Vozit v autě rezervu už možná nebude povinné

aktualizováno 
Ušetřit místo pro náklad tím, že z kufru vyndáte rezervní kolo? Dnes za to hrozí pokuta až do 2 000 korun. V létě už to zřejmě bude jinak. Ministerstvo dopravy totiž připravuje změnu povinné výbavy, v níž se už s náhradním kolem nepočítá.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Science and Mechanics

Proč to půjde bez náhradního kola

Jízda bez rezervy, která je v Česku součástí povinné výbavy od roku 1972, je v řadě evropských zemích běžnou záležitostí. Lídrem je v tomto směru Německo, kde více než půlka prodaných aut odjíždí z autosalonů bez rezervy.

"Moderní pneumatiky jsou odolnější, prakticky každý má mobilní telefon, díky němuž si může zavolat pomoc známého nebo asistenční služby, je tu široká síť pneuservisů a především existují výrobky, které autu i přes defekt dovolí pokračovat v jízdě," objasňuje nápad ministerstva dopravy jeho mluvčí Karel Hanzelka, podle něhož je nezanedbatelný i ekologický pohled na věc. "Auto bez rezervy je lehčí, má nižší spotřebu a z toho vyplývají i nižší emise oxidu uhličitého," dodává Hanzelka.

Za rezervu musíte mít náhradu

Jen tak vyjet na silnici bez zajištění v případě defektu ale nepůjde. Bude to možné, jen když motorista poveze sadu na opravu, nebo bude mít vůz vybavený pneumatikami, které umožní dojezd do servisu i bez toho, aniž by bylo nutné kolo měnit okamžitě na silnici.

Pro většinu řidičů bude nejlepší náhradou rezervy sada na opravu, která se připojí na ventilek poškozené gumy, kam kompresor nažene tmel a vzduch. Díra se tím během chvíle ucpe pneumatika se zároveň nafoukne. Dojezd auta je pak až 200 kilometrů a jeho rychlost bývá omezena na 80 kilometrů za hodinu.

Výhodou je poměrně přijatelná cena a fakt, že se dá použít na jakékoliv osobní auto. Cena podobných sad se pohybuje okolo dvou tisíc korun. Je však ještě potřeba počítat s tím, že tmelová náplň se musí obvykle po třech letech vyměnit za novou, která stojí 500 až 600 korun. A to i když sada nebyla použita.

ContiComfortkit

ContiComfortkit

Další výhodou jsou její rozměry. Například sada ContiComfortkit má rozměry přibližně 20 x 30 x 10 centimetrů a váží dva a půl kilogramu. To je o 15 kilogramů méně, než kolik váží náhradní kolo.

Pneumatika, kterou měnit nemusíte

Další, avšak dražší možností je takzvaná runflatová pneumatika, běžně používaná na automobilech BMW. S tou se dá jet až 200 kilometrů i po defektu. "Když řidič píchne, čidla snímající nahuštění kol ho o tom informují. Pak je potřeba zjistit, jak moc vzduch z kola uchází. Když je únik menší, nemusí to být vůbec vidět, protože kolo si díky pevné bočnici drží tvar, jako když je nahuštěné. Nemění se ani jízdní komfort. Po zjištění defektu doporučujeme snížit rychlost na 80 kilometrů za hodinu a kolo občas kontrolovat, případně ho dofouknout. I tak se dá jet třeba 200 kilometrů k nejbližšímu dealerovi nebo do jakéhokoliv pneuservisu, kde runflat vymění za běžnou pneumatiku," říká servisní technik firmy Autec Group Jakub Hruška. Nevýhodou však může být cena runflatových gum.

RUNFLAT

Kolo prázdné, auto jede dál - test runflatové pneumatiky ZDE

Na BMW trojkové řady se jedna prodává za sedm a větší BMW X5 za deset tisíc korun. Runflaty ale mají ještě jednu nevýhodu. "Jízda s nimi po rozbitých českých silnicích není pohodlná, jsou moc tvrdé. Já jsem je na autě měl, ale nakonec jsem přezul na běžné pneumatiky a vozím s sebou sadu na opravu. Jízda je pohodlnější a nové gumy nestojí tolik," říká majitel BMW řady 3 Radek Truhlář.

Povinná bude asi i reflexní vesta

Podobnou a cenově přijatelnější variantou mohou být i pneumatiky od Continentalu s technologií ContiSeal, které se po defektu sami zacelí.

Continental ContiSeal

Continental ContiSeal

"Těsnicí hmota uvnitř pneumatiky utěsní téměř všechny trhliny způsobené předměty až do průměru  5 milimetrů, což pokryje přibližně 85 procent poškození pneumatik," říká Detlef Zschörner z koncernu Continental. Taková pneumatika například pro Škodu Octavia vyjde 4 800 korun (obyčejná guma se dá pořídit za dva tisíce).

Povinná rezerva by podle Karla Hanzelky nemusela být jedinou změnou v povinné výbavě. Na ministerstvu dopravy se řeší, zda bude pro všechny nutné vozit náhradní žárovky světel a úpravy se zřejmě dotknout i povinného obsahu autolékárničky. Rozšířit by se naopak mohla o reflexní vestu, formulář o nehodě,

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Krása motorsportu v obrazech českých mistrů

Maxmilian

Čtrnáctý ročník fotografické soutěže Zlaté oko, v rámci které jsou oceňovány nejlepší snímky z oblasti motoristického...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Trump tlačí na zavedení cel na dovoz aut, protože ohrožují bezpečnost USA

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Americké ministerstvo obchodu by mělo v neděli dodat prezidentovi Donaldu Trumpovi své stanovisko, zda dovoz automobilů...

Najdete na iDNES.cz