Neděle 5. dubna 2020, svátek má Miroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. dubna 2020 Miroslava

Všichni se všemi a proti všem, automobilky jsou stále propojenější

aktualizováno 
Automobilové aliance se rozrůstají do takových propletenců, že už vlastně není zcela jasné, kdo s kým spolupracuje a kdo je úhlavní nepřítel. Z části za to v poslední době může nová móda hybridů a elektromobilů.

Peugeot iON je jedním z mnoha důkazů vzájemné globální spolupráce automobilových koncernů | foto: Peugeot

Automobilové koncerny měly dlouho poměrně jasné hranice. Kdo patřil do jednoho se rozhodně "nepaktoval" s kýmkoli od konkurence. Vedoucí značky koncernu často dávaly vzájemnou nevraživost najevo a jakékoli řeči o možnosti spolupráce zcela vylučovaly. Jenže tahle doba je dávno pryč, i ti největší a zcela nesmiřitelní rivalové jsou pod tíhou konkurence nuceni ke vzájemné spolupráci.

Nevěříte? Kdo by ještě před pár lety očekával, že bude Mercedes-Benz spolupracovat s BMW? A najednou spolu vyvíjí hybridní ústrojí. A spolupráce s BMW s francouzským koncernem PSA na malých motorech? I to by pro pyšné německé inženýry bylo před lety zcela nemyslitelné. Mercedes zase nedávno začal spolupracovat s Renaultem nejen na vývoji malých motorů, ale i na vývoji malých aut. Součástí spolupráce je i výměna technologií s japonskými značkami Nissan a především Infiniti. Že je takhle rozsáhlé propojení prémiových značek neobvyklé? Je to ještě neobvyklejší.

Koncern Daimler-Benz totiž před časem koupil 10 % akcií amerického výrobce elektromobilů Tesla. Toho výrobce, ve kterém získala za 50 milionů dolarů před pár týdny podíl i japonská Toyota. Do propletence se tak připojuje i další prémiová značka, Lexus. I ta jistě bude profitovat z technologií vyvinutých ve spolupráci s Teslou. Mimochodem, Daimler ihned převedl 40 % ze získaných akcií Tesly na společnost Aabar Investment, což je vlastně investiční křídlo vlády z Abu Dhabi. Aabar vlastní 9% podíl v Daimleru. Od Toyoty bude hybridní technologie nakupovat její japonský soupeř, Mazda. To je mimochodem důkaz toho, že Mazda bude do budoucna méně spoléhat na spolupráci s Fordem, který v automobilce snížil svůj podíl.

Ale zpět do kolotoče. V Číně pro změnu spolupracuje Daimler s tamní automobilkou BYD. Ta chce vydělat na aktuální vlně popularity hybridů a elektromobilů. Aby také ne, když její mateřský koncern patří mezi největší světové výrobce baterií. Jenže s koncernem BYD spolupracuje také německá automobilka Volkswagen. A tím se nám do celého tohoto propletence dostává další prémiová značka – Audi. Na čínském trhu BYD konkuruje třeba Nissanu, který tam chce získat s elektromobily také výrazný podíl. A naopak BYD chystá vstup na americký trh, kde bude BYD zase soupeřit jak s Nissanem tak Teslou.

Hranice toho, kdo je kde čí partner a spojenec a kdo soupeř a nepřítel, začíná být často velmi nejasná. A to jsme ještě nezačali rozebírat spolupráce některých výrobců na jednotlivých modelech. Fiat a Ford společně vyrábí modely 500 a Ka. Naopak Fiat Punto je zase sourozencem Opelu Corsa. Opel Agila je zase dvojčetem Suzuki Splash, jenže v Suzuki před časem získal 20% podíl koncern Volkswagen, který chce právě s tímto výrobcem spolupracovat v oblasti malých vozů.

V Japonsku dodává Suzuki své miniaturní modely třeba Nissanu, ten auta této kategorie nakupuje i od Mitsubishi. Mitsubishi zase spolupracuje třeba s malajským Protonem se kterým koketuje i Volkswagen, jeho model Colt měl sourozence v podobě Smartu ForFour, koncernu PSA zase Mitsubishi dodává své SUV Outlander a stejně tak tomu bude i v případě elektromobilu i-MiEV.

