Volvo XC60: parkování je hračkou a brzdění taky

  17:00aktualizováno  17:00
"Tento automobil se stane magnetem pro oči. Pokud dnes dokážete Volvo rozpoznat na 50 metrů, já se chci dostat do situace, kdy je v budoucnu bezpečně rozpoznáte na dvojnásobnou vzdálenost," říká o novém konceptu XC60 Steve Mattin, ředitel designérského centra Volva.

Volvo XC60 | foto: Volvo

A bronzový koncept dělá všechno proto, aby na autosalonu v Detroitu pohledy přitáhl.

Za dva roky začne švédská automobilka prodávat své druhé SUV, půjde o menšího bratra modelu XC90 s názvem XC60.

Jedno auto s designem terénního vozu dnes už výrobcům aut nestačí a svůj modelový program v této kategorii stále rozšiřují. Volkswagen postaví do svých prodejen vedle touaregů i tiguana, Audi plánuje menší model Q5 a Mercedes nabídne model GLK.

Ani Volvo nechce zůstat stranou těchto módních trendů. Nové XC60 dostane platformu, která pochází v rámci koncernu Ford ze sesterského modelu Land Rover Freelander.

popisek AUTOKATALOG
VŠE O VOLVECH 

Designem ale půjde o typické Volvo se svalnatými boky a zádí, kterou doplní rozměrná světla. Designéři se XC60 snažili vetknout kupé-vzhled. Na autosalon dorazí na dvacetipalcových kolech, nesmí chybět prosklení střechy.

To by ale samo o sobě bylo málo, vývojáři proto museli vymyslet něco nového. Co třeba systém automatického brzdění? Nebo konečně dostatečný výhled vzad?

Festival novot
Za pozornost stojí konstrukce víka zavazadlového prostoru. Jeho spodní část je možné vysunout a zvednout přes horní část. Tím vzniká dostatečný otvor pro naložení malých předmětů, aniž by bylo nutné otevřít celý kufr. Samozřejmě je možné otevřít také celý zavazadlový prostor, nebo pouze horní víko.

Další specialitou je tmavý spodní panel víka kufru. Při pohledu zevnitř je průhledný a zlepšuje přehled řidiče o situaci za volvem.

Interiéru dominuje kůže a hliník. Přístrojové deska je namalována podle chutí řidičů, kteří "mikročip vždy považují za přirozený doplněk snídaně," říkají s nadsázkou zástupci automobilky.

Pracovišti řidiče a spolujezdce kraluje tenká sněhobílá středová konzole, vyvedená v minimalistickém stylu. Tlačítka a ovládací prvky jsou zcela zapuštěny a "neviditelná" obrazovka informačního a navigačního systému se objeví teprve po zapnutí.

Řidič pak volí rychlostní stupně posuvným ovladačem, podobným tomu z mixážních pultů zvukařů.

Posádka si hoví v extrémně štíhlých sedadlech, jejichž konstrukce se také vymyká zažitým zvyklostem.

Opěrky hlavy a opěradla předních i zadních sedadel mají mezeru umožňující pohodlné opření i tehdy, pokud osoba sedící na sedadle nosí cop nebo jiný účes, který tlačí při opření do temene hlavy. Zlepšilo se také větrání zad a výhled dozadu, navíc technici do takto vzniklé štěrbiny zabudovali tlumené osvětlení.

"Otočením hlavy má řidič výhled skrz své vlastní sedadlo, opěradlo zadního sedadla a přes průhledný panel ve víku kufru. Tím se zvyšuje bezpečnost  automobilu, u kterého může být vzhledem k jeho výšce omezen výhled vzad," vysvětluje designér Steve Mattin.

Terénní volvo zabrzdí ve městě samo
Malé volvo do terénu také umí předcházet nehodám v nízké rychlosti. Nově vyvinutému příspěvku aktivní bezpečnosti u Volva říkají City Safety.

Systém je aktivní při rychlostech do 30 km/h. Pokud je relativní rozdíl rychlostí blížících se vozidel menší než 15 km/h, může systém pomoci řidiči nehodě zcela předejít. Při rychlostech od 15 do 30 km/h je hlavní pozornost zaměřena na maximální možné snížení rychlosti před nárazem.

Volví "bezpečí pro městský provoz" rozpozná hrozící nebezpečí srážky v případě, že vozidlo vpředu začne náhle brzdit. Systém City Safety zvýší tlak v brzdovém systému a umožní tak řidiči srážce předejít. Pokud systém zjistí, že srážka je nevyhnutelná, vůz začne sám automaticky brzdit.

Čtyři a půl metru dlouhé a metr devadesát široké volvo dostane pohon všech kol (pravděpodobně typu Haldex) a čtyř- a pětiválcové motory přeplňované i atmosferické budou pocházet od Volva. Chybět by neměl nový 238koňový šestiválec 3,2 litru, který před nedávnem dostala XC90 a S80.

První XC60 vyrazí k zákazníkům na počátku roku 2009.

Autoři:

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

VIDEO: Groteska z letiště ve Stockholmu. Traktůrky bojují s kalamitou

Kuriózní dopravní zácpa na letišti

Traktůrky tahající vozíky se zavazadly na stockholmském letišti sehrály před očima cestujících skvělé divadlo. Postupně...

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

Najdete na iDNES.cz