Vozte děti v sedačce, vyzývá kampaň

  14:59aktualizováno  14:59
V Česku se rozjíždí kampaň, která má přesvědčit rodiče, aby při jízdě autem dávali své potomky do autosedaček. Ministerstvo dopravy se tak chce pokusit změnit situaci, kdy autosedačky používá pravidelně jen zhruba šedesát procent rodin s malými dětmi.

„Kampaň je naplánovaná až do konce června. Chceme především rodiče varovat, co jejich dětem hrozí,“ řekl Robert Šťastný z organizace Besip, která spadá pod ministerstvo dopravy a má kampaň na starosti.

„Riziko, že nepřipoutané dítě při dopravní nehodě zemře, je sedmkrát vyšší než u dítěte v autosedačce,“ dodal.

Argumentů, jak rodiče přesvědčit, mají autoři kampaně dost. Loni zemřelo při dopravních haváriích patnáct dětí, což je o tři víc než rok předtím. Většina z nich nebyla vůbec připoutaná.

Čtěte také: Dětem je nejlépe v sedačce.

Víte, jak správně připoutat vaše nejmenší? Pamatujte, že děti jsou velmi křehcí pasažéři. Daleko křehčí než dospěláci ...VÍCE
„Rodiče si to zřejmě vůbec neuvědomují, ale jejich nepřipoutané dítě se při srážce stane doslova živou střelou,“ konstatoval Šťastný.

„Můžeme uvést i jiný názorný příklad. Náraz při padesátikilometrové rychlosti ohrozí desetikilogramové dítě v podstatě stejně, jako bychom ho pustili z desetimetrové výšky,“ doplnil.

S letáky, které ministerstvo nechalo v rámci kampaně vytisknout, se setkají rodiče hned na několika místech. Ženy, které porod teprve čeká, je dostanou na gynekologii a posléze i v porodnici. Distribuovat je budou i dětští lékaři.

„Chceme však oslovit i samotné děti. Symbolem kampaně je figurka pásovce. V rámci přednášek na základních a v mateřských školách ji dostane sto tisíc dětí,“ řekl Šťastný.

Kampaň na používání autosedaček podporuje i Evropská unie. Ve stejné době jako v Česku se proto uskuteční například v Německu, Nizozemsku nebo Švédsku.

Důvody pro používání autosedaček 

• při prudkém brzdění či nárazu je každá osoba ve vozidle vržena obrovskou silou vpřed
• například u desetikilového dítěte při nárazu v rychlosti 50 km/h je tato síla velká, jakoby dítě vážilo 300kg!  (vždy 30 krát více)
• náraz při rychlosti 50 km/h bez dětské sedačky odpovídá pádu z výšky 10 m (3. poschodí budovy)
• náraz v rychlosti 15 km/h bez dětské sedačky může být pro dítě již smrtelný
• nejvíce dětí při nehodách umírá v autě (nikoliv jako chodci či cyklisté)
• nezajištěné děti v autě umírají při nehodě 7x častěji než děti zabezpečené v autosedačce

Omyly při používání autosedaček

• připoutáte malé dítě (menší 150 cm) standardním bezpečnostním pásem – pás jde přes krk – dítě se při nárazu uškrtí!
• držíte dítě v náruči v autě – při nárazu ho nikdy neudržíte (i při nízké rychlosti 50 km/h a při váze dítěte 10 kg by maminka musela být schopna udržet 600 kg ), naopak ho rozmačkáte tíhou svého těla
• pokud připoutáte sebe a dítě jedním bezpečnostním pásem - při nárazu dítě rozdrtíte svoji tíhou

Pro koho jsou autosedačky určeny

Sedačky jsou určeny pro děti menší než 150 cm. Vyšší dítě se poutá bezpečnostním pásem.

Zdroj: BESIP

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

Na červenou se na přejezd nejezdí. Závory jdou v nouzi prorazit

Závory u přejezdu ve středočeském Pavlově ovládá...

Osobní auto má i s posádkou hmotnost obvykle od 1 500 kilogramů do dvou a půl tuny. Obyčejná malá lokálka má desetkrát...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

Najdete na iDNES.cz