

Synonymem pro švédské Volvo byla vždy mohutná hranatá kombi. Na některých trzích ale již tyto verze vyklízejí pole ve prospěch vozů SUV. Pojďme se společně ohlédnout za všemi těmi fantastickými nezničitelnými krabicemi, které změnily svět a neodmyslitelně se zapsaly do DNA značky Volvo. Důvodem proč to mají kombíky spočítané, je fakt, že silně vzrůstá poptávka po modelech SUV právě na jejich úkor. Generální ředitel Volva Jim Rowan v rozhovoru pro britský magazín Autocar odpověděl na otázku, zda je možná budoucnost této značky bez tradičního kombi: „Ano, protože si myslím, že se trh změnil.“
Autor: Volvo Cars
Na samém konci výroby modelu 240 v roce 1993 vznikl přímo v továrně Volva ve švédské Torslandě tento legračně vypadající zkrácený kombík. Neobvyklý exemplář byl oslavou krátké dodací lhůty, kterou se v Torslandě rádi chlubili. To ostatně hlásil i nápis na dveřích.
Autor: Volvo Cars
Kombi Volvo 245 Transfer z konce 80. let s prodlouženým rozvorem a třemi řadami sedadel sloužilo ve Švédsku pro svážení dětí do školy...
Autor: Volvo Cars
... a také pro převoz pasažérů po letištní ploše.
Autor: Volvo Cars
Geneze vozů kombi Volva od modelu Duett (vlevo) po 850 T5-R.
Autor: Volvo Cars
Když Volvo v roce 1953 zjistilo, že pro svůj oblíbený sedan PV444 vyrobilo extra 1 500. podvozek, rozhodlo se na něm postavit kombi. V červenci téhož roku sjelo z montážní linky ve švédském Göteborgu první kombi a automobilka Volvo se vydala na cestu jejich předního světového výrobce.
Autor: Volvo Cars
Kombi z 50. a 60. let bylo zpočátku označené jako Volvo P445. Všichni mu ale říkali přezdívkou Duett, kterou tato verze dostala kvůli svému dvojímu účelu coby užitkového auta pro práci během pracovní doby a prostorného osobního automobilu pro volný čas.
Autor: Volvo Cars
Než výroba v únoru 1969 skončila, prodalo se více než 90 000 vozů Duett, čímž se Volvo stalo světovým lídrem ve výrobě kombíků. V roce 1997 se tento praotec kombi Volva dostal ve Švédsku na poštovní známku.
Autor: Volvo Cars
Po celá padesátá léta byla kombi nejrychleji rostoucím automobilovým segmentem. S motorem o výkonu skromných 44 koní bylo Volvo PV445 proměnilo ve svět šílený po kombících. Jednalo se o první volvo exportované do USA.
Autor: Volvo Cars
Na verzi PV445 v roce 1960 navázalo provedení P210, které již mělo jednodílné čelní sklo a čtyřstupňovou převodovku.
Autor: Volvo Cars
Když byla výroba kombi Duett v roce 1969 ukončena, modelová řada Volvo v té době obsahovala další dva elegantní kombíky, které často sloužily také jako tahouni, P220 Amazon (na snímku vlevo) a 145.
Autor: Volvo
Kombi s oficiálním označením P220 se představilo v roce 1962 na autosalonu ve Stockholmu.
Autor: Volvo Cars
První kombi Amazon měly bubnové brzdy vpředu i vzadu, ale pozdější modely přešly na kotouče.
Autor: Volvo Cars
Volvo mohlo označení Amazon oficiálně používat jen na domácím švédském trhu, práva na něj měl totiž německý výrobce motocyklů Kreidler. Oficiálně se tedy jednalo o řadu 120.
Autor: Volvo Cars
Kombi disponovalo chytrým mechanismem, který umožňoval vyklopení držáku registrační značky tak, aby byla viditelná i při jízdě s otevřenými dveřmi zavazadlového prostoru.
Autor: Volvo Cars
Model P220 měl čtyři dveře a po vzoru kombíků z USA vodorovně dělenou záď.
