Skandál s vraky: ve Francii jezdí tisíce špatně opravených aut

aktualizováno 
Po francouzských silnicích jezdí tisíce aut, která za sebou mají těžkou nehodu a měla skončit na vrakovišti. Systém znalců, kteří mají posoudit, jestli se opravené auto může vrátit na silnice, má totiž vážnou trhlinu – lidský faktor. Podle odhadů francouzského ministerstva dopravy až sedm procent z 3 300 znalců podvádí.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: HZS JMK

Podobný systém kontrol by přitom ráda zavedla i Česká republika. Od roku 2016 mohou policisté po nehodě odebrat poškozeným autům technický průkaz.

Dostat ve Francii zpátky na silnici havarované auto není jen tak. Opravený vůz musí nejdřív dostat úřední razítko od jednoho z certifikovaných znalců. Jenže úřady za poslední roky odhalily desítky podvodů, kvůli kterým se na silnice dostaly tisíce nebezpečných aut. 

Rekordmanem mezi podvádějícími znalci je sedmatřicetiletý technik z regionu Val-de-Marnes jihovýchodně od Paříže. Jen on pustil zpět do provozu podle obvinění 1 024 aut, která se na silnice vrátit neměla. Ne že by byla neopravitelná, ale technik u spřátelených servisů přehlížel takzvané „rychloopravy“.

Servisy například nahrazovaly vystřelené airbagy záslepkami namísto nového vaku, řada opravených aut nebyla profesionálně narovnána na stolici a nebylo možné správně nastavit geometrii podvozku. Policie technika zadržela na začátku listopadu, nyní čeká na soud.

Ten už má za sebou jiný znalec, který pustil v roce 2016 do provozu špatně opravený Renault Clio. Auto zavinilo dopravní nehodu, při které zemřel dvaadvacetiletý muž. Technika obvinili z neúmyslného zabití a od soudu odešel s trestem čtyřletého vězení.

Francouzské úřady nyní začaly svolávat majitele všech aut, která podezřelí znalci pustili zpět do provozu. První z nich musela na kontrolu už v půlce minulého roku. A část z nich opravdu novou kontrolou neprošla.

Časopis L´Express cituje příklad devětačtyřicetileté ženy, která si koupila ojetý Renault Twingo za sedm tisíc eur (180 tisíc korun). Pár měsíců na to jí přišla výzva, ať auto přijede nechat překontrolovat. Verdikt? Aby znovu mohlo na silnice, potřebovalo opravy za dalších sedm tisíc eur.

Největší skandál se špatně opravenými ojetinami Francie zaznamenala už v roce 2015. V podezření se tehdy ocitlo asi pět tisíc aut, která do provozu posílala trojice státem pověřených expertů: 1 100 nová kontrola označila za „nebezpečné“ a dalším 1 600 rovnou zakázala další provoz.

Většina z těchto aut měla podle všeho být dávno na vrakovišti, pojišťovny je totiž obvykle odepsaly jako neopravitelné. Takový verdikt si však vyslechnou i vozy, které teoreticky opravitelné jsou, ale nedává to smysl finančně.

Na to stačí i relativně lehká nehoda – většina drahých bezpečnostních funkcí, jako jsou systém krizového brzdění, adaptivní automat, kamerové systémy nebo aktivní LED světlomety, je umístěna na vnějšku auta a poškodí se velmi snadno. Pokud někdo takové vymoženosti oželí, oprava auta je výrazně levnější. Teoreticky pak ovšem v provozu nemá co dělat.

Podle mluvčího Asociace francouzských expertů v dopravě Oliviera Roberta to otevírá cestu k uplácení. A ani odhalení některých podvodů podle něj nemůže tento stav změnit.

V České republice policisté mohou po nehodě odebrat autu technický průkaz, po opravě tedy jeho majitel musí na technickou kontrolu bez ohledu na to, jak dlouho technická před nehodou platila. Za rok 2016, kdy policisté s touto praxí začali, takto přišlo o techničák kolem pěti a půl tisíce řidičů.

Ale špatně provedenou opravu ani takový systém neodhalí. Oproti Francii totiž technici nemůžou prověřit například funkčnost všech bezpečnostních systémů a nemají ani jak zjistit, jestli má auto namontované nové airbagy. Ověřit mohou především geometrii podvozku, na kterou může mít vliv špatně opravená karoserie.

Autoři:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Podle českého vesmírného architekta budeme cestovat Muskovým telegramem

Vizualizace terminálu pro hyperloop na pražském Opatově

Z Prahy do Brna za 20 minut, i tak by se mohlo za pár let cestovat. Potrubní doprava nahradí na krátkých vzdálenostech...

VIDEO: Řidiči kradou bezpečné odstupy, lepení na nárazník se bude trestat

Tyto kamiony rozhodně nedodržují pravidlo dvou sekund. Mají mezi sebou pár...

Nedodržení bezpečného rozestupu bývá jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. Základní pravidlo zní nechat si od...

Najdete na iDNES.cz