignérem značky od roku 2020.
Future Center Europe Deignstudio v Postupimi, které má být novým Kabaňovým působištěm, je samostatné studio koncernu Volkswagen, které nespadá pod žádnou ze značek skupiny. Hraje rolí kreativního centra, které má svými nápady a vizemi inspirovat celý koncern Volkswagen (značky VW, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, VW užitkové vozy, Scania a MAN). „Future Center Europe je unikátní oddělení koncernu Volkswagen, kde vysoce kreativní tým více než dvaceti národností zastupujících několik oborů čelí budoucnosti mobility společně. Nabízíme vzrušující pracovní náplň a příležitost posunout laťku pro prožívání budoucnosti,“ píše se na webu, který nabízí v tomto studiu práci, aktuálně hledají tři zaměstnance (mimo jiné interiérového designéra) a nabízejí stáž devíti studentům. „Nabízíme individuální zodpovědnost a skvělou rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem. Vstupem do našeho týmu máte jedinečnou příležitost ovlivnit všechna designová studia koncernu Volkswagen,“ uvádí. Postupimské studio značky platilo vždy za centrum kreativity. Na druhu stranu může vzhledem k tomu, že jeho tvorba nemá přímou vazbu na konkrétní značky a jejich modely, působit spíše jako „odkladiště“ zasloužilých designérů, případně inkubátor nových talentů. Dá se tedy čekat, že Josef Kabaň který je za svou hvězdnou kariéru zvyklý na miliony vyrobených reálných aut nesoucích jeho podpis (Audi Q5, Bugatti Veyron, VW Lupo, Škody Octavia, Rapid, Superb, Kodiaq...), dlouho v Postupimi snít o vizích sci-fi aut z vědeckofantastických románů nevydrží. |
Podle původní zprávy renomovaného magazínu z prostředí autoprůmyslu Automotive News Europe má být za náhlou změnou to, že od loňska nového generálního ředitele značky VW Thomase Schäfera neuspokojovaly některé Kabaňovy návrhy. Schäfer přišel do Volkswagenu loni od značky Škoda. Je to první tak rázný krok, který se za dobu jeho působení ve vrcholovém managementu koncernu (je též členem představenstva celého VW Group za velkoobjemové značky) dostal na veřejnost. V Mladé Boleslavi platil za muže konsenzu, charismatického motivátora s jasnou vizí. Značka Volkswagen ovšem nyní neprochází zrovna šťastným obdobím, vyžaduje změny, přechod na elektromobilitu drhne, Schäfer opakovaně prohlásil, že budou potřeba výrazné změny. Kabaň je k tomu nejen extrémně talentovaný a pracovitý, ale též velmi tvrdohlavý.
Vše nejlepší! Tvůrci krásných moderních škodovek je padesát![]() |
Kabaň měl mimo jiné za úkol přepracovat design konceptu ID Life představeného na autosalonu IAA v Mnichově v roce 2021. Automobilka po analýze ohlasů publika požadovala, aby vůz, z něhož má vzejít nový nejmenší elektromobil značky, dostal jiný modernější a emotivnější vzhled.
Malý elektromobil má být představen v roce 2025. A dostane sourozence pod značkami Cupra (Seat) a Škoda, vývoj této trojice modelů obstarává španělská značka. Trojice značek má podle informací ze zákulisí představit dokonce čtyři modely, dvě pod značkou VW, a po jednom v podání Škodovky a Cupry.
VW představil malý elektromobil za půl milionu, dostane dvojče od Škody |
V uplynulém týdnu pro magazín Quattroruote šéf značky Seat Wayne Griffiths prohlásil: „Platforma pro malá elektrická auta skupiny Volkswagen, za jejíž vývoj jsme zodpovědní, umožňuje každé značce udělat něco speciálního. Značka VW udělá dvě varianty, my se zaměříme jen na jednu, a tak neplánujeme variantu Cupra se zvýšeným podvozkem.“ Italský magazín upřesňuje, že v továrně v Martorellu budou vyráběny dvě varianty Volkswagenu ID.2 a model Cupra vycházející stylisticky z konceptu UrbanRebel, zatímco model pod značkou Škoda má vyjíždět ze závodu v Pamploně.
Šéf Škody převzal vedení VW. Velký rozhovor na rozloučenou pro iDNES.cz![]() |
Schäfer také po Kabaňovi požadoval, aby jeho designérský tým přepracoval styling chystané elektrické vlajkové lodi značky VW Trinity tak, aby místo vzhledu sedanu získal vzhled crossoveru.
Čtvrt století na vlně úspěchu a pět let trápení
Kabaň začal svou kariéru u Volkswagenu začátkem devadesátých let, vše odstartovala jeho účast v designérské soutěži Škody, která byla tehdy novou akvizicí koncernu VW.
Malé elektromobily Škody a VW poprvé oficiálně. Vyrobí je ve Španělsku![]() |
Kabaň po čtvrt století, kdy jeho hvězda stoupala v rámci VW od Bugatti Veyron přes Audi po šéfdesignérský post v Mladé Boleslavi, v roce 2017 narychlo skupinu Volkswagen opustil. Přešel k BMW a Rolls-Roycu, kde si ovšem vysloveně nepadl do oka se svým nadřízeným, podobně svéhlavým Adrianem van Hooydonkem. V roce 2020 už byl tedy zpátky ve Wolfsburgu na místě šéfdesignéra značky Volkswagen.
Jeho nástupce, třiapadesátiletý Mindt, je rovněž veteránem koncernu VW; vyrostl ve Wolfsburgu, kde sídlí centrála VW. Jeho otec byl konstruktérem ve VW.
Nesnesitelný génius Jozef Kabaň. Pomníkem slavného designéra jsou škodovky![]() |
Není to první změna na nejvyšších postech mezi designéry největšího německého koncernu. Koncem loňského roku skončil po třicetileté kariéře u Volkswagenu šéfdesignér celé skupiny (a tedy Kabaňův nadřízený) Klaus Bischoff Zyciora, který tuto funkci zastával od roku 2020. Když tehdy povýšil, nahradil ho na místě vedoucího studia značky Volkswagen právě Kabaň.