Autor: Volvo Cars
Volvo koncem šedesátých let oslovilo v souvislosti s kombi verzí modelu P1800 několik designérů.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Italské studio Frua při té příležitosti v roce 1967 navrhlo tento prototyp zvaný Raketa (Raketen).
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Ta se však Švédům zdála příliš futuristická.
Autor: Volvo Museum
Volvo 1800 ES znají všichni pod přezdívkou „Sněhurčina rakev“.
Autor: Jakub Kruliš, pro iDNES.cz
Futuristické tvary prototypu Volvo 1800 ES
Autor: Volvo Museum
Zelenou nakonec dostal návrh Jana Wilsgaarda, šéfdesignéra značky z let 1950-1990.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Model 1800 ES, představený na podzim roku 1971, byl praktičtější variantou sportovního kupé P1800.
Autor: Volvo Cars
Před ukončením výroby kupé představilo Volvo originálně tvarované kombi 1800 ES.
Autor: Volvo
Vzhledem k mimořádně velké prosklené ploše si Volvo P1800 ES získalo přezdívku „Sněhurčina rakev“.
Autor: Volvo Cars
Symbolickým završením úspěšné kariéry modelu P1800 byl počin šéfdesignéra Volva Jana Wilsgaarda, který původní kupé v roce 1971 přetvořil v prosklené třídveřové kombi.
Autor: Volvo Cars
Právě varianta sportovního kombíku je dodnes fanoušky značky považována za nejodvážnější model v historii Volva.
Autor: Volvo Cars
Poslední kombík P1800 ES sjel z výrobních pásů 27. června 1973, zatímco život sportovního kupé ukončila automobilka již o rok dříve.
Autor: Volvo Cars
Volvo P1800 ES v růžová barvě pro playmate časopisu Playboy.
Autor: Volvo Cars
Americká verze Volva P1800 ES.
Autor: Volvo Cars
Celkem vyjelo do světa 39 414 exemplářů řady P1800. Stylového kombi ES, které se vyrábělo pouhé dva roky v letech 1972 a 1973, bylo vyrobeno jen 8 078 kusů.
Autor: Volvo Cars
Volvo P1800 ES je jakýmsi shooting brakem, karosářskou verzi vynalezenou kdysi Brity, aby měli čím jezdit na hony na lišku.
Autor: Volvo Cars
Volvo 1800 ES s velkým skleněným víkem, výraznými panty a skleněnou zvedací rukojetí, byl příkladem elegantně minimalistické kvality švédského designu.
Autor: Volvo Cars
Důvodem zastavení výroby v roce 1973 byly stále přísnější bezpečnostní požadavky (zejména na trhu v USA), jejichž splnění by bylo jednoduše příliš nákladné.
Autor: Volvo Cars
Průhled modelem P1800 ES
Autor: Volvo Cars
V roce 1967 bylo uvedeno na trh kombi 145, jež vydláždilo cestu následujícím kombi švédské automobilky, a to nejen ve své domovině, ale i na dalších trzích po celém světě.
Autor: Volvo Cars
Volvo 144 a 145
Autor: Volvo Cars
Volvo 145 ve službách taxislužby.
Autor: Volvo Cars
Volvo 145, vyráběné v letech 1967 až 1974, bylo prvním pětidveřovým vozem společnosti se zadní částí, která obsahovala jednodílné svislé víko zavazadlového prostoru.
Autor: Volvo Cars
Volvo 245 v provedení z roku 1974.
Autor: Volvo Cars
V průběhu 19 let (1974-1993) bylo vyrobeno milion vozů Volvo 245/265, které rychle povýšily švédská kombi do říše kultovních vozů.
Autor: Volvo Cars
Koncept VCC z roku 1980 byl postaven v rámci příprav na uvedení Volva 760 o necelé dva roky později.
Autor: Volvo Cars
Jak je obvyklé, u konceptu VCC byl kladen důraz na bezpečnost, nízkou spotřebu paliva a nízké emise.
Autor: Volvo Cars
Volvo 245 prošlo během dvou desetiletí dvěma facelifty, jednou v roce 1981 a poté znovu pro modelový rok 1986. Verze s motorem V6 neslo označení 265. V nabídce byla také dieselová verze.
