Vozte děti v sedačce, vyzývá kampaň

  14:59aktualizováno  14:59
V Česku se rozjíždí kampaň, která má přesvědčit rodiče, aby při jízdě autem dávali své potomky do autosedaček. Ministerstvo dopravy se tak chce pokusit změnit situaci, kdy autosedačky používá pravidelně jen zhruba šedesát procent rodin s malými dětmi.

„Kampaň je naplánovaná až do konce června. Chceme především rodiče varovat, co jejich dětem hrozí,“ řekl Robert Šťastný z organizace Besip, která spadá pod ministerstvo dopravy a má kampaň na starosti.

„Riziko, že nepřipoutané dítě při dopravní nehodě zemře, je sedmkrát vyšší než u dítěte v autosedačce,“ dodal.

Argumentů, jak rodiče přesvědčit, mají autoři kampaně dost. Loni zemřelo při dopravních haváriích patnáct dětí, což je o tři víc než rok předtím. Většina z nich nebyla vůbec připoutaná.

Čtěte také: Dětem je nejlépe v sedačce.

Víte, jak správně připoutat vaše nejmenší? Pamatujte, že děti jsou velmi křehcí pasažéři. Daleko křehčí než dospěláci ...VÍCE
„Rodiče si to zřejmě vůbec neuvědomují, ale jejich nepřipoutané dítě se při srážce stane doslova živou střelou,“ konstatoval Šťastný.

„Můžeme uvést i jiný názorný příklad. Náraz při padesátikilometrové rychlosti ohrozí desetikilogramové dítě v podstatě stejně, jako bychom ho pustili z desetimetrové výšky,“ doplnil.

S letáky, které ministerstvo nechalo v rámci kampaně vytisknout, se setkají rodiče hned na několika místech. Ženy, které porod teprve čeká, je dostanou na gynekologii a posléze i v porodnici. Distribuovat je budou i dětští lékaři.

„Chceme však oslovit i samotné děti. Symbolem kampaně je figurka pásovce. V rámci přednášek na základních a v mateřských školách ji dostane sto tisíc dětí,“ řekl Šťastný.

Kampaň na používání autosedaček podporuje i Evropská unie. Ve stejné době jako v Česku se proto uskuteční například v Německu, Nizozemsku nebo Švédsku.

Důvody pro používání autosedaček 

• při prudkém brzdění či nárazu je každá osoba ve vozidle vržena obrovskou silou vpřed
• například u desetikilového dítěte při nárazu v rychlosti 50 km/h je tato síla velká, jakoby dítě vážilo 300kg!  (vždy 30 krát více)
• náraz při rychlosti 50 km/h bez dětské sedačky odpovídá pádu z výšky 10 m (3. poschodí budovy)
• náraz v rychlosti 15 km/h bez dětské sedačky může být pro dítě již smrtelný
• nejvíce dětí při nehodách umírá v autě (nikoliv jako chodci či cyklisté)
• nezajištěné děti v autě umírají při nehodě 7x častěji než děti zabezpečené v autosedačce

Omyly při používání autosedaček

• připoutáte malé dítě (menší 150 cm) standardním bezpečnostním pásem – pás jde přes krk – dítě se při nárazu uškrtí!
• držíte dítě v náruči v autě – při nárazu ho nikdy neudržíte (i při nízké rychlosti 50 km/h a při váze dítěte 10 kg by maminka musela být schopna udržet 600 kg ), naopak ho rozmačkáte tíhou svého těla
• pokud připoutáte sebe a dítě jedním bezpečnostním pásem - při nárazu dítě rozdrtíte svoji tíhou

Pro koho jsou autosedačky určeny

Sedačky jsou určeny pro děti menší než 150 cm. Vyšší dítě se poutá bezpečnostním pásem.

Zdroj: BESIP

Autor:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

VIDEO: Groteska z letiště ve Stockholmu. Traktůrky bojují s kalamitou

Kuriózní dopravní zácpa na letišti

Traktůrky tahající vozíky se zavazadly na stockholmském letišti sehrály před očima cestujících skvělé divadlo. Postupně...

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Najdete na iDNES.cz