Jeho vývojové středisko nově používá počítačový model, který dokáže simulovat síly působící na plod v matčině lůně v případě nehody. "Je to opravdu nezastupitelný nástroj. Péče o matku a hlavně její nenarozené dítě bude nyní na podstatně vyšší úrovni," říká Camilla Palmertz, specialistka na bezpečnost. Velkou výhodou softwaru je dle ní zejména možnost variabilně nastavit výšku a další parametry virtuálních figurín.
Pomocí modelu tak lze simulovat i bezpečnost žen v pozdních stádiích těhotenství, kdy je riziko poškození plodu i v případě méně významného střetu velmi vysoké. Švédští inženýři se zaměřují především na obvyklé bezpečnostní prvky, tedy pásy a airbagy, které však pro plod mohou skýtat určitá nebezpečí. Zatím však pouze studují jejich vliv, případné změny v konstrukci přijdou prý později.
Simulace již potvrdily v současnosti doporučované zásady. Těhotná žena by měla být vždy připoutána bezpečnostním pásem, a to i v pozdních stádiích těhotenství. Pro zmírnění následků nehody je ale velmi důležité správné užití tříbodového pásu. Jeho horní část musí vést přes hruď, dolní bederní pás by měl být naopak co nejníže, určitě pod bříškem ženy. Špatně nastavený pás přes břicho je pro plod nebezpečný!
Při nehodě a správném připoutání pásy zadrží horní partii těla i boky. Pružné prostředí matčina břicha a dělohy jsou pro utlumení nárazu a přetížení pro nenarozené děcko záchranou právě tehdy, netísní-li je zpředu bezpečnostní pás.
Přesto ale při nehodě k poranění plodu dojít může. Nejčastější bývá poškození placenty, což omezí přívod kyslíku. Lékaři se ale setkávají i se zraněním plodu, který se při těžším nárazu poškodí o některou z matčiných kostí (nejčastěji pánevní).
Právě tyto smutné případy švédští specialisté studují, aby mohli pomocí nového softwaru současné bezpečnostní prvky v automobilu optimalizovat. Jde prý především právě o bezpečnostní pásy, airbagy tak problematické nejsou.
Camilla Palmertz, specialistka společnosti Volvo na bezpečnost |