Autor: Volvo Cars
Volvo 245 Turbo se v roce 1981 stalo vůbec prvním kombi s přeplňovaným motorem.
Autor: Volvo Cars
Ve Spojených státech byla řada 240 použita pro testování ministerstvem dopravy a Národním úřadem pro bezpečnost silničního provozu pro stanovení budoucích bezpečnostních norem.
Autor: Volvo Cars
Jasně žluté Volvo 240 Kombi se stalo klíčovou rekvizitou v zápletce francouzské road-movie z roku 2022, která se odehrává také téměř výhradně v autě a okolo něj.
Autor: Pathe Films
Název filmu lze přeložit třeba jako „Bez kontroly“, a opět pojednává o dvou lidech, u nichž auto sehrálo klíčovou roli v jejich sblížení.
Autor: Pathe Films
Hranatý design Volva 740 Kombi (1985-1992) také kontrastoval se zakulacenými křivkami, jež začaly být v polovině osmdesátých let u mnoha dalších automobilek populární. Jednalo se o lacinější verzi modelu 760 se čtyřválcovým motorem.
Autor: Volvo Cars
Řada 900, která měla premiéru v roce 1990, dostala řadu nových bezpečnostních prvků, včetně tříbodového bezpečnostního pásu s navíječem. Na přání se dodávala integrovaná dětská sedačka zabudovaná do středové loketní opěrky zadního sedadla.
Autor: Volvo Cars
Volvo 760 GLE Kombi z let 1988–1990.
Autor: Volvo Cars
Vozy řady 700 byly na počátku 90. let nahrazeny modely řady 900, která ukončila éru vozů této švédské značky s pohonem zadních kol. Celkem jich bylo za 13 let vyrobeno v obou karosářských variantách 675 000 kusů.
Autor: Volvo Cars
Model 960 v roce 1995 prošel modernizací. Na některých trzích byl přejmenován na V90.
Autor: Volvo Cars
Na navrhování švédských vozů se podílel i český automobilový designér Pavel Hušek. Z jeho skicáku pocházejí vysoká koncová světla slavných hranatých kombíků Volva. Švédská automobilka mu zadala návrh v roce 1978 pro kombi 740, nakonec se objevily o více než deset let později na Volvu 850.
Autor: Pavel Hušek
Se svým příčně uloženým pětiválcovým motorem bylo Volvo 850 něco zcela nového, a to nejen v tom, že se jednalo vůbec o první ve Švédsku vyvinuté velké Volvo s pohonem předních kol. Vyrábělo se v letech 1993-1996. Na konci produkce byl model 850 k dispozici i ve verzi AWD s pohonem všech kol.
Autor: Volvo Cars
Volvo 850 bylo prvním vozem na světě, který nabízel airbagy pro boční náraz, které byly uvedeny do sériové výroby na podzim roku 1994.
Autor: Volvo Cars
Kombi Volvo 850 R z roku 1996.
Autor: Volvo Cars
Volvo 850 T5-R, poháněné přeplňovaným řadovým pětiválcem, bylo k dispozici zpočátku pouze ve žluté nebo černé barvě.
Autor: Volvo Cars
S výkonem 240 koní a zrychlením z 0 na 100 km/h za 6,9 s nemělo Volvo 850 T5-R ve své době mezi kombíky obdoby. Limitovaná edice pro modelový rok 1994, se okamžitě stala vyhledávaným artiklem mezi sběrateli.
Autor: Volvo Cars
Kombíky Volvo 850 se zapsaly do historie okruhových závodů, když se ve spolupráci s Tom Walkinshaw Racing účastnily prestižního seriálu British Touring Car Championship.
Autor: Volvo Cars
V roce 1994 byly hranaté závodní kombíky na okruzích opravdovým zjevením. Auta řídili Rickard Rydell a Jan Lammers, ale příliš velký úspěch to nebyl, Volvo skončilo v hodnocení značek až osmé.
Autor: Volvo Cars
Změna pravidel pro rok 1995, která si vynutila maximální montážní výšku pro zadní křídlo, přiměla Volvo přejít na závodní auto s karoserií sedan.
