

Je to sedan, ale vypadá trochu jako fastback. Působí jako auto pro kravaťáky, ale zapřáhnout můžete dvoutunový přívěs. S plným akumulátorem ujede až 700 kilometrů, deset minut nabíjení přidá energii na 300 kilometrů. Data z armády senzorů zpracovává počítač od Nvidie s výkonem 508 TOPS. Volvo ES90 je po mnoha stránkách působivé.
Autor: Volvo Cars
Tvarově vychází ze sedanu, ale při prakticky stejné délce jako S90 (5 metrů) má ES90 o 16 centimetrů delší rozvor – kola jsou tedy umístěná více v rozích karoserie.
Autor: Volvo Cars
To je možné díky prostorově úspornějšímu elektrickému pohonu a výsledkem je velkorysý prostor v kabině. Fastbackově laděná záď zase přidává místo nad hlavou cestujících vzadu, zvětšuje prostor v kufru a usnadňuje nakládání zavazadel.
Autor: Volvo Cars
Pocit mohutnosti prohlubuje vyšší podlaha, ve které našel prostor akumulátor a také vyšší světlá výška vozidla – standardních 18 cm se může díky vzduchovému podvozku zvýšit o další 4 cm, což sníží riziko poškození akumulátoru například o kámen při jízdě po nezpevněné cestě.
Autor: Volvo Cars
Volvo vždy patřilo ke špičce v bezpečnosti. U ES90 proto vytvořili takzvaný „bezpečnostní štít“. Na čele vozu tak najdete radar s dlouhým dosahem, přední kameru s krátkým dosahem, 2 přední boční radary a 6 ultrazvukových senzorů.
Autor: Volvo Cars
V horní části čelního skla se schovává širokoúhlá 8Mpix kamera, v kapličce nad ním pak LIDAR, který laserovými paprsky velmi podrobně zkoumá prostor před vozidlem až do vzdálenosti 300 metrů. Laser je tak výkonný, že při focení lidaru z bližší vzdálenosti může nevratně poškodit čip fotoaparátu. Pro lidský zrak jsou však lidary neškodné.
Autor: Volvo Cars
Na zádi jsou dva boční radary, jedna zadní kamera snímající bližší okolí vozu a šest ultrazvukových parkovacích senzorů.
Autor: Volvo Cars
Na bocích má vozidlo vždy dvě kamery, jsou schované v zrcátku. Jedna je nastavena na snímání blízkého okolí, druhá hledí více do daleka.
Autor: Volvo Cars
Data ze všech senzorů a data z velmi přesného přijímacího GPS systému na střeše vozu se setkávají v řídicí jednotce tvořené dvojicí počítačů Nvidia Drive AGX Orin se souhrnným výkonem 508 TOPS.
Autor: Volvo Cars
Do něj směřují z interiéru i výstupy z kapacitních senzorů volantu a „systému pro porozumění chování řidiče“ – ten z více úhlů sleduje pohyb hlavy, mimiku obličeje a další indikátory pozornosti, bdělosti, případně zdravotního stavu.
Autor: Volvo Cars
Systém se podle zástupců Volva snaží řidiče příliš neotravovat, protože propojuje kontrolu řidiče s daty o dění před vozidlem. Pokud jedete na prázdné dálnici a zahledíte se na displej chytrého telefonu, systém vás chvíli nechá, protože nebezpečí takového jednání nevyhodnotí jako vysoké. Pokud ovšem jedete v městském provozu, rychle vás na nevhodnost takového chování upozorní.
Autor: Volvo Cars
Všechna tato výzbroj bude v budoucnu sloužit i pro autonomní řízení – zatím se s ním počítá pro dálnice. Ačkoli Volvo systém neoznačuje žádnou kategorií, podle popisu by odpovídal stupni autonomie číslo 4. Data z lidaru se do řízení vozidla zapojí až po budoucím velkém softwarovém updatu, zatím se používá pro trénink a vylepšování řídicího systému.
Autor: Volvo Cars
V kabině najdete elektrochromaticky zacloňovanou prosklenou střechu, u vozů Volvo poprvé. Díky důkladnému odhlučnění všech částí vozu za využití měřicí techniky a stovek zkoušek, je kabina nejtišší v historii Volva. Pro uživatele to má být místo klidu a pohodlí.
Autor: Volvo Cars
Interiér je vytvořen v duchu severské jednoduchosti a s důrazem na maximální pohodlí.
Autor: Volvo Cars
Čalounění a polstrování je z recyklované textílie Nordico.
Autor: Volvo Cars
Pohodlí větší než v leckterém obýváku
Autor: Volvo Cars
Nechybí bezdrátové nabíjení telefonů a držáky nápojů s výsuvnou krytkou.
