Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Volvo chystá výrobu elektroaut na Slovensku. Z Belgie přivezlo školící centrum

Volvo staví na východním Slovensku fabriku na výrobu elektrických aut. Výroba se má ve zcela nové továrně švédské automobilky vlastněné čínským koncernem Geely rozběhnout v roce 2026. V tomto týdnu otevřela firma školící centrum, ve kterém se budou operátoři učit a zlepšovat dovednosti, které následně uplatní ve výrobě.

Závod bude vyrábět až 250 000 volv ročně. Slovenská továrna bude třetím závodem společnosti v Evropě vedle belgického Gentu a švédské Torslandy.

Školící centrum otevřelo Volvo v prostorách Střední odborné školy průmyslových technologií v Košicích-Šaci. Má sloužit budoucím zaměstnancům při nácviku montážních procesů a zásad bezpečnosti při práci.

„Centrum slouží pro Volvo k zaškolení budoucích pracovníků k zásadám práce na výrobních linkách. Spočívají v určitých technologických postupech s důrazem na bezpečnostní opatření. Příští zaměstnanec se v tréninkovém centru zaškolí k základním návykům, jak řešit jednotlivé situace,“ vysvětluje mistr odborného výcviku Peter Vida, který byl u vzniku školícího střediska. „Hlavně jde o bezpečnost a naučit zaměstnance, kam nevkročit, aby byl proces bezpečný.“

Třicítkou po Praze. V malostranských uličkách jsme luštili švédskou křížovku

„Nejen operátoři výroby, ale všichni, od nejvyšších představitelů managementu přes řídící pracovníky, se naučí zásadám práce na zařízení,“ popsal Peter Vida. „Zjistí, kde se mohou pohybovat, co mají dělat v případě kritických situací, aby práce byla bezpečná, efektivní a bezporuchová.“

Od počítače do montérek. Vyráběl jsem novou Škodu Yeti

Zařízení, které je součástí simulované výrobní linky, instalovali do jedné z hal v areálu školy a většinu technologie přivezli z belgické továrny značky.

Stejná linka bude po otevření fabriky i přímo v provozu Volva ve Valalicích.

„V našem závodě bude zaměstnáno několik tisíc lidí. V naší společnosti je mnoho metod, jak trénujeme naše zaměstnance. Jsme moc rádi, že jsme tréninkové centrum mohli vybudovat v prostorách této školy. Ujišťuji, že v reálném procesu Volvo vyrábí skutečná vozidla a toto je jen na zaučení zaměstnanců,“ ujistil šéf Volvo Car Košice Marc Gombeer, čímž upozornil na to, že školení probíhá na dřevěných modelech.

S přispěním státu

„Tato škola je krásný příklad toho, jak by měl rozvoj školství vypadat. Tuto linku zafinancovalo Volvo. My tuto školu chceme rozvíjet a máme už plán, jak ji rozvíjet. Několik budov, které se nacházejí v areálu, včetně této, bude kompletně zrekonstruováno, aby se zde budoucí zaměstnanci Volva cítili dobře,“ cituje košického župana Rastislava Trnku portál sme.sk.

„V praxi to znamená, že Košický samosprávný kraj zrekonstruuje školu a vznikne v ní první technologický kampus v kraji. Počítá se s celkovou investicí, rozdělenou do více etap, ve výši 40 milionů eur. Půjde o první středoškolský kampus v Košickém kraji, přičemž v rámci internátní školy by mělo studovat asi dva tisíce studentů. Peníze na první fázi ve výši 8,5 milionu eur mají pocházet zejména z eurofondů,“ uvádí sme.sk.

Český vzdělávací systém se musí zrychlit, zdůrazňuje manažer z vedení Škody

„Mohu říci, že již nyní vnímáme vysoký zájem mladých lidí o budoucí práci v tomto odvětví. Veřejnost příchod Volva registruje, rodiče se ptají a pociťujeme zvýšený zájem o školu,“ dodal Peter Vida ze školy.

Nová fabrika po 60 letech

„Novým výrobním závodem v Košicích společnost Volvo Cars stanovuje nový standard výroby plně elektrických vozidel. Stanovili jsme si velké cíle. Dva z nich jsou takové: do roku 2030 budeme vyrábět jen elektrická vozidla a do roku 2040 budeme klimaticky neutrální,“ píše automobilka na svém webu věnovanému nové fabrice na Slovensku. „Jedná se o investici ve výši přibližně 1,2 miliardy eur, z čehož bude přibližně 20 % financováno ze státních pobídek. Výrobní kapacita tohoto závodu bude až 250 000 elektrických vozů ročně. V daném regionu dojde díky naší továrně k vytvoření tisíců nových pracovních míst. Košický závod se bude společně s našimi výrobními kapacitami v Torslandě a Gentu podílet na pokrytí poptávky v Evropě, která je naším největším odbytištěm.“

„V souladu s našimi dlouhodobými cíli usilujeme o to, abychom se do roku 2030 stali značkou zaměřenou čistě na elektrické vozy,“ uvedl generální ředitel značky Jim Rowan. „Expanze v Evropě, která je naší největší prodejní oblastí, má pro náš přechod na elektřinu a soustavný růst zásadní význam. Z rozšíření naší výrobní základny na Slovensko mám velkou radost a těším se na přivítání nových kolegů a partnerů na naší společné cestě.“

