VUHL 05: Čtyři sta mexických koní na tunu hmotnosti

aktualizováno 
Mexická značka VUHL připravila puristické sportovní auto s výborným poměrem výkonu a hmotnosti. Díky extrémně lehké stavbě a přeplňovanému dvoulitru od Fordu dokáže auto zasprintovat na stovku za 3,7 sekundy.

Že se i v Mexiku stavějí auta, jistě dobře ví každý fanoušek Volkswagenu. Tamní produkce Brouků a i některých současných modelů je dobře známá. Vybrané modely pak z Mexika výrobci exportují i na evropský trh. VUHL je ale čistě mexická značka bratrů Ikera a Guillerma Echeverriů. Navazují na rodinnou tradici otce Guillerma Echeverria Seniora, který se stavbou sportovních aut zabývá už 30 let.

Fotogalerie

Název auta je poněkud nezvyklý, nám může připomínat VUML (Výzkumný ústav marxismu a leninismu), jenže je to poměrně logická zkratka, která auto dobře charakterizuje. VUHL (zcela přesně s podélnou čárkou nad U, číst se má "vool") znamená: Vehicles of Ultra High-performance and Lightweight.

Ač se značka prezentuje jako mexická a auto bude vznikat v Mexiku ve firmě Adman Leku, tak vývoj je globální. Testuje a ladí se v Británii, karoserie vzniká v Kanadě, motor je od Fordu a další díly pocházejí od firem Magna Cosma, Bilstein, Hella nebo Sparco. Tedy od renomovaných specialistů na jednotlivé komponenty.

VUHL 05 je auto pro puristy. Dvoumístné sportovní auto sice bude mít silniční homologaci, ale nejvíce zábavy s ním majitel zažije na okruhu. Tam mu nebude vadit ani nezbytná helma, protože VUHL 05 má jen symbolické čelní sklo, tedy spíš jen malý větrný štítek. S řidičem si užije výbornou dynamiku i spolujezdec, auto je dvojmístné.

Vzdáleně připomíná VUHL 05 dávná okruhová auta série Can-Am, případně jiné okruhové kapotované speciály. Ale v současné nabídce malosériových výrobců má mexický projekt hodně vzorů. Podobné sportovní zážitky nabízí třeba BAC Mono, Ariel Atom nebo KTM X-Bow. Recept těchto aut je stejný: co nejnižší hmotnost a co nejvyšší výkon s dostupnou technikou.

VUHL 05

Tedy žádné monstrózní motory s extrémním výkonem a komplikovanou technikou. Naopak, pod kapotou VUHLu je vcelku obyčejný agregát od Fordu. Konkrétně dvoulitrový přeplňovaný motor EcoBoost naladěný na 210 kW s maximem točivého momentu 420 Nm. To by samo o sobě asi nestačilo, kouzlo spočívá v poměru výkonu ke hmotnosti. A v tom VUHL patří na špičku.

Auto váží jen 695 kilogramů, což je zhruba polovina toho, co váží běžné kompaktní hatchbacky. Poměr hmotnosti a výkonu je výborný, činní 290 kW na tunu hmotnosti, tedy asi 400 koní na tunu. Při tomto poměru pak nepřekvapí špičková hodnota akcelerace na stovku, auto se na tuto hodnotu dostane z nuly za 3,7 sekundy. Maximální rychlost není tak podstatná, přesto auto jede až 245 kilometrů za hodinu.

VUHL 05

Hliníkový rám ve tvaru plástve váží pouhých 75 kilogramů, karoserie je pak vyrobena z RTM laminátu, na přání může být z karbonových vláken. Spartánský interiér je připraven pro závodění. Skořepinová karbonová sedadla doplňuje (nepromokavý) volant a stejně odolné materiály na dalších částech interiéru. Na palubní desce jsou časomíry pro měření na okruhu a kamera pro nahrávání jízdy.

Auto má vpředu sedmnáctipalcová kola, vzadu o palec větší. Všechna kola jsou nezávisle zavěšená a o zabrzdění se starají ventilované kotouče s průměrem 310 mm vpředu a 280 mm vzadu.

VUHL 05 se začne prodávat na začátku příštího roku, nejdříve v USA a ve Velké Británii. Výrobce uvádí relativně přijatelnou cenu 55 000 liber. K tomu je ale nutné přičíst daň a poplatky za dopravu. Celkem by tak tento mexický závoďák měl stát v přepočtu okolo 2,1 milionu korun. Pro milovníky opravdové sportovní jízdy na okruhu může být VUHL 5 zajímavou alternativou, pro každodenní provoz se ale mexický vůz nehodí.

Autor:

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

Najdete na iDNES.cz