Autor: Volvo Cars
V základním provedení je k dispozici poslechová sestava s reproduktory Bose nebo sestavou od Bowers & Wilkins s 25 reproduktory a prostorovým zvukem Dolby Atmos.
Autor: Volvo Cars
Experti z Bowers & Wilkins se na ozvučení podíleli od samého začátku – po sérii výpočtů řekli „pro ideální poslech budou repráky tady, tady a tady ...“ a při vývoji interiéru jsme se tomu snažili vyhovět, vzpomínal Martin Mazari ze společnosti Volvo.
Autor: Volvo Cars
Finální ladění provedli technici B&W pomocí měřicích mikrofonů a tak, aby systém pracoval ideálně nejen pro řidiče, ale i ostatní pasažéry. A protože Volvo má v kabině radarový systém detekující přítomnost pasažérů v kabině, zvuk se daným podmínkám automaticky přizpůsobuje.
Autor: Volvo Cars
Systém infotainmentu je založen na systému Android Automotive, aplikace z PlayStoru můžete instalovat přímo do vozidla a díky vestavěné 5G konektivitě je vozidlo vždy připojeno. Navigaci zajišťují Google HD Maps.
Autor: Volvo Cars
Menu na rychlé ovládání funkcí a nastavení vozidla si přepracovalo samo Volvo.
Autor: Volvo Cars
Displej před řidičem byl graficky vyčištěn a nabízí jen podstatné informace. Pokud využíváte „autopilot“, může ukázat i vizualizaci situace kolem vozu.
Autor: Volvo Cars
Pro pomalé a domácí nabíjení je připravena 11 a za příplatek 22kW nabíječka. Na cestách využijete až 350kW nabíjení, přičemž za 10 minut doplníte energii potřebnou pro ujetí 300 kilometrů. ES90 tedy bude perfektně připravený na dálkové jízdy napříč Evropou.
Autor: Volvo Cars
Až 106kWh akumulátor lze díky systému V2L využívat i pro napájení běžných elektrospotřebičů (230V/16A), se speciálním wallboxem bude možné využít i V2G, tedy napájení domácnosti nebo vyrovnávání elektrické rozvodné sítě.
Autor: Volvo Cars
Mimochodem je to první Volvo s 800V architekturou, což zvyšuje efektivitu systému a šetří hmotnost a cenu použité kabeláže. Kompatibilita se staršími DC nabíječkami je pochopitelně zachována. Nové jsou motory, in-house je vyvinuli přímo ve Volvu a mají být oproti předchůdcům lehčí a efektivnější.
Autor: Volvo Cars
Kufr má kapacitu 446 litrů, po sklopení sedaček 1256 litrů. Po naložení těžkými břemeny potěší samonivelace světlé výšky – další výhoda vzduchového podvozku. První dodávky ES90 budou na začátku roku 2026, zadokolka s jedním motorem přijde na 1 769 900 Kč.
Autor: Volvo Cars
Povinnou výbavu a nabíjecí kabely můžete schovat do předního kufru, takže v případě jejich potřeby nemusíte vystěhovat vše, co převážíte.
Autor: Volvo Cars
Během představení ES90 jsme si mohli prohlédnout a krátce projet SUV model EX90, se kterým novinka sdílí mnoho technologických řešení.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Například onu armádu senzorů a lidar. Tuto fotku snímač přežil. Větši rozdíl je v pohonném ústrojí, na rozdíl od ES90 má EX90 běžnější 400V architekturu.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Za jízdy nás nadchlo naladění vzduchového podvozku, ani na okreskách nemáte pocit, že řídíte skoro třítunový kolos. Při následném přesednutí do hybridního XC90 jsem měl pocit mírné těžkopádnosti.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Ve vozidle může cestovat až sedm pasažérů a užívat si fantasticky odhlučněné kabiny.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Infotainment známe například z EX30 a považujeme jej za velmi povedený – například výpočet stavu akumulátoru v cíli cesty a v opětovném příjezdu na místo odjezdu je praktické a navíc velmi přesné.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Je zde i reprosystém od Bowers & Wilkins, včetně ikonického výškáče inspirovaného řadou Nautilus. Poslouchali jsme jenom chviličku, ale bylo to působivé.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
V první...
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
... i druhé řadě je místa velkoryse...
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
... třetí řada je spíše pro drobnější pasažéry.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Sedačky lze sklopit a rychle vytvořit větší kufr.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz
Nechybí přední kufr na nabíjecí kabely a povinnou výbavu.
Autor: Václav Nývlt, Technet.cz