Potvrzeno: Kabaň u VW končí. Novému šéfovi se nelíbily jeho návrhy

Exkluzivně   22:39aktualizováno  21. ledna 10:13
Andreas Mindt, šéfdesignér britské značky Bentley, která patří do koncernu Volkswagen, bude šéfovat stylingu značky VW, informaci exkluzivně pro iDNES.cz potvrdil zdroj z koncernu Volkswagen, který je se situací obeznámen. Německý designér nahradí Jozefa Kabaně, který má přejít do studia Design Future Centrum VW v Postupimi, uvedl zdroj, jenž nechce být jmenován.
Jozef Kabaň a koncept VW ID. Life

Jozef Kabaň a koncept VW ID. Life | foto: Volkswagen

Značka Volkswagen, která je jednou z hlavních v koncernu VW, změní šéfdesignéra 1. února.

Nástupcem Mindta v Bentley má být Tobias Suehlmann, který v současnosti vede design exteriéru u této ultraluxusní značky německé skupiny. Suehlmann nastoupil do Bentley v říjnu 2021, předtím pracoval pro Bugatti, Aston Martin, McLaren a značku VW.

Andreas Mindt

Kabaň, který 4. ledna oslavil padesátiny, byl šéfdesignérem značky od roku 2020.

Future Center Europe

Deignstudio v Postupimi, které má být novým Kabaňovým působištěm, je samostatné studio koncernu Volkswagen, které nespadá pod žádnou ze značek skupiny. Hraje rolí kreativního centra, které má svými nápady a vizemi inspirovat celý koncern Volkswagen (značky VW, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, VW užitkové vozy, Scania a MAN).

„Future Center Europe je unikátní oddělení koncernu Volkswagen, kde vysoce kreativní tým více než dvaceti národností zastupujících několik oborů čelí budoucnosti mobility společně. Nabízíme vzrušující pracovní náplň a příležitost posunout laťku pro prožívání budoucnosti,“ píše se na webu, který nabízí v tomto studiu práci, aktuálně hledají tři zaměstnance (mimo jiné interiérového designéra) a nabízejí stáž devíti studentům.

„Nabízíme individuální zodpovědnost a skvělou rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem. Vstupem do našeho týmu máte jedinečnou příležitost ovlivnit všechna designová studia koncernu Volkswagen,“ uvádí.

Postupimské studio značky platilo vždy za centrum kreativity. Na druhu stranu může vzhledem k tomu, že jeho tvorba nemá přímou vazbu na konkrétní značky a jejich modely, působit spíše jako „odkladiště“ zasloužilých designérů, případně inkubátor nových talentů. Dá se tedy čekat, že Josef Kabaň který je za svou hvězdnou kariéru zvyklý na miliony vyrobených reálných aut nesoucích jeho podpis (Audi Q5, Bugatti Veyron, VW Lupo, Škody Octavia, Rapid, Superb, Kodiaq...), dlouho v Postupimi snít o vizích sci-fi aut z vědeckofantastických románů nevydrží.

Podle původní zprávy renomovaného magazínu z prostředí autoprůmyslu Automotive News Europe má být za náhlou změnou to, že od loňska nového generálního ředitele značky VW Thomase Schäfera neuspokojovaly některé Kabaňovy návrhy. Schäfer přišel do Volkswagenu loni od značky Škoda. Je to první tak rázný krok, který se za dobu jeho působení ve vrcholovém managementu koncernu (je též členem představenstva celého VW Group za velkoobjemové značky) dostal na veřejnost. V Mladé Boleslavi platil za muže konsenzu, charismatického motivátora s jasnou vizí. Značka Volkswagen ovšem nyní neprochází zrovna šťastným obdobím, vyžaduje změny, přechod na elektromobilitu drhne, Schäfer opakovaně prohlásil, že budou potřeba výrazné změny. Kabaň je k tomu nejen extrémně talentovaný a pracovitý, ale též velmi tvrdohlavý.

Vše nejlepší! Tvůrci krásných moderních škodovek je padesát

Kabaň měl mimo jiné za úkol přepracovat design konceptu ID Life představeného na autosalonu IAA v Mnichově v roce 2021. Automobilka po analýze ohlasů publika požadovala, aby vůz, z něhož má vzejít nový nejmenší elektromobil značky, dostal jiný modernější a emotivnější vzhled.

Malý elektromobil má být představen v roce 2025. A dostane sourozence pod značkami Cupra (Seat) a Škoda, vývoj této trojice modelů obstarává španělská značka. Trojice značek má podle informací ze zákulisí představit dokonce čtyři modely, dvě pod značkou VW, a po jednom v podání Škodovky a Cupry.

