VUHL 05: Čtyři sta mexických koní na tunu hmotnosti

aktualizováno 
Mexická značka VUHL připravila puristické sportovní auto s výborným poměrem výkonu a hmotnosti. Díky extrémně lehké stavbě a přeplňovanému dvoulitru od Fordu dokáže auto zasprintovat na stovku za 3,7 sekundy.

Že se i v Mexiku stavějí auta, jistě dobře ví každý fanoušek Volkswagenu. Tamní produkce Brouků a i některých současných modelů je dobře známá. Vybrané modely pak z Mexika výrobci exportují i na evropský trh. VUHL je ale čistě mexická značka bratrů Ikera a Guillerma Echeverriů. Navazují na rodinnou tradici otce Guillerma Echeverria Seniora, který se stavbou sportovních aut zabývá už 30 let.

Fotogalerie

Název auta je poněkud nezvyklý, nám může připomínat VUML (Výzkumný ústav marxismu a leninismu), jenže je to poměrně logická zkratka, která auto dobře charakterizuje. VUHL (zcela přesně s podélnou čárkou nad U, číst se má "vool") znamená: Vehicles of Ultra High-performance and Lightweight.

Ač se značka prezentuje jako mexická a auto bude vznikat v Mexiku ve firmě Adman Leku, tak vývoj je globální. Testuje a ladí se v Británii, karoserie vzniká v Kanadě, motor je od Fordu a další díly pocházejí od firem Magna Cosma, Bilstein, Hella nebo Sparco. Tedy od renomovaných specialistů na jednotlivé komponenty.

VUHL 05 je auto pro puristy. Dvoumístné sportovní auto sice bude mít silniční homologaci, ale nejvíce zábavy s ním majitel zažije na okruhu. Tam mu nebude vadit ani nezbytná helma, protože VUHL 05 má jen symbolické čelní sklo, tedy spíš jen malý větrný štítek. S řidičem si užije výbornou dynamiku i spolujezdec, auto je dvojmístné.

Vzdáleně připomíná VUHL 05 dávná okruhová auta série Can-Am, případně jiné okruhové kapotované speciály. Ale v současné nabídce malosériových výrobců má mexický projekt hodně vzorů. Podobné sportovní zážitky nabízí třeba BAC Mono, Ariel Atom nebo KTM X-Bow. Recept těchto aut je stejný: co nejnižší hmotnost a co nejvyšší výkon s dostupnou technikou.

VUHL 05

Tedy žádné monstrózní motory s extrémním výkonem a komplikovanou technikou. Naopak, pod kapotou VUHLu je vcelku obyčejný agregát od Fordu. Konkrétně dvoulitrový přeplňovaný motor EcoBoost naladěný na 210 kW s maximem točivého momentu 420 Nm. To by samo o sobě asi nestačilo, kouzlo spočívá v poměru výkonu ke hmotnosti. A v tom VUHL patří na špičku.

Auto váží jen 695 kilogramů, což je zhruba polovina toho, co váží běžné kompaktní hatchbacky. Poměr hmotnosti a výkonu je výborný, činní 290 kW na tunu hmotnosti, tedy asi 400 koní na tunu. Při tomto poměru pak nepřekvapí špičková hodnota akcelerace na stovku, auto se na tuto hodnotu dostane z nuly za 3,7 sekundy. Maximální rychlost není tak podstatná, přesto auto jede až 245 kilometrů za hodinu.

VUHL 05

Hliníkový rám ve tvaru plástve váží pouhých 75 kilogramů, karoserie je pak vyrobena z RTM laminátu, na přání může být z karbonových vláken. Spartánský interiér je připraven pro závodění. Skořepinová karbonová sedadla doplňuje (nepromokavý) volant a stejně odolné materiály na dalších částech interiéru. Na palubní desce jsou časomíry pro měření na okruhu a kamera pro nahrávání jízdy.

Auto má vpředu sedmnáctipalcová kola, vzadu o palec větší. Všechna kola jsou nezávisle zavěšená a o zabrzdění se starají ventilované kotouče s průměrem 310 mm vpředu a 280 mm vzadu.

VUHL 05 se začne prodávat na začátku příštího roku, nejdříve v USA a ve Velké Británii. Výrobce uvádí relativně přijatelnou cenu 55 000 liber. K tomu je ale nutné přičíst daň a poplatky za dopravu. Celkem by tak tento mexický závoďák měl stát v přepočtu okolo 2,1 milionu korun. Pro milovníky opravdové sportovní jízdy na okruhu může být VUHL 5 zajímavou alternativou, pro každodenní provoz se ale mexický vůz nehodí.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Tradiční značky už s nabídkou obyčejných aut nevystačí. Moderní doba žádá poskytnout zákazníkům něco navíc, trendem je...

VIDEO: Kutil naučil dělat starý volkswagen kotrmelce

Nizozemský mechanik naučil Golfa koulet kotrmelce

Emile Luijben z nizozemského Baarle-Nassau má rád staré stroje. A ještě radši je přetváří v něco bláznivého. Jeho...

Vídeň zastavila testy autonomních minibusů, nabourala do něj chodkyně

Autonomní mikrobusy Navya testuje vídeňský dopravní podnik.

Konsorcium auto.Bus – Seestadt už několik měsíců testuje ve Vídni provoz dvou malých minibusů bez řidiče. Jeden z nich...

Najdete na iDNES.cz