Autor: Volvo Cars
Volvo V40 (1995–2004) bylo výsledkem joint-venture mezi Volvo Cars a Mitsubishi; obě společnosti je vyráběly na společné technické platformě v holandském závodě NedCar.
Autor: Volvo Cars
Volvo V40 na své tradiční misi. Jednalo se o první vůz s označením „V pro všestrannost“. I v Evropě mělo auto poziční světla na bocích.
Autor: Volvo Cars
S blížícím se příchodem milénia nastal čas na změnu a štafetu po řadě 850 v továrně Torslanda převzal model V70. Nabídl možnost pohonu všech kol a k dispozici byl opět ve sportovní verzi R.
Autor: Volvo Cars
Model V70 si zachoval přeplňovaný pětiválec. Jednalo se v podstatě o faceliftovaný model 850. Volvo V70, uvedené na trh v roce 1998.
Autor: Volvo Cars
Volvo V70 Cross Country se na konci 90. let inspirovalo u Subaru a nabídlo oplastovanou verzi s větší světlou výškou. Postupem doby se z něj stal svébytný model na půl cesty k SUV.
Autor: Volvo Cars
Trekkingově laděný kombík Volvo XC70 z let 2000 až 2007.
Autor: Volvo Cars
Pro faceliftu v roce 2001 přešlo Volvo V70 na platformu P2 sdílenou s novým luxusním sedanem S80.
Autor: Volvo Cars
Třetí generace Volva V70 se představila v roce 2008.
Autor: Volvo Cars
Volvo XC70 z let 2007 až 2016. Dieselové verze se tradičně těšily velké oblibě zejména v Itálii.
Autor: Volvo Cars
Volvo V50 z let 2004 až 2007.
Autor: Volvo Cars
Modely Cross Country (XC) se staly jakýmsi mostem mezi běžnými kombíky a vozy SUV.
Autor: Volvo Cars
Koncept VCC z roku 2003 byl navržen tak, aby ukázal, že Volvo dokáže vyrábět velká auta pro prémiový trh bez jakýchkoli kompromisů ve svých základních hodnotách kvality, bezpečnosti a péče o životní prostředí.
Autor: Volvo Cars
Koncept Volvo VCC byl nabitý „chytrým luxusem“.
Autor: Volvo Cars
Koncept Volvo VCC se představil v roce 2003 na autosalonu v Ženevě.
Autor: Volvo Cars
Volvo V60 z let 2010 až 2018
Autor: Volvo Cars
Zásluhou větší světlé výšky se Volvo V90 Cross Country nezalekne ani středního terénu, v němž je přirozeně největším limitem hlavně dlouhý rozvor a přední převis.
Autor: Volvo Cars
Verze V60 Cross Country poskytuje i mimořádný komfort, což platí především pro verze se vzduchovým odpružením zadní nápravy a aktivními tlumiči.
Autor: Volvo Cars
Volvo V90 Cross Country bylo autem, které svými vlastnostmi plně nahradilo běžné modely SUV, ale přitom nabízelo jízdní projev odpovídající „nízkým“ vozům.
Autor: Volvo Cars
Volvo V90 Cross Countryv provedení Ocean Race
Autor: Volvo Cars
Volvo V90 odhalilo svoji nadstandardně vysokou bezpečnostní konstrukci.
Autor: Volvo Cars
Volvo V60 Cross Country se vyráběl od roku 2018. Dnes již u nás nejde objednat. Běžná verze V60 ale zatím stále ano.
Autor: Volvo Cars
Kombíky v modelové řadě Volva pomalu ustupují do pozadí na úkor vozů SUV. A například na britském trhu se již neprodávají. Generální ředitel Volva Jim Rowan se v rozhovoru pro britský magazín Autocar vyjádřil na otázku, zda je možná budoucnost této značky bez tradičního kombi: „Ano, protože si myslím, že se trh změnil.“
Autor: Volvo Cars
Volvo V90 se u nás zatím stále prodává, nástupce se ale nejspíš již nedočká.
Autor: Volvo Cars