Ještě se vám z toho nemotá hlava? Tak zkuste zapřemýšlet a najděte výrobce, který je v dnešní době opravdu samostatný a s žádným ze svých "úhlavních nepřátel" nespolupracuje. Bude to těžké, ale třeba na některého z výrobců, kterého nelze přes jakoukoli alianci spojit s téměř kterýmkoli konkurentem, najdete...


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Elektroaut v kraji rok od roku přibývá, nabíjecích stanic je zatím málo

Na A8 v Irschenbergu jsme chtěli koupit rakouskou dálniční známku, na absolutně...

Nástup elektromobility je výzvou nejen pro automobilky, ale i pro firmy a jednotlivce. Hustota sítě...

Třetina úředníků pojede v elektromobilu. EU chce, aby ostatním šli příkladem

ilustrační snímek

Evropská unie chce snížit počet aut se spalovacím motorem. A veřejná sféra má jít příkladem. Od...

Trh s auty ovlivňují emise. Elektroauta převáží v roce 2030

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

V Evropě se zrychluje prodej elektrifikovaných verzí automobilů. Podle odhadů do roku 2025 dosáhnou...

Pokutám za CO2 se výrobci nevyhnou, záchranou je nereálný růst elektroaut

Škoda Citigoe iV

Ani ne za rok má průměrné auto vypouštět jen 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. To je vzdálené...

ANALÝZA: Evropě chybí baterky pro elektromobily. Továrny vznikají pomalu

Baterie pro automobil Chevrolet Bolt EV (na snímku) má kapacitu 60 kWh.

VIDEO Automobilové koncerny přicházejí na trh s jedním modelem elektromobilu za druhým. Ovšem chybí jim...

Jak se míchá lithium s kobaltem. Baterie pro elektroauta jsou velká věda

Vývoj a výroba baterií pro elektromobily BMW

Co pro běžná auta znamená motor, je pro elektromobily baterie. Ta má zcela zásadní vliv na výkon,...

VW dostane na Slovensku pobídky na výrobu součástek pro elektromobily

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská vláda schválila pobídky za 5,04 milionu eur (téměř 126 milionů korun) slovenské divizi...

  • Nejčtenější

Mýdlová opera německých koncernů. Posel elektromobility táhne VW k debaklu

Ještě nedávno rozhodovaly o převaze ve světě aut hlavně tradiční disciplíny; třeba rychlost, výkon, možná rozměry....

V německém autoprůmyslu hrozí rozsáhlé propouštění, Česko to pocítí také

V německém automobilovém průmyslu hrozí kvůli koronavirové krizi zánik více než 100 000 pracovních míst. Uvedl to podle...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Škoda Auto prodloužila odstávku, výroba nepojede do 20. dubna

Automobilka Škoda Auto podruhé prodloužila odstávku výroby ve všech třech svých českých závodech kvůli pandemii...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prodej ojetin měl být na vrcholu, koronavirus vše změnil. Bazary krachují

Nabídka ojetých aut na českém trhu v březnu klesla oproti předchozímu měsíci o 12 procent na 99 241 vozů. Proti lednu...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky
Premium

Dotyková obrazovka je nebezpečnější než konopí či alkohol za volantem

Automobilky se často zaklínají slovem digitalizace a interiéry svých vozů vybavují stále většími dotykovými...

Nová a sebevědomější Kia Sorento dostala platformu pro elektrifikaci

Nová Kia Sorento, středně velké korejské SUV, dostala novou platformu, která umožňuje elektrifikaci a slibuje tak nižší...

Premium

Čistička vzduchu do auta filtruje dráždivý prach. Test potvrdil, že funguje

Palubní čističky vzduchu mohou zlepšit kvalitu ovzduší uvnitř auta. Koupit se dají od tisíce korun. Magazín Motor...

Letních gum může být nedostatek. Obutí podražilo, motoristé začínají šetřit

Přezouvání na letní pneumatiky se kvůli epidemii koronaviru zpozdilo. I když povinnost mít zimní obutí v úterý...

Advantage Consulting, s.r.o.
NÁKUPČÍ SPECIALISTA PRAHA s NJ a AJ

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha
nabízený plat: 35 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz