Vozit v autě rezervu už možná nebude povinné

aktualizováno 
Ušetřit místo pro náklad tím, že z kufru vyndáte rezervní kolo? Dnes za to hrozí pokuta až do 2 000 korun. V létě už to zřejmě bude jinak. Ministerstvo dopravy totiž připravuje změnu povinné výbavy, v níž se už s náhradním kolem nepočítá.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Science and Mechanics

Proč to půjde bez náhradního kola

Jízda bez rezervy, která je v Česku součástí povinné výbavy od roku 1972, je v řadě evropských zemích běžnou záležitostí. Lídrem je v tomto směru Německo, kde více než půlka prodaných aut odjíždí z autosalonů bez rezervy.

"Moderní pneumatiky jsou odolnější, prakticky každý má mobilní telefon, díky němuž si může zavolat pomoc známého nebo asistenční služby, je tu široká síť pneuservisů a především existují výrobky, které autu i přes defekt dovolí pokračovat v jízdě," objasňuje nápad ministerstva dopravy jeho mluvčí Karel Hanzelka, podle něhož je nezanedbatelný i ekologický pohled na věc. "Auto bez rezervy je lehčí, má nižší spotřebu a z toho vyplývají i nižší emise oxidu uhličitého," dodává Hanzelka.

Za rezervu musíte mít náhradu

Jen tak vyjet na silnici bez zajištění v případě defektu ale nepůjde. Bude to možné, jen když motorista poveze sadu na opravu, nebo bude mít vůz vybavený pneumatikami, které umožní dojezd do servisu i bez toho, aniž by bylo nutné kolo měnit okamžitě na silnici.

Pro většinu řidičů bude nejlepší náhradou rezervy sada na opravu, která se připojí na ventilek poškozené gumy, kam kompresor nažene tmel a vzduch. Díra se tím během chvíle ucpe pneumatika se zároveň nafoukne. Dojezd auta je pak až 200 kilometrů a jeho rychlost bývá omezena na 80 kilometrů za hodinu.

Výhodou je poměrně přijatelná cena a fakt, že se dá použít na jakékoliv osobní auto. Cena podobných sad se pohybuje okolo dvou tisíc korun. Je však ještě potřeba počítat s tím, že tmelová náplň se musí obvykle po třech letech vyměnit za novou, která stojí 500 až 600 korun. A to i když sada nebyla použita.

ContiComfortkit

ContiComfortkit

Další výhodou jsou její rozměry. Například sada ContiComfortkit má rozměry přibližně 20 x 30 x 10 centimetrů a váží dva a půl kilogramu. To je o 15 kilogramů méně, než kolik váží náhradní kolo.

Pneumatika, kterou měnit nemusíte

Další, avšak dražší možností je takzvaná runflatová pneumatika, běžně používaná na automobilech BMW. S tou se dá jet až 200 kilometrů i po defektu. "Když řidič píchne, čidla snímající nahuštění kol ho o tom informují. Pak je potřeba zjistit, jak moc vzduch z kola uchází. Když je únik menší, nemusí to být vůbec vidět, protože kolo si díky pevné bočnici drží tvar, jako když je nahuštěné. Nemění se ani jízdní komfort. Po zjištění defektu doporučujeme snížit rychlost na 80 kilometrů za hodinu a kolo občas kontrolovat, případně ho dofouknout. I tak se dá jet třeba 200 kilometrů k nejbližšímu dealerovi nebo do jakéhokoliv pneuservisu, kde runflat vymění za běžnou pneumatiku," říká servisní technik firmy Autec Group Jakub Hruška. Nevýhodou však může být cena runflatových gum.

RUNFLAT

Kolo prázdné, auto jede dál - test runflatové pneumatiky ZDE

Na BMW trojkové řady se jedna prodává za sedm a větší BMW X5 za deset tisíc korun. Runflaty ale mají ještě jednu nevýhodu. "Jízda s nimi po rozbitých českých silnicích není pohodlná, jsou moc tvrdé. Já jsem je na autě měl, ale nakonec jsem přezul na běžné pneumatiky a vozím s sebou sadu na opravu. Jízda je pohodlnější a nové gumy nestojí tolik," říká majitel BMW řady 3 Radek Truhlář.

Povinná bude asi i reflexní vesta

Podobnou a cenově přijatelnější variantou mohou být i pneumatiky od Continentalu s technologií ContiSeal, které se po defektu sami zacelí.

Continental ContiSeal

Continental ContiSeal

"Těsnicí hmota uvnitř pneumatiky utěsní téměř všechny trhliny způsobené předměty až do průměru  5 milimetrů, což pokryje přibližně 85 procent poškození pneumatik," říká Detlef Zschörner z koncernu Continental. Taková pneumatika například pro Škodu Octavia vyjde 4 800 korun (obyčejná guma se dá pořídit za dva tisíce).

Povinná rezerva by podle Karla Hanzelky nemusela být jedinou změnou v povinné výbavě. Na ministerstvu dopravy se řeší, zda bude pro všechny nutné vozit náhradní žárovky světel a úpravy se zřejmě dotknout i povinného obsahu autolékárničky. Rozšířit by se naopak mohla o reflexní vestu, formulář o nehodě,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Ioniq je ideální na každodenní dojíždění. Hyundai ho zlevnil

Hyundai IONIQ Electric

Elektromobil Hyundai Ioniq již čeká na svého nástupce, přijít má na podzim. I díky tomu se nyní prodává za docela...

Další z rubriky

Japonci v autech z půjčovny nejezdí. Spí v nich, pracují i obědvají

Nové taxi pro Japonsko od Toyoty se jmenuje JPN Taxi.

Průzkumy v japonských autopůjčovnách ukázaly, že každý osmý zákazník vozidlo nepoužije k tomu, aby se dopravil z...

Kladivo na chybějící filtry: Praha nakoupí přístroje na kontroly emisí

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Deset procent aut jezdících po Praze má poškozený nebo odmontovaný filtr pevných částic. Tato auta do vzduchu vypustí...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Najdete na iDNES.cz