„V souladu s našimi dlouhodobými cíli usilujeme o to, abychom se do roku 2030 stali značkou zaměřenou čistě na elektrické vozy,“ uvedl náš generální ředitel Jim Rowan. „Expanze v Evropě, která je naší největší prodejní oblastí, má pro náš přechod na elektřinu a soustavný růst zásadní význam.“

Čínský trest za cla pro Polsko. Další elektromobil vyrobí možná na Slovensku

Místo zvolené pro továrnu nabízí podle Volva dobré logistické a dopravní spojení se zbytkem Evropy a přístup k dobré dodavatelské základně. Při výběru lokace sehrála podle firmy důležitou roli také nabídka podpory ze strany slovenské vlády. Továrna na Slovensku bude prvním novým závodem společnosti Volvo Cars v Evropě od roku 1965.

První vůz Volvo sjel z výrobní linky v Göteborgu ve Švédsku v roce 1927. Volvo Cars bylo součástí švédské Volvo Group až do roku 1999, kdy společnost koupila americká automobilka Ford. Od roku 2010 patří do Geely Holding. Hlavní sídlo společnosti, vývoj produktů, marketingové a administrativní funkce se nacházejí ve švédském Göteborgu.

Výstavba na východě Slovenska začala 20. února 2023. Průmyslový park Valaliky roste ve stejnojmenné vesnici u Košic. Automobilka má nyní v Evropě továrny ve Švédsku a Belgii. Výroba probíhá též v Číně a USA. Montážní závody má automobilka v Malajsii a Indii.

Automobilový průmysl je hlavním motorem ekonomiky Slovenska, které je v přepočtu na obyvatele už v současnosti největším výrobcem aut na světě. Volvo bude pátou automobilkou s výrobními kapacitami na Slovensku. Své továrny v zemi už mají Jaguar Land Rover, Kia, Stellantis a Volkswagen (také Škoda).

Továrna švédské značky vlastněné čínským koncernem Geely, kde by práci mělo najít 3 000 lidí, je první velkou investicí v regionu východního Slovenska za poslední roky. Další automobilky mají své továrny v jiných částech země.

  • Nejčtenější

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje snímky překladiště automobilů poblíž městského přístavu v Essenu.

3. prosince 2024,  aktualizováno  11:27

Analýza smrťáků: Tesla je mezi prvními ...nejnebezpečnějšími vozy v USA

Je to výhra, která oddané fanoušky Tesly nepotěší. V porovnání všech značek vozů provozovaných na amerických silnicích flotila elektromobilů Elona Muska znovu zabodovala. Tentokrát ovšem jako jedna z...

6. prosince 2024

První jízda: Škoda Elroq má předjet Enyaq a být lidovějším elektromobilem

Čistě technicky je Elroq novou karosářskou verzí Škody Enyaq. Kratší provedení bateriové škodovky má ovšem jiné úkoly. Oproti našňořeným enyaqům má zpřístupnit lacinějšími variantami s menší baterkou...

9. prosince 2024

Lamborghini, Bentley či Ferrari. Záběry odhalily luxusní sbírku svrženého Asada

Svržený syrský prezident Bašár Asad si zjevně liboval v luxusních automobilech. Záběry kolující na sociálních sítích odhalují v garáži poblíž jeho hlavního paláce více než čtyřicet exkluzivních...

9. prosince 2024  9:40

První jízda čínské dacie: miss z ní nebude, škatule SWM je oslava obyčejnosti

Exkluzivně

Praktičtější tvar auta, než je jednoduchá krabice, zatím nikdo nevymyslel. Přesně tohoto principu se drží sedmimístné SUV čínské značky SWM, které staví praktickou stránku nad ostatní vlastnosti.

10. prosince 2024

První jízda čínské dacie: miss z ní nebude, škatule SWM je oslava obyčejnosti

Exkluzivně

Praktičtější tvar auta, než je jednoduchá krabice, zatím nikdo nevymyslel. Přesně tohoto principu se drží sedmimístné SUV čínské značky SWM, které staví praktickou stránku nad ostatní vlastnosti.

10. prosince 2024

Od montérek ke Gangnam Stylu. Hyundai měnil první auta za banány

Nedávný exces s vyhlášením výjimečného stavu upřel pozornost na Jižní Koreu. S 4,24 miliony vyrobených aut se loni umístila na pátém místě za Čínou, USA, Japonskem a Indií. Zejména Hyundai se...

10. prosince 2024

Auta samotná dnes už netáhnou. Miliardy se budou sypat díky softwaru

Premium

Objem nádrže, výdrž baterie? Rychlost? Otázky popisující základní charakteristiky automobilů nejspíš brzy pozbudou smysl. Uslyšíme spíš dotazy, jak výkonný je procesor nebo pod jakým operačním...

9. prosince 2024

Lamborghini, Bentley či Ferrari. Záběry odhalily luxusní sbírku svrženého Asada

Svržený syrský prezident Bašár Asad si zjevně liboval v luxusních automobilech. Záběry kolující na sociálních sítích odhalují v garáži poblíž jeho hlavního paláce více než čtyřicet exkluzivních...

9. prosince 2024  9:40

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...