Malíř žaluje Škodu, měla využít jeho návrhy při tvorbě SUV

  13:51aktualizováno  15:03
Krajský soud v Praze projedná v úterý 4. prosince žalobu malíře a designéra Vlada Vovkaniče na Škodu Auto na ochranu autorských práv. Umělec tvrdí, že design modelů Kodiaq a Karoq vychází z jeho autorského díla. Uvedl to v prohlášení pro tisk. Škoda jakoukoliv inspiraci odmítá.

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče | foto: Vlado Vovkanič

„Škoda Auto se s touto žalobou neztotožňuje, z našeho pohledu je bezpředmětná. Design obou modelů je prokazatelně dílem značky Škoda. S ohledem na probíhající soudní spor nebudeme tuto záležitost blíže komentovat,“ uvedl mluvčí Škody pro ČR Vítězslav Pelc.

Vovkanič podal žalobu na Škodu na ochranu před nekalosoutěžním jednáním a na ochranu svých autorských práv loni v listopadu. Důvodem je údajné využití jeho návrhů designu automobilu typu SUV, které automobilce předložil v lednu 2010, pro vznik modelů Kodiaq a Karoq. V případě nekalé soutěže soud žalobu bez jednání odmítl a Vovkanič se proti tomu odvolal.

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

V žalobě na ochranu autorských práv se autor designu domáhá veřejného uznání ze strany Škody, že byly jeho návrhy využity. „Vzhledem k tomu, že Škoda Auto jeho autorství odmítla, byl Vlado Vovkanič nucen obrátit se na soud, kterému předkládá důkazy v podobě samotných návrhů i záznamů o jejich posouzení v oddělení designu automobilky,“ uvedl mediální zástupce designéra Radek Stavěl.

Fotogalerie

Velké SUV Kodiaq Škoda představila v září 2016 a na trh se model dostal začátkem roku 2017. Na podzim stejného roku přišel i menší Karoq, který navázal na Škodu Yeti. 

U skic SUV se znaky Škody, které má Vovkanič uveřejněné na své internetové stránce, je uveden rok 2012. Tvorba nového vozu trvá obvykle přibližně šest let, vzhled vzniká vždy v prvotní fázi projektu.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Další z rubriky

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým modelům Scala a Kamiq...

ANALÝZA: Konec levných časů, auta už budou jen zdražovat

Ilustrační snímek

Za poslední dva roky nová auta podražila, mnohá dost výrazně. A zvyšování cen bude pokračovat, lépe už nebude. Srovnali...

Najdete na iDNES.cz