Malíř žaluje Škodu, měla využít jeho návrhy při tvorbě SUV

  13:51aktualizováno  15:03
Krajský soud v Praze projedná v úterý 4. prosince žalobu malíře a designéra Vlada Vovkaniče na Škodu Auto na ochranu autorských práv. Umělec tvrdí, že design modelů Kodiaq a Karoq vychází z jeho autorského díla. Uvedl to v prohlášení pro tisk. Škoda jakoukoliv inspiraci odmítá.

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče | foto: Vlado Vovkanič

„Škoda Auto se s touto žalobou neztotožňuje, z našeho pohledu je bezpředmětná. Design obou modelů je prokazatelně dílem značky Škoda. S ohledem na probíhající soudní spor nebudeme tuto záležitost blíže komentovat,“ uvedl mluvčí Škody pro ČR Vítězslav Pelc.

Vovkanič podal žalobu na Škodu na ochranu před nekalosoutěžním jednáním a na ochranu svých autorských práv loni v listopadu. Důvodem je údajné využití jeho návrhů designu automobilu typu SUV, které automobilce předložil v lednu 2010, pro vznik modelů Kodiaq a Karoq. V případě nekalé soutěže soud žalobu bez jednání odmítl a Vovkanič se proti tomu odvolal.

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

V žalobě na ochranu autorských práv se autor designu domáhá veřejného uznání ze strany Škody, že byly jeho návrhy využity. „Vzhledem k tomu, že Škoda Auto jeho autorství odmítla, byl Vlado Vovkanič nucen obrátit se na soud, kterému předkládá důkazy v podobě samotných návrhů i záznamů o jejich posouzení v oddělení designu automobilky,“ uvedl mediální zástupce designéra Radek Stavěl.

Fotogalerie

Velké SUV Kodiaq Škoda představila v září 2016 a na trh se model dostal začátkem roku 2017. Na podzim stejného roku přišel i menší Karoq, který navázal na Škodu Yeti. 

U skic SUV se znaky Škody, které má Vovkanič uveřejněné na své internetové stránce, je uveden rok 2012. Tvorba nového vozu trvá obvykle přibližně šest let, vzhled vzniká vždy v prvotní fázi projektu.

Autoři: ,

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Test litých kol na octavii: Některá se doslova rozpadla na kusy

Test litých kol pro Škodu Octavia

Kola dělají auto, říká se. Na designových osmnáctkách zkrátka vypadá o poznání lépe než na plechových zimních...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Zastavení řidiče na základě údaje z tachometru bylo podle policie přiměřené

Policista v civilu zastavil muže na dálnici kvůli rychlé jízdě

Dohru v kázeňském řízení má netradiční policejní kontrola, která se odehrála v březnu na dálnici D46. Její videozáznam...

Další z rubriky

Veleúspěšnou fabii pro rally vylepšili. Premiéra je v Českém Krumlově

Nová Škoda Fabia R5 v testovacích jízdách

Za uplynulé čtyři sezony se Škoda Fabia R5 stala nejúspěšnějším rallyovým vozem kategorie WRC 2 a kromě tří světových...

První jízda: Corsa Gang vyvinul nový opel na francouzském základu

Nový Opel Corsa je prozatím maskovaný

Šestá generace Corsy musela být přešita z platformy GM na nový základ od Peugeotu. Vývoj a ladění však vedl etablovaný...

Autofotka týdne: americký borec Cadillac XT4 v české premiéře

Přípravy motoristické slavnosti Legendy

Americký mamut General Motors před pár lety Evropu víceméně opustil. Po prodeji Opelu v roce 2017 se auta značek GM...

Najdete na iDNES.cz