Vrchlabí a Kvasiny: Kde se rodily zajímavé škodovky

  11:15aktualizováno  11:15
Nové škodovky nevyjíždějí jen z Mladé Bleslavi. Továrny automobilky v královehradeckém kraji rozjížděly mnohdy výrobu nových modelů, nebo škodováckých specialit. V Kvasinách se vyráběla krásná felicie a legendární Škodu 110 R. Z Vrchlabí vyjel první forman i favorit a vyráběly se tam škodovky na export... dokonce až do Kanady.

Výroba škodovek | foto: Ondřej LitteraMF DNES

Přes tři tisíce nových pracovních míst a zvýšení výroby na 1000 aut denně - takové jsou plány společnosti Škoda Auto na rozsáhlou modernizaci závodu ve Vrchlabí. Z kvasinského závodu škodovky se už stal největší zaměstnavatel v královehradeckém kraji.

Do roku 1999 se z Kvasin vozily karosérie na montáž do Mladé Boleslavi. Pak přišlo revoluční rozhodnutí, že se přímo tam zahájí výroba limuzíny Superb.

Výroba škodovekVýroba škodovekVýroba škodovek



 

Rozmach Kvasin
"Pro budoucnost závodu byl rozhodující rok 2000. Do modernizace se tehdy vložilo zhruba 190 milionů eur, plochu závodu jsme zdvojnásobili a rozšířili okolní areál,“ uvedl ředitel kvasinské automobilky Jan Tauchman. Výstavba začala v červenci roku 2000.

V dubnu 2002 automobilka otevřela zmodernizovaný závod. Vznikla nová lakovna a montáž Superbů s denní kapacitou 150 aut. Modernizace trvala 14 měsíců, stála přes šest miliard korun a patřila k největším investičním akcím Škody Auto. V té době tam pracovalo 1550 zaměstnanců a automobilka stále přibírala.

Velké investice
Loni v srpnu automobilka oslavila výrobu stotisícího vozu modelu Superb. Ty se vyrábějí už sedmým rokem. Letos začala příprava na novém modelu Superbu, který by se měl začít vyrábět v příštím roce. Fotografie ZDE

Dalším krokem modernizace závodu v podhůří Orlických hor byla příprava na výrobu modelu Roomster. Pro něj se v Kvasinách rekonstruovala svařovna a přistavěla se nová část montážní linky. Denně se zde může vyrobit až 350 roomsterů. Vloni automobilka dokončila rozsáhlé logistické zázemí. Investice výrazně proměnila celý areál závodu i okolí.

Největší zaměstnavatel
Do kvasinského závodu firma za posledních sedm let investovala přes devět miliard korun. V současné době z linek sjíždí denně asi 85 superbů a 320 roomsterů. V závodě pracuje asi 3600 lidí a je tak největším zaměstnavatelem v Královéhradeckém kraji.

Dalšímu posílení automobilového průmyslu v kraji by mohlo pomoci rozšíření závodu ve Vrchlabí, o němž se nyní mluví. Z podkladů pro posouzení vlivu na životní prostředí vyplývá, že plánovaná modernizace vrchlabského závodu by mohla přinést přes tři tisíce nových pracovních míst, zvětšení plochy na třiatřicet hektarů a o razantním zvýšení výroby ze současných 150 na 1000 aut denně. Modernizace by se měla dokončit do roku 2009.

popisek AUTOKATALOG
VŠE O ŠKODOVKÁCH

Automobilka ve Vrchlabí plánuje rozšíření montážní haly a svařovny spolu s výstavbou nové lakovny. Vrchlabský závod by se měl rozšířit na plochu dnešního fotbalového stadionu.

Vedení automobilky vážné úvahy o rozšíření svého vrchlabského závodu nedávno potvrdilo. Bližší podrobnosti ale uvést nechce.

"Oficiální rozhodnutí o tom, zda se bude továrna ve Vrchlabí rozšiřovat, zatím nepadlo. Vrchlabský závod má v této chvíli zajištěnu produkci na nejbližší dva roky a o jeho další modernizaci se jedná,“ sdělil mluvčí společnosti Škoda Auto Jaroslav Černý.

Kvasiny kdysi proslavila populární felicie
Závod v Kvasinách byl začleněn do mladoboleslavské automobilky po druhé světové válce. Původně to byla karosářská dílna vyrábějící karosérie pro automobily Jawa. V poválečném období se v Kvasinách montovaly například vládní automobily Škoda Superb a Roadstery 1101.

V druhé polovině 50. let tam vyvinuli otevřený typ Škoda 450, pozdější Felicii. Tu pak v roce 1964 nahradil model Škoda Octavia Combi, který z linky sjížděl až do roku 1971. Později se tam montovaly sportovnější verze škodovek, jako Š-110 R a Škoda Rapid.

Po vstupu Volkswagenu byly Kvasiny jediným závodem Škody, který montoval užitkový vůz pod značkou VW.

Z Vrchlabí vyjel první forman i favorit
Tradice automobilové výroby ve Vrchlabí sahá k roku 1908, kdy se tam vyráběly karosérie především pro libereckou automobilku RAF. V roce 1946 byla karosárna znárodněna a přičleněna k mladoboleslavské automobilce.

Hlavní výrobní náplň představovaly vývoj a výroba užitkových a sanitních vozů. Od počátku 80. let se ve Vrchlabí kompletovaly nejdražší verze osobních škodovek, které ze tří čtvrtin šly na export, dokonce až do Kanady. Ve Vrchlabí se zhotovily první vozy Š105/120, Favorit, Forman i Felicia.

Ve Vrchlabí nyní automobilka vyrábí vozy Octavia Combi 4 x 4 a Octavia Tour, jejichž výroba by měla pokračovat, dokud o ně bude na trhu zájem.

Vladimír Bílek, Štěpánka Tůmová,
Ivan Truhlička, MF DNES

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

Najdete na iDNES.cz