VW představil malý elektromobil za půl milionu, dostane dvojče od Škody

V uplynulém týdnu pro magazín Quattroruote šéf značky Seat Wayne Griffiths prohlásil: „Platforma pro malá elektrická auta skupiny Volkswagen, za jejíž vývoj jsme zodpovědní, umožňuje každé značce udělat něco speciálního. Značka VW udělá dvě varianty, my se zaměříme jen na jednu, a tak neplánujeme variantu Cupra se zvýšeným podvozkem.“ Italský magazín upřesňuje, že v továrně v Martorellu budou vyráběny dvě varianty Volkswagenu ID.2 a model Cupra vycházející stylisticky z konceptu UrbanRebel, zatímco model pod značkou Škoda má vyjíždět ze závodu v Pamploně.

Šéf Škody převzal vedení VW. Velký rozhovor na rozloučenou pro iDNES.cz

Schäfer také po Kabaňovi požadoval, aby jeho designérský tým přepracoval styling chystané elektrické vlajkové lodi značky VW Trinity tak, aby místo vzhledu sedanu získal vzhled crossoveru.

Čtvrt století na vlně úspěchu a pět let trápení

Kabaň začal svou kariéru u Volkswagenu začátkem devadesátých let, vše odstartovala jeho účast v designérské soutěži Škody, která byla tehdy novou akvizicí koncernu VW.

Malé elektromobily Škody a VW poprvé oficiálně. Vyrobí je ve Španělsku

Kabaň po čtvrt století, kdy jeho hvězda stoupala v rámci VW od Bugatti Veyron přes Audi po šéfdesignérský post v Mladé Boleslavi, v roce 2017 narychlo skupinu Volkswagen opustil. Přešel k BMW a Rolls-Roycu, kde si ovšem vysloveně nepadl do oka se svým nadřízeným, podobně svéhlavým Adrianem van Hooydonkem. V roce 2020 už byl tedy zpátky ve Wolfsburgu na místě šéfdesignéra značky Volkswagen.

Jeho nástupce, třiapadesátiletý Mindt, je rovněž veteránem koncernu VW; vyrostl ve Wolfsburgu, kde sídlí centrála VW. Jeho otec byl konstruktérem ve VW.

Nesnesitelný génius Jozef Kabaň. Pomníkem slavného designéra jsou škodovky

Není to první změna na nejvyšších postech mezi designéry největšího německého koncernu. Koncem loňského roku skončil po třicetileté kariéře u Volkswagenu šéfdesignér celé skupiny (a tedy Kabaňův nadřízený) Klaus Bischoff Zyciora, který tuto funkci zastával od roku 2020. Když tehdy povýšil, nahradil ho na místě vedoucího studia značky Volkswagen právě Kabaň.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Prodeje elektroaut trhají rekordy. Letos se jich prodá ve světě přes 20 milionů

Vstup čínské automobilky BYD na český trh

VIDEO Prodej elektrických a plug-in hybridních vozidel překročí letos v celém světě 20 milionů a na...

Do ČR míří další čínská značka aut. LeapMotor nabídne elektromobily a hybridy

Leapmotor T03

VIDEO Do Česka míří další čínská automobilová značka. Výhradním distributorem nových vozidel a...

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

Elektroautoškola - 1. díl

VIDEO Seriál S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty...

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Od mobilů k elektromobilům. Xiaomi chystá expanzi do Evropy, loví experty BMW

Lej Ťün, generální ředitel a zakladatel firmy Xiaomi představuje elektrický...

VIDEO Před čtyřmi lety Lei Jun, šéfmanažer společnosti Xiaomi, přišel s nápadem, že by mohl své portfolio...

Zákaznici stále častěji objednávají přes internet vozy ze zahraničí


Čím konkrétnější představa o autě, tím menší šance najít jej v Česku. Při koupi nového vozu si...

Nejčtenější

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

Proč se řidiči elektromobilů loudají? Vyzkoušeli jsme to se Škodou Elroq

Jak moc se změní spotřeba elektromobilu, pokud z tachometrových 135 km/h o 10 nebo 20 kilometrů za hodinu zpomalíme? A co to udělá s časem příjezdu? S elektromobilem Škoda Elroq jsme kroužili pro...

Chorvatsko levné, nebo drahé? Záleží hlavně na tom, jak si to sami zařídíte

Premium

Od našeho zpravodaje v Chorvatsku Chorvatsko patří mezi nejvyhledávanější cíle českých turistů. Dovolená tam nemusí být drahá, jak se poslední roky říká. Zatímco ceny ubytování lze snížit mimo sezonu, na jídle se dá ušetřit kdykoli....

Defekt na dálnici. Oprava se může změnit v boj o přežití

Taková banalita jako výměna prázdného kola by neměla být pro většinu řidičů problém. Na rušných dálnicích se však do řešení problému raději nepouštějte a spolehněte na asistenci pojišťovny nebo ŘSD....

19. června 2025

Na dovolenou autem? Dejte pár stovek za pojistku, ať vás nehoda nezruinuje

Možná máte dobře sjednané povinné ručení, které má i nějakou tu asistenci v případě problémů vašeho vozu. Jenomže v zahraničí je vám to k ničemu. Takže i když při cestách po Česku neřešíte havarijní...

19. června 2025

Svezli jsme se nejrychlejší obytnou tatrou. Letí až 170 km/h a nebojí se terénu

Před 38 lety dodala kopřivnická automobilka první Tatry 815 pořadatelům Rallye Paříž–Dakar. Jeden ze sedmi raritních vozů se vrátil zpět do Česka, kde prošel důkladnou renovací a dnes se opět vydává...

19. června 2025

Na kochačku zapomeňte, ďábel od Ducati umí zatopit pod kotlem

Kdyby nám někdo před ještě nějakými dvaceti lety řekl, že v Ducati budou vyrábět čtyřválec, a ještě ho dají do cruiseru, museli bychom pochybovat o jeho duševním zdraví. Ale je to tak a na trh dnes...

19. června 2025

De Meova rozlučka s Renaultem v retrostylu. Plechové džíny dorazí koncem léta

Auto s tradicí, skvělé do města, ale prostorné na víkendovou cestu s rodinou, s designem, který nepřehlédnete, úsporné a za zajímavou cenu. Kdyby bylo spalovací, je to zaručený recept na úspěch....

18. června 2025,  aktualizováno  18:03

Překvapivého vítěze ankety Ojeté auto roku 2025 doplnili „obvyklí podezřelí“

Ojetým autem roku se v prvním ročníku ankety, vyhlášené skupinou Aures Holdings ve spolupráci s Asociací obchodu s ojetými automobily, stal překvapivě elektromobil Škoda Enyaq. Dostalo se i na další...

18. června 2025  16:18

Chrysler oslavil 100 let. Na dobu své největší slávy už jen vzpomíná

Americká značka Chrysler oslavila 100 let existence. Dnes je to již jen slabý odvar toho, co kdysi, ale na rozdíl od takových jmen jako Oldsmobile, Plymouth, Pontiac či Mercury, stále existuje....

18. června 2025

Proč se řidiči elektromobilů loudají? Vyzkoušeli jsme to se Škodou Elroq

Jak moc se změní spotřeba elektromobilu, pokud z tachometrových 135 km/h o 10 nebo 20 kilometrů za hodinu zpomalíme? A co to udělá s časem příjezdu? S elektromobilem Škoda Elroq jsme kroužili pro...

18. června 2025

Národní technické muzeum nakoupilo nové pragovky, stroje vystavuje

Národní technické muzeum (NTM) v Praze otevřelo výstavu historických automobilů nazvanou Život věnovaný pragovkám. Pocta Emilu Příhodovi. Do 1. března příštího roku si tam zájemci mohou prohlédnout...

17. června 2025  15:36

Levné tankování se může prodražit. Co zvažovat při výběru paliva?

Advertorial

Jistě jste takové dilema už zažili. Přijedete k čerpací stanici a na stojanu si můžete vybrat ze základních paliv a těch prémiových. Ta jsou logicky dražší, takže šetřílci je hned zavrhnou. Jenže v...

17. června 2025

Po 40 letech definitivní konec. Vyrobili poslední slavný motor Fiat FIRE

S nesmrtelnými motory se nejčastěji setkáváme v USA – slavné osmiválce HEMI nebo small-blocky si vysloužily status legend. Ale i Evropa má své trvalky. Mnohdy nenápadné, technicky skromnější, ale...

17. června 2025

Test českých autoškol odhalil významné nedostatky, některé vás řídit nenaučí

Premium

Chtěli mít svobodu, a tak se pustili do boje o řidičák. Získali ho, i když třeba ne hned. „Ještě nás však čeká hodně pilování,“ přiznávají čerství řidiči, že se v autoškole nenaučili vše, co